معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شانگهای میزبان رویداد بزرگ هوش مصنوعی در ماه جولای؛

بنابر اعلام شهرداری شانگهای طی یک کنفرانس مطبوعاتی که روز پنجشنبه 29 ژوئن برگزار شد، کنفرانس جهانی هوش مصنوعی (WAIC) 2023 از  ششم لغایت هشتم جولای در شانگهای برگزار خواهد شد. این رویداد با موضوع «آینده ایجاد اتصال هوشمند»، دانشمندان برتر، کارآفرینان، مقامات دولتی، کارشناسان، محققان، سازمان‌های بین المللی، سرمایه گذاران، تیم های نوپا و غیره را گرد هم خواهد آورد. 

نمایشگاه‌های اصلی کنفرانس مذکور نیز بر بخش‌هایی از جمله فناوری اصلی، ترمینال هوشمند، توانمندسازی اپلیکیشن‌ها و فناوری‌های پیشرفته با حضور بیش از 400 غرفه‌دار متمرکز خواهند بود.  

گفتنی است شانگهای سالجاری برای ششمین سال متوالی میزبان WAIC است. بنابراین این رویداد به یک پلتفرم تأثیرگذار برای همکاری و تبادل هوش مصنوعی و همچنین یک کاتالیزور برای صنعت هوش مصنوعی این کلانشهر تبدیل شده است.

 *تصویر فوق نمایش یک ربات جراحی ارتوپدی کم تهاجمی را در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی 2022 (WAIC) در شانگهای نشان می دهد.

 Xinhua/23-07-29

 طرح جدید استان آنخویی برای گسترش دانشگاه علم و فناوری چین(USTC Silicon Valley)؛

 استان آنخویی اخیرا اعلام کرده یک طرح اجرایی برای گسترش"USTC (دانشگاه علم و فناوری چین) سیلیکون ولی" در نظر دارد. این طرح پیشنهاد می‌کند که تا سال 2035، "USTC Silicon Valley" به یک مرکز نوآوری علمی و فناوری مهم با نفوذ بین المللی، تبدیل شود. انتظار می رود تا سال 2025، این مرکز بیش از 100000 نفر  نخبه را گردهم جمع کند، یک سیستم صندوق چندسطحی با مقیاس سرمایه بیش از 200 میلیارد یوان (29.86 میلیارد دلار) تشکیل دهد، بیش از 10000 شرکت مبتنی بر فناوری، موسسات تحقیق و توسعه جدید، و موسسات خدمات علم و فناوری، و طبق برنامه، 1000 شرکت با فناوری پیشرفته و بیش از 50 شرکت بورسی و یونیکورن را پرورش دهد. بناست طرح فضایی اولیه "USTC Silicon Valley" شامل مرکز، منطقه فناوری پیشرفته، منطقه شوشان و شهر iFlytek باشد که در مجموع 8.22 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. شایان ذکر است بخش اصلی USTC در منطقه توسعه ملی صنعت فناوری پیشرفته خفی Hefei مرکز استان آنخویی واقع شده‌  و حدود 90 درصد منطقه را تشکیل می دهد.  

 طی گزارش کار سال 2021، دولت محلی آنخویی ضمن بهبود قابلیت نوآوری علمی و فناوری به عنوان یک اولویت، برای اولین بار پیشنهاد ساخت "USTC Silicon Valley" را در راستای دستیابی به این هدف مطرح نمود.

درحال حاضر، هرچند که تنها یک سال از ایجاد USTC Silicon Valley می‌گذرد، اما این منطقه به سرعت به عنوان قطبی برای نوآوری‌های علمی و فناوری شناخته می‌شود. به گونه ای که 43.5 درصد از دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و 44 درصد از فارغ التحصیلان دکترا از دانشگاه علم و صنعت چین، به دلیل سابقه کار در خفی دعوت به همکاری شده اند.

Chinadaily/23-06-30

 استان آنخویی در صدر فهرست شهرهای چین برمبنای«شاخص بیل مکانیکی»؛

اخیراً، CCTV Finance  شاخص بیل مکانیکی را منتشر کرده که نشان می‌دهد نرخ بهره‌برداری ماشین‌آلات ساختمانی در آنخویی طی ماه می 79.2 درصد بوده است. این رقم 15.7 درصد بالاتر از میانگین ملی است و جایگاه نخست استان آنخویی را  در بین 31 استان، منطقه خودمختار و شهرداری برای چهارمین متوالی کسب حفظ کرده است.  

شاخص بیل مکانیکی چیست و چگونه بر آن نظارت می‌شود؟ این شاخص نشانگر آن است که از داده‌های بزرگ و فناوری اینترنت اشیا (IoT) برای اتصال هر قطعه از ماشین آلات به یک شبکه بزرگ از طریق کنترل کننده‌های داخلی، حسگرها و ماژول های ارتباط بی سیم استفاده می‌گردد. بنابراین کلان داده به طور دقیق وضعیت نرخ شروع ساخت و ساز زیرساخت را به تصویر می‌کشد و امکان مشاهده و سنجش تغییرات در سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت، ساخت پروژه‌های بزرگ و سایر تغییرات اقتصادی را فراهم آورده است.  

به همین ترتیب، از ژانویه تا می 2023، آنخویی 763.22 میلیارد یوان را در پروژه‌های کلیدی سرمایه گذاری نموده که 46 درصد از برنامه سالانه را شامل می‌شود. در این چارچوب 2161 پروژه جدید در این استان آغاز شده که 74.6 درصد از برنامه سالانه را به خود اختصاص داده است.

در این دوره زمانی، سرمایه گذاری در صنایع تولیدی استان نیز 18.9 درصد افزایش یافته که 12.9 واحد درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است.   

 cnanhui.org/23-07-04

افزایش صادرات سلول های خورشیدی در شانگهای؛     

بنابر آمار اداره گمرک شانگهای، این کلانشهر در پنج ماهه اول سال جاری 78.39 میلیارد یوان (10.85 میلیارد دلار) صادرات سلول های خورشیدی را ثبت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32.9 درصد افزایش را نشان می دهد. بنابر اعلام گمرک شانگهای صادرات از طریق شانگهای بیش از نیمی از صادرات سلول های خورشیدی در سراسر کشور را تشکیل می دهد.

 از ژانویه تا می، اداره گمرک در بندر یانگشان شانگهای نیز صادرات سلول های خورشیدی به ارزش 37.1 میلیارد یوان بود که عمدتاً به اقتصادهای توسعه یافته مانند اتحادیه اروپا و ایالات متحده فروخته شده است.

گفتنی است از آنجایی که سلول های فتوولتائیک ساخت چین همچنان در رتبه اول از نظر سهم بازار جهانی قرار دارند، مقامات گمرک چین حفاظت از حقوق مالکیت معنوی محصولات چینی را افزایش داده اند.

Xinhua/23-06-30

امضای بیش از ده قرارداد طی سفر هیأت تجاری نیوزلند به شانگهای؛

در جریان سفر هیأت کمیسیون تجارت نیوزلند به شانگهای و بازدید از  شرکت ها و مشاهده رونق بازار شانگهای، ده‌ها قرارداد بین کمیسیون تجاری مذکور و شانگهای به امضا رسید. بر اساس اطلاعات رسمی نیوزلند، تجارت دوجانبه بین دو کشور در سال 2022 به 24.6 میلیارد دلار رسید که رشد 18 درصدی در دوسال گذشته را نشان می دهد. عمده صادرات نیوزلند به چین محصولات لبنی، گوشت و محصولات چوبی است. در واقع محصولات لبنی 33.1 درصد از کل صادرات کالا را تشکیل می دهند.  

 Shine News/23-06-30

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما