معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول تیرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نشست علمی و کاربردی پرورش پسته در دانشگاه کشاورزی عشق آباد برگزار شد(2 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: نشست علمی و کاربردی با موضوع کاشت پسته در دانشگاه کشاورزی ترکمنستان به نام نیازوف برگزار شد.

در این مراسم معلمان و دانشجویان علاقه مند به موضوع، کارشناسان متخصص، کارآفرینان ترکمن حضور داشتند.

به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصیر" هدف از برگزاری این نشست تبادل تجربه در زمینه پرورش درخت پسته در شرایط طبیعی و اقلیمی مناطق کشور و امکان دستیابی به برداشتهای غنی بود.

یاگمیر جومالیف عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، کارشناس شرکت اقتصادی آلتین جوجه گفت که درختان پسته به لطف سیستم ریشه نسبتاً توسعه یافته که تا عمق 30 متری در خاک می رود، کاملاً با آب و هوای گرم خشک سازگار هستند. پسته به خوبی با شرایط آب و هوایی محلی سازگار و در ترکمنستان رایج است.

در جریان تبادل نظر، اهمیت بررسی وضعیت خاک پسته به صورت علمی مورد توجه قرار گرفت. آنها در مورد راه‌های افزایش باروری درختان و امکان به دست آوردن 20-16 کیلوگرم محصول از هر درخت پسته خوش فرم صحبت کردند. آنها همچنین در مورد روش های کشت این درخت: قوانین و شرایط برای تولید مثل، مراقبت و استفاده از کود بحث کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55793/ostanki-pervyh-obitatelej-zemli-vozrastom-do-27-mlrd-let-nashli-v-baherdenskom-rajone-ahala

 

مسابقه پروژه‌های نوآورانه "راه حل دیجیتال 2023" در ترکمنستان آغاز می‌شود(2 تیر)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در حال راه اندازی رقابت دیگری از پروژه‌های نوآورانه - "راه حل دیجیتال 2023" در بین برنامه نویسان جوان و تازه کار است که اشتیاق، مهارت ها و ایده‌های جسورانه آنها می‌تواند روح تازه ای را به بسیاری از فرآیندهای توسعه جامعه اطلاعاتی، شکل گیری اقتصاد دانش با تمام وظایف چند سطحی روزانه آن از اتوماسیون نیروی کار، خدمات کاربری راحت و ساده تا گذار سبز و سیستم های شهر هوشمند.

مامتخان چاکیف، مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت کابینه وزیران، روز جمعه در جلسه دولت به سردار بردی محمداف رئیس جمهور درباره آمادگی‌ها برای رقابت گزارش داد.

برای اولین بار، چنین مسابقه استارتاپی در ترکمنستان در سال 2020 برگزار شد، از آن زمان هر ساله تعداد بیشتری از جوانان درگیر توسعه نرم افزار در زمینه‌های مختلف را به خود جذب می‌کند.

هدف از این مسابقه شناسایی برنامه نویسان آینده دار، مشارکت آنها در اجرای برنامه‌های خاص صنعتی و شرکتی و کمک به آنها برای کسب تجربه واقعی در عمل برای رشد حرفه ای بیشتر است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55935/v-turkmenistane-startuet-konkurs-innovacionnyh-proektov-cifrovoe-reshenie-2023

 

همایش موزه داران ترکمنستان در عشق آباد برگزار شد(2 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در اولین روز از هفته فرهنگ که این روزها در عشق آباد برگزار می‌شود، همایش متخصصان موزه با موضوع "نقش فناوری‌های دیجیتال در بهبود فعالیت موزه‌ها" در تالار موزه دولتی برگزار شد. مرکز فرهنگی ترکمنستان دوره‌های روش شناسی نیز برای مطالعه تجربه جهانی در بهبود کار مرمت آثار با ارزش موزه سازماندهی شد.

به نوشته روزنامه ترکمنستان بی طرف، یکی از قابل توجه ترین روندها در توسعه تجارت موزه، پیاده سازی فناوری‌های دیجیتال است. شرکت کنندگان در این همایش به بررسی موضوعات بهبود کار موزه‌ها با استفاده فعال از قابلیت های سیستم های دیجیتال پرداختند. موضوعات پیاده سازی گسترده فناوری‌های مدرن به طور مستقیم به کار موزه‌ها و انبارها، ایجاد پایگاه الکترونیکی برای ثبت ارزش های موزه و مطالعه دیجیتالی چشم انداز تاریخی شهرهای باستانی مورد بحث قرار گرفت.

برنامه کنفرانس به کارکنان موزه از شهرهای مختلف کشور این امکان را داد تا با پیاده سازی فناوری‌های دیجیتال در فضای موزه بیشتر آشنا شوند، تجربیات خود و همچنین ایده‌های جدید را به اشتراک بگذارند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63661/v-ashhabade-sostoyalas-konferenciya-muzeinyh-rabotnikov-turkmenistana

 

میراث خلاق مختومقلی فراغی در عشق آباد در چارچوب میراث مشترک انسانی مورد بحث قرار گرفت(2 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: امروز، عشق آباد میزبان کنفرانس ترکمنستان - یونسکو "مختومقلی فراغی عمومی آدمزاد" ("ترکمنستان - یونسکو: شاعر عمومی‌شاعر همه نوع بشر است") بود که همزمان با جشن گسترده در این کشور - روز کارکنان فرهنگ و هنر و همچنین شعر مختومقلی فراغی نیز بود.

این مراسم که در سالن کنفرانس فرهنگستان دولتی هنر برگزار شد، به طور مشترک توسط دبیرخانه کمیسیون ملی ترکمنستان برای یونسکو و اداره میراث فرهنگی ناملموس وزارت فرهنگ ترکمنستان برگزار شد.

ترکمنستان به طور فعال در حال آماده شدن برای برگزاری جشن بزرگ سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در سال 2024 است و کنفرانس فعلی یکی از رویدادهای مهمی‌بود که در این کشور به افتخار فرزند باشکوه سرزمین ترکمن برگزار شد. هدف اصلی این کنفرانس، عمومیت بخشیدن به میراث کلاسیک مختومقلی فراغی، کمک شاعر اومانیست به گنجینه ارزش های معنوی جهانی است.

شرکت کنندگان توسط چینار رستموا، دبیر کمیسیون ملی ترکمنستان برای یونسکو، گوزل ماگتیمگولیوا، رئیس اداره میراث فرهنگی ناملموس وزارت فرهنگ ترکمنستان مورد استقبال قرار گرفتند. سخنان آنها اهمیت کار بزرگی را که ترکمنستان در سطح بین المللی انجام داد تا میراث شعری و فلسفی شاعر کلاسیک را عمومی‌کند، آشکار کرد. در این راستا، به اهمیت رویداد اخیر - گنجاندن میراث مختومقلی فراغی در فهرست حافظه جهانی یونسکو اشاره شد.

در میان سخنرانان، دانشمندانی از انستیتوی زبان، ادبیات و نسخه‌های خطی ملی آکادمی علوم ترکمنستان، معلمان و دانش‌آموزان مؤسسات آموزشی خلاق این کشور، کنسرواتوار ملی ترکمنستان به نام مایا کولیوا، شاعران حضور داشتند.

گزارش ارائه‌ها با اجرای نوازندگان بخشی، قرائت اشعار مختومقلی فراغی و تقدیم به استاد بزرگ کلام همراه بود.

یادآور می‌شویم که هفته فرهنگ برای یازدهمین بار در ترکمنستان برگزار می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63674/v-ashhabade-obsudili-tvorcheskoe-nasledie-mahtumkuli-fragi-v-kontekste-obshchechelovecheskogo-dostoyaniya

 

ترکمنستان میزبان کنفرانس علمی‌بین المللی مختص به آثار مختومقلی خواهد بود(2 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان خود را برای برگزاری کنفرانس علمی‌بین المللی "دوران احیای دوران جدید دولت قدرتمند و مختومقلی فراغی" آماده می‌کند. برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان گزارش داد که امروز در جلسه کابینه وزیران توسط نورمحمد امانپسوف معاون نخست وزیر این کشور گزارش شد.

این گردهمایی مطابق با طرح رویدادهای مربوط به جشن سیصدمین سالگرد تولد شاعر برجسته کلاسیک ترکمن و فیلسوف مختومقلی شرقی برگزار می‌شود.

به گفته معاون نخست‌وزیر، دبیرکل سازمان بین‌المللی فرهنگ ترک (TURKSOY)، دانشمندان و متخصصانی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، چین، جمهوری کره، قرقیزستان، هند، ازبکستان، عراق، الجزایر، ایران، رومانی، بلاروس، گرجستان و سایر کشورها و همچنین دانشمندان از جمله جوانان و اساتید ترکمنستان در این مجمع بین المللی در مقیاس بزرگ شرکت خواهند کرد.

برنامه فرهنگی بزرگی برای شرکت کنندگان و مهمانان متعدد کنفرانس تدارک دیده شده است که شامل گشت و گذار در شهر آرکاداغ، منطقه حفاظت شده تاریخی و فرهنگی دولتی "نساء" و موزه‌های پایتخت، نمایش فیلم در مرکز سینما و کنسرت عشق آباد، کنسرت، نمایشگاه و غیره است.

رئیس جمهور سردار بردی محمداف پس از استماع این اطلاعات بر لزوم محبوبیت بیشتر میراث خلاق منحصر به فرد فرزند بزرگ ترکمنستان که اثری محو نشدنی در تاریخ جهان به جای گذاشته است، تأکید کرد. رئیس دولت به معاون نخست وزیر دستور داد تا از کنترل شخصی بر آماده سازی و برگزاری این مجمع نمایندگان در بالاترین سطح اطمینان حاصل کند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63692/v-turkmenistane-sostoitsya-mezhdunarodnaya-nauchnaya-konferenciya-posvyashchennaya-tvorchestvu-mahtumkuli

 

فارغ التحصیلان ممتاز از دانشگاه‌های ترکمنستان در شهر "هوشمند" آرکاداغ استخدام می‌شوند(2 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: فارغ التحصیلانی که با موفقیت از دانشگاه‌های ترکمنستان فارغ التحصیل شده اند برای کار به شهر "هوشمند" آرکاداغ اعزام خواهند شد. به گزارش برنامه اطلاع رسانی وطن تلویزیون ترکمنستان، فرمان مربوطه درباره اصلاحات و الحاقات به آیین نامه استقرار فارغ التحصیلان موسسات آموزشی متوسطه و عالی حرفه ای مصوب 3 فوریه 2019 به امضای سردار بردی محمداف رئیس جمهور رسید.

سند تصویب شده مطابق با ماده 30 قانون ترکمنستان "در مورد قوانین حقوقی" اجازه می‌دهد تا "به منظور انجام کیفی وظایف محول شده به موسسات، سازمان‌ها و شرکت های شهر ارکاداغ که دارای وضعیت قانونی شهر دارای اهمیت دولتی و همچنین بهبود مستمر پرسنل از استان آخال و شهر عشق آباد برای اعزام فارغ التحصیلانی که با موفقیت از دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده اند برای کار در یک شهر هوشمند مدرن است.

رئیس‌جمهور این کشور در جلسه کابینه وزیران با اشاره به اینکه دولت به ایجاد تمامی‌شرایط برای آموزش نسل جوان ادامه می‌دهد تا سهمی‌شایسته در توسعه پویای بیشتر ترکمنستان داشته باشد، رئیس‌جمهور این کشور به نورمحمد امان پسوف معاون نخست‌وزیر این کشور که متولی آموزش و پرورش است، دستورالعمل های مشخص در خصوص اجرای دقیق این سند عنوان کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63693/vypusknikiotlichniki-turkmenskih-vuzov-poluchat-rabotu-v-umnom-gorode-arkadag

 

رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس مصلحت خلق به عشق آباد سفر کردند(4 تیر)

خبرگزاری اورینت: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق روز شنبه به عشق آباد سفر کردند و از نزدیک با ساخت و ساز تاسیسات و سازه‌های جدید آشنا شدند.

رئیس دولت و رئیس مصلحت خلق به ویژه از مجتمع جدید بازدید کردند که زیرساخت های فرودگاه بین المللی پایتخت از جمله آشیانه‌های هواپیما و هلیکوپتر را تکمیل کرد، شبیه ساز پرواز را برای آموزش خلبانان آزمایش کرد و از سایر امکانات مجتمع بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی TDH، دوران صبوروف، رئیس آژانس هواپیمایی ترکمنستان، از تجهیز امکانات جدید، کار بر روی تعمیر و نگهداری هواپیما خبر داد.

رئیس جمهور و رهبر ملی ترکمنستان در این سفر در محل مرکز فرهنگی و تفریحی در حال ساخت در شمال پایتخت در مجاورت هتل قره قوم توقف کردند و پروژه‌های این سازه در حال ساخت و همچنین تاسیسات برنامه ریزی شده برای بازسازی به آنها تقدیم شد.

مجتمع تجاری و تفریحی در این منطقه در حال ساخت است که شامل مرکز تجاری، پیست یخ، تالار عروسی و سایر جشن‌ها، گذرگاه‌های زیرزمینی با مغازه‌های داخل آن می‌باشد.

بایمیرات آنامامدوف، معاون نخست وزیر، رهبری کشور را در مورد کارهایی که در اینجا انجام می‌شود، بهبود مناطق مجاور تاسیسات در دست ساخت، ارائه طرح هایی برای نوسازی شبکه حمل و نقل جاده ای شهر از جمله ساخت پل ها، روگذرها و اتصالات جاده ای ارائه کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55993/prezident-turkmenistana-i-glava-halk-maslahaty-sovershili-rabochuyu-poezdku-po-ashhabadu

 

شرکت ترکمنی "نبیت ماش" طیف وسیعی از تجهیزات و محصولات را برای مصارف صنعتی تولید می‌کند(6 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت دولتی "نبیت ماش" که بخشی از ساختار وزارت صنعت و ساخت و ساز ترکمنستان است، تولید محصولات باکیفیت لازم را برای رفع نیازهای تولیدی بخش های ساختمانی و سایر بخش های اقتصاد، شرکت ها و نهادها و نیز نیازهای مردم تضمین می‌کند.

فعالیت شرکت دولتی "نبیت ماش" که در سال 1961 تأسیس شد، نمونه بارز توسعه موفقیت آمیز تولید صنعتی در ترکمنستان با تمرکز بر تولید محصولات جایگزین وارداتی رقابتی و تامین محصولات مورد نیاز صنایع داخلی  است.

این شرکت تولید تجهیزات صنعت نفت و گاز از جمله بخاری نفتی اتوماتیک برند AGP، بخاری‌های گازی، واحدهای URU-300 تخلیه فرآورده‌های نفتی از ترمینال تا کشتی، تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی را راه اندازی کرده است. از تانکرهای رودخانه دریایی، نصب شده در چاه‌های نفتی ساحلی و سایر مکان‌هایی که قادر به جداسازی یا بارگیری فرآورده‌های نفتی در دمای 30 درجه سانتیگراد تا 80 درجه سانتیگراد و غیره هستند.

در منطقه تولید این شرکت ظروف آهنی و همچنین مته‌ها ، خانه‌های متحرک برای کارگران نفتی که دور از مناطق پرجمعیت کار می‌کنند و کوره‌های گاز وجود دارد. برای نیاز صنعت برق، بلوک های خارجی، ترانسفورماتورها و ایستگاه‌های روشنایی، محافظ های مارک های مختلف و ولتاژ بالا، عایق ها وجود دارد. این شرکت همچنین در کار تراشکاری و فلزکاری با پیچیدگی‌های مختلف مشغول است

در کنار این موارد، شرکت "نبیت ماش" در راستای رفع نیاز بنگاه‌ها و مردم در امور اقتصادی، به نصب و تعمیر سیستم های تهویه مطبوع و تجهیزات انجماد، نصب برق تا توان 0.4 کیلو وات مشغول است. علاوه بر این، این شرکت زمین‌های بازی کودکان را تجهیز می‌کند و لباسهای کار با طراحی ویژه تولید می‌کند.

آدرس شرکت دولتی "نبیت ماش": شهر عشق آباد، خیابان ۱۳۸۷، پلاک ۶.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/63812/nebitmash-karhanasy-enjamlaryn-we-onumchiliktehniki-maksatly-onumlerin-kop-durli-gornushlerini-onduryar

 

محموله جدیدی از معرف ها به ارزش 1.3 میلیون دلار برای آزمایشگاه‌های پزشکی ترکمنستان دریافت شد(30 خرداد)

خبرگزاری اورینت: محموله معرف‌های آزمایشگاهی آزمایش عمومی خون در چارچوب پروژه "واکنش به کووید-19 در ترکمنستان" که با وام بانک جهانی تامین شده است، وارد عشق آباد شده است. این معرف ها اکنون در آزمایشگاه‌های مرکزی و استانی توزیع خواهند شد و به تقویت ارائه خدمات اولیه آزمایشگاهی در سراسر کشور کمک خواهند کرد.

این عرضه به ارزش بیش از 1.3 میلیون دلار توسط برنامه توسعه ملل متحد در ترکمنستان حمایت شده است که با وزارت بهداشت، درمان و صنعت پزشکی این کشور برای تقویت ظرفیت و آمادگی سیستم بهداشت ملی برای چالش های آینده همکاری می‌کند.

تهیه معرف های آزمایشگاهی بخشی از مجموعه گسترده پروژه‌های برنامه توسعه ملل متحد در ترکمنستان در زمینه مراقبت های بهداشتی و بهبود کیفیت خدمات پزشکی در این کشور است. خدمات اولیه آزمایشگاهی برای تشخیص و درمان طیف گسترده ای از بیماری‌ها مورد نیاز است و این حمایت کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که این خدمات برای همه مردم ترکمنستان از جمله جوامع روستایی و دورافتاده در دسترس است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55722/dlya-medicinskih-laboratorij-turkmenistana-postupila-novaya-partiya-reagentov-na-13-mln

 

اولین قطار کانتینری از اورال جنوبی از طریق ترکمنستان به عربستان سعودی فرستاده شد(1 تیر)

خبرگزاری اورینت: اولین قطار کانتینری به عربستان سعودی از ایستگاه چلیابینسک-گروزوفوی راه آهن اورال جنوبی حرکت کرد. سرویس مطبوعاتی راه آهن اورال جنوبی اعلام کرد این قطار کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب را از طریق قلمرو قزاقستان، ترکمنستان، ایران دنبال می‌کند.

اپراتور خدمات RZD Logistics است. تجهیزات برق و فلزات رنگین در 42 کانتینر قطار اول برای صادرات ارسال شد. این قطار در امتداد خط تخصصی برنامه حرکت می‌کند که برای حمل و نقل بار در طول مسیر با استفاده از تحویل تسریع توسعه یافته است.

سرویس مطبوعاتی خاطرنشان کرد که دو ماه پیش، یک قطار کانتینری در امتداد راه‌آهن جنوب اوکراین در امتداد کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب به هند فرستاده شد و از سه ماهه سوم سال جاری، قرار است ماهانه دو قطار کانتینری از منطقه چلیابینسک در امتداد کریدور شمال-جنوب ارسال شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55789/otpravlen-pervyj-kontejnernyj-poezd-s-yuzhnogo-urala-v-saudovskuyu-araviyu-cherez-turkmenistan

 

بازرگانان ترکمن به نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات دامداری ترکیه دعوت شده اند(31 خرداد)

خبرگزاری اورینت: از نمایندگان بخش خصوصی ترکمنستان برای شرکت در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات دامداری "Growtech 2023" دعوت به عمل می آید.این نمایشگاه  از 22 تا 25 نوامبر 2023 در آنتالیا ترکیه برگزار می‌شود.

فناوری‌ها و تجهیزات گلخانه‌ای مدرن، سیستم‌های آبیاری، آخرین پیشرفت‌ها در زمینه رشد بذر، نهال و حفاظت از گیاهان را ارائه می‌شود. در حاشیه این نمایشگاه، کنفرانس بین المللی، بحث های موضوعی و مراسم اعطای جایزه نوآوری در کشاورزی به شرکت های برتر نیز پیش بینی شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55766/turkmenskij-biznes-priglashayut-na-vystavku-selskohoztehniki-i-zhivotnovodcheskogo-oborudovaniya-v-turcii

 

ژانویه تا مه: چین 4.25 میلیارد دلار گاز ترکمنستان وارد کرد(2 تیر)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: چین در بازه زمانی ژانویه تا می امسال 4.25 میلیارد دلار گاز ترکمنستان وارد کرده است. این خبر  از سوی اداره کل گمرک چین اعلام شد.

بر اساس این گزارش، این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 13.5 درصد افزایش داشته است.

ترکمنستان در ماه مارس سال جاری حدود 2.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین صادر کرد.

در حال حاضر ترکمنستان از طریق سه خط لوله که در مسیر ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین قرار دارند، گاز طبیعی به چین صادر می‌کند. ظرفیت 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال است. سهم اصلی تحویل مربوط به ترکمنستان و بقیه - قزاقستان و ازبکستان است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10404/yanvarmai-kitai-importiroval-turkmenskii-gaz-na-summu-425-mlrd

 

قرارداد جدید گاز ترکمنستان و ایران: قرارداد 20 میلیون متر مکعب گاز(2 تیر)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فارس، در مصاحبه با سجاد کاشفی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ایران و ترکمنستان قرارداد واردات گاز با ظرفیت 20 میلیون مترمکعب امضا کردند.

این مشاور افزود: دو کشور در حال ایجاد روابط در بخش نفت و گاز هستند و بر اساس قرارداد سوآپ 5 میلیون متر مکعبی گاز که در سال 2021 بین ایران و ترکمنستان امضا شد، تاکید کرد.

قرارداد واردات گاز از ترکمنستان برای اولین بار در سال 1996 امضا شد و برای مدت 25 سال طراحی شد که طی آن سالانه 12 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دریافت می‌کرد.

با توافق جدید، ایران قصد دارد واردات خود از ترکمنستان را گسترش دهد.

ملک شریعتی نیاسر، نماینده کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با شبکه خبری شانا، گفت: همکاری‌های گازی دو کشور، کشور را به‌هاب انرژی تبدیل کرده و تقاضای گاز در مناطق شمال و شمال شرق کشور را تامین می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10405/novaya-turkmenoiranskaya-gazovaya-sdelka-kontrakt-na-20-mln-kubometrov-gaza

 

در ژانویه تا می، گردش تجاری ترکمنستان و ازبکستان به 363.5 میلیون دلار رسید(2 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در ژانویه تا می 2023، گردش تجاری متقابل ترکمنستان و ازبکستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 میلیون دلار افزایش یافته است. این را آژانس آمار دولتی تحت ریاست جمهوری ازبکستان گزارش داده است.

همانطور که در منبع ذکر شده است، گردش تجاری متقابل ترکمنستان و ازبکستان در 5 ماهه سال 2023، 363.5 میلیون دلار است که 299.1 میلیون دلار آن سهم صادرات ترکمنستان به کشورهای همسایه و 64.4 میلیون سهم صادرات ازبکستان است. برای مقایسه، در ماه‌های ژانویه تا می سال گذشته، گردش تجاری بین دو کشور معادل 351.2 میلیون دلار بوده است.

در طول دوره گزارش، ترکمنستان در واردات ازبکستان رتبه هشتم و در صادرات رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است. در مدت مشابه، 1.4 درصد از کل تجارت خارجی ازبکستان به سهم ترکمنستان اختصاص دارد.

گفتنی است، در 5 ماهه نخست سال 2023، مجموع گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان بیش از 25.8 میلیارد دلار آمریکا بوده که این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.4 درصد افزایش داشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63665/pisse-osdurip-yetishdirmek-boyuncha-dushushyk-gechirildi

 

در ماه‌های فوریه تا آوریل، ترکمنستان بیش از 566 میلیون کیلووات ساعت برق به قرقیزستان ارسال کرد(2 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در ماه فوریه تا آوریل 2023، ترکمنستان بیش از 566.38 میلیون کیلووات ساعت برق به قرقیزستان صادر کرد. این میزان 41.7 درصد برق وارداتی کشور در مدت مشابه است. "کیرتگ" با استناد به کمیته ملی آمار قرقیزستان در این باره خبر می دهد.

ارزش کل برق صادر شده از ترکمنستان به قرقیزستان بیش از یک میلیارد و 485 میلیون سوم است. در این صورت مشاهده می‌شود که هزینه یک کیلووات ساعت انرژی به طور متوسط برابر با 2.62 سوم (حدود 3 دلار آمریکا) است.

قرقیزستان طی چهار ماه سال جاری بیش از 1.35 میلیارد کیلووات ساعت برق از کشورهای همسایه وارد کرده است. این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد کاهش داشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/63683/fewralaprel-aylarynda-turkmenistan-gyrgyzystana-566-million-kilowatsagatdan-gowrak-elektrik-energiyasyny-iberdi

 

حجم گردشگران از ترکمنستان به آذربایجان تقریبا 4 برابر شد(2 تیر)

خبرگزاری اورینت: تعداد گردشگران ترکمنستانی که در ژانویه تا می 2023 از آذربایجان بازدید کرده اند نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.9 برابر افزایش یافته است. چنین داده‌هایی توسط کمیته آمار دولتی آذربایجان ارائه شده است.

گزارش شده است که در این دوره، شهروندان 176 کشور از این کشور بازدید کردند و رشد گردشگران به 50 درصد افزایش یافت. بیشترین گردشگران از روسیه (32.4 درصد)، ترکیه (20 درصد) و ایران (8.1 درصد) بوده اند. سهم ترکمنستان تقریباً 1.3 درصد است.

در عین حال، ترکمنستان از نظر نرخ رشد کلی جریان توریستی پس از چین در رتبه دوم قرار دارد که اتباع این کشور که از آذربایجان بازدید کرده اند در مقایسه با آمار سال گذشته 6.1 برابر افزایش یافته است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55891/turpotok-iz-turkmenistana-v-azerbajdzhan-vyros-pochti-v-4-raza

 

ترکمنستان برق رسانی به پاکستان را آغاز خواهد کرد(3 تیر)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان تامین برق پاکستان را از طریق خط انتقال برق از نیروگاه برق در شهر ماری به شهر هرات افغانستان آغاز خواهد کرد. این مطلب در روزنامه "ترکمنستان بی طرف" منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این خط انتقال که در حال ساخت است، نه تنها به پاکستان، بلکه برای سایر کشورهای جنوب آسیا نیز می‌تواند برق تامین کند.

دو تاسیسات از شرکت آمریکایی جنرال الکتریک که در نیروگاه برق آبی ماری ساخته شده است، امکان تولید 3580000 کیلووات ساعت برق در روز را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، در حال حاضر کار برای افزایش حجم برق ارسالی در مسیرهای سرحدآبات - هرات - تورغندی و رباطکاشان - کلایناو (ترکمنستان - افغانستان) در جریان است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10409/turkmenistan-nachnet-postavki-elektroenergii-v-pakistan

 

ازبکستان مسیر جدید کانتینری را از چین از طریق ترکمنستان راه اندازی کرد(4 تیر)

خبرگزاری اورینت: ازبکستان قطارهای کانتینری را از بندر شیامن چین به تاشکند از طریق ترکمنستان راه اندازی کرده است.

اولین قطار با انواع لوازم خانگی - یخچال، ماشین لباسشویی و اجاق گاز بارگیری می‌شود. به گزارش Podrobno.uz، این قطار پس از گذراندن 14 روز در راه، امروز 25 ژوئن از بندر شیامن چین به پایتخت ازبکستان می رسد.

قطار بلوکی از 39 کانتینر چهل فوتی تشکیل شده است. از شیامن از طریق دریا به بندرعباس ایران منتقل می‌شوند. در اینجا کانتینرها در قطار بارگیری می‌شوند و از طریق خاک ایران و ترکمنستان به ازبکستان تحویل داده می‌شوند.

پیش از این، ازبکستان و ایران برای توسعه کریدور چندوجهی از طریق ترکمنستان و کاهش هزینه‌ها برای شرکت‌های ازبکستانی توافق کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55991/uzbekistan-zapustil-novyj-kontejnernyj-marshrut-iz-kitaya-cherez-turkmenistan

 

10 دستگاه خودروی برقی از شرکت JAC MOTORS و 5 ایستگاه شارژ برای آنها برای شهر ارکاداغ خریداری شد(6 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در شهر جدید آرکاداغ که مراسم افتتاحیه آن در 29 ژوئن برنامه ریزی شده است، حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست با کشش برقی راه اندازی می‌شود.

به دستور آژانس ترکمن اوتواولاگلاری آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیرمجموعه کابینه وزیران ترکمنستان، واحد تجاری پایهاس مرکزی اولین محموله از 10 خودروی برقی E-J7 و 5 ایستگاه شارژ را با ظرفیت 60 کیلووات از JAC تهیه کرد.

به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصیر" مدل E-J7 برای استفاده به عنوان تاکسی شهری در نظر گرفته شده است. این خودرو توسط طراح معروف ایتالیایی دانیل گالونه طراحی شده است که در ایجاد ظاهر آلفارومئو، لانچیا و مازراتی نقش داشته است.

واحد تجاری پایهاس که از اکتبر 2022 توزیع کننده رسمی‌گروه چینی JAC MOTORS Volkswagen در ترکمنستان است، در نظر دارد خط مدل را در آینده نزدیک مطابق با تقاضای بازار خودرو داخلی توسعه دهد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63816/dlya-goroda-arkadag-zakupleny-10-elektromobilei-ot-kompanii-jac-motors-i-5-zaryadnyh-stancii-k-nim

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما