معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تایید پروژه 1.3 میلیارد دلار ایجاد ترمینال LNG در مرکز ویتنام

استان بین توان ویتنام در مرکز این کشور پروژه احداث ترمینال LNG به ارزش 1.3 میلیارد دلار توسط شرکت آمریکایی AES و پترو ویتنام گاز را تایید نمود. این پروژه بزرگترین پروژه جهت وارادت و صادرات گاز مایع طبیعی با ظرفیت 450 تریلیون BTU در ویتنام خواهد بود که مقرر  است تا سال 2027 تکمیل گردد. در فاز نخست، این ترمینال قادر به پذیرش 3.6 میلیون تن LNG در سال خواهد بود که در فاز دوم، ظرفیت آن به 6 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد. مدیر AES Vietnam ابراز داشته است تایید این طرح، گام بزرگی در پیشرفت در ساخت این پروژه زیرساختی حیاتی برای ویتنام می‌باشد. سفیر آمریکا در ویتنام نیز این پروژه را در راستای تضمین امنیت انرژی ویتنام و حرکت به سوی منابع انرژی‌های پاک توصیف نموده است. بر اساس آخرین برنامه توسعه انرژی ویتنام، پروژه مزبور 14.9 درصد از کل ظرفیت تولید این کشور تا سال 2030 می‌باشد. بر اساس برنامه مزبور و تا سال 2030، ویتنام دارای 13 کارخانه LNG با مجموع ظرفیت 22400 مگاوات خواهد بود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/1-3b-lng-terminal-project-approved-in-central-vietnam-4629149.html

 کاهش نرخ بهره وام‌های جدید در ویتنام همزمان با کاهش تقاضا برای وام

همزمان با کاهش تقاضا برای وام و کاهش نرخ بهره سپردهای بانکی در ویتنام، بانکهای این کشور به منظور تشویق متقاضیان وام جهت دریافت تسهیلات، نرخ بهره وام خواد را کاهش داده اند. بانک BIDV از جمله بانکهای بزرگ ویتنام اعلام نموده است 300 تریلیون دونگ (هر دلار معادل 23500 دونگ) با نرخ بهره ترجیحی و بین 0.5 تا 2 درصد کمتر از نرخ‌های وام‌های عادی و برای بخش‌های مشخص اختصاص خواهد داد. بررسی صورت گرفته از دیگر بانکهای ویتنام نظیر Vietinbank، Vietcombank،  TPBank، Sacombank و MSB بیانگر ارائه بسته‌های وام‌های ترجیحی این بانکها با نرخ‌های بهره 0.5 الی 2 درصدی کمتر از سایر تسهیلات برای گروه خاصی از مشتریان می‌باشد. بسیاری از بانکها در ویتنام، در شرایط چالش‌ها و مشکلات اقتصادی و درخواست نخست وزیر این کشور جهت کاهش نرخ‌های بهره وام به کسب و کارهای اقتصادی، هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش داده‌اند. در شرایط ناشی از مشکلات اقتصادی، تقاضای کسب و کارهای اقتصادی برای اخذ تسهیلات از بانکها کاهش یافته است. کسب و کارها و فعالان اقتصادی، تنها در صورت چشم انداز مثبت اقتصادی مبادرت به اخذ تسهیلات بانکی و پرداخت بهره بانکی می‌نمایند. علاوه بر بانکهای ویتنامی، بانکهای بین‌المللی حاضر در ویتنام نظیر HSBC، UOB و استاندارد چارتر نیز بر این باور هستند که بانک مرکزی این کشور، نرخ بهره و به ویژه نرخ بهره تامین مالی مجدد را به میزان 50 صدم درصد دیگر کاهش، و به 4 درصد برای سه ماهه سوم خواهد رساند.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/banks-cut-rates-for-new-loans-amid-low-capital-demand-4629172.html

 سرمایه‌گذاری 380 میلیون دلار شرکت سنگاپوری در بخش بهداشت ویتنام

گروه سنگاپوری Thomson Medical Group موافقت نموده است بیمارستان FV در شهر هوشی مین را به قیمت 381.4 میلیون دلار خریداری نماید که در این صورت، بزرگترین معامله در بخش و صنعت بهداشت ویتنام خواهد بود. این شرکت که در کشورهای سنگاپور و مالزی نیز فعال می‌باشد، اعلام کرده است 100 درصد سهام شرکت Far East Medical Vietnam Ltd, که مالک بیمارستان می‌باشد را خریداری خواهد نمود. این شرکت هدف از حضور در ویتنام را تقویت حضور خود در منطقه جنوب شرق آسیا اعلام نموده است. این بیمارستان که در منطقه 7 شهر هوشی مین واقع می‌باشد در تمامی‌بخش‌ها، خدمات بهداشتی ارائه نموده و با مفهوم «ارائه تمام خدمات بهداشتی در یک نقطه» به بیماران کشورهای همسایه جنوبی، یعنی کامبوج نیز خدمات ارائه می نماید. شرکت سنگاپوری، افزایش تقاضای برای خدمات بهداشتی را ناشی از افزایش طبقه متوسط در این کشور، پیر شدن جمعیت و افزایش تعداد خارجیان در این ویتنام می‌داند. این گروه سنگاپوری، همچنین ویتنام و به طور مشخص شهر هوشی‌مین را مقصد گردشگری درمانی از کشورهای کامبوج، لائوس و میانمار می‌داند.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/singapore-company-to-buy-out-vietnam-s-fv-hospital-4628656.html

 کاهش قیمت پروازهای داخلی ویتنام به کمترین میزان در 6 سال گذشته

در ماه جولای سال جاری میلادی، در نتیجه کاهش تقاضا، تعرفه پروازهای داخلی ویتنام به کاهش دو رقمی، به کمترین میزان در 6 سال گذشته رسیده است. بطور معمول، فصل تابستان، فصل اوج تقاضا برای سفر می‌باشد، اما سال جاری، شرکتهای هواپیمایی تعرفه بلیط پروازهای داخلی جهت تشویق تقاضا را 10 الی 40 درصد کاهش داده‌اند. بنابر اعلام آژانس‌های مسافرتی از سال 2018 تاکنون، قیمت بلیط‌های پروازهای داخلی به این میزان پایین نبوده است. بطور معمول، تقاضای مسافرت هوایی بصورت سال به سال، افزایش 5 درصدی داشته است، اما در حال حاضر 30 درصد کمتر از میزان قبل از شیوع کووید 19 می‌باشد. در شرایط تنگنای اقتصادی، مردم مسافرت با اتوبوس و خودرو را به مسافرت با هواپیما ترجیح می‌دهند. همچنین تقاضای مسافرت هوایی بین‌المللی نیز بصورت سال به سال 30 درصد کاهش داشته است که در نتیجه آن، شرکتهای هواپیمایی از هواپیماهای مازاد در مسیرهای داخلی استفاده کرده که منجر به افزایش عرضه صندلی‌های پروازهای داخلی و در نتیجه اجبار به کاهش قیمت بلیط گردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/domestic-airfares-plunge-to-6-year-low-4626983.html

 کاهش قیمت زمین در شهر هوشی مین و حومه

شهر هوشی‌مین به عنوان بزرگترین شهر ویتنام و مرکز تجارت این کشور، محل استقرار بسیاری از کارخانجات و شهرک های صنعتی و تولیدی در نواحی حومه و استانهای همجوار آن می‌باشد. از این رو، قیمت زمین به ویژه در نواحی شهرک های صنعتی به منظور خرید یا اجاره آن حائز اهمیت می‌باشد. در نتیجه کاهش تقاضا و رکود در بازار املاک این کشور، قیمت زمین در حومه شهر هوشی مین به صورت سال به سال، 30 درصد کاهش یافته است. علیرغم این میزان کاهش، تمایل خریداران به دریافت تخفیفات بیشتر است و بر اساس اطلاعات مشاوران املاک، در شش ماه گذشته، تنها زمین‌های با تخفیف 50-60 درصدی نسبت به قیمت‌های سال گذشته، خریداری شده‌اند. تحلیل‌گران بازار بر این باور هستند که مشکلات بازار مسکن در ماههای آتی نیز وجود خواهد داشت و مادامی‌که نرخ های بهره تسهیلات بانکی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش نیابد، روند کاهش قیمت زمین متوقف نخواهد شد.

https://e.vnexpress.net/news/property/land-prices-slide-in-hcmc-suburbs-4626421.html

 افزایش درآمد 17 درصدی شرکت راه‌آهن ویتنام در شش ماهه ابتدای سال

شرکت راه آهن ویتنام اعلام نموده است درآمد این شرکت در شش ماه ابتدای سال به رقم 3.7 تریلیون دونگ معادل 156.4 میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 17 درصد افزایش نشان می‌دهد. درآمد ناشی از حمل و نقل مسافر این شرکت به شدت و با رشد 83 درصدی به رقم 1.2 تریلیون دونگ رسیده است، اگر چه درآمد ناشی از حمل و نقل بار به شدت کاهش داشته و به رقم 824 میلیارد دونگ رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 80 درصد کاهش نشان می دهد. به نظر می رسد افزایش رشد درآمد مسافری نسبت به مدت مشابه سال قبل، وجود محدودیت‌های کرونایی سفر به ویتنام تا 15 ماه مارس گذشته بوده است. همچنین کاهش درآمد حمل و نقل باری ناشی از شرایط اقتصادی ویتنام و کاهش رشد اقتصادی این کشور در شش ماهه ابتدای سال جاری بوده به نحوی که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه ابتدای سال به کمترین میزان رشد فصلی طی 13 سال گذشته به استثنای دوران شیوع کووید 19 رسید.

 https://e.vnexpress.net/news/business/industries/railway-sector-s-revenue-up-17-in-h1-4626670.html

 کاهش 22 درصدی صادرات شهر هوشی مین در شش ماه ابتدای سال

صادرات شهر هوشی مین در جنوب ویتنام در شش ماه ابتدای سال به رقم 19.42 میلیارد دلار رسیده است که بصورت سال به سال، 22.4 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین واردات شرکتهای حاضر در قطب اقتصادی ویتنام از طریق مرزهای ملی در این دوره نیز 24.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و به رقم 25.55 میلیارد دلار رسیده است. آمارها حاکی از کاهش 31 درصدی صادرات در گروه کالایی کامپیوتر و محصولات الکترونیکی و اجزاء آن، کاهش 37 درصدی در گروه محصولات شیلاتی و کاهش 30 درصدی صادرات قهوه از این قطب تجارت در جنوب ویتنام در شش ماهه ابتدای سال می‌باشد. کاهش صادرات، ناشی از شرایط اقتصادی به دلیل تاثیرات از بحران‌های ژئوپلتیک، تورم جهانی بالا و کاهش روند مصرف در جهان ذکر گردیده است. بر اساس اعلام اداره گمرک این شهر، کاهش ارزش صادرات و واردات در دوره ذکر شده منجر به کاهش 9.4 درصدی درآمد بودجه ای ناشی از فعالیتهای تجارت خارجی این شهر گردیده است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/hcmc-s-export-turnover-drops-22-4-in-h1-4626675.html

 کاهش مالیات بر واردات بنزین و نفت از سوی وزارت دارایی ویتنام

بر اساس تصمیم و اعلام وزارت دارایی ویتنام، مالیات بر واردات بنزین از میزان 10 درصد قبلی، به 5.62 درصد کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، این وزارت قیمت پایه بنزین در هر لیتر را 30 دونگ (0.0013 دلار)  افزایش داده است. این تغییرات به منظور اعمال متوسط مالیات واردات در محاسبه فرمول قیمت پایه بنزین توسط وزارت صنعت و تجارت ویتنام ارائه شده است. این تغییرات بر مبنای میزان و تناسب واردات انواع سوختهای فسیلی شامل بنزین، گازوئیل، پارافین و مازوت در سه ماهه دوم سال جاری محاسبه شده است. انتظار می‌رود کاهش نزدیک به 50 درصدی مالیات بر واردات بنزین، قیمت این فرآورده سوختی را در آینده نزدیک کاهش دهد. هزینه‌های استاندارد در محاسبه قیمت پایه بنزین نیز با 30 دونگ افزایش، به 1080 دونگ رسیده است. در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین N95 در ویتنام 21500 دونگ (0.91 دلار) می‌باشد. قیمت بنزین در ویتنام بصوره دوره ده روزه توسط وزارت صنعت و بازرگانی تعیین می‌گردد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/ministry-reduces-import-taxes-on-gasoline-and-oil-4627752.html

واردات 480 میلیون دلار انواع گوشت توسط ویتنام در 5 ماه ابتدای سال

بر اساس آمار اداره کل گمرک ویتنام در 5 ماهه نخست سال جاری، این کشور 239000 تن گوشت و فرآورده‌های گوشتی به ارزش 480 میلیون دلار وارد نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 9 درصد به لحاظ ارزش و 1.6 درصد به لحاظ مقدار کاهش نشان می‌دهد. در این مدت، ویتنام از 36 کشور و 5 مبدا اصلی شامل آمریکا، هند، روسیه، برزیل و لهستان گوشت وارد نموده است. به طور مشخص، واردات از کشور روسیه از سال 2022 رو به افزایش بوده است. عمده‌ترین انواع گوشت‌های وارداتی شامل ماکیان و دل و جگر و کله پاچه؛ گوشت تازه و منجمد خوک و گوشت تازه و منجمد گاو بوده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-spends-over-480m-on-meat-imports-in-first-5-months-4627422.html

مزایده فروش سه هواپیمای باریک پیکر هواپیمایی ویتنام ایرلاین

هواپیمایی ویتنام ایرلاین ( هواپیمایی ملی ویتنام) در نظر دارد مزایده فروش 3 فروند هواپیمای باریک پیکر نوع Airbus A321CEO خود را با قیمت پایه 5 میلیون دلار برگزار نماید. سال ساخت این سه فروند هواپیما 2007 بوده و در حال حاضر در فرودگاه‌های شهر هانوی و هوشی‌مین مستقر می‌باشند. این شرکت هواپیمایی، در سال 2020 نیز 5 فروند از این نوع هواپیما را به قیمت هر یک 7.4 میلیون دلار به فروش رساند. فروش این هواپیماها در راستای برنامه این شرکت به منظور بازسازی ساختار ناوگان خود و افزایش درآمد در دوران پس از شیوع کووید 19 می‌باشد. شرکت هوایپمایی ویتنام در حال حاضر دارای 94 فروند هواپیما از جمله 65 فروند A321 با عمر متوسط ناوگان بیش از 9 سال می‌باشد. این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری به 10 میلیون مسافر خدمات‌دهی داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد نشان می‌دهد. درآمد این شرکت به بیش از 1.91 میلیارد دلار رسیده است که نزدیک به رقم درآمدی آن در سال 2019 می‌باشد. 

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/vietnam-airlines-to-auction-three-narrow-body-aircraft-4627721.html

کاهش 37 درصدی فروش خودرو در ویتنام در شش ماهه ابتدای سال جاری

همزمان با مشکلات و چالش‌های اقتصادی در ویتنام در سال جاری، میزان فروش خودرو در شش ماه نخست سال جاری رقم 137300 دستگاه گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 37 درصد کاهش نشان می‌دهد. بیشترین میزان فروش خودرو مربوط به ماه مارس با 30 هزار دستگاه فروش خودرو بوده است. عمده تولیدکنندگان اصلی خودرو در ویتنام، شاهد کاهش دو رقمی فروش محصولات خود بوده‌اند. میزان کاهش فروش شرکت Truong Hai Auto Corporation، تویوتا و فورد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ترتیب 44 درصد، 38 درصد و 80درصد کاهش نشان می‌دهد. به منظور حمایت از خودروسازان در ویتنام، در ماه می، دولت این کشور تصمیم به تعویق دریافت مالیات بر مصرف ویژه از خودروسازان گرفت و مهلت پرداخت مالیات را از ماههای ژوئن تا سپتامبر، به تا 20 نوامبر تمدید نمود. همچنین دولت این کشور به منظور تشویق فروش بیشتر خودرو، تصمیم گرفت از ابتدای ماه جولای تا پایان سال، هزینه ثبت خودرو را از 10 الی 12 درصد ارزش خودرو، به 5 الی 6 درصد ارزش خودرو کاهش داد.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/auto-sales-plunge-37-in-h1-4628344.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما