معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

پروژه ساخت کشتی‌های لایروبی در استان آستراخان روسیه

درچارچوب توافق میان مرکز جنوبی کشتی سازی و تعمیر کشتی آستراخان و شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل فدرال روسیه، کشتی‌های لایروبی خودکششی ساخته خواهند شد. این قرارداد در چارچوب اجرای پروژه سرمایه گذاری شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل با استفاده از سرمایه بنیاد ثروت ملی روسیه جهت بازسازی ناوگان کشوری(روسیه) به امضا رسید.

درچارچوب توافق میان مرکز جنوبی کشتی سازی و تعمیر کشتی آستراخان و شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل فدرال روسیه، کشتی‌های لایروبی خودکششی ساخته خواهند شد. این قرارداد در چارچوب اجرای پروژه سرمایه گذاری شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل با استفاده از سرمایه بنیاد ثروت ملی روسیه جهت بازسازی ناوگان کشوری(روسیه) به امضا رسید.

از جمله پروژه‌های دیگر مربوط به حوزه ساخت و ساز کشتی می‌توان به سرمایه گذاری بر اساس شرایط لیزینگ (اجاره به شرط تملیک) نام برد که شامل ساخت 260 کشتی طی سال های 2024 لغایت 2028 می‌شود. جزئیات بیشتر این قراردادها مشتمل بر 119 کشتی باری ، 73 کشتی مسافربری، 10 کشتی ماهیگیری، 27 کشتی ناوگان لایروبی، 1 حوضچه شناور تعمیر کشتی، 5 کشتی با ظرفیت بالا، 5 کشتی یدک کش و 20 کشتی بارج/دوبه  می‌گردد. مبلغ کل پروژه سرمایه گذاری 231 میلیارد روبل (برابر با 2 میلیارد و 700 میلیون دلار) می‌باشد که 136 میلیارد روبل (برابر با  1 میلیارد و 600 میلیون دلار) توسط بنیاد ثروت ملی روسیه و 95 میلیارد روبل (برابر با 1 میلیارد و 100 میلیون دلار) از طریق استقراض تامین خواهد شد.

شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل مبلغ 187 میلیارد روبل (برابر با 2 میلیارد و 200 میلیون دلار) در صنعت کشتی سازی روسیه سرمایه گذاری کرده و 191 کشتی جدید را سفارش داده است. ناوگان شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل شامل 203 کشتی است که 112 فروند کشتی به اجاره به شرط تملیک تحویل داده شده است.

کشتی‌های لایروبی با هدف انجام کارهای لایروبی در استان آستراخان به کار گرفته خواهد شد. هدف از آنها عملیات پاکسازی رودخانه‌ها از رسوبات، کانال گذاری و سایر سازه‌های مهندسی هیدرولیک می‌باشد. لایروبی‌ها بر اساس یک پروژه داخلی با استفاده از تجهیزات دریایی روسیه ساخته می‌شوند. تاریخ تحویل اولین گروه از کشتی‌های سفارش داده شده  در سال 2025 و گروه دوم در سال 2026 است.

بنابر اعلام آقای یوگنی دیتریخ، مدیرعامل شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل ، حمل و نقل آبی داخلی در روسیه پتانسیل بالایی برای رشد دارد، اما برای توسعه شتابان صنعت حمل و نقلی، باید موانع و محدودیتهای بازدارنده در رودخانه‌ها و کانال ها که مانع عبور کشتی‌ها در امتداد آنها می‌شوند برداشته شوند. شرکت لیزینگ دولتی حمل و نقل به عنوان ابزار توسعه صنعت حمل و نقل روسیه اهمیت ویژه ای به به مباحث فوق الاشاره نشان می دهد. کشتی‌های لایروبی ساخته شده به سفارش این شرکت با هدف ایجاد شرایط برای توسعه حمل و نقل آبی داخلی کمک می نمایند.

آقای ایلیا وولینسکی وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان به تجربه گسترده ای شرکت های آستراخان در ساخت و ساز کشتی‌های لایروبی تأکید نمود.

در حال حاضر در کارخانه کشتی سازی «لوتوس» ساخت چهار کشتی لایروبی درحال انجام می‌باشد. کشتی اصلی «لوتوس-1» مورد کارآزمایی دریایی قرار گرفته است. با هدف توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال – جنوب» و بهبود شرایط کشتیرانی در آب های داخلی روسیه، ناوگان کشتی‌های لایروبی موثر و با ظرفیت بالا ضروری می‌باشد. کارخانجات کشتی سازی آستراخان از صلاحیت های مورد نیاز برخوردار هستند و کشتی‌های لایروبی را می سازند.

موضوع ساخت کشتی‌های لایروبی نزد مقامات فدرال روسیه و استان آستراخان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد زیرا لایروبی رودخانه‌های قابل کشتیرانی در روسیه مانند ولگا - خزر و ولگا - دن از جهت جابجایی بار چه در سطح داخلی و چه در سطح کریدورهای بین المللی مانند کریدور شمال - جنوب بسیار تاثیر گذار خواهد بود. عدم لایروبی بموقع رودخانه‌های فوق الاشاره می‌تواند توان جابجایی بارها توسط ناوگان کشتیرانی روسیه و سایر کشورهای حوزه دریای خزر را تحت تاثیر منفی قرار دهد زیرا عدم انجام بموقع لایروبی‌ها سبب به گل نشستن کشتی و نتیجتا کاهش ظرفیت حمل و جابجایی بار از طریق راههای مواصلاتی رودخانه ای روسیه بخصوص در حوزه آبریز منتهی به دریای خزر خواهد شد.

دولت فدرال روسیه در صنعت کشتی سازی و به ویژه برای ساخت کشتی‌های لایروب اهمیت و سرمایه گذاری‌های بالایی قائل شده است زیرا رودخانه‌های اصلی و قابل کشتیرانی روسیه در جنوب به ویژه ولگا - خزر سالهاست که بخاطر فقدان کشتی‌های لایروب پاکسازی نشده اند که این امر خسارت های بالایی برای صنعت حمل و نقل دریایی و تجارت روسیه و حوزه کشورهای خزر در پی داشته است. امضای قرارداد مشترک بین مرکز جنوبی کشتی سازی و تعمیر کشتی با شرکت های لیزینگ دولتی حمل و نقل روسیه بمنظور جبران این خلا و جهت تامین مالی پروژه‌های کشتی سازی (لایروب و باری) انجام گرفته است.

 درسال گذشته بخصوص در فصل زمستان بدلیل یخبندان و کم عمق شدن آب رودخانه ولگا تعداد قابل توجهی  از کشتی‌های عبوری در این رودخانه که به دریای خزر متصل می‌شوند، با حادثه به گل نشستن مواجه شدند که هزینه‌های زیادی به شرکتهای صاحب کشتی تحمیل نمود. در صورت انجام بموقع لایروبی، علاوه بر افزایش تناژ بارگیری کشتی‌ها،  آب خور کشتی‌ها نیز افزایش و در نتیجه خطر به گل نشستن آنها تاحدود زیادی منتفی خواهد گردید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما