معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 3.72 درصدی اقتصاد ویتنام در شش ماهه ابتدای سال جاری

تولید ناخالص داخلی ویتنام در شش ماهه ابتدای سال جاری 3.72 درصد گزارش شده است. نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال جاری 4.14 درصد بوده که کمترین میزان در 13 سال اخیر به استثنای سالهای شیوع کووید 19 بوده است. بخش‌های صنعت و ساختمان که از بخش‌های اساسی و اصلی اقتصاد می‌باشند، در این مدت تنها 0.44 درصد رشد داشته‌اند. در این میان، نرخ رشد بخش خدمات به دلیل اتخاذ سیاستهای تشویق و حمایت از بخش گردشگری و افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی، 6.33 درصد بوده که 79 درصد سهم رشد تولید ناخالص داخلی (DGP) در این مدت را تشکیل داده است. تجارت خارجی در مدت ذکر شده، بصورت سال به سال، میزان 15.2 درصد کاهش داشته و به رقم 316.5 میلیارد دلار رسیده است. در این مدت، صادرات 12.1 درصد و واردات 18.2 درصد کاهش داشته است. در شش ماهه ابتدای سال، ویتنام دارای تراز تجاری مثبت 12.2 میلیارد دلار بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/gdp-grows-by-3-72-in-first-half-4623223.html

 کاهش هزینه ثبت خودرو در ویتنام به منظور افزایش فروش خودرو

دولت ویتنام به امید فروش بیشتر خودرو در بازار این کشور، هزینه و تعرفه ثبت خودروهای ساخت داخل و یا مونتاژ شده در این کشور را به نصف کاهش داده است. این تصمیم دولت ویتنام برای شش ماه پایانی سال بوده و از ابتدای سال آینده، هزینه ثبت خودرو مجددا به حالت قبل بر می‌گردد. در ویتنام، هزینه ثبت خودرو بر اساس قیمت خودرو در هر محل و استان تعیین می‌گردد. این نرخ در شهرهای‌هانوی و های‌فونگ معادل 12 درصد قیمت خودرو و در شهر هوشی‌مین 10 درصد قیمت خودرو می‌باشد. پیش از این نیز، ویتنام کاهش 50 درصدی تعرفه ثبت خودرو را برای شش ماه در سال 2020 و همچنین سال 2022 اعمال نموده بود که در هر دو مورد، منجر به فروش دو برابری خودرو گردید. هر چند وزارت دارایی ویتنام اعلام نموده است در مورد اخیر، ممکن است کاهش تعرفه ثبت خودرو به دلیل مشکلات اقتصادی در فعالیتهای صنعتی و صادرات این کشور همزمان با تورم بالا و نرخ رشد اقتصادی پایین در ویتنام، چندان تاثیرگذار نباشد. بنا بر اظهار اتحادیه تولیدکنندگان خودرو ویتنام در 5 ماهه نخست سال جاری، 11500 دستگاه خودرو به فروش رفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 دصد کاهش نشان می‌دهد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/vietnam-halves-car-registration-fees-to-boost-sales-4622856.html

 ادامه کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری در بانکهای ویتنام

متعاقب اعلام کاهش نرخ سپرده‌ها از سوی بانک مرکزی ویتنام در تاریخ 16 ژوئن، بیش از 30 بانک ویتنام نرخ‌های بهره خود را کاهش داده‌اند. در حال حاضر تنها دو بانک در ویتنام، نرخ‌های سود سپرده بالاتر از 8 درصد ارائه می‌کنند. تنها بانکهای GBBank (برای سپرده‌های 12 ماهه) و Saigonbank (برای سپرده‌های بیشتر از 13 ماه) نرخ‌های بالاتر از 8 درصد ارائه کرده و سایر بانکها، نرخ سود سپرده‌های خود را به کمتر از 8 درصد کاهش داده اند. 10 بانک شامل 4 بانک بزرگ دولتی، نرخ سود سپرده‌های یک سال و بالاتر از یک سال خود را به کمتر از 7 درصد (میزان 6.3 ) درصد کاهش داده‌اند. 20 بانک دیگر نرخ‌های بین 7 الی 8 درصد برای سپردهای یکسال و بیشتر ارائه می‌نمایند. برای سپرده‌های 6 الی 9 ماهه، بانکهای دولتی، نرخ های کمتر از 6 درصد ارائه نموده، در حالی که بانکهای خصوصی، نرخی بین 6.5 الی 7.9 درصد را به مشتریان ارائه می‌نمایند. برای سپرده‌های کمتر از 6 ماه، بانک مرکزی ویتنام سقف نرخ سپرده 4.75 درصد را به صورت دستوری به بانکهای این کشور اعلام نموده است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/banks-continue-to-slash-deposit-interest-rates-4622685.html

 توافق ویتنام و نیوزیلند برای افزایش روابط تجاری به 2 میلیارد دلار در سال 2024

در دیدار نخست وزیران ویتنام و نیوزیلند در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در چین، دو طرف توافق نمودند حجم روابط تجاری خود را تا سال 2024 به 2 میلیارد دلار افزایش دهند. در حال حاضر، نیوزیلند به عنوان یکی از شرکای استراتژیک ویتنام در حوزه اقتصاد و آموزش محسوب می‌گردد. حجم تجارت دو کشور در سال 2023 نزدیک 1.3 میلیارد دلار گزارش شده است. نیوزیلند در بخش‌های مختلف از جمله آموزش، فرآوری صنعتی، کشاورزی، جنگلداری و ساختمان در ویتنام سرمایه‌گذاری نموده است. نیوزیلند چهارمین مقصد صادراتی سبزیجات ویتنام بود و سهم 7 درصدی از واردات این نوع کالا از ویتنام دارد.

https://e.vnexpress.net/news/business/vietnam-new-zealand-aim-to-increase-trade-turnover-to-2b-4622534.html

کاهش قیمت مواد غذایی در ویتنام ناشی از کاهش تقاضا و کاهش هزینه‌های تولید

در نتیجه کاهش تقاضا و کاهش هزینه‌های تولید، قیمت بسیاری از اقلام به ویژه غذا و مواد غذایی کاهش یافته است. قیمت بسیاری از اقلام کشاورزی و مواد اولیه غذایی در ویتنام نسبت به سال گذشته 30-10 درصد کاهش یافته است. کمترین میزان کاهش قیمت، در خصوص قیمت پروتئین حیوانی بوده است. قیمت انواع روغن گیاهی شامل روغن پالم، روغن آفتابگردان، روغن سویا و روغن دانه انگور تا 48 درصد کاهش داشته است.  علاوه بر کاهش تقاضا، کاهش هزینه‌های حمل و نقل نیز بر کاهش بر قیمت تمام شده محصول تاثیر گذاشته است. در سال گذشته قیمت بنزین N95 به هر لیتر 32 هزار دونگ رسید، این در حالی است که در حال حاضر قیمت آن 22 هزار دونگ می‌باشد. (هر یک دلار آمریکا معادل 23500 دونگ). علاوه بر این، قیمت بسیاری از کالاها و نهادهای اولیه وارداتی نیز کاهش داشته است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است قیمت جهانی اقلام غذایی اصلی در 5 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال آن در سال گذشته، 21 درصد کاهش یافته است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/food-prices-plummet-as-demand-production-costs-fall-4622669.html

 بخش املاک ویتنام؛ درگیر انواع مشکلات و چالش‌ها

بر اساس آمار وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام، تعداد شرکتهای تعطیل شده در بخش املاک ویتنام در نیمه اول سال جاری 40 درصد افزایش داشته است که بیشترین میزان در میان 17 بخش دیگر بوده است. در این مدت، نزدیک به 100 هزار شرکت – ماهیانه 16600 شرکت- فعالیت خود را متوقف نموده‌اند. هر چند در آمار این وزارتخانه، تفکیکی میان شرکتهای مشاور املاک و شرکتهای ساختمانی بخش املاک دیده نشده است. اتحادیه مشاورین املاک ویتنام اعلام داشته است در نتیجه کاهش شدید تقاضای مسکن در این کشور، فعالیت اعضای این اتحادیه در حال نابود شدن است. علیرغم آمار بالای شرکتهای تعطیل شده در این بخش، در این مدت تعداد 113 هزار شرکت جدید - متوسط ماهیانه 19 هزار شرکت- ثبت شده‌اند که می‌تواند نشانه مثبتی در میان مشکلات و چالش‌های این بخش باشد. هر چند میزان سرمایه ثبت شده شرکتها، (به طور متوسط 9.3 میلیارد دونگ معادل 395 هزار دلار آمریکا) کمترین میزان در 5 سال گذشته بوده است.

https://e.vnexpress.net/news/property/property-sector-drowning-in-difficulties-4622719.html

 کاهش صادرات کود شیمیایی ویتنام در 5 ماه نخست سال جاری

بر اساس اعلام گمرک ویتنام، در پنج ماهه ابتدای سال جاری، ویتنام با صادرات 692 هزار تن انواع کود شیمیایی، درآمد ارزی 289 میلیون دلار را کسب نموده است که این میزان صادرات، به لحاظ مقدار 9 درصد و به لحاظ ارزش 42 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. بازار اصلی انواع کود شیمیایی صادراتی ویتنام در این مدت، کشور کامبوج بوده است که 33 درصد مقدار و کود شیمیایی ویتنام را وارد نموده است. همچنین کره‌جنوبی و مالزی با واردات به ترتیب 47 و 45 هزار تن کود شیمیایی از ویتنام، در رتبه‌های دوم و سوم مقصد صادراتی کود شیمیایی ویتنام بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/markets/fertilizer-exports-decrease-4621517.html

 کسب تاییدیه طرح توسعه 1 میلیارد دلاری زیرمجموعه شرکت LG کره جنوبی در شمال ویتنام

مقامات شهر هایفونگ (Hai Phong) در شمال ویتنام طرح توسعه شرکت LG Innotek به عنوان زیرمجموعه شرکت معظم LG کره‌جنوبی به منظور افزایش سرمایه سرمایه گذاری این شرکت به 2 میلیارد دلار در طرح واحد  تصویربرداری را تایید نمود. بهره برداری از این طرح سرمایه‌گذاری که منجر به  افزایش دو برابری ظرفیت تولیدی شرکت می‌گردد، در سال 2025 آغاز خواهد شد. این شرکت که اولین واحد خود را در سال 2017 تاسیس کرد، اعلام نموده است در سال 2022، درآمد 78.2 تریلیون دونگ (3.32 میلیارد دلار) و سود 2.5 تریلیون دونگی کسب نموده است. این واحد تولیدی برای 3500 نفر اشتغال ایجاد نموده است. با تصویب این این طرح، سرمایه‌‎گذاری خارجی شهر بندری‌های‌فونگ در نیمه اول سال جاری به 1.9 میلیارد دلار رسیده است که 95 درصد میزان کل سرمایه‌گذاری خارجی هدفگذاری شده آن برای سال جاری می‌باشد. تصویب این طرح، متعاقب سفر سه روزه رسمی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و هیات 205 نفره همراه از جمله مدیرعامل گروه LG به ویتنام صورت گرفته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/companies/lg-subsidiary-gets-approval-for-1b-hai-phong-plant-expansion-4622254.html

 تضمین عرضه کافی برق در شمال ویتنام به منظور تامین تقاضا

با افزایش سطح آب مخازن سدهای نیروگاه‌های برق آبی در شمال ویتنام، تضمن عرضه برق متناسب با تقاضا میسر شده و قطعی‌های مکرر برق برطرف گردید. بنا بر گفته وزارت صنعت و تجارت ویتنام، قطعی برق در چندین هفته گذشته در شمال ویتنام با توجه به شروع فصل بارش‌ها و سیل‌های رخ داده دیگر وجود نخواهد داشت، چرا که آب لازم به منظور تولید برق و تامین تقاضای 421 میلیون کیلووات ساعت برق مورد تقاضای روزانه این کشور فراهم شده است. سطح آب در مخازن سد نیروگاه‌های برق آبی ویتنام به سطح بالاتری از سطح حداقل لازم در تمام نیروگاهها در شمال این کشور رسیده است. در حال حاضر، بیشتر نیروگاه‌های حرارتی، عملیات عادی خود را پس از یک دوره فعالیت بسیار شدید دنبال می‌کنند.  برخی از نیروگاه‌ها، دارای ذغال سنگ لازم برای یک ماه تولید می‌باشند، در حالی که برای برخی به دلیل فعالیت بالا در چند هفته گذشته به تامین برای چند روز رسیده بود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/power-supply-guaranteed-for-northern-demand-4620949.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما