اخبار اقتصادی جمهوری کنگو
گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو، در نیمه اول تیر ماه 1402 مندرج در روزنامهها و رسانههای این کشورها به شرح زیر ارائه میگردد
کاهش فروش خودروهای الکتریکی میتواند آفریقا را به تعدیل مجدد استراتژیهای استخراج خود سوق دهد
در حالی که فروش خودروهای الکتریکی در سه ماهه اول سال 2023 کاهش یافته است، کشورهای آفریقایی تولید کننده مواد خام ممکن است مجبور شوند در انتظار روزهای بهتر، جاه طلبیهای خود را به سمت پایین اصلاح کنند.
در حالی که کارشناسان هنوز نمی دانند که آیا این یک رکود یکباره است یا آغاز یک رکود پایدار است، کندی اخیر در سرعت فروش جهانی خودروهای الکتریکی (EV) تردیدهایی را در مورد عدم اطمینان در مورد پروژههای مرتبط با مواد معدنی استراتژیک در آفریقا ایجاد میکند. بر اساس گزارشی که در 29 ژوئن توسط Ecofin Pro، پلتفرم آژانس Ecofin که به متخصصان چندین بخش اختصاص داده شده است، منتشر شد و خطر اختلال در برنامههای کشورهای تولید کننده را به همراه دارد.
این گزارش با عنوان «کاهش سرعت در فروش خودروهای الکتریکی، عدم اطمینان در مورد استراتژیهای استخراج در آفریقا» اشاره میکند که هشدار اخیر صادر شده توسط شرکت معدنی استرالیایی Syrah Resources مورد توجه قرار نگرفت. در یادداشتی که در ابتدای ماه می منتشر شد، این شرکت که معدن گرافیت بالاما در موزامبیک، بزرگترین ذخایر این ماده معدنی در آفریقا را اداره میکند، از کاهش سرعت رشد فروش خودروهای الکتریکی در سه ماهه اول سال 2023 خبر داد که بر نتایج آن تأثیر منفی گذاشت.
هم چنین اشاره کرد که افزایش 32 درصدی سال به سال در فروش خودروهای برقی مشاهده شده در سه ماهه اول سال جاری نباید کندی مشاهده شده در مقایسه با سه ماهه آخر سال 2022 را پنهان کند. کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به یک کاهش در حجم فروش، اما به سرعت کمتر از سرعت رشد فروش نسبت به انتظار متخصصان بازار روی داده است.
سایر گزارش ها تصریح میکند که سازمانهای دیگر پیش از Syrah Resources به کاهش بالقوه فروش خودروهای الکتریکی اشاره کرده بودند. یک نظرسنجی منتشر شده در مارس 2023 توسط ABB Robotics نشان می دهد که 59٪ از پاسخ دهندگان معتقدند که اهداف پذیرش EV در بازه زمانی توافق شده (2030-2040) قابل دستیابی نیستند، در حالی که 18٪ معتقدند که اهداف فعلی هرگز محقق نمیشوند.
نظرسنجی دیگری که در دسامبر 2022 توسط شرکت مشاوره KPMG منتشر شد، نشان داد که بازیگران صنعت خودرو به طور فزایندهای نگران میزان پذیرش خودروهای الکتریکی هستند. 76 درصد از مدیران خودرویی که مورد بررسی قرار گرفتند «نگرانند که تورم و نرخ بهره بالا تأثیر منفی بر تجارت آنها در سال 2023 بگذارد». در ایالات متحده، این نرخ به 84 درصد می رسد. این گزارش حاکی از آن است که خوشبینیهایی که چند سال پیش در زمینه رونق خودروهای الکتریکی در بخش خودرو حاکم بود، جای خود را به واقعیت داده است.
بین کاهش یارانهها برای خرید خودروهای برقی، نگرانیهای فزاینده در مورد در دسترس بودن مواد اولیه برای باتریها، قیمت بالای خودروهای الکتریکی و کندی رشد اقتصاد جهانی، بازار در حال سرد شدن است. این درحالی است که چندین دولت، شرکتهای معدنی و سایر سرمایهگذاران در حال حاضر استراتژیهایی را برای افزایش استخراج و فروش مواد معدنی استراتژیک مورد استفاده در ساخت باتریهای این خودروها مانند کبالت، لیتیوم، نیکل و گرافیت اجرا میکنند.
در آفریقا، چندین کشور با اجرای طرحهایی برای افزایش تولید (برای کسانی که در حال حاضر تولید میکنند) یا با شروع تولید، تلاش میکنند خود را در این بازار قرار دهند. کشورهای دیگر مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا بلندپروازتر هستند و تلاش میکنند پروژه تولید باتری الکتریکی را برای ارتقای زنجیره ارزش توسعه دهند. بنابراین تصور عواقبی که کاهش پایدار در فروش خودروهای الکتریکی میتواند بر برنامههای مختلف در حال اجرا در این قاره داشته باشد، دشوار نیست.
شرکتها و سایر طرفهای درگیر در بهرهبرداری از مواد معدنی که سرمایهگذاریهای چند صد میلیون دلاری انجام میدهند، انتظار دارند محصول خود را با قیمت مشخصی بفروشند تا سودآور باشند. اما اگر تقاضا برای این مواد معدنی توسط بخش خودرو کاهش یابد یا به حد مورد انتظار نرسد، خطر مازاد عرضه وجود دارد و این امر منجر به کاهش قیمتها میشود.
مورد Syrah Resources نمونه خوبی از آنچه میتواند در مقیاس بزرگتر اتفاق بیفتد ارائه می دهد. برای انطباق با کاهش فروش گرافیت خود در سه ماهه اول سال 2023، این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد "تولید متوسط در معدن بالاما" را تا زمانی که شرایط مساعدتر افزایش توانایی تولید را توجیه کند، ادامه دهد. این گزارش هم چنین نشان میدهد که کاهش پایدار یا حتی یکباره، تولیدکنندگان کالا را مجبور میکند تا برنامههای خود را تغییر دهند و کمیبیشتر منتظر بمانند تا از فرصتها استفاده کنند.
بنابراین، از کشورهای آفریقایی تولید کننده مواد معدنی استراتژیک خواسته میشود تا در برنامههای خود برای پروژههای در حال انجام برای انطباق با وضعیت جدید، خطر کاهش فروش خودروهای الکتریکی را در نظر بگیرند.
صادرات کبالت در سال 2022 ؛ 24 درصد افزایش یافت
در DRC، بین سالهای 2021 تا 2022، صادرات کبالت 24 درصد افزایش یافت. این کشور 115371.31 تن از این ماده معدنی استراتژیک صادر کرد. در پنج سال گذشته، این دومین باری است که جمهوری دموکراتیک کنگو از مرز 100000 تن فراتر رفته است. ارقام منتشر شده توسط وزارت معادن اعلام شد.
در واقع، طی پنج سال گذشته، در سال 2018 بود که جمهوری دموکراتیک کنگو 109402.33 تن صادر کرد. اما بین سالهای 2018 تا 2019، صادرات کبالت 34 درصد کاهش یافت. در سال 2019، جمهوری دموکراتیک کنگو 71963.27 تن صادرات داشته است و از آن زمان تاکنون هر سال بر صادرات سالانه این سنگ افزوده شده است. بنابراین، در سالهای 2020 و 2021، جمهوری دموکراتیک کنگو به ترتیب 86590.72 تن در مقابل 91016.53 تن صادرات داشته است.
هم چنین باید گفت که روند قیمت ها در بازار جهانی ثابت نبوده است. زیرا در سال 2022 متوسط قیمت جهانی سالانه 69342.68 دلار در هر تن بوده است. با این حال، بین ژانویه و ژوئن 2022، قیمت جهانی بین 81000 تا 70000 دلار در هر تن در نوسان بود. اما بین جولای و دسامبر 2022، کبالت حتی به 49189.57 دلار در هر تن رسید.
لازم به ذکر است که اگر کبالت با این قیمت فروخته میشد، به وضوح بیش از هشت میلیارد دلار درآمد داشت. با این وجود، از این مقدار، جمهوری دموکراتیک کنگو تنها از خرده نان سود خواهد برد. زیرا تولید کنندگان کبالت عمدتاً شرکت های چینی و گروه گلنکور هستند. جمهوری دموکراتیک کنگو تنها از مالیات، عوارض، حق امتیاز معدن و همچنین برخی مشاغل ایجاد شده توسط این بهره برداری سود میبرد.
لازم به ذکر است که در جمهوری دموکراتیک کنگو، کبالت با توجه به تقاضای جهانی به دلیل استفاده از آن، به ویژه در عصر انتقال انرژی، به عنوان یک ماده معدنی استراتژیک در نظر گرفته میشود که عمدتاً در ساخت باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی بلکه گوشی و لپ تاپ استفاده میشود.
https://www.mediacongo.net/article-actualite-124081_l_essoufflement_des_ventes_des_vehicules_electriques_pourrait_pousser_l_afrique_a_readapter_ses_strategies_minieres_rapport.html