معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول تیر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

استان مانگستائو جوانترین استان در قزاقستان است

به گزارش Zakon.kz، اداره آمار ملی جمهوری قزاقستان جوانترین و قدیمی ترین مناطق این کشور را نامگذاری کرد. استان مانگستائو استانی است که بالاترین نرخ زاد و ولد در 10 سال گذشته حفظ شده است.همانطور که توسط Zakon.kz گزارش شده است، جمعیت قزاقستان به سرعت در حال پیر شدن است. به گفته متخصصان این دفتر، شاخص سالمندی در طول سال 1.6 واحد افزایش یافته است. در قزاقستان، شاخص پیری در سال 2022 به 28.2 رسید، بنابراین این شاخص در طول سال (26.6 - 2021) 1.6 واحد درصد افزایش یافت. این به این معنی است که به ازای هر 100 کودک 0 تا 15 ساله، 28.2 شهروند بالای 65 سال وجود دارد."بر اساس منطقه، بالاترین شاخص در استان قزاقستان شرقی 56.9 است. بعد از آن استان قزاقستان شمالی با 56.3 قرار دارد و سه منطقه برتر نیز شامل منطقه کوستانای - 48.9 است.جوانترین استان، استان مانگستائو است که بالاترین نرخ باروری در 10 سال گذشته را در آن حفظ کرده است. به ازای هر 100 کودک، 10.8 شهروند بالای 65 سال وجود دارد. همچنین شاخص پیری پایین در استان ترکستان 11.3 و شهرستان شیمکنت 11.7 به ثبت رسیده است.شاخص سالمندی در مناطق شهری بالاتر از مناطق روستایی است - به ترتیب 30.7 و 24.5.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/112166-mangistauskaya-oblast-okazalas-samym-molodym-regionom-v-kazahstane.html

 

ذخایر نفت در ژاناوزن چند سال دوام خواهد داشت؟

ذخایر نفت در میادین نزدیک ژاناوزن به مدت 25 سال ادامه خواهد داشت. این توسط نایب رئیس هیئت مدیره JSC NC KazMunayGas Dauletzhan Khasanov اعلام شد.به گفته وی، بر اساس آخرین داده‌ها، چشم انداز زیادی در نزدیکی شهر ژاناوزن وجود ندارد و مدیریت KMG قصد دارد بر حفظ سطح فعلی تولید و معرفی فناوری‌های جدید تمرکز کند.وی گفت: "وظیفه اصلی استفاده از پتانسیل خود ذخایر اوزن است و سپس به کار اکتشاف نگاه خواهیم کرد. با نرخ بازیافت فعلی، ذخیره نفت باقیمانده 140 میلیون تن است. اگر سالانه 5 میلیون تن تولید کنیم، مقدار دیگری نیز وجود دارد. در عین حال در سالهای اخیر تولید افت می‌کند که امکان حمایت از این همه نفر وجود ندارد، به تدریج تعداد مشاغل کاهش می یابد.در شرکت های نفتی همه چیز به این بستگی دارد. در آینده نزدیک، با هماهنگی دولت جمهوری قزاقستان، قرار است پروژه ای برای احیای ذخایر در نزدیکی Zhanaozen اجرا شود. پیش بینی می‌شود برای بیش از 10 سال 3 تریلیون تنگه سرمایه گذاری کند.

https://www.inaktau.kz/news/3617681/na-skolko-let-hvatit-zapasov-nefti-v-zanaozene

 

تولید نفت قزاقستان در سال 2023 با 7 درصد افزایش به 90.5 میلیون تن خواهد رسید.

آستانه - کانال تلویزیونی جیبک جولی در 23 ژوئن به نقل از وزارت انرژی این کشور گزارش داد که قزاقستان قصد دارد امسال 90.5 میلیون تن نفت تولید کند که 7 درصد بیشتر از سال 2022 است.انتظار می رود استان‌های قزاقستان غربی و آتیرائو تولید نفت و گاز را 9 درصد افزایش دهند، در حالی که رشد در استان مانگستائو به 7 درصد می رسد. همچنین پیش بینی می‌شود تولید گاز قزاقستان در سال جاری به 53.5 میلیارد متر مکعب افزایش یابد که 1 درصد بیشتر از سال 2022 است و استان‌های آتیرائو و غرب قزاقستان بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهند. به عنوان بخشی از همکاری قزاقستان و چین در زمینه اکتشاف نفت و گاز، حمل و نقل خط لوله و پالایش نفت، یک سرمایه گذاری مشترک اکتشافات زمین شناسی زیر خاک را در سایت های Zharkyn، Bolashak، Ozen شمالی، Berezovsky و Mugodzhary انجام خواهد داد. این کشورها قصد دارند تحقیقات مربوط به این پروژه را برای توسعه ظرفیت توان عملیاتی خطوط لوله نفت کنکیاک-آتیراو و کنکیاک-کومکول انجام دهند.

https://astanatimes.com/?p=71036

 

قزاقستان در طی سه سال، 12 نقطه در شاخص SDG صعود کرد

آستانه – بر اساس گزارش توسعه پایدار 2023 که در 21 ژوئن منتشر شد(31خرداد)، قزاقستان در رتبه 66 در شاخص هدف توسعه پایدار (SDG) قرار گرفت. علی بک کوانتیروف، وزیر اقتصاد ملی، در اولین نشست کمیته پارلمانی نظارت بر اجرای اهداف و اهداف توسعه توسعه پایدار گفت که کشور طی سه سال 12 رتبه صعود کرده است. مولن آشیمبایف، رئیس مجلس سنا، مجلس علیای پارلمان قزاقستان، گفت که این شاخص در مقایسه با دوره پیش از همه گیری بهبود یافته است. با این حال، برخی از مسائل، از جمله کاهش منابع آب و نابرابری‌های اجتماعی، هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. کوانتیروف گفت که رهبران جهان دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در 25 سپتامبر 2015 (3مهر1394)به تصویب رساندند. این برنامه 17 SDG را با هدف از بین بردن فقر، مبارزه با نابرابری و حل مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته است.به گفته وزیر، اصول پایداری و فراگیر بودن اساس برنامه توسعه ملی 2025 قزاقستان است. وی گفت: بومی سازی اهداف راهبردی از طریق پروژه‌های ملی حاصل می‌شود که سه گانه رفاه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور را در بر می‌گیرد. کوانتیروف تاکید کرد که ایجاد مشارکت بین دولت، اقتصاد خصوصی و جامعه مدنی برای ارائه اهداف توسعه پایدار ضروری است و افزود که تنها در صورتی می‌توان به SDG ها دست یافت که مشارکت قوی بین همه سهامداران وجود داشته باشد. وزیر تصریح کرد که قزاقستان دارای شورای هماهنگی توسعه توسعه پایدار زیر نظر نخست وزیر است. این وزارتخانه نهاد هماهنگ کننده برای ارائه اهداف توسعه توسعه پایدار است، در حالی که پژوهشکده اقتصادی به عنوان دبیرخانه عمل می‌کند.

https://astanatimes.com/?p=71033

 

قزاقستان، لوکزامبورگ پروازهای حمل و نقل باری هفتگی را افزایش می دهند.

آستانه - به گزارش مطبوعات کمیته هوانوردی غیرنظامی، قزاقستان و لوکزامبورگ در رویدادی که به مناسبت هفتاد و هفتمین پرواز شرکت هواپیمایی کارگولوکس در فرودگاه بین‌المللی آستانه در تاریخ 29 ژوئن(8تیر) برگزار شد، تفاهم نامه‌ای در مورد حمل‌ونقل هوایی منظم برای سه برابر کردن تعداد پروازهای ترانزیتی بار در هفته امضا کردند. به گفته مارات کارابایف، وزیر صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان، توافق کلیدی افزایش تعداد پروازهای باری از لوکزامبورگ از 7 به 21 پرواز در هفته بود. وی افزود: پروازهایی که قبلا چارتر بودند، اکنون عادی شده اند.وی گفت: پس از فرانسه و فنلاند، لوکزامبورگ سومین کشوری است که با آن پنجمین سطح باز بودن در سیاست آسمان باز را امضا می‌کنیم.وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که این توافق فرصت‌های جدیدی را برای صنعت هوانوردی قزاقستان باز می‌کند و این کشور را به عنوان یک مرکز ترانزیت کلیدی بین اروپا و آسیای جنوب شرقی قرار می‌دهد.کارابایف گفت که پروازهای ترانزیت جدید فرصت های بیشتری را برای رشد حرفه ای و کارآفرینان هوانورد قزاق فراهم می‌کند. کالاهایی که در قزاقستان تخلیه می‌شوند می‌توانند در بازار محلی تقاضا پیدا کنند، در حالی که محصولات بارگیری شده در آستانه به اروپا و آسیای جنوب شرقی می روند.Cargolux اولین پرواز خود را در 1 مه به آستانه انجام داد. این شرکت هواپیمایی هفت پرواز در هفته انجام می دهد و لوکزامبورگ را از طریق فرودگاه آستانه به چین و ژاپن متصل می‌کند. همانطور که ریچارد فورسون رئیس کارگولوکس اظهار داشت، توافق بین دولتی افزایش بیشتر تعداد پروازهای باری منظم را به 42 پرواز در هفته در هر دو جهت در نظر گرفته است. وی گفت: "در آینده، ما امیدواریم که این امر منجر به افزایش حمل و نقل بار از طریق فرودگاه بین المللی آستانه شود، زیرا اروپا و آسیا را به یکدیگر متصل می‌کنیم." Cargolux Airlines International S.A که در سال 1970 در لوکزامبورگ تأسیس شد، بزرگترین شرکت حمل و نقل بار در اروپا است که 30 هواپیمای بوئینگ 747 را اداره می‌کند و به بیش از 50 مقصد در سراسر جهان پرواز می‌کند.

https://astanatimes.com/?p=71179

 

موسسه بین المللی مدیریت و توسعه سوئیس قزاقستان را در رتبه 37 رقابت پذیری جهانی قرار داد

آستانه – مرکز جهانی رقابت موسسه بین المللی مدیریت و توسعه (IMD) در لوزان سوئیس، نتایج رتبه بندی رقابت پذیری جهانی را در 20 ژوئن(30خرداد) منتشر کرد که در آن قزاقستان با امتیاز 66.11 در بین 64 کشور در جایگاه سی و هفتم قرار گرفت.قزاقستان نسبت به سال گذشته شش پله صعود کرد. این کشور بالاتر از کویت (38)، پرتغال (39) و هند (40) و درست زیر اسپانیا (36) و ژاپن (35) قرار دارد. قزاقستان رتبه عملکرد اقتصادی خود را یک پله ارتقا داد و در رتبه 57 قرار گرفت. این کشور در کارآیی دولت رتبه 23 را کسب کرد که نسبت به سال گذشته دو موقعیت بهبود یافته است و در کارایی تجاری رتبه 31 را کسب کرده است که یک رتبه بالاتر از سال 2022 است. قزاقستان از رده 46 به 47 در رده زیرساخت ها یک رتبه سقوط کرده است.

این گزارش چالش های کشور در سال 2023 از جمله نیاز به تحریک فعالیت های تجاری، افزایش پتانسیل تولید، توسعه زیرساخت ها، رسیدگی به نگرانی‌های امنیت غذایی ملی و بهبود سرمایه انسانی را تشریح می‌کند. دانمارک در صدر این فهرست قرار دارد و پس از آن ایرلند، سوئیس، سنگاپور و هلند قرار دارند. رتبه بندی رقابت پذیری جهانی IMD بر اساس یک مطالعه جامع است که عملکرد اقتصادی، دولتی و تجاری و همچنین زیرساخت ها را ارزیابی می‌کند. این معیار، روندها، آمار و داده‌های نظرسنجی را بر اساس تحقیقات گسترده ارائه می دهد.

https://astanatimes.com/?p=71084

 

قیمت گاز مایع از اول جولای در قزاقستان افزایش می یابد

افزایش قیمت گاز مایع: از اول جولای به دستور وزیر نیرو ، حداکثر قیمت فروش گاز مایع در چارچوب طرح عرضه گاز مایع به بازار داخلی کشور "بر اساس ماده 4 و بند 7) ماده 6 قانون "در مورد تامین گاز " ، بند 3) بند 1 و بند 2 ماده 22 قانون "در مورد امنیت ملی در جمهوری قزاقستان" به تصویب رسید حداکثر قیمت گاز مایع فروخته شده تحت طرح عرضه گاز مایع به بازار داخلی قزاقستان در خارج از بورس کالا برای بازه زمانی 1 ژوئیه 2023 تا 30 ژوئن 2024 به مبلغ 40320.00 تنگه در هر بورس کالا. تن بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده» در متن دستور آمده است.همانطور که در سرویس مطبوعاتی وزارت نیرو آمده است، افزایش قیمت نهایی بر قیمت های خرده فروشی پمپ بنزین‌ها در محدوده 4 تا 6 تنگه بسته به منطقه تاثیر خواهد گذاشت.افزایش قیمت گاز مایع توسط الماسادم ساتکالیف، رئیس وزارت انرژی در ماه آوریل اعلام شد. سپس وزیر گفت که تبدیل گسترده خودروها و گذار به استفاده از گاز مایع در بسیاری از کشورها به یک روند تبدیل شده است.به گفته وزیر، در قزاقستان که تولید این گاز به میزان قابل توجهی محدود است، شرکت ها مجبورند از درخواست سالانه TCO و هدایت مجدد جریان صادرات به بازار داخلی برای پوشش کسری استفاده کنند. ساتکالیف خاطرنشان کرد که این منجر به افزایش حجم گاز طبیعی مایع در بازار داخلی و بر این اساس به افزایش قیمت ها می‌شود."برای مقایسه، قیمت ها در روسیه دو برابر، حدود 120 تنگه، در تاجیکستان - 177 تنگه است. واقعاً یک بازار وجود دارد.

https://www.lada.kz/kazakhstan-news/112381-ceny-na-szhizhennyy-neftyanoy-gaz-vyrastut-s-1-iyulya-v-kazahstane.html

 

رئیس شرکت KazMunayGas از پروژه ساخت نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در ژانااوزن خبر داد.

رئیس دولت گزارشی از نتایج فعالیت‌های عملیاتی و مالی شرکت برای نیمه اول سال 2023 شنید. به رئیس جمهور اطلاع داده شد که KazMunaiGas در همه شاخص‌های کلیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. به گزارش آکوردا، رئیس جمهور قاسم جومارت توکایف، رئیس هیئت مدیره شرکت ملی KazMunayGas  ماگزوم میرزاگالیف را پذیرفت. ماگزوم میرزاگالیف از اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ به ویژه ساخت کارخانه تولید پلی اتیلن با ظرفیت 1250 هزار تن در سال در استان آتیرائو و نیروگاه هیبریدی با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در شهر ژاناوزن خبر داد. اطلاعاتی در خصوص عملکرد پالایشگاه‌های نفت، سرعت تولید و تشکیل ذخایر سوخت و روان کننده به رئیس جمهور ارائه شد. به ویژه، KazMunayGas قصد دارد پروژه ای را به طور مشترک با شرکت فرانسوی Air Liquide اجرا کند که امکان تولید 160 هزار تن سوخت دیزل زمستانی در کارخانه پتروشیمی‌پاولودار را فراهم می‌کند. در پایان، قاسم جومارت توکایف تعدادی دستورالعمل در مورد توسعه اکتشافات زمین شناسی و جذب سرمایه گذاران بزرگ برای مطالعه سایت های اکتشافی امیدوار کننده ارائه کرد. پیش از این گزارش شده بود که یک نیروگاه هیبریدی در ژانااوزن ساخته خواهد شد. نیروگاه هیبریدی از منابع انرژی تجدیدپذیر (بادی + خورشیدی) و گاز (به عنوان نیروی مانور پذیر به منظور تثبیت تامین انرژی و صرفه جویی در منابع گاز) با ظرفیت 120 مگاوات کار خواهد کرد. دوره اجرای پروژه 2023-2025 است (واحد تولید خورشیدی قرار است در سال 2024 و بادی و گاز - در سال 2025 راه اندازی شود)، بودجه برآورد شده حدود 300 میلیون دلار آمریکا است.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/112273-glava-kazmunaygaza-otchitalsya-o-proekte-po-stroitelstvu-elektrostancii-na-vozobnovlyaemyh-istochnikah-energii-v-zhanaozene.html

 

افزایش صادرات قزاقستان به ایران

قزاقستان آمادگی دارد بیش از 75 نوع کالا به ارزش 250 میلیون دلار به ایران عرضه کند. اگر در سال گذشته حجم مبادلات تجاری بین کشورها 20 درصد افزایش یافته بود، امسال شرکت های داخلی قصد دارند این شاخص را افزایش دهند.. همایش تجاری قزاقستان و ایران امروز در پایتخت برگزار می‌شود. پلتفرم تجاری بیش از 100 نماینده شرکت های بزرگ و متوسط را گرد هم آورد. طرفین در مورد چشم انداز تقویت همکاری تجاری و اقتصادی گفتگو کردند.

https://24.kz/ru/news/economyc/item/606924-kazakhstan-uvelichivaet-eksport-v-iran

 

ایران آماده سرمایه گذاری در پروژه‌های پالایشی در قزاقستان است

سریک جومانگارین معاون نخست وزیر - وزیر بازرگانی قزاقستان با علیرضا پیمان پاک معاون وزیر کشاورزی در امور بازرگانی و تنظیم بازار دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری El.kz به نقل از سرویس مطبوعاتی MTI RK، در این دیدار پیشنهادی مبنی بر آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در پروژه‌های پالایشی در قزاقستان مطرح شد.همانطور که ع.پیمان پاک خاطرنشان کرد، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ایرانی آماده سرمایه گذاری در زمینه تولید دارو، احداث کارخانه تولید لبنیات، فرآوری محصولات کشاورزی و غیره هستند. سریک جومانگارین از تصمیم همکاران ایرانی استقبال کرد و گفت که تمام پیشنهادات خود را برای بررسی به تجارت قزاقستان ارائه خواهد کرد. طرفین همچنین در مورد پیش نویس نقشه راه مشترک پروژه‌ها با هدف افزایش گردش تجاری متقابل به 3 میلیارد دلار گفتگو کردند. این پروژه‌ها تقریباً تمام صنایع را پوشش می دهند، اما بخش اصلی  با حدود یک میلیارد دلار آمریکا، پروژه‌های بخش کشاورزی است. محصولات مجتمع کشت و صنعت قزاقستان از محبوبیت بالایی نزد مصرف کننده ایرانی برخوردار است. امروزه شرکت های قزاقستانی به طور مرتب محصولات داخلی را به بازار ایران عرضه می‌کنند. عمده صادرات به ایران به طور سنتی گندم، جو، روغن آفتابگردان، بذر کتان، آلومینیوم و فلزات آهنی است. فرآورده‌های نفتی، سبزیجات و میوه‌های تازه و مصالح ساختمانی در بین کالاهای وارداتی غالب هستند. حجم مبادلات تجاری قزاقستان و ایران در سال 2022 بالغ بر 528 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 19.8 درصد افزایش داشته است. دیدار سریک جومانگارین و علیرضا پیمان پاک در پی نتایج همایش تجاری قزاقستان و ایران در تاریخ 27 ژوئن 2023 (6تیر)در آستانه برگزار شد. این پلتفرم کسب و کار بیش از 100 نماینده شرکت های بزرگ و متوسط از قزاقستان و ایران را گرد هم آورد. کارآفرینان متخصص در عرضه محصولات کشاورزی، محصولات غذایی، خدمات گردشگری و سرمایه گذاری مذاکرات دوجانبه ای را در قالب B2B انجام دادند.

https://el.kz/ru/iran-gotov-investirovat-v-proekty-pererabotki-v-kazahstane_80410/

 

از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیارد سرمایه‌گذاری در استان آتیرائو جذب شده است.

طبق گزارش اداره آمار ملی استان آتیرائو، حجم سرمایه گذاری در این استان بالغ بر 1.1 تریلیون تنگه سرمایه گذاری بوده که 6.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. در ژانویه تا اردیبهشت سال جاری، سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت بالغ بر 1.1 تریلیون تنگه بوده که 22.5 درصد از حجم سرمایه گذاری‌های ملی را به خود اختصاص داده است که 6.7 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. حجم اصلی سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت توسط شرکت ها و سازمان‌های مالکیت خصوصی (92.5٪) و همچنین توسط نهادهای اقتصادی سایر دولت های فعال در منطقه (5.2٪) تسلط یافت. سهم بخش دولتی 2.3 درصد بود. بخش های دارای اولویت عبارتند از: معدن و استخراج (85%) از کل سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت، تولید (4.4%)، حمل و نقل و انبارداری (5.9%)، معاملات املاک و مستغلات (2.2%). از ژانویه تا مه سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد سرمایه گذاری در پنج منطقه مشاهده شد.

https://atpress.kz/ru/news/v-atyrau/bolee-milliarda-tenge-investitsij-privlecheno-v-atyrauskuyu-oblast-s-nachala-goda

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما