معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول تیر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعطای مجوز به برخی شهرها  در استان ججیانگ(Zhejiang) بعنوان مناطق آزمایشی اصلاحات مالی؛

بنابر اعلام شعبه مرکزی بانک خلق چین در شهر هانجو، دولت محلی استان ججیانگ یک طرح اجرایی برای‌هانجو و جیاکسینگ، دو شهر واقع در این استان، تصویب کرده است تا خود را بعنوان مناطق آزمایشی اصلاحات مالی برای حمایت بهتر از نوآوری‌های علمی فناوری آماده سازند.   

بانک شعبه‌هانجو همچنین اعلام نمود؛ اجرای این طرح با هدف کسب تجربه برای توسعه خدمات مالی که با نوآوری‌های علمی - فناوری سازگار است و در عین حال به ترویج نوآوری فناوری و ایجاد یک سیستم مالی مدرن در سراسر کشور کمک می‌کند، اجرا خواهد شد.

در ماه نوامبر، بانک خلق چین (PBOC)  برنامه کلی برای ایجاد مناطق آزمایشی اصلاحات مالی در شش شهر از جمله شانگهای، نانجینگ، هانجو، خفی و جیاکسینگ را منتشر نمود. از آن زمان، شعبه فرعی‌هانجو تلاش هایی را در چندین حوزه جهت تقویت حمایت مالی از نوآوری‌های علمی انجام داده است، از جمله افزایش توانایی بازارهای سهام منطقه ای برای خدمت به شرکت های فناوری علمی، تدوین معیارهایی برای شناسایی شرکت های فناوری علمی‌که فراگیرتر هستند و یا محصولات مالی را که مخصوصاً برای نوآوری‌های علمی ساخته شده اند، تبلیغ می‌کنند.

chinadaily.com.cn/23-06-26

برنامه استان آنخویی(Anhui) برای سرعت بخشیدن به ساخت و رشد صنعت رقابتی NEV ؛

در تاریخ 21 ژوئن 2023 کنفرانسی با موضوع سرعت بخشیدن به ساخت و ترویج صنعت NEV (وسایل نقلیه انرژی نو) در استان آنخوئی برگزار گردید. این کنفرانس ضمن تأکید بر صنعت NEV به عنوان بخش مهمی از ساخت یک سیستم صنعتی مدرن، بر موضوعات نوآوری، تولید هوشمند، خدمات، جذب استعدادها، سرمایه و ... متمرکز بود. هدف آنخویی از برگزاری کنفرانس مذکور تمرکز بیشتر بر بازار فروش خودرو و ایجاد و تقویت زمینه‌های جدیدی از رشد صنعتی بوده است. بنابر برنامه‌های اعلام شده در این کنفرانس، از نظر ساخت و ساز زیرساخت شارژ و تعویض، این استان برنامه دارد تا سال 2024 حدود 75 درصد مناطق استان و تا سال 2025، تمام مناطق استان را تحت پوشش زیرساخت های لازم قرار دهد. از نظر خدمات مالی هم، تلاش‌هایی برای تسریع توسعه تأمین مالی و لیزینگ NEV و تشویق به کاوش در مدل‌های تجاری جدید، مانند جداسازی خودرو از باتری انجام خواهد شد. همچنین با توجه به تجارت خودروهای دست دوم و بازیافت باتری، از شرکت‌های مربوطه جهت گسترش خدمات استفاده از باتری و تسریع در ساخت یک سیستم توسعه چرخه عمر باتری‌ها، حمایت می‌شود.

 استان آنخویی که هفت تولید کننده خودرو (از جمله جک و چری) را در خود جای داده، یکی از استان‌های پیشروی صنعت NEV  بوده و در حال حاضر، یک زنجیره صنعتی کامل از وسایل نقلیه، باتری‌ها، موتورها و کنترل‌های الکترونیکی و  الگوی توسعه اجزای کلیدی گرفته تا زنجیره‌های صنعتی را شامل می‌شود. گفتنی است سومین کارخانه MEB گروه فولکس واگن در چین واقع در منطقه توسعه اقتصادی خفی، مرکز استان آنخویی هم تولید انبوه اولین مدل NEV خود را آغاز خواهد کرد. آنخویی با توسعه سریع صنعت خودرو و بهبود مستمر قابلیت‌های پشتیبانی محلی، الگوی جدیدی از توسعه هماهنگ بین خودروها و قطعات خودرویی را شکل داده است. شهر ووهو(واقع در آنخویی)، جایی که Chery Automobile در آن قرار دارد، در حال حاضر بیش از 1400 شرکت را در صنایع انرژی جدید و وسایل نقلیه متصل هوشمند در خود جای داده است.

شایان ذکر است صنعت خودروسازی آنخویی که به طور مداوم در حال توسعه است، منجر به توسعه با کیفیت بالا در اقتصاد سطح شهرستان‌های این استان شده است. گفتنی است بنابر "برنامه پنج ساله چهاردهم" قرار است درراستای توسعه با کیفیت صنعت خودرو، تا سال 2025پیشرفت چشمگیری در صنعت خودرو استان آنخویی هم رده استاندارد جهانی حاصل گردد و همچنین مقیاس تولید خودرو توسط شرکت های محلی در استان نیز از 3 میلیون دستگاه خودرو فراتر خواهد رفت. چراکه بنابر اظهارات مقامات کمیسیون توسعه و اصلاحات این استان، صنعت NEV در آستانه تحولی بزرگ است و توسعه آن در حال ورود به "رشد سریع" است.     

 Cnanhui news/23-06-26

راه اندازی مرکز توزیع آلمانی خدمات حمل و نقل Yiwu-Sinjiang-Europe ؛

بنابر اعلام رسانه‌های محلی، در 16 ژوئن 2023 مرکز توزیع آلمانی Yiwu-Sinjiang-Europe در دویسبورگ آلمان، افتتاح شد. این اولین مرکز تدارکات خارج از چین برای قطارهای باری Yiwu-Sinjiang-اروپا است که در یک انبار به مساحت 6000 متر مربع واقع شده و دارای تجهیزات پیشرفته و شرایط نگهداری عالی است. همچنین مرکز توزیع ایوو- سینجیان – اروپا با دارا بودن نیروی کار بسیار ماهر و ناوگان کامیون‌های خودگردان، ارتباط و همکاری یکپارچه و کارآمد با ارائه‌دهندگان خدمات محلی را تضمین می‌کنند.

این مرکز مجموعه گسترده ای از خدمات شامل انبارداری، توزیع، تحویل، ذخیره سازی اوراق قرضه، رویه‌های گمرکی، مدیریت زنجیره تأمین، جابجایی دقیق، ذخیره سازی و توزیع کانتینرهای ریلی در سراسر اروپا را ارائه خواهد کرد. شهرهای Yiwu و Duisburg از زمان آغاز به کار خدمات حمل و نقل Yiwu-Sinjiang-Europe در سال 2014 در حال همکاری تجاری هستند.  

در سال 2022، تعداد قطارهای باری این خط ریلی که بین دویسبورگ و ایوو حرکت می‌کردند به 259 رسید. آمار گمرک Yiwu نشان می دهد که در سال 2022، خدمات قطار باری Yiwu-Sinjiang-Europe   هزار قطار را راهی کرده که بیانگر رشد 15.3 درصدی نسبت به سال قبل است.

شایان ذکر است در حال حاضر، 17 خط مستقیم حمل و نقل ریلی بین المللی از ایوو به بیش از 50 کشور و 160 شهر برقرار است.  

 chinadaily.com.cn/23-06-19

 راه اندازی پلتفرم هوشمند مدیریت بیماری‌های مزمن توسط کلینیک مستقر در شانگهای؛  

در دنیای امروز فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ نقش فزاینده‌ای در مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کنند. در این میان با لحاظ میزان روبه افزایش بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا و چربی خون و ابتلای بیش از 300 میلیون نفر در چین به بیماری‌های قلبی عروقی، موضوع مدیریت بیماری مزمن در این کشور از اهمیت بسزائی برخوردار است. بنابراین پزشکان چینی به دنبال روش های جدید و موثر خصوصا راه حل های مبتنی بر پزشکی دیجیتال برای مدیریت بیماری‌های مزمن هستند. در این راستا SinoUnited Health (یک کلینیک ارائه دهنده پیشرو مراقبت های بهداشتی مستقر در شانگهای) یک پلتفرم نوآورانه مدیریت بیماری مزمن را بر اساس نظریه "داده تا تصمیم" توسعه داده  که از طریق دستگاه‌های پزشکی و پلتفرم نظارتی مرکزی و تیم پزشکی، این امکان را برای بیماران فراهم آورده تا  توسط پزشکان مربوطه بصورت آنلاین، هدفمند و مستمر ویزیت شوند.

 هسته تشخیص و درمان پزشکی پلتفرم جدید شامل یک فرآیند از داده‌ها به تصمیم است، به این معنی که پزشکان بر اساس داده‌های مختلف تصمیم گیری و قضاوت می‌کنند. با استفاده بیماران از دستگاه‌هایی که از قبل در اختیار آنها قرار داده شده است، داده‌هایی مانند فشار خون و سطح گلوکز برای نظارت و آنالیز طولانی‌مدت علائم فردی در دسترس پزشکان قرار می‌گیرد.  یک ستاد هوشمند هم که توسط متخصصان مدیریت سلامت اداره می‌شود، بازرسی داده‌ها را در سریعترین زمان ممکن انجام می دهد و در صورت شناسایی هر گونه داده غیرعادی، هشدار می دهد. سپس با بیمار تماس گرفته می‌شود و متناسب با شرایط، مشاوره آنلاین و یا حضوری و خدمات پزشکی را ارائه خواهد داد. ضمنا بیماران می‌توانند تغییر داده‌های وضعیت جسمی خود را روی تلفن همراه خود نیز ببینند. طبق اظهارات دکتر Jiang Xiaohua، مدیر پروژه مدیریت بیماری مزمن در SinoUnited Health: پلتفرم دیجیتال می‌تواند رصد تمام داده‌ها را برای بیماران فراهم کند و آنها را  به مشارکت فعال و همکاری با پزشکان در زمینه مدیریت بیماری ترغیب کند و بتدریج حتی با آموزش شیوه زندگی و راهنمایی و آموزش دقیق کارشناسان آنلاین، بیماران به تکرار عادات سالم نیز ترغیب می‌شوند.  

Shine NEWS/23-06-25

برنامه شانگهای برای اعطای پاداش به شرکت های موفق فعال در حوزه صنایع استراتژیک؛

 بنابر اعلام مقامات محلی شانگهای، این کلانشهر قصد دارد جوایز ویژه ای (پانصد هزار یوان برابر با 69000 دلار) را برای استعدادهای  صنایع استراتژیک اختصاص دهد. بنابر گزارش کمیسیون اقتصاد و اطلاعات شانگهای، شرکت هایی که در حوزه‌های مدارهای مجتمع، پزشکی زیستی، هوش مصنوعی، نرم افزار، تولید پیشرفته، هوافضا، مواد پیشرفته، انرژی‌های نو و سایر زمینه‌های صنعتی استراتژیک فعال هستند، بیشترین شانس را برای دریافت جایزه دارند. شایان ذکر است اخیراً، شانگهای برنامه‌ای سه ساله برای تقویت توسعه با کیفیت بالا در صنعت تولید تصویب کرده که بخش‌های تراشه، خودروهای الکتریکی، مواد جدید و زیست‌پزشکی را نیز پوشش می‌دهد. جوایز ویژه مذکور نیز  بخشی از این طرح است. در همین راستا شانگهای، حمایت هایی را برای پوشش زمین، استعداد، منابع مالی و محاسبات شرکت ها با هدف کمک به تقویت تولید پیشرفته، نوآوری و تحول دیجیتال و سبز و توسعه و ارتقاء اقتصاد شهر، ارائه می دهد.

Shine NEWS/23-06-27

 تصویب اولین آیین نامه مقررات محلی آنخویی در راستای ترویج  علم و فناوری؛

اخیرا «مقررات رواج علم و فناوری در شهر خفی» مرکز استان آنخویی توسط کمیته دائمی‌کنگره مردمی این استان بررسی و تصویب شده است که قرار است از اول جولای به طور رسمی اجرا می‌شود. این نخستین مقررات محلی در استان آنخویی در خصوص عمومیت علم و فناوری است.

 بنابر گزارش رسانه‌های محلی، تمرکز بر موضوعات مهمی همچون "چه کسی باید عمومیت علمی را انجام دهد"، "چه کسی باید هدف قرار گیرد" و "چگونه باید انجام شود" در این مقررات ساختار یافته و بر سازماندهی و اجرای فعالیت های عمومی سازی، منابع عمومی سازی و اقدامات تضمینی تاکید دارد. ضمن اینکه در این مجموعه مقررات در عین حال که نقش انجمن علم و فناوری را در ترویج علمی‌برجسته می‌کند، بر مسئولیت‌های دولت تاکید شده و از شهرداری‌ها و دولت‌های محلی، ادارات، ساکنان و کمیته‌های روستایی، دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی می‌خواهد تا در ترویج علم و فناوری مشارکت فعال داته باشند.

cnanhui.org/23-06-19

 طرح جدید شانگهای مبنی بر کاربرد متاورس[1] در  تقویت صنعت گردشگری؛

بنابر اعلام مدیر کل اداره فرهنگ و گردشگری شانگهای، این کلانشهر در تاریخ 21 ژوئن 2023 طرحی مبنی بر تقویت صنعت گردشگری توسط متاورس را منتشر کرده است. بر اساس این طرح اجرایی، مقیاس صنعت گردشگری تا سال 2025 از 50 میلیارد یوان (6.95 میلیارد دلار آمریکا) فراتر خواهد رفت و بیش از 30 اپلیکیشن نمایشی نوآوری متاورس با آمیزه‌ای از واقعیت مجازی و واقعی در زمینه‌های فرهنگ دیجیتال، گردشگری هوشمند، اجرای مجازی، آثار هنری دیجیتال و تولید محتوا در این شهر شکل خواهد گرفت. همچنین بر این مبنا موزه‌ها، گالری‌های هنری و مراکز تجاری تشویق می‌شوند تا از فناوری‌های واقعیت مجازی مانند XR، اتوسترئوسکوپی و پروژکشن هولوگرافیک و تجهیزات حسگر هوشمند برای ارائه تجربیات فرهنگی و گردشگری فراگیر برای بازدیدکنندگان استفاده کنند. مجموعه این عوامل، شرایط مناسبی را برای تقویت فرهنگ و مسیر جدید متاورس گردشگری فراهم می‌کند.

مضافا بر اساس این طرح، علاوه بر اعطای جوایز به شرکت های نمایشی با تولید محتوای برتر، قرار است پوشش 5G و ارتقاء IPv6 در جاذبه‌های گردشگری سطح A، مکان‌های فرهنگی اصلی، استراحتگاه‌های گردشگری، مناطق حفاظت‌شده تاریخی و هتل‌ها تسریع گردد و زیرساخت‌های AIoT (هوش مصنوعی اشیا) در مکان‌های فرهنگی دیجیتال، جاذبه‌های گردشگری و هتل‌ها نیز ایجاد شود. اپراتورهای فرهنگی و گردشگری نیز تشویق می‌شوند تا صحنه‌های کاربردی متاورس را کشف کنند. کاربرد فناوری‌های متاورس در جاذبه‌های گردشگری دیجیتال، هتل ها، گالری‌های هنری و موزه‌ها نیز برجسته خواهد شد.  

 Shine NEWS/23-06-21

رونمایی برند چینی SenseTime از یک ربات هوش مصنوعی قادر به رقابت با حریف انسان در بازی؛

سنس تایم اخیرا در شانگهای از یک ربات رونمائی کرده که تجربه‌های AlaphGo (یک بازی رایانه ای تخته ای)  در مقابل حریف انسانی را در دسترس خانواده‌ها قرار می دهد. SenseRobot Go  با اندازه جعبه و طراحی علمی تخیلی، به کاربران اجازه می دهد تا با هوش مصنوعی و بازوی رباتیک، روی یک تخته واقعی تمرین و بازی کنند. قیمت این ربات 3799 یوان (535 دلار آمریکا) است که بیش از 2000 تمرین تخصصی در هفت سطح از مبتدی تا آماتور دان پنج را شامل می‌شود.

با در داشتن این مهم که دنیا وارد عصر جدیدی شده و مشخصه آن اینترنت، کلان داده و هوش مصنوعی است، ««SenseRobot Go یک نقطه عطف مهم جهت در دسترس قرار گرفتن هوش مصنوعی برای خانواده‌ها است.

سال 2017، AlphaGo  در یک مسابقه که  در Wuzhen واقع در استان ججیانگ برگزار شد، Ke Jie، بازیکن شماره 1 جهان در آن زمان را شکست داد. پس از آن، AlphaGo  توسط انجمن چین Weiqi (Go) جایزه حرفه ای دان 9 را دریافت کرد. در آن زمان پیروزی AlaphGo توجه گسترده ای را به قابلیت ها و توسعه هوش مصنوعی جلب کرد.

Xu Li، مدیر اجراییSenseTime، امیدوار است که آینده رباتیک خانگی را با هوش مصنوعی و فرهنگ سنتی بازتعریف کند. این شرکت از خانواده SenseRobot برای بازار مصرف هم رونمایی کرده است، از جمله SenseRobot Go جدید و SenseRobot شطرنج که سال گذشته عرضه شد. ربات گو با هوش مصنوعی در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی که ماه آینده در شانگهای برگزار می‌شود، نمایش داده خواهد شد.

 Shine NEWS/23-06-25

 راه اندازی خدمات بلاک چین و ابر توسط اپراتور شبکه تلویزیونی شانگهای؛ 

شبکه تلویزیونی چین طی جشنواره تلویزیونی شانگهای، از فناوری بلاک چین و فناوری ابری برای ایمن کردن حق چاپ و انتقال محتوا به افراد بیشتری از جمله میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هوشمند استفاده کرد. در جلسه پخش هوشمند جشنواره تلویزیونی، یک سیستم مبتنی بر بلاک چین و تلویزیون ابری 5G  که از هر دستگاهی قابل دسترسی است، معرفی شد. به گفته Xu Da، مدیر ارشد استراتژی 5G China Broadnet، اپراتور شبکه نوآوری، ارتقاء فناوری و یکپارچه‌سازی را برای انتشار پخش هوشمند و ارائه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان سرعت می‌بخشد.

همچنین طی این جشنواره، تلویزیون ابری 5G، یک پلتفرم جدید مبتنی برابر با ویژگی‌های نوآورانه نیز معرفی شد. BesTV، یکی از زیرمجموعه‌های رسانه ای گروه رسانه ای شانگهای، از جمله شرکت هایی است که این پلتفرم را راه اندازی کرده که 9 حوزه اصلی محتوایی مانند فیلم، تئاتر، آموزش، ورزش و مستند و ... را در بر می‌گیرد. طبق  اعلام BesTV، برنامه‌های خاصی شامل وضوح فوق‌العاده بالا در 4K/8K  و ویدیوی درخواستی است. China Broadnet، چهارمین ارائه‌دهنده تلفن همراه چین، از سپتامبر 2022 شماره‌های جدید 5G را با پیش شماره 192 ارائه می‌کند. شرکت شبکه کابلی شرقی یا OCN، و BesTV خدمات و محتوا را به شرکت مخابراتی در شانگهای ارائه می‌کنند.

 Shine NEWS/23-06-20

شهر هانجو صدرنشین فهرست انطباق تاکسی‌های اینترنتی در چین؛

داده‌های وزارت حمل‌ونقل چین نشان می‌دهد که شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین چین تا پایان ماه می‌به 313 رسیده که چهار درصد بیشتر از تعداد ثبت‌شده در ماه قبل است. بر اساس اعلام این وزارتخانه تا پایان ماه گذشته، گواهینامه‌های مجاز خودروهای سواری و گواهینامه‌های رانندگی در کشور به 2.36 میلیون و 5.58 میلیون رسیده که نسبت به ماههای قبل به ترتیب 2.5 درصد و 3.3 درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس این داده‌ها، هانجو، مرکز استان ججیانگ از نظر میزان انطباق سفارشات آنلاین در صدر فهرست شهرهای چین قرار دارد.

 در سال 2022، سهم سفرهای آنلاین سواری حدود 40.5 درصد از کل سفرهای صورت گرفته با تاکسی بوده است که نسبت به سال قبل بیانگر افزایش 6.4 درصدیبوده است. 

Xinhua/23-06-17

 آغاز اولین معاملات اکسید آلومینیوم تحویل فیزیکی جهان در بورس شانگهای؛  

اولین معاملات آتی اکسید آلومینیوم تحویل فیزیکی جهان از صبح روز دوشنبه 19 ژوئن به طور رسمی در بورس شانگهای (SHFE) آغاز شد. ژانگ بو، از بخش تنظیم آتی کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین، سند تأیید CSRC  را برای ثبت قراردادهای آتی اکسید آلومینیوم توسط SHFE خواند. به گفته تیان شیانگ یانگ، رئیس SHFE، فهرست قراردادهای آتی اکسید آلومینیوم به ارتقای ارتباط موثر و گردش روان بین بازارهای آتی و لحظه ای، بهبود کارایی تخصیص منابع، انعطاف پذیری و سطح امنیت زنجیره تأمین صنعت آلومینیوم چین، هماهنگی بهتر منابع اکسید آلومینیوم در بازارهای داخلی و بین المللی و رشد بیشتر کمک می‌کند.

همچنین انتظار می‌رود که این موضوع به بهبود مکانیسم قیمت‌گذاری بازارمحور، تسریع در شکل‌گیری قیمت منصفانه، عادلانه  و باز بازار و همچنین کمک به تعدیل ساختار صنعتی از طریق ابزارهای بازارمحور می انجامد. علاوه بر این، ابزارهای مدیریت ریسک را برای شرکت‌های زنجیره‌ای صنعت آلومینیوم غنی‌تر می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا به طور موثر ریسک‌ها را مدیریت کرده و منابع را به طور کارآمد تخصیص دهند.

داده‌ها نشان می دهد که چین با حجم تولید 81.86 میلیون تن در سال 2022، بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده اکسید آلومینیوم در جهان بوده که بیش از نیمی از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد. در اولین روز از معاملات آتی اکسید آلومینیوم در SHFE، هشت قرارداد آتی به نام‌های AO2311، AO2312، AO2401، AO2402، AO2403، AO2404، AO2405 و AO2406 برای معامله با 6 برند ایالات متحده با قیمت 6،5 دلار آمریکا فهرست شدند.

نمایندگان انجمن‌های صنعتی مربوطه، شرکت های زنجیره صنعت اکسید آلومینیوم، واحدهای عضوSHFE، انبارهای تحویل، آژانس های بازرسی کیفیت، مؤسسات بازار و رسانه‌های خبری در این رویداد شرکت داشتند.  

 Shine NEWS/23-06-19

[1] . متاورس فرضیه ای از آینده اینترنت است که از محیط های مجازی سه بعدی آنلاین غیر متمرکز و پایدار تشکیل می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما