معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۰

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

۳۰ شرکت آلمانی خواستار سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان شدند

سباستیان‌هاینه زمری رییس اجرایی فدراسیون ۳۰ شرکت آلمانی با وحید الله حلیمی معاون فنی وزارت معادن طالبان دیدار کرده و خواهان سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان شده است. زمری در این دیدار در رابطه با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منابع معدنی افغانستان و زمینه اشتغال‌زائی صحبت نمود و خواهان سرمایه‌گذاری در آن شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/272165/۳۰-شرکت-آلمانی-خواستار-سرمایه-گذاری-روی-معادن-افغانستان-شدند

جمع آوری بیش از ۱۴ میلیارد افغانی از بندر حیرتان طی یک سال گذشته

مرکز رسانه‌ای استانداری بلخ، اعلام کرد: کمیسیون بررسی ادارات دولتی استان بلخ در جریان بررسی‌های خویش از جمع آوری 14 میلیارد و یک میلیون و ۷۵۱ هزار و ۸۹۸ افغانی افغانی درآمد از ادارات گمرگ حیرتان، افسوتر، استراس[شرکت حمل و نقل مشترک افغانستان و روسیه] مواد نفتی و گازمایع و اداره استاندارد ملی در سال ۱۴۰۱ خبر دادند. در این گزارش آمده است که این کمیسیون متشکل از مسئولین ادارات دولتی بلخ بوده اند که در یک بررسی  درامد این بندر را سنجیده‌اند. حیرتان در ۸۰ کیلومتری شهر مزارشریف در شمال افغانستان قرار دارد و یکی از بنادر مهم بازرگانی کشور است که همه روزه هزاران تن واردات و صادرات از راه آن صورت می‌گیرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/272249/بیش-۱۴-میلیارد-افغانی-عواید-بندر-حیرتان-طی-یک-سال-گذشته-جمع-آوری-شده

 آغاز کار استخراج دو معدن سنگ مرمر در بغلان

مسئولان محلی بلخ از کار استخراج دو معدن سنگ مَرمَر در دره خواجه زید بخشداری دوشی این استان خبر دادند. هر تن سنگ این معدن ۹۰۰ افغانی با دو شرکت قرارداد شده است.  در همین حال، استاندار بغلان و بخشدار دوشی این استان از شرکت‌های طرف قرارداد خواستند تا جاده‌ها و پل‌های مسیر این معدن را بسازند. حدود ۳۵ نوع سنگ مرمر با ۴۵ رنگ مختلف در ۶۰ معادن مرمر افغانستان شناسایی شده و  در مجموع مقدار ۹ میلیارد تن سنگ مرمر به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار در سراسر افغانستان برآورد شده ‌است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/272289/آغاز-کار-استخراج-دو-معدن-سنگ-مرمر-بغلان

 انتقال نفت و گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان

دفتر مطبوعاتی معاونت اقتصادی نخست‎وزیری طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کمیته ملی ترانزیت افغانستان با طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از طریق خاک این کشور موافقت کرده است. بر اساس این اطلاعیه، این طرح تسهیلات قابل ملاحظه‌ای در ترانزیت گاز و مواد نفتی از آسیای میانه به آسیای جنوبی فراهم می‌کند. اطلاعیه می‌افزاید طرح ترانزیت گاز و مواد نفتی از ترکمنستان به پاکستان از مسیر افغانستان قبلاً از سوی کمیته ملی ترانزیت تأیید شده بود و معاون اقتصادی طالبان اکنون آن را برای یک دوره آزمایشی تأیید کرده است. دفتر مطبوعاتی معاونت اقتصادی نخست‎وزیری طالبان همچنین تأکید می‌کند با اجرایی شدن این طرح، سطح درآمد ملی افزایش می‌یابد و حمل و نقل توسعه خواهد یافت. «سید نوید قمر» وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان سال گذشته گفته بود این کشور می‌خواهد بر اساس چشم‌انداز اقتصادی خود از طریق اتصال تجاری با افغانستان به یک مرکز تجاری، ترانزیتی و حمل‌ و نقل تبدیل شود. وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری پاکستان گفته بود این کشور برای تبدیل شدن به مرکز تجاری و برای رسیدن به این هدف، قرارداد تجارت ترانزیتی را با ازبکستان امضا کرده و برای قرارداد دیگری با قزاقستان و تاجیکستان در حال مذاکره است. سال گذشته نخستین محموله ترانزیتی ازبکستان از مسیر افغانستان وارد پاکستان شد و یک محموله بازرگانی این کشور از افغانستان عبور کرده و به تاشکند رسید. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/214151

 کاهش مالیات گمرکی صادرات ذغال‌سنگ

وزارت دارایی طالبان اعلام کرده که مالیات گمرکی صادرات ذغال‌سنگ را در هر تن  20 دلار کاهش داده‌است. این کاهش محصول گمرکی صادرات بر اساس دستور ملاهبت‌الله رهبر طالبان و تصمیم کمیسیون اقتصادی به رهبری ملابرادر انجام شده‌است. اعلامیه افزوده که این تصمیم به رشد صادرات کشور و تشویق بیشتر بازرگانان و سرمایه‌گذاران، اتخاذ شده‌است. ذغال سنگ افغانستان در نزدیک به دوسال تسلط طالبان بر افغانستان به پاکستان صادر می‌شود؛ اما روند صدور آن، اخیراً کاهش یافته‌است. گفته می‌شود که طالبان اکثر بودجه خود را از این طریق تامین می‌کند. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/161707/

 پاکستان برای واردات زغال سنگ از افغانستان راه آهن می‌سازد

محمدعلی و خرم رحمان از مشاوران ارشد خدمات مهندسی ملی پاکستان(نسپاک) اعلام کرده‌اند برای انتقال زغال سنگ وارداتی از افغانستان 158 کیلومتر مسیر راه آهن عریض بین کوهات و نقطه مرزی خرلاچی در منطقه قبیله‌ای کُرُم را خواهند ساخت. به گفته این مشاوران، راه آهن همچنین اقتصاد هر دو کشور را در درازمدت تقویت می‌کند زیرا از آن برای صادرات سیمان، گوشت، میوه‌های خشک و تازه، اثاثیه، دام، منسوجات و غیره به افغانستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی استفاده خواهد شد. به گزارش «داون نیوز»، این خط آهن به طور ویژه برای واردات زغال سنگ از افغانستان احداث می‌شود اما به تدریج برای واردات و صادرات نیز استفاده خواهد شد و به ولایات غنی از زغال سنگ افغانستان یعنی بدخشان، تخار و هرات نیز متصل خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان به مقامات مربوطه این کشور دستور داد تا جهت تولید برق ارزان برای کمک به مصرف کنندگان و صنایع داخلی پاکستان، روند واردات زغال سنگ را از افغانستان تسریع کنند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/04/05/2916546/پاکستان-برای-واردات-زغال-سنگ-از-افغانستان-راه-آهن-می-سازد

 نرخ تورم در افغانستان به منفی یک کاهش یافته است

گروه طالبان اعلام کرده که مبارزه اقتصادی آنها نرخ تورم را در افغانستان به منفی یک درصد کاهش داده است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صفحه توییترش نوشته تحقیقات نشان می‌دهد که حد انفلاسیون در افغانستان به منفی یک کاهش یافته است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/161804/

 صادرات حدودا یک میلیون متر مربع فرش در سال گذشته

اتحادیه تولید کنندگان فرش اعلام کرد که صنعت فرش بافی با گذشت هر روز رونق می‌گیرد و به گفته‌ این اتحادیه در یک سال گذشته حدود یک میلیون متر مربع فرش صادر شده است. صنعت فرش یکی از صنایع قدیمی افغانستان است که زیربنای اقتصادی هزاران خانواده را در کشور تشکیل می‌دهد، از این رو توجه حکومت هم به تولید فرش بیشتر شده است. عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که: «صادرات ما خیلی خوب بوده است و همچنان قرار است نمایشگاه‌های بزرگ در ترکیه، روسیه و در امارات متحده عربی برگزار شود که در هر سه این کشورها خوشبختانه بخش فرش ما سهم فعال خواهد داشت.» (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/272585/صادرات-حدودا-یک-میلیون-متر-مربع-فرش-سال-گذشته

 تکمیل ۸۰ درصدی کار فاز اول کانال قوش‌تپه بلخ

اکبر جاهد، مسئول بخش مطبوعات اداره توسعه طالبان از تکمیل ۸۰ درصدی کار فاز اول کانال قوش‌تپه خبر داد و گفت: به زودی بیست درصد باقی مانده نیز تمام می‌شود. به گفته‌ او، فاز اول کانال قوش‌تپه ۱۰۸ کیلومتر بوده و از رودخانه آمو آغاز و تا بخشداری دولت آباد بلخ امتداد می‌یابد. جاهد افزود که فاز دوم از بخشداری دولت آباد بلخ آغاز و پس از عبور از بخشداری آقچه شبرغان به بخشداری اندخوی فاریاب متصل می‌شود که ۱۷۷ کیلومتر طول دارد و فاز سوم پروژه کانال‌های فرعی را در بر می‌گیرد. (خبرگزاری آوا)

https://www.avapress.com/fa/news/272655/تکمیل-۸۰-درصدی-کار-فاز-اول-کانال-قوش-تپه-بلخ

 ایجاد  کمیته مشترک برای تسریع استخراج معادن در ۲۴ استان کشور

دفتر مطبوعاتی استاندار بامیان با انتشار بیانیه ای از سفر وزیر معادن و صنایع طالبان به این استان خبر داده است. در بیانیه هدف از سفر وزیر معادن به بامیان بررسی و نظارت از معادن در این استان و دیدار و گفتگو با مقامات محلی عنوان شده است. وزیر معادن در دیدار با مقامات محلی بامیان خواسته است تا کمیته‌ای متشکل از ۹ ارگان شامل استخبارات، اداره‌های معادن، دارایی،  اقتصاد، کشاورزی، صنعت و تجارت و محیط زیست به منظور جلوگیری از تخریب، قاچاق معادن و محیط زیست و تسریع استخراج  معادن به روشن فنی ایجاد نماید. این کمیته‌ها به دستور معاونت اقتصادی ریاست الوزرا در ۲۴ استان کشور ایجاد شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/272738/وزیر-معادن-پترولیم-کمیته-مشترک-تسریع-استخراج-۲۴-استان-کشور-ایجاد-می-شود

 کاهش مواد خام برای تولید فولاد در افغانستان

نصیراحمد رشتیا، رییس اتحادیه‌ کارخانه‌های ذوب‌ آهن، با نگرانی از اتمام مواد خام مورد نیاز در تولید فولاد به رسانه‌ها گفته است که بایستی زمینه استخراج آهن برای صنعت‌کاران در افغانستان فراهم شود. وی افزود: «مواد خام فولاد در افغانستان به اتمام می‌رسد و امارت اسلامی، باید ضایعات آهن‌پاره‌های دولتی را در دست‌رس صنعت‌کاران قرار دهد و معادن اولویت‌بندی گردد.» نور‌الدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان نیز گفته است که موضوع دست‌رسی صنعت‌کاران به استخراج معادن را در کابینه و کمیسیون اقتصادی مطرح می‌کند. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/567681

 استخراج نفت از «چاه قشقری» در سرپل

رسانه‌های نزدیک به طالبان، گزارش داده‌اند که استخراج از نخستین چاه نفت  قشقری سرپل به صورت آزمایشی آغاز شده است. شهاب‌الدین دلاور؛ وزیر معادن و صنایع طالبان در سفرش به سرپل گفته که نفت این استان یکی از منابع مهم اقتصادی است و بازسازی و اجرای پروژه‌های حیاتی در این استان از اولویت‌های مسئولان است.  سرپرست. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/214504

 ایجاد یک مسیر زمینی جدید برای تجارت با افغانستان توسط چین

چین اعلام کرد یک مسیر زمینی جدید با افغانستان ایجاد کرده است. این مسیر 3 هزار و 125 کیلومتری(هزار و 940 مایلی) متشکل از راه آهن و جاده است و از قرقیزستان و ازبکستان نیز می‌گذرد. این مسیر با یک خط راه آهن بین لانژو، یک مرکز حمل و نقل جاده‌ای اصلی در استان گانسو در شمال غربی، به کاشغر در سین‌کیانگ در مرز با قرقیزستان آغاز می‌شود. مسیر سپس از طریق جاده به قرقیزستان ادامه می‌یابد و به مرز ازبکستان می‌رود و از آنجا به ریل برمی‌گردد تا به شهر مرزی حیرتان افغانستان برسد. به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، اولین قطاری که لانژو را ترک کرد، حامل 1.5 میلیون دلار بار شامل قطعات خودرو، مبلمان، ماشین‌آلات و تجهیزات از استان گانسو و سایر نقاط بود. لی وی، مدیر بازاریابی از شرکت عملیات کریدور جدید زمین-دریایی، یکی از شرکت‌های اصلی درگیر در این محموله، به شینهوا گفت: ما امیدواریم که مسیر خدمات سریع چین-افغانستان را عادی سازیم و هدف آن انجام چهار بار در ماه باشد. در حال حاضر ارزش اقتصادی این مسیر زمینی از چین به افغانستان هنوز بالا نیست. ژو یونگبیائو، استاد دانشکده سیاست و روابط بین‌الملل دانشگاه لانژو، گفت: اگرچه این نوع حمل‌ونقل اهمیت استراتژیک دارد، اما این نوع حمل‌ونقل هنوز در مقیاس [کلان] نیست. چین همچنین یک دهلیز هوایی را با ارسال جلغوزه از افغانستان برای کمک به تقویت اقتصاد در حال مبارزه خود راه اندازی کرد. با این حال، به گفته ژو، بیشتر این مسیرها ظرفیت محدودی دارند و خطی که بیشترین حجم را بین دو کشور دارد همچنان مسیر دریایی به پاکستان است، مسیرهای دیگر مانند مسیر زمینی و کریدور هوایی همگی ظرفیت نسبتاً کمی دارند. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/04/17/2922407/چین-یک-مسیر-زمینی-جدید-برای-تجارت-با-افغانستان-ایجاد-کرد

 سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلاری شرکت «فان‌چینا افغان» در افغانستان

شرکت تولید و تجارت معادن «فان چینا افغان» در چند ماه آینده حدود ۳۵۰ میلیون دلار در بخش تولید برق، ساخت کارخانه سیمان و بخش درمان در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. مسئولان شرکت فوق در دیدار با مولوی عبدالکبیر گفتند که این شرکت افراد متخصص و خبره و طرح‌های عملیاتی دارد که به زودی در افغانستان اجرا خواهد شد. در دی ماه سال گذشته، طالبان قراردادی را با شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی سینکیانگ چین برای استخراج نفت حوزه رودخانه آمو در استان سرپل معقد کرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/272863/شرکت-فان-چیناافغان-۳۵۰-میلیون-دلار-افغانستان-سرمایه-گذاری-می-کند

 تمدید انتقال گاز شبرغان به مزارشریف با هزینه ۶۰۹ میلیون افغانی

شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و صنایع افغانستان طی سفرش به استان‌های شمال، پروژه تمدید خط انتقال گاز خواجه گوگردک_ کارخانه کود برق مزار شریف را افتتاح کرد. خط لوله قبلی گاز این مسیر که بیش از ۵۰ سال قبل تاسیس شده بود تقریبا از کار افتاده است و با تکمیل کار این پروژه ظرفیت تولیدات کارخانه کود و برق مزار شریف، ظرفیت تولید شیشه و ساخت گاز سی ان جی در مزار شریف نیز افزایش خواهد یافت و از ضایعات گاز در مسیر راه نیز جلوگیری به‌عمل خواهد آمد. این پروژه با هزینه ۶۰۹ میلیون افغانی از بودجه وزارت معادن و صنایع تکمیل می‌شود. طول این خط لوله ۹۴.۵ کیلومتر است که از خواجه گوگردک شبرغان تا کارخانه کود برق مزار شریف امتداد دارد و یکی از پروژه‌های مهم گاز به حساب می‌آید. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/272924/انتقال-گاز-شبرغان-مزارشریف-هزینه-۶۰۹-میلیون-افغانی-تمدید

 سرمایه‌گذاری  50 میلیون دلاری یک شرکت افغانستانی در ایران

یک شرکت افغانستانی 50 میلیون دلار در بندر کاسپین در شمال ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت سه پست اسکله در مجتمع بندری کاسپین خواهد ساخت. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/162026/

 ایران می‌تواند سهم عمده منافع یک میلیارد دلاری حوزه سلامت افغانستان را به خود اختصاص دهد

حسین نیکونام در خصوص نقطه نظرات مطرح شده در حوزه گردشگری سلامت در نشست تخصصی وزارت خارجه با فعالان و رؤسای تشکل‌های گردشگری ایران اظهار کرد: یکی از بحث‌های بزرگ کنونی ما در گردشگری سلامت به بخش افغانستان مربوط می‌شود. تقریباً 10 ماه است که گردشگری سلامت در حوزه افغانستان تعطیل شده و وزارت خارجه اجازه صدور هیچ ویزایی به بخش خصوصی را نمی‌دهد و عمدتاً خود وزارتخانه از طریق کارگزارانش در افغانستان ویزا صادر می‌کنند که این موضوع لطمه زیادی به صنعت گردشگری سلامت ایران وارد کرده است. وی افزود: حدود 10 سال است که در بازار افغانستان فعالیت دارم، این سیکل معیوب مدام هر سال تکرار می‌شود. زمانی که آژانس‌های مسافرتی به زحمت دفاتری در بازارهای هدف راه‌اندازی کرده‌اند و تبلیغات و بازاریابی می‌کنند و با یک وقفه 6 ماهه یا یک ساله مواجه می‌شوند، به دلیل دلاری بودن هزینه‌هایشان ورشکست می‌شوند. رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران تصریح کرد: به دلیل اینکه ایران فرایند صدور ویزاها را سخت کرده است، منفعت بازار یک میلیارد دلاری گردشگری سلامت افغانستان در گذشته به کشورهای هندوستان و ترکیه می‌رسید و در حال حاضر به پاکستان رسیده است. اگر برای گردشگران سلامت افغانستانی لغو روادید کنیم، درصد بالایی از این سود یک میلیارد دلاری به ایران تعلق پیدا خواهد کرد، چون ایران از نظر تجهیزات پزشکی نسبت به پاکستان پیشرفته‌تر است و قیمت‌های پایین‌تری نیز ارائه می‌دهد. نیکونام گفت: همچنین دوستان در افغانستان تمایل زیادی برای سفر به ایران دارند. پیشنهاد می‌کنم که این موضوع به صورت جدی بررسی شود. حداقل حدود 45 سال است که در بازار افغانستان با همین فرمان جلو می‌رویم. برای یک بار هم که شده به آژانس‌های مسافرتی و گردشگری سلامت اعتماد کرده و به آن‌ها اجازه دهند همانند سایر کشورها کفالت قبول کنند، سپس میزان پذیرش گردشگر به صورت درمانی و توریستی در ایران را با 40 سال گذشته مقایسه کنند. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/162014/

 تا یک ماه دیگر طرح «تهاتر» نهایی می‌شود

مسئولان وزارت صنعت‌‌ و تجارت اعلام کردند که طرح تجارت کالا در بدل کالا تا بیش از یک ماه دیگر تکمیل خواهد شد. پاکستان به دلیل ورشکستگی اقتصادی، می‌خواهد تجارت تهاتر را با افغانستان آغاز کند. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/ministry-of-industry-and-trade-the-plan-to-exchange-goods-with-goods-will-be-finalized-in-more-than-a-month/

 دیدار سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان با نماینده تجاری قزاقستان

ملا عبداللطیف منصور؛ سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان، ۱۷ تیر با یسین تایف آرمان؛ نماینده تجاری قزاقستان در افغانستان دیدار کرد. همکاری مشترک قزاقستان و طالبان در زمینه انرژی و آب موضوع این گفتگو خوانده شده و نماینده تجاری قزاقستان در افغانستان از علاقمندی شرکت‌های قزاقستانی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی و آب خبر داده و خواستار همکاری طالبان در فراهم‌سازی زمینه این سرمایه گذاری‌ها شده‌ است. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/214526

 فعالیت 9 حلقه چاه نفت در سرپل

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و صنایع می‌گوید: «6 چاه فعال فعلاً در قشقری و 3 چاه فعال در انگوت داریم که به طور متوسط  حدود ۳۵۰ تُن نفت در روز از آنها استخراج می‌شود. طی سال جاری، قرار است 15 حلقه چاه در حوزه‌ نفتی آمو که ۴۰۰۰ مترمربع مساحت دارد، فعال گردد. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://swn.af/ministry-of-mines-and-petroleum-now-nine-oil-wells-in-sarpol-are-active-for-extraction/

 آغاز انتقال اموال تجاری از طریق خط آهن خواف_هرات

ایستگاه راه آهن هرات-خواف با حضور مقامات افغانستان و ایران افتتاح گردید و به بهره‌‎برداری رسید. بخت الرحمان شرافت، رئیس اداره خط آهن افغانستان ضمن قدردانی از حسن نیت و همکاری‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران گفت: پیشرفت و ترقی ایران، پیشرفت و ترقی افغانستان است و متقابلاً پیشرفت و ترقی افغانستان، پیشرفت و ترقی ایران است. وی همچنین خاطرنشان ساخت امروزه کشورهای منطقه و جهان به یکدیگر وابسته هستند و افتتاح خط آهن هرات-خواف تنها مربوط افغانستان نمی‌شود، بلکه مربوط به منطقه و جهان نیز است. شرافت تأکید کرد: این خط آهن از طریق واخان افغانستان به چین و از طریق ایران به ترکیه و سایر کشورهای منطقه و جهان متصل می‌شود و در آینده  از این طریق تبادلات تجارتی به طور گسترده صورت می‌گیرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی هیئت حاکمه افغانستان نیز با تأکید بر اهمیت این پروژه گفت: خط آهن راه خوبی برای اتصال دو ملت است و این ارتباط می‌تواند مرهمی‌بر زخم‌های ملت افغانستان باشد. وی افزود: سطح همکاری بین افغانستان و ایران نشان دهنده روابط عمیق میان دو کشور است. امارت اسلامی خواستار توسعه روابط گسترده با ایران به عنوان کشور دوست و برادر می‌باشد. افغانستان برای توسعه روابط با ایران جدی است و به دشمن اجازه تنش و نفاق‌ افکنی با این کشور را نمی‌دهد. پس از مجاهد نیز مصطفی رضایی، مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان گفت: این قطار که امروز از طریق آن ترانزیت با ایران را آغاز کردیم، با زحمات فراوان رسید اما با افتخار در تاریخ ثبت خواهد شد و این تاریخ مژده احیای جاده ابریشم خواهد بود. سید حسین میر شفیع، نماینده وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، طی سخنانی از میزبانی افغانستان جهت برگزاری این مراسم ابراز قدردانی نموده و گفت با توجه به برقراری صلح و ثبات در افغانستان، زمان همکاری‌های اقتصادی گسترده میان افغانستان و ایران فرا رسیده است. وی افزود: تکمیل خط آهن هرات-خواف دارای اهمیت بوده و هدف اصلی ما همکاری در توسعه خط آهن در افغانستان با ایجاد زیر بناهای مناسب است؛ چرا که افغانستان دارای موقعیت جغرافیایی بسیار با ارزشی بوده و پل ارتباطی میان شرق و غرب آسیا می‌باشد. یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: نیاز است تا افغانستان و ایران سطح همکاری‌‌ها را در مدت زمان کوتاه رشد دهند. وی تأکید کرد: ایران آماده هرگونه همکاری با کشور افغانستان به عنوان دوست و همسایه می‌باشد. با آغاز روند انتقال کالاهای تجارتی از طریق خط آهن خواف-هرات سطح روابط دو کشور در عرصه اقتصادی بیش از گذشته تقویت خواهد شد. به گفته مسئولان، پیش از این نیز به طور آزمایشی مقداری کالاهای تجارتی از ایران به افغانستان از طریق این خط انتقال داده شده بود، اما روز گذشته این مسیر تجاری به طور رسمی افتتاح گردید. راه‌ آهن هرات-خواف دارای چهار بخش می‌باشد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن نیز در آینده ساخته خواهد شد. (خبرگزاری سلام وطندار)

https://ufuqnews.com/categories/afghanistan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما