معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته چهارم تیرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 2.5 درصدی نرخ بهره در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه، در آخرین جلسه شورای سیاستهای پولی، نرخ بهره را افزایش داد. براساس اعلام رئیس بانک مرکزی ترکیه، نرخ بهره با 2.5 درصد افزایش از 15 درصد به 17.5 درصد رسید. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است، سیاست انقباضی تا رسیدن به شاخص‌های کلان اقتصادی مطلوب ادامه خواهد داشت.

https://www.haberturk.com/son-dakika-merkez-bankasi-faiz

 

برنامه دولت در خصوص حمایت از صادرکنندگان

محمت شیمشک، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه در حساب کاربری توئیتر خود ضمن تاکید بر برنامه دولت مبنی بر حمایت از صادرات و سرمایه‌گذاری اعلام داشت: در جهت حمایت از صادرات، محدودیت ارائه تسهیلات بانکی به صادرکنندگان از 300 میلیون لیر به 1.5 میلیارد لیر در روز افزایش خواهد یافت. وی افزود، یکی از بزرگترین اولویت‌های برنامه اقتصادی دولت، حمایت قوی از صادرات است. در همین راستا، منابعی را که از خارج به دست خواهیم آورد را به سمت صادرات و سرمایه‌گذاری هدایت خواهیم نمود.

https://www.haberturk.com/bakan-simsek-

 

افزیش هزینه‌های جاری در ترکیه

بعد از افزایش ناگهانی نرخ سوخت در ترکیه و رسیدن قیمت هر لیتر بنزین از 26 لیر به 35 لیر، قیمت دیگر اقلام نیز افزایش یافت. براساس مصوبه اتحادیه نانوائی‌های ترکیه، نرخ هر قرص نان معمولی 200 گرمی در آنکارا از 5 لیر به 7 لیر و هر قرض نان آرد گندم خالص به 10 لیر افزایش یافت. این در حالی است که در برخی از مناطق استانبول هر قرص نان به قیمت 8.5 تا 10 لیر نیز به فروش می رسد.  همچنین نرخ بلیط اتوبوس و مترو از 9.5 لیر به 15 لیر و کرایه مینی بوس برای مسیرهای کوتاه از 10 لیر به 16 لیر و برای مسیرهای طولانی به 25 لیر افزایش یافت.

https://www.haberturk.com/

نشست معاون رئیس جمهور ترکیه با فعالان اقتصادی استانبول

جودت یلماز معاون رئیس جمهور ترکیه در نشستی با عنوان ارزیابی برنامه میان‌مدت اقتصادی ترکیه با نمایندگان بخشهای خصوصی در استانبول دیدار و گفتگو کرد. در این نشست موضوعاتی نظیر کسری حساب جاری، کسری بودجه، افزایش صادرات و جذب سرمایه‌های خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برخی از سرفصل های سخنرانی یلماز عبارت بودند از:

- انتظارات بخش خصوصی در برنامه میان‌مدت که در ماه سپتامبر سالجاری اعلام خواهیم کرد، مد نظر قرار گرفته خواهد شد.  

- رشد اقتصادی ترکیه در سال 2022 به 5.6 درصد رسید. در سه ماهه اول سال 2023 با وجود وقوع زلزله، رشد اقتصادی کشور 4 درصد بوده است.

- صادرات 6 ماهه کشور در سطح 123.4 میلیارد دلار می‌باشد.  اگرچه با توجه به تحولات بازارهای خارجی به ویژه اتحادیه اروپا، روند صعودی صادرات تا حدودی کند شده است، اما در نظر داریم سال جاری را با رقم صادرات بالاتر نسبت به سال قبل به پایان برسانیم.

- اقدامات دولت در حمایت از سیاست‌های سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و رشد صادرات محور ادامه  خواهد داشت.

- برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری اقدامات و اصلاحات ساختاریِ نتیجه گرا انجام خواهد گرفت.

https://www.dunya.com/gundem/cevdet-yilmaz-reform

 

تاکید رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه به افزایش حجم روابط تجاری با امارات به میزان 25 میلیارد دلار

مصطفی گل‌تپه، رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه ضمن اشاره به تفاهمات امضا شده میان ترکیه و امارات متحده عربی در جریان سفر اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به این کشور اعلام کرد که با توجه به تفاهم نامه امضا شده بین ترکیه و امارات متحده عربی، به راحتی می‌توان حجم تجارت خارجی دو کشور را از حدود 10 میلیارد دلار کنونی به 25 میلیارد دلار افزایش داد. وی افزود: در چارچوب این یادداشت تفاهم، انجمن صادرکنندگان ترکیه و وزارت توسعه اقتصادی امارات، کارگروه‌های مشترکی را برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور و توسعه روابط اقتصادی تشکیل خواهند داد.

گل تپه اظهار نمود، انجمن صادرکنندگان ترکیه در راستای دستیابی به صادرات 600 میلیارد دلاری در سال 2028، شامل 400 میلیارد دلار کالا و 200 میلیارد دلار خدمات تلاش می‌کند. وی با اشاره به اینکه روند تجارت جهانی در حال تغییر است، گفت: ترکیه به عنوان مهم‌ترین تولیدکننده منطقه، شراکتی قوی را با کشورهای  منطقه انجام می‌دهد و به همین دلیل نیز روابط تجاری ما با کشورهای حوزه خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گفتنی است، در جریان سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به امارات متحده عربی 13 سند همکاری در زمینه‌های مختلف به ارزش 50.7 میلیارد دلار بین دو کشور امضا شد.

https://www.dunya.com/is-dunyasi/gultepe-ticaret-hedefi

 

صادرات اتوبوس و مینی‌بوس به 70 کشور دنیا توسط ترکیه

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات اتوبوس و مینی‌بوس ترکیه در نیمه نخست سال جاری با رشد ۶۶.۶۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ از ۵۷۹ میلیون و ۹۹۴ هزار دلار به ۹۶۶ میلیون و ۷۱۲ هزار دلار رسیده است. ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2023 ، به 67 کشور جهان اتوبوس و مینی‌بوس صادر کرده است. بیشترین میزان صادرات اتوبوس و مینی‌بوس در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن 2023 به کشور فرانسه با 162 میلیون و 205 هزار دلار صورت گرفته است. بعد از فرانسه کشورهای آلمان با 130 میلیون و 354 هزار دلار،  ایتالیا با 103 میلیون و 979 هزار دلار و اسپانیا با 74 میلیون و 820 هزار دلار قرار دارند.

https://www.dunya.com/ekonom

 

امضای موافقتنامه همکاری انرژی‌های تجدیدپذیر میان هلدینگ رنسانس از ترکیه و شرکت توتال فرانسه

آلپ ارسلان بایراکتار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، طی سخنانی در مراسم امضای موافقتنامه همکاری انرژی‌های تجدیدپذیر میان هلدینگ رنسانس از ترکیه و شرکت توتال فرانسه گفت: هدف از این همکاری، تولید هزار مگاوات برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است که باید هر چه سریعتر به 5 هزار مگاوات افزایش یابد. وی با بیان اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر حوزه‌ای است که به امنیت عرضه انرژی در برابر افزایش تقاضا کمک می‌کند گفت، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر  قیمت‌ها را رقابتی‌تر می‌کند و وابستگی کشور به منابع انرژی خارجی را کاهش می‌دهد همچنین، انرژی‌های تجدیدپذیر با اهداف ترکیه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی نیز سازگار بوده و در راستای هدف ترکیه برای تبدیل شدن به یک کشور بی‌کربن تا سال 2053 مطابقت دارد.

https://www.sondakika.com/ekonomi/haber-totalenergies

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما