معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۹

تمرکز ترکیه برسرمایه گذاری و توسعه زیرساختهای بخش حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی که 90 درصد تجارت جهانی را بر عهده دارد، بدون شک مرکز اقتصاد و ستون فقرات تجارت جهانی است. 70 درصد از محموله‌های حمل شده در سراسر جهان از طریق دریا حمل می‌شود. در شرایط کنونی در جهان، حمل و نقل دریایی با هزینه کم و مزیت کارایی بالا، ضرورتی برای کشورها در دستیابی به توسعه و رفاه اقتصادی پایدار است.

ارزیابی‌های انجام شده در مزیتهای استفاده از حمل و نقل دریایی نشان میدهد که، حمل و نقل دریایی، 22 برابر مقرون به صرفه تر از حمل و نقل هوایی، 7 برابر مقرون به صرفه تر از حمل و نقل جاده ای و 3.5 برابر مقرون به صرفه تر از حمل و نقل ریلی است.

حجم محموله‌های دریایی در 50 سال گذشته بیش از 20 برابر شد و بخش دریایی را به استراتژیک ترین بخش تجارت جهانی تبدیل کرد. پاندمی‌کرونا و بدنبال آن ایجاد مشکلات در امنیت زنجیره تامین در میان کشورها و انقباض 30 درصدی در تجارت جهانی سبب شد تا بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.

در سال های گذشته افزایش قیمت حامل های انرژی، سوخت، نبود کانتینر خالی و تاخیر در تحویل به موقع سفارشات سبب شد تا هزینه‌های حمل و نقل به طور قابل توجهی افزایش یابد.

افزایش 30 درصدی هزینه‌های بندری، افزایش قابل توجه تعرفه‌های ترانزیت از طریق کانال های دریایی سوئز و پاناما که از نقاط اتصال مهم کشتیرانی جهان هستند سبب افزایش بیش از حد هزینه حمل بار و نیز قیمت کشتی‌های باری دست دوم و عقد قراردادهای بلند مدت در حمل بار توسط کشتی شد و در نهایت افزایش 12 درصدی هزینه حمل و نقل در کل سبب افزایش 1.6 درصدی تورم جهانی در این بخش شد.

تحولات اخیر در بخش حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی در جهان سبب شد تا ترکیه نیز همانند کشورهای دیگر در جهت حفظ تامین امنیت و همچنین پویایی توسعه صادرات خود توجه ویژه ای به بخش دریایی داشته باشد .

در همین راستا، مسئولان اقتصادی کشور با همکاری بخش خصوصی نسبت به برگزاری دومین اجلاس دریایی با حضور وزیر حمل و نقل و زیرساخت اقدام نمودند که درمراسم افتتاحیه اجلاس به نکاتی اشاره شد که اهم آن به شرح ذیل می‌باشد.  

-ترکیه از نظر ناوگان حمل و نقل دریایی در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد.

-تا سال 2053 میلادی، 21.6 میلیارد دلار در بخش حمل و نقل دریایی سرمایه گذاری خواهد شد.

-این کشور در نظر دارد تا با اجرای پروژه ‘’ کانال استانبول ‘’ جایگاه خود را در حمل و نقل دریایی جهان بیش از پیش تقویت بخشد.

-سامانه واحد در همکاری بیشتر بخش خصوصی با سایر نهادهای دولتی در تسریع و تسهیل بوروکراسی اداری در نزد گمرکات و ادارات وابسته ایجاد خواهد شد.

-استخدام خدمه کشتی و توسعه زیر ساخت سازه‌های دریایی با محوریت لجستیک و تحولات ژئوپلیتیک در راستای توسعه ناوگان دریایی افزایش خواهد یافت

منبع : وزارت حمل و نقل و زیرساخت کشور http://www.uab.gov.tr

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما