معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته دوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تراز تجاری 15.23 میلیارد دلاری ویتنام در 7 ماه نخست سال جاری

بر اساس اطلاعات اداره کل آمارهای عمومی ویتنام، این کشور در 7 ماه نخست سال جاری 15.23 میلیارد دلار مازاد تجاری ثبت نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 1.34 درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان کل صادرات و واردات این کشور در این مدت برابر با 374.23 میلیارد دلار بوده است که بصورت سال به سال، 13.9 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت، صادرات 10.6 درصد و واردات 17.1 درصد کاهش داشته است. در مدت یاد شده، 30 قلم صادراتی ویتنام، ارزشی بالاتر از یک میلیارد دلار داشته‌اند که در مجموع، این 30 قلم کالا، 91.6 درصد کل صادرات 194.7 درصدی ویتنام را تشکیل داده‌اند. 5 قلم صادراتی این کشور ارزش صادراتی بیش از 10 میلیارد دلار داشته که این 5 قلم صادراتی در مجموع 57.6 درصد صادرات ویتنام را تشکیل داده است. در این مدت، واردات ویتنام با 17.1 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 179.5 میلیارد دلار رسیده است. از مبلغ کل واردات، 64.1 میلیارد دلار سهم واردات بخش داخلی ویتنام و 115.4 میلیارد دلار واردات توسط سرمایه گذاران خارجی در ویتنام صورت گرفته است. همچنین از مبلغ کل واردات، موارد و محصولات اولیه بخش تولید با رقم 168.3 میلیارد دلار، 93.8 درصد اقلام وارداتی ویتنام و محصولات و کالاهای مصرفی، 11.2 میلیارد دلار (6.2 درصد) را تشکیل داده است. آمریکا با واردات 52.4 میلیارد دلار، بزرگترین مقصد کالاهای صادراتی ویتنام و چین با صادرات 58.6 میلیارد دلاری، بزرگترین صادرکننده کالا به ویتنام بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/economy/trade-surplus-reaches-15-23b-in-seven-months-4635705.html

 سود دو برابری گروه اقتصادی وین گروپ در شش ماه نخست سال جاری

گروه معظم اقتصادی وین گروپ (Vingroup) اعلام نموده است در شش ماه نخست سال جاری، سود این شرکت دو برابر مدت مشابه سال قبل بوده و به رقم 7.94 تریلیون دونگ معادل 337.82 میلیون دلار رسیده که بالاترین میزان سود قبل از مالیات این گروه معظم اقتصادی از زمان ورود به بازار بورس این کشور می‌باشد. همچنین این گروه معظم اقتصادی ویتنامی‌گزارش داده است درآمد این شرکت در تمامی‌بخش های اصلی رشد داشته و کل درآمد این گروه در شش ماه نخست سال به رقم 102.53 تریلیون دونگ معادل 4.36 میلیارد دلار بوده است. درآمد بخش ساخت و ساز مسکونی این گروه تحت عنوان Vinhomes با افزایش 4 برابری به رقم 62.1 تریلیون دونگ رسیده است. همچنین بخش خرده فروشی و مراکز خرید این گروه با عنوان Vincom نیز شاهد افزایش 28 درصدی بوده است. تنها گروه خودروسازی ویتنام با نام Vinfast متعلق به این گروه نیز با فروش 11300 واخد خودرو در این مدت به فروش رسانده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vingroup-profits-double-4636016.html

 تمرکز صادرکنندگان محصولات کشاورزی ویتنام به بازار داخل در سایه کاهش تقاضای خارجی

با توجه به کاهش تقاضای خارجی محصولات بخش کشاورزی ویتنام، بسیار از شرکتهای صادرکننده محصولات کشاورزی و شیلاتی این کشور، توجه و تمرکز خود را بر بازار داخلی معطوف نموده اند. آمارهای وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نشان می دهد در شش ماه نخست سال جاری، صادارت محصولات شیلاتی ویتنام با کاهش 27 درصدی بصورت سال به سال به رقم 4.13 میلیارد دلار رسیده است. در این مدت، صادرات ماهی پانگاسیوس بیشترین میزان کاهش صادرات را تجربه نموده است و با 38 درصد کاهش به رقم 885 میلیون دلار رسیده است. بسیار از صادرکنندگان این ماهی، بر بازار داخلی متمرکز شده اند. بسیاری از صادرکنندگان محصولات شیلاتی ویتنام از کاهش 10-20 درصدی صادرات محصولات خود در نیمه نخست سال جاری خبر داده اند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/agricultural-exporters-turn-to-domestic-market-as-global-demand-slumps-4634613.html

 پیش بینی صادرات 4 میلیارد دلاری برنج ویتنام در سال جاری

وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام پیش‌بینی نموده است صادرات برنج ویتنام در سال جاری به 7.2 میلیون تن و بیش از 4 میلیارد دلار برسد. این وزارتخانه اعلام نموده است ممنوعیت صادارت برنج در کشور هند، فرصت مناسبی برای صادارت برنج ویتنام ایجاد نموده است. بر اساس اتحادیه غذای ویتنام (Vietnam Food Association)، در ماه جولای، صادرات برنج ویتنام رشد قابل ملاحظه ایی داشته است. در هفت ماه نخست سال جاری، این کشور 4.48 میلیون تن برنج به ارزش نزدیک به 2.4 میلیارد دلار صادر نموده است که به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب 17 درصد و 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد نشان می دهد. دلیل این میزان افزایش ارزش صادرات برنج ویتنام، افزایش قیمت برنج صادراتی این کشور از 490 دلار در هر تن در سال گذشته به رقم 530 هزار تن در سال جاری می‌باشد. بر اساس اطلاعات آمارهای عمومی ویتنام، در سال 2022 این کشور 7.1 میلیون تن برنج به ارزش 3.46 میلیارد دلار صادر نموده است که نسبت به سال 2021 به لحاظ وزنی 13.8 درصد و به لحاظ ارزشی 5 درصد رشد داشته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-to-earn-over-4b-from-rice-exports-this-year-ministry-4635446.html

جذب 16 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در هفته نخست سال در ویتنام

بر اساس اطلاعات آژانس سرمایه گذاری خارجی ویتنام ( زیر نظر وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری)، این کشور در 7 ماه نخست سال جاری 16.24 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب نموده استکه نسبه به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد افزایش نشان می دهد. در این مدت، 1293 درخواست سرمایه گپذاری در پروژه جدید به ارزش 7.94 میلیارد دلار ثبت گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد به لحاظ تعداد پروژه و 38 درصد به لحاظ میزان سرمایه گذاری رشد نشان می دهد. در این مدت، 2.93 میلیارد دلار تعدیل سرمایه در 736 پروژه موجود صورت گرفته است. بیترین میزان سرمایه گذاری در بخش صنعتی و فرآوری به میزان 10.93 میلیارد دلار بوده است. پس از آن، بخش ساخت وساز با جذب 1.61 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار داشته است. سنگاپور با سرمایه گذاری 3.64 میلیارد دلار بیشترین میزان سرمایه گذاری داشته است، هرچند میزان آن 15.5 درصد کاشه نشان می دهد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-lures-over-16b-in-foreign-investment-4635443.html

 واردات محصولات خودروسازی اشکودا جمهوری چک به ویتنام

بر اساس اعلام شرک ویتنامی خودروسازی اشکودا جمهوری چک، محصولات این شرکت خودروسازی وارد ویتنام شده و از ماه سپتامبر آماده فروش می‌باشند. شرکت ویتنامی TC موتور اعلام نموده است قطعات خودرو از اروپا وارد ویتنام شده و در ویتنام مونتاژ خواهند شد. در ماه فوریه سال گذشته، شرکت اشکوا و شرکت TC موتور عملیات ساخت مجتمعی با ظرفیت مونتاژ 120 هزار خودرو در پارک صنعتی Viet Hung در استان شمالی گوانگ نین آغاز نمودند. ویتنام اولین کشور در جنوب شرق آسیا بوده که شرکت اشکودا کارخانه خود را تاسیس نموده است. انتظار می‌رود محصولات تولیدی این کارخانه به سایر کشورهای جنوب شرق آسیا صادر گردد. این شرکت دارای سه کارخانه در جمهوری چک، و مجتمع‌هایی در کشورهای چین، روسیه، اسلواکی، هند و اکراین می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/czech-skoda-cars-available-in-vietnam-this-september-4636462.html

انتشار 412 میلیون دلار اوراق قرضه شرکتی توسط وین گروپ

گروه معظم اقتصادی VinGroup ویتنام در نظر دارد 10 تریلیون دونگ معادل 421.27 میلیون دلار اوراق قرضه شرکتی بصورت فروش عمومی منتشر نماید. هدف از این تامین مالی، ارائه وام به بخش خودروسازی این گروه جهت ساخت خودرو در کارخانه شرکت واقع در شهر شمالی Hai Phong می‌باشد. 6 تریلیون دونگ اوراق با سررسید 3 ساله و 4 تریلیون مابقی با سر رسید 2 ساله منتشر خواهد شد. اشخاص حقیقی مایل به خرید این اوراق می‌بایست حداقل 50 میلیون دونگ (2127 دلار) و اشخاص حقوقی می‌بایست حداقل 500 میلیون دونگ (21270 دلار) اوراق خریداری نمایند. نرخ مشارکت اوراق 3 ساله 15 درصد و این نرخ برای اوراق 2 ساله 14.5 درصد خواهد بود. پس از انتشار، نرخ بهره بر اساس بازار تعدیل خواهد شد.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vingroup-to-raise-421m-via-bonds-4636964.html

 بیشترین میزان سودآوری بانکهای دولتی ویتنام در نیمه نخست سال جاری

سه بانک بزرگ دولتی ویتنام شامل Vietcombank، BIDV و Vietinbank بیشترین میزان سودآوری را در نیمه نخست سال جاری ثبت نموده‌اند. بانک Vietcombank با ثبت سود خالص 20.5 تریلیون دونگ معادل 868.6 میلیون دلار، در صدر بانکهای ویتنام از این حیث بوده است که این میزان سود این بانک، 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. دلیل این رشد سودآوری، افزایش 14 درصدی درآمد بانک از محل اعطای اعتبارات بوده است. بانک BIDV که در نیمه نخست سال گذشته خارج از فهرست 5 بانک بزرگ از لحاظ سودآوری قرار گرفته بود، در نیمه نخست سال جاری با کسب سود 13.86 تریلیون دونگی 590 میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفته است. جایگاه سوم میزان سودآوری بانکهای ویتنام، بصورت مشترک در اختیار بانکهای VietinBank و MB (وابسته به ارتش ویتنام) با 12.5 تریلیون دونگ 532 میلیون دلار می‌باشد. رتبه‌های بعدی به ترتیب در اختیار بانکهای Techcombank و بانکهای خصوصی ACB،  SHB، VIB و HDBank می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/state-owned-banks-report-biggest-profits-in-h1-4636862.html

درخواست نخست وزیر ویتنام از شرکت سامسونگ ویتنام جهت انتصاب بیشتر مدیران ویتنامی

بر اساس اطلاعات درگاه اینترنتی دولت ویتنام، نخست وزیر این کشور در بازدید از کارخانه و سایت تولیدی شرکت سامسونگ ویتنام در استان بک نین، از این شرکت درخواست نموده است مدیران اجرایی و مدیران بیشتری از ویتنام انتخاب نماید. نخست وزیر ویتنام در بیش از دو سال گذشته، 5 بار با مقامات شرکت سامسونگ ملاقات نموده است. سرمایه‌گذاری شرکت سامسونگ در ویتنام با نام شرکت سامسونگ ویتنام، بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در ویتنام با سرمایه‌گذاری نزدیک به 20 میلیارد دلار می‌باشد. نیمی از گوشی‌های تلفن همراه سامسونگ در ویتنام تولید شده و این شرکت فرصت اشتغال بیش از 100 هزار نفر را در ویتنام فراهم نموده است. سال گذشته این شرکت نزدیک به 65 میلیارد دلار کالا از ویتنام صادر نمود که 17.5 درصد کل رقم صادرات ویتنام را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر، 51 شرکت ویتنامی‌به عنوان تامین کننده مستقیم برای شرکت سامسونگ مشغول به فعالیت هستند.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/pm-calls-on-samsung-to-hire-vietnamese-managers-4636980.html

پیش‌بینی وزارت دارای ویتنام از نرخ تورم 3.7 درصدی در بدترین حالت ممکن

وزارت دارایی ویتنام پیش‌بینی نموده است در بدترین حالت، نرخ تورم این کشور در سال جاری 3.2 و یا 3.7 درصد خواهد بود که کمتر از میزان 4.5 درصد هدفگذاری شده می‌باشد. این وزارتخانه دو سناریو نرخ تورم را در کمیته راهبری مدیریت قیمت‌ها به ریاست نخست وزیر این کشور ارائه نموده است. گزینه نرخ تورم 3.2 درصدی بر مبنای پیش‌بینی کاهش 10 درصدی نرخ بنزین و گاز و افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات به میزان مشخص محاسبه شده است. گزینه نرخ تورم 3.7 درصدی در صورتی خواهد بود که قیمت حامل‌های انرژی به میزان کمتر از 5 درصد کاهش یابد و قیمت کالاها به میزان مشخصی افزایش یابد. در این گزارش، پیش‌بینی وزارت دارایی ویتنام این است که تا پایان سال، قیمت‌ها بصورت غیرعادی افزایش نخواهد یافت. همچنین پیش‌بینی شده است نرخ بهره به تدریج کاهش یافته و نرخ تسعیر نیز ثابت باقی خواهد ماند.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/3-7-is-finance-ministry-s-worst-case-inflation-forecast-4637846.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما