معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در تیر ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری مراسم ثبت رکورد تولید 20 میلیون خودروی انرژی جدید (NEVs) در گوانجو

بیست میلیونیومین وسیله نقلیه انرژی جدید چین (NEVs) در گوانجو توسط GAC Aion New Energy Automobile Co. تولید شد و یک نقطه عطف قابل توجه برای این صنعت در کشور ایجاد کرد. با این رکورد، بخش NEV وارد مرحله جدیدی از توسعه در مقیاس بزرگ، جهانی و باکیفیت بالا شده و به گفته فو بینگ فنگ، معاون اجرایی و دبیرکل انجمن تولیدکنندگان خودرو چین (CAAM) به بخش مهمی از سیستم صنعتی مدرن چین تبدیل شده است.

شین گوبین، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات، در سخنرانی خود گفت: "NEV رویکرد اصلی تحول، ارتقاء و توسعه سبز صنعت خودرو جهانی است و انتخاب استراتژیک توسعه با کیفیت بالا در بخش خودرو چین است. فنگ شینگیا، مدیر کل گروه GAC نیز اظهار داشت که از زمانی که چین اولین پروژه NEV خود را در سال 1992 ثبت کرد، دستاوردهای این کشور در توسعه این بخش قابل توجه بوده است، زیرا حجم تولید و فروش خودروهای انرژی جدید در هشت سال متوالی در سراسر جهان رتبه اول را کسب کرده اند. در پنج ماه اول سال جاری، چین بیش از 3 میلیون واحد خودرو انرژی جدید تولید کرده و 2.94 میلیون دستگاه فروخته است که به ترتیب 45.1 درصد و 46.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

منبع: Xinhuanet.com 

رونمایی از آخرین مدل هوش مصنوعی شرکت هواوی

غول فناوری چین، هواوی، آخرین نسخه از مدل هوش مصنوعی یادگیری عمیق Pangu خود را با نام Pangu 3.0 راه اندازی کرد. Pangu 3.0 دارای معماری سه لایه است. لایه پایه، L0، دارای پنج مدل مختلف پردازش زبان طبیعی، پایگاه داده‌های چند منظوره، بینایی کامپیوتری، پیش بینی و محاسبات علمی است. L0 مهارت های مختلفی را برای پاسخگویی به نیازهای سناریوهای مختلف صنعت فراهم می‌کند. لایه دوم، L1، برای زمینه‌هایی مانند دولت الکترونیکی، امور مالی، تولید، معدن و هواشناسی طراحی گردیده است. لایه سوم، L2، چندین مدل را برای کاربردهای خاص صنعت یا سناریوهای تجاری فراهم می‌کند. هواوی اعلام کرد که سری Pangu در حال حاضر در صنایع متعددی مانند امور مالی، تولید، تحقیق و توسعه دارویی، معدن زغال سنگ و رآه اهن ارزش زیادی دارد.

در این رابطه، مقاله ای در مورد مدل هوش مصنوعی آب و هوایی Pangu در نشریه Nature، یکی از مجلات علمی‌برتر جهان منتشر شد. در عرض چند ثانیه، این مدل می‌تواند ویژگی‌های دقیق هواشناسی، از جمله رطوبت، سرعت باد، دما و فشار سطح دریا را با دقت پیش بینی کند. سرعت Pangu در مقایسه با روش های پیش بینی عددی سنتی 10 هزار برابر سریعتر است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/123f2f8abc.shtml

برگزاری فروم صنایع نوظهور چین و آ.سه.آن در شنجن

چین ابتکاری را با هدف تقویت همکاری‌های سودمند متقابل بین چین و کشورهای عضو آ.سه.آن در مورد صنایع نوظهور برای توسعه مشترک و پایدار ارائه کرده است. این ابتکار، با عنوان "ابتکار همکاری در صنایع نوظهور (ابتکار شنجن)،" توسط شین ویجونگ، شهردار شنجن، در فروم صنایع نوظهور چین و آ.سه.آن اعلام کرد. هدف این رویداد، تقویت همکاری در صنایع در حال ظهور در مواجهه با پیشرفت های سریع تکنولوژیکی و تحولات صنعتی است که روش های تولید، مدل های کسب و کار، ساختارهای بازار و نوآوری را تغییر می دهد. پرورش صنایع در حال ظهور یک انتخاب استراتژیک مهم برای همه کشورها برای دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

ابتکار شنجن سه جنبه کلیدی برای همکاری را مشخص می‌کند. این طرح خواستار ایجاد یک اکوسیستم منطقه ای نوآوری با بهبود مکانیسم همکاری در نوآوری و استانداردهای فناوری و تشویق همکاری بین سازمان‌های دولتی، شرکت ها، دانشگاه‌ها، اتاق های بازرگانی و انجمن‌ها است. این ابتکار از چین و آ.سه.آن می خواهد زنجیره‌های صنعتی و تأمین بدون مانع کالاهای عمومی جهانی را حفظ نموده، به طور مشترک مشارکت فراگیر و سازنده برای زنجیره‌های صنعتی و تأمین ایجاد نماید و به دنبال فرصت هایی برای توسعه صنایع نوظهور باشند.

منبع: Shenzhen Daily

پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی نوآوری و کارافرینی چین (شنجن)

دبیرخانه پانزدهمین دوره مسابقات بین المللی نوآوری و کارآفرینی چین (شنجن) در مجموع 7852 طرح از 39 کشور و منطقه قبل از پایان مهلت ثبت نام در ژوئن را دریافت کرد. به گزارش روزنامه شنجن دیلی، در میان طرح های دریافتی، 3350 طرح در رده شرکت و 4502 پروژه در رده تیمی‌به دبیرخانه این رویداد ارسال گردیده است. این مسابقه که توسط کمیسیون علوم، فناوری و نوآوری شنجن و گروه رسانه ای شنجن برگزار می‌شود، روند ثبت نام خود را در 26 می 2023 آغاز کرد. این رقابت در هفت زمینه از جمله تولید تجهیزات با کیفیت بالا، مواد جدید، انرژی جدید، وسایل نقلیه انرژی جدید، حفاظت از انرژی و محیط زیست، نسل بعدی فناوری اطلاعات و زیست پزشکی برگزار می‌گردد و بر پرورش صنایع استراتژیک در حال ظهور و آینده، ترویج همگرایی عناصر نوآوری در بخش های کلیدی و تلاش برای پیشرفت در فناوری‌های اصلی و تجاری سازی دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی تمرکز خواهد کرد.

داده‌ها نشان می دهد که سه زمینه برتر در میان طرح های رقابت امسال نسل بعدی فناوری اطلاعات، زیست پزشکی و تولید تجهیزات با کیفیت بالا با 3892، 1153 و 1067 طرح است. فینال مسابقه امسال در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

منبع: http://www.sz.gov.cn/en_szgov/news/latest/content/post_10710036.html

افتتاح آزمایشگاه مشترک صنعت مدار مجتمع گواندونگ-ماکائو در هنگچین

آزمایشگاه مشترک موسسه تحقیقات علم و فناوریZhuhai UM (ZUMRI)  و Amicro Semiconductor Co Ltd (Amicro)  در منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین راه‌اندازی شد. با تمرکز بر تحقیق و استفاده از مدارهای مجتمع (IC) و رباتیک، این آزمایشگاه تبدیل به پایگاه همکاری صنعت و دانشگاه بین گواندونگ و ماکائو و ترویج توسعه صنعت IC و میکرو الکترونیک در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو شده است.

در سال های اخیر، هنگچین یک خوشه صنعتی IC ایجاد کرده است. از سال 2022، بیش از 40 شرکت تولیدکننده IC در منطقه همکاری فعالیت می‌کنند که درآمد آنها بیش از 2.6 میلیارد یوآن است. ژانگ گی، معاون دفتر توسعه اقتصادی کمیته اجرایی منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین، گفت که همکاری بین دانشگاه و شرکت می‌تواند در خدمت توسعه صنعت و فناوری‌های پیشرفته در منطقه همکاری باشد و امیدوار است که هر دو طرف دستاوردهای بیشتری در هنگچین داشته باشند. ریو مارتینز، معاون دانشگاه ماکائو، گفت که از طریق این آزمایشگاه مشترک، هنگچین و ماکائو همکاری صنعت و دانشگاه را گسترش خواهند داد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_20a01bf620/3877d419c2.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما