معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

44 شرکت ججیانگ در لیست 500 شرکت برتر فورچون در سال 2023 (Fortune China 2023 500)؛

در تاریخ یازدهم جولای مجله فورچون لیست 500 شرکت چینی برتر سال 2023 را منتشر کرد. بر اساس آمار، درآمد کل 500 شرکت برتر در این لیست در سال جاری میلادی به 65.8 تریلیون یوان (9.17 تریلیون دلار) رسیده و سود خالص آنها 4.7 تریلیون یوان بود.  

در مجموع 44 شرکت استان ججیانگ از جمله چهار شرکت در Jiaxing: Zhejiang Huayou Cobalt Co Ltd (213rd)، Tongkun Group (216th)، Wingtech Technology Co Ltd (228th) و Xinfengming Group (253rd). در این لیست قرار دارند. در این میان علی بابا در بین شرکت های استان ججیانگ در رتبه اول قرار دارد و سه شرکت برتر به طور کلی شرکت پتروشیمی چین، شرکت ملی نفت چین (CNPC)  و شرکت مهندسی ساخت و ساز دولتی چین (CSCEC) هستند.   

در لیست مذکور شرکت Ping An Insurance (Group) چین بالاترین رتبه را  در بین شرکت های چینی دارد. شرکت های خصوصی ذکر شده در میان 10 شرکت برتر، شامل JD.com و Alibaba Group Holding Ltd (7th)  نیز در جایگاه هفتم بودند.  سه شرکت NIO Inc  در صنعت خودروهای انرژی جدید NIO Inc،Li Auto Inc  وXPeng Inc  نیز در این لیست قرار دارند. بدین ترتیب که Li Auto Inc در رتبه 263، XPeng Inc در رتبه 287 و XPeng Inc  در رتبه 450 قرار دارند.

 chinadaily.com.cn /23-07-13

رشد محموله ثابت  بندر Zhoushan واقع در نینگبو در نیمه نخست سال 2023؛

 بنابر اعلام اداره حمل و نقل و بنادر استان ججیانگ، بندر جوشان نینگبو بعنوان شلوغ ترین بندر چین، تولید محموله خود را در نیمه اول سال 2023 به 679 میلیون تن رسانده است. ظرفیت کانتینری این بندر در نیمه اول سال بیش از 17.6 میلیون واحد معادل بیست فوت (TeUs) بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.2 درصد افزایش داشته است.  این بندر امسال طرح مسیر حمل و نقل خود را در اولویت قرار داده و سعی دارد تقاضای بازار را به شکل مطلوب تأمین کند. در حال حاضر این بندر در مجموع 301 مسیر کانتینری را اداره می‌کند که 249 مورد از آنها، مسیرهای بین المللی هستند. خدمات حمل و نقل کانتینری چند منظوره دریایی-ریلی آن نیز در شش ماه اول شاهد رشد پایدار بود.  

شایان ذکر است در طول پنج ماه اول سال 2023، نینگبو در مجموع 166.1 میلیارد یوان (23.19 میلیارد دلار) در واردات و صادرات با کشورها و مناطق مربوط به طرح کمربند- جاده (BRI) ثبت کرد. این رقم  افزایش قابل توجه 11.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد  که 32.3 درصد از کل حجم تجارت خارجی شهر را در طول این دوره به خود اختصاص داده است.

شایان ذکر است بندر Ningbo Zhoushan، بعنوان یکی از شلوغ ترین بنادر چین، 120 مسیر حمل و نقل را به کشورها و مناطقBRI (کمربند- راه) نیز راه اندازی کرده است. این مسیرها تقریبا 40 درصد از کل حجم کانتینر را که توسط بندر حمل می‌شود، پوشش می دهند.

گفتنی است بندر جوشان همچنین طی دو دهه گذشته گام های قابل توجهی در بهینه سازی محیط کسب و کار خود برداشته است. یکی از برجسته ترین دستاوردهای این اقدامات تحول دیجیتال خدمات دولت محلی این شهر  بوده است.  

 Xinhua/23-07-14

برنامه خفی برای تبدیل شدن به پایتخت وسایل نقلیه انرژی نو؛

اخیرا در شهر خفی (Hefei) ایستگاه‌های شارژ چند منظوره خودروهای برقی افتتاح شده که مجهز به استراحتگاههای موقت و فضاهای متنوعی می‌باشد که رانندگان مجبور نباشند زمان زیادی را در صف های طولانی منتظر بمانند. یکی از این مناطق با پنج طبقه و یک زیر زمین دارای 185 شمع شارژ برای اتومبیل های سواری و 12 عدد برای کامیون‌ها محیط بسیار خوبی شامل رستوران، فروشگاه و استراحتگاه‌های موقت برای رانندگان فراهم آورده است. به گفته مقامات این استان گام بعدی این شهر نیز مجهز نمودن این ایستگاه‌های شارژ چند منظوره به تعمیرگاه خودروهای برقی، کارواش و دفاتر بیمه اتومبیل است. در مقایسه با ایستگاه‌های شارژ در فضای باز، این ایستگاه‌های چند منظوره نه تنها اتومبیل ها را از باد و باران محافظت می‌کند، بلکه فرایند شارژ را نیز ایمن تر می‌کند.

گفتنی است در ماه مه 2023، چین دستورالعملی را برای تشویق و حمایت از روستاییان برای خرید و استفاده از NEV ها(وسایل نقلیه انرژی نو) با تمرکز بر افزایش ساخت زیرساخت های شارژ منتشر کرد. تا پایان ماه مه، چین بیش از 6.35 میلیون واحد زیرساخت شارژ ساخته بود. علاوه بر ساخت یک شبکه زیرساختی شارژ کامل، دولت های محلی در تمام سطوح سیاست های انگیزشی را نیز برای تحریک تولید و بازاریابی NEV ارائه داده اند.  در این راستا استان آنخویی هم در ماه ژوئن، اقدامات زیادی را برای تبدیل شدن به یک قطب مهم تراکم صنعتی NEV  معرفی کرد. این استان قصد دارد مقیاس تولید خودرو خود را بیش از 3 میلیون واحد افزایش دهد. در این میان  تولید NEV بیش از 40 درصد را اشغال خواهد کرد. طبق آمار رسمی، ارزش تولید زنجیره صنعتی NEV در Hefei در سال 2022 بیش از 14 میلیارد یوان (حدود 2.1 میلیارد دلار امریکا) بود. این شهر همچنین تعدادی از سازندگان NEV را گردهم آورده و قصد دارد خود را به "پایتخت NEV" چین تبدیل کند.

Xinhua/23-07-17

افزایش 7.7 درصدی تراز وام ها در شانگهای در پایان ماه ژوئن؛

بنابر اعلام دفتر مرکزی بانک خلق چین تراز وام ها در شانگهای در پایان ژوئن2023  به 91.1 تریلیون یوان (53. 10تریلیون دلار آمریکا) رسید که نسبت به سال گذشته 7.7 درصد افزایش یافته است. از این میزان تراز وام به یوان چین با افزایش 9.6 درصدی در پایان ماه ژوئن به 10.28 تریلیون یوان افزایش یافت. تراز وام ها به ارزهای خارجی نیز در پایان ماه ژوئن به 87.4 میلیارد دلار رسید که 22.6 درصد کاهش  داشته است. گفتنی است تراز سپرده‌های شانگهای در پایان ماه ژوئن نیز با افزایش  7 درصدی به 19.87 تریلیون یوان رسید.

 Xinhua/23-07-16

 برنامه منتشر شده شانگهای برای ترویج توسعه با کیفیت پلتفرم های اینترنت صنعتی؛

طبق برنامه اقدام جدید منتشر شده شانگهای، این کلانشهر در راستای ترویج توسعه با کیفیت بالا پلتفرم های اینترنت صنعت،  از برنامه‌های بلندپروازانه ای برای سیستم عامل های اینترنتی صنعتی رونمایی کرد؛ در این برنامه آمده است که شانگهای قصد دارد تا سال 2025 به حجم معاملات بیش از 3.460 تریلیون یوان (3 میلیارد دلار) در سیستم عامل های اینترنتی صنعتی خود دست یابد. همچنین انتظار می رود تا سال 2025 بیش از 100 شرکت پلتفرم اینترنت صنعتی و از جمله بیش از 30 سیستم عامل پیشرو را در شانگهای پرورش دهد. بنابر اظهارات Ge Dongbo، مهندس ارشد کمیسیون اقتصادی و اطلاع رسانی شانگهای، توسعه سیستم عامل های خدمات اینترنتی تولیدی شانگهای یک صنعت تریلیون یوانی با زمینه‌های مختلف را تشکیل داده است. با توجه به این طرح، برای ترویج رشد و قدرت خوشه‌های پلت فرم اینترنت صنعتی، کلانشهر شانگهای بر ساخت شش نوع سیستم عامل شامل صنایع کلیدی (اطلاعات الکترونیکی، زیست پزشکی، تجهیزات بالا پایان، خودرو، مواد پیشرفته و کالاهای مصرفی مد)، تقویت سیستم عامل های اینترنت صنعتی و ایجاد محصولات نواورانه و مدل های تولیدی که اینترنت صنعتی و مصرف کننده را ادغام می‌کند، راه اندازی یک پلت فرم جامع برای "تجارت + مشاوره +  زنجیره تأمین مالی" خدمات برای مواد اولیه صنعتی، و همچنین  ساخت یک پلت فرم خدمات دیجیتال صنعتی فرامرزی برای باز کردن کانال های خرید برای اجزای اصلی و قطعات یدکی و ارائه خدمات برای شرکت ها جهت ایفای نقش جهانی، تمرکز خواهد کرد.  

از نظر بهبود عوامل مورد نیاز برای توسعه پلتفرم هم، جنبه‌های متعددی به طور مداوم مورد توجه قرار می‌گیرند که شامل مواردی مانند «سازماندهی ایجاد پایگاه‌های ستاد پلت فرم اینترنت صنعتی و بررسی عرضه نهادی فراگیر و محتاطانه در زمینه‌هایی مانند ارتباطات مستقیم مالیاتی و واردات و صادرات ترخیص کالا از گمرک، افزایش حمایت از استعدادها از طریق پروژه‌های استعداد ویژه برای صنایع کلیدی و پروژه‌های استعداد سطح بالا برای نخبگان صنعت خواهد بود.  در زمینه تقویت قابلیت های خدمات سیستم عامل برای زنجیره صنعتی، گام بعدی بر ایجاد سه نوع سناریوی کاربردی شامل هدایت شرکت های تولیدی بزرگ برای ایجاد مشترک تدارکات دیجیتال و سایر سناریوهای کاربردی با سیستم عامل ها، ارائه یک دسته از سناریوهای خدمات مدیریت تولید برای شرکت های کوچک و متوسط، و در نهایت پشتیبانی از ساخت پلت فرم برای سناریوهای کاربردی که به زنجیره‌های ارزش بالا پایان می یابد، تمرکز خواهد کرد. در عین حال، در ایجاد یک محیط زیست صنعتی مشترک، شهر تلاش خواهد کرد تا سه نوع خدمات شامل بهبود نفوذ محصولات صنعتی چین (شانگهای) در جشنواره تجارت آنلاین و برنامه ریزی برای برگزاری بیش از 100 فعالیت های خاص،  ایجاد یک سیستم نواوری مشترک و ایجاد یک پلت فرم برای همکاری صنعت دانشگاهی- تحقیقاتی و سازماندهی انتشار مقالات سفید صنعت، انجام ارزیابی کارایی پلت فرم و خدمت به توسعه صنعت را افزایش دهد.

Shine News/23-07-18

 امضای توافقنامه  های 77 پروژه سرمایه گذاری خارجی در شانگهای؛

روز سه شنبه هجدهم جولای 2023 با حضور مقامات شهرداری شانگهای، توافقنامه‌هایی در مورد 77 پروژه سرمایه گذاری خارجی به ارزش بیش از 10.2 میلیارد دلار در شانگهای امضا شد. این 77 قرارداد سرمایه گذاری خارجی، عمدتا شامل صنایع کلیدی مانند زیست پزشکی، الکترونیک، خودرو و کالاهای مصرفی مد و همچنین زمینه‌های جدید مانند اقتصاد دیجیتال و توسعه سبز و کم کربن هستند. به عنوان مثال، Genesis Motor کره جنوبی در حال سرمایه گذاری 400 میلیون دلاری برای گسترش کسب و کار خود در چین است. 10 پروژه هم از شرکت های Fortune Global 500 مانند Medtronic مستقر در ایالات متحده بود که یک صندوق سرمایه گذاری در شانگهای با هدف ایجاد یک اکوسیستم نواورانه برای پزشکان، متخصصان صنعت، کارافرینان و سرمایه گذاران ایجاد خواهد کرد. در همین حال، Sumitomo Pharma  از ژاپن نیز30 میلیون دلار دیگر در حوزه تأمین نیازهای پرشکی چین سرمایه گذاری می‌کند. از ژانویه تا ماه مه 2023 استفاده واقعی از سرمایه گذاری خارجی 7.17 درصد در شانگهای  افزایش یافت و به 3.11 میلیارد دلار رسید.

در این مراسم همچنین، گروه جدیدی از 31 دفتر مرکزی منطقه ای و 13 مرکز تحقیق و توسعه شرکت های چند ملیتی در شانگهای گواهینامه دریافت کردند. از میان این 44 شرکت، 11 مورد در صنعت تولید و 33 مورد در بخش خدمات بودند. 16 شرکت از جمله شرکت Lenze  آلمان در صنایع کلیدی توسعه شانگهای فعالیت دارند.  بطورکلی اکثر شرکت ها رهبران صنعت هستند و در میان شرکت های  برتر در زمینه‌های مختلف هستند. شایان ذکر است که 10 گواهینامه برای تأسیس دفتر منطقه ای شرکت ها در شانگهای و دو گواهینامه به عنوان مراکز تحقیق و توسعه جهانی مانند مرکز تحقیق و توسعه جهانی Carestream Health در شانگهای اعطا شده است.  

در نیمه اول سال 2023، تعداد دفاتر مرکزی منطقه ای شرکت های چند ملیتی در کلانشهر شانگهای به 922 و مراکز تحقیق و توسعه خارجی به 544 مرکز رسید.  

 Shine News/23-07-18

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری موسسه غیرانتفاعیTCCI  در تحقیقات هوش مصنوعی شانگهای؛

  به گزارش رسانه‌های محلی چن تیانچیائو، سرمایه دار میلیاردر و بنیانگذار شرکت بازی شاندا قصد دارد از طریق یک موسسه مستقر در شانگهای، یک میلیارد یوان (حدود150 میلیون دلار) در هوش مصنوعی شانگهای سرمایه گذاری کند. موسسه غیر انتفاعی Tianqiao & Chrissy Chen یا TCCI این طرح را در انجمن کنفرانس جهانی هوش مصنوعی 2023 یا WAIC اعلام کرد. این سرمایه گذاری در مجموع 1 میلیارد یوانی شامل تأسیس یک آزمایشگاه جدید MindX با سرمایه گذاری اولیه 100 میلیون دلار TCCI است و در حال استخدام دو دانشمند برتر در سراسر جهان برای انجام تحقیقات است. همچنین چندین آزمایشگاه جدید هوش مصنوعی برای کار روی موضوعاتی مانند بهبود کیفیت خواب، کند نمودن روند پیری و ... نیز با سرمایه گذاری اولیه 50 میلیون یوان تأسیس خواهد شد.

TCCI در چارچوب سرمایه گذاری در این طرح با عنوان «ادغام بین هوش انسانی و هوش مصنوعی» و «ایجاد زندگی دیجیتال معنی دار» برنامه دارد یک تیم  200 نفره از دانشمندان را  گرد هم می آورد.  

آقای چن و خانواده اش شاندا را در سال 2014 در شانگهای تأسیس کردند و بتدریج آن را به یک بازی آنلاین برتر در چین تبدیل کردند. شاندا همچنین اولین شرکت بازی چینی بود که در سال ۲۰۰۴ در Nasdaq ثبت شد و چن را به یکی از ثروتمندترین مردان چین تبدیل کرد. چن بعدا تمام سهام شاندا را فروخت و بر سرمایه گذاری در علوم مغزی تمرکز کرد.

قبل از این سرمایه گذاری، TCCI  آزمایشگاه‌هایی را برای تحقیقات مربوط به مغز و اعصاب  و  بیمارستان شانگهای Huashan و مرکز بهداشت روانی شانگهای را نیز تأسیس کرده بود.

 Shine News/23-07-12

انتشار مدل هوش مصنوعی گردشگری توسط اپراتور مسافرتی آنلاین مستقر در شانگهای؛

روز دوشنبه هفدهم جولای 2023 اولین مدل پایه هوش مصنوعی در صنعت گردشگری منتشر شد که شامل درک دقیق خواسته‌های کاربران، توصیه‌های مربوط به مقصدهای توریستی و طراحی مسیر و همچنین خدمات مشتری AI است. این مدل که توسط Trip.com  بعنوان اپراتور مسافرتی آنلاین مستقر در شانگهای منتشر شده، شامل 20 میلیارد داده گردشگری و الگوریتم های جستجو است. مجموعه ای از لیست هایی شامل برنامه‌های سفر، هتل ها، بلیط های هوایی و جاذبه‌های توریستی که بیش از 3 مقصد در سراسر جهان را پوشش می دهد.

لیست برنامه‌های سفر که توسط اپراتور مذکور ارائه می‌شود زمان تصمیم گیری کاربران را کاهش می دهد و لیست پیشنهادات ویژه در بلیط های هوایی نیز توصیه‌هایی را ارائه می دهد که هزینه صرف شده کاربران را به طور متوسط  شش درصد کاهش می دهد. این مدل همچنین می‌تواند خدمات توصیه ای را حتی زمانی که خواسته‌های کاربران نامشخص است، ارائه دهد. این اپراتور همچنین دارای خدمات مشتری AI (Artificial Intelligence) می‌باشد  که قادر است به ایمیل پاسخ دهد.

جیمز لیانگ، رئیس Trip.com، این مدل را اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی در شانگهای معرفی کرد. وی گفت مدل رونمائی شده توسط این شرکت ضریب خطاهای هوش مصنوعی را بسیار کاهش داده و تخمین زده می‌شود که خدمات قابل اعتماد تری در صنعت گردشگری ارائه کند.

 Shine News/23-07-18

پایان نمایشگاه شرق چین در شانگهای (ECF) باثبت معاملاتی به ارزش 2.2 میلیارد دلار؛

سی و یکمین نمایشگاه شرق چین (ECF) روز شنبه 15 جولای با ثبت حجم کل معاملات نزدیک به 31.2 میلیارد دلار به پایان رسید. این رویداد  چهار روزه به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای اقتصادی و تجاری بین المللی منطقه ای در چین، دارای بیشترین تعداد شرکت کنندگان، گسترده ترین پوشش و بالاترین حجم معاملات است. نمایشگاه امسال در مساحتی حدود 105،200 متر مربع با چهار نمایشگاه بزرگ در موضوعات مختلفی - لباس و منسوجات، اقلام خانگی، هدایای تزئینی و منسوجات و پارچه‌ها- برگزار گردید و موفق به جذب35،000 خریدار از 119 کشور و منطقه و 51،000 بازدید کننده شد.  به گفته ناظران با وجود چالش های ناشی از وضعیت پیچیده و دائما در حال تغییر اقتصاد جهانی و همچنین گرمای تابستان، نمایشگاه از نظر نتایج نمایشگاه و معامله خرید بیش ازحد انتظارات بود.   

شایان ذکر است ECF  در این دور برگزاری برای ارائه خدمات بهتر تجارت، یک منطقه ویژه خرید و یک پلت فرم ارتباطی آنلاین را برای مذاکرات طرفین تجارت راه اندازی کرده بود. در مجموع 900 دور مذاکرات تجاری در نمایشگاه امسال با شرکت خریدارانی از 34 کشور و منطقه از جمله ژاپن، روسیه، آلمان، هند و پاکستان در این پلت فرم انجام شد. علاوه بر این، دو جلسه مذاکره آنلاین، شامل جلسه ویژه RCEP (مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای) و جلسه خریداران اروپایی و آمریکایی با خریداران از 21 کشور و مناطق مانند سنگاپور، روسیه، ویتنام، مالزی و کره جنوبی نیز برگزار شد. برگزاری این جلسات به غرفه دارانی که در نمایشگاه حضور نداشتند کمک کرد تا به صورت آنلاین مذاکرات تجاری پیش ببرند.  

 Shine News/23-07-16

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما