معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم خرداد ماه 1402 (بخش دوم) مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش بانک جهانی در خصوص وجود چالش‌ها بر سر راه رشد اقتصادی ویتنام

بانک جهانی در گزارش خود در خصوص اقتصاد ویتنام اعلام نموده است ادامه رشد اقتصادی این کشور با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه خواهد بود که در کاهش تولیدات صنعتی و کاهش صادرات ناشی از تقاضای اندک خارجی بروز نموده است. هر چند در این گزارش به افزایش بخش مصرفی و خرده فروشی به عنوان جنبه مثبت رشد اقتصادی ویتنام نگریسته شده است، اما شاخص تولیدت صنعتی و میزان صادرات کالا با مشکل مواجه بوده است به گونه‌ای که صادرات کشور به دلیل تقاضای اندک خارجی، نسبت به سال گذشته بصورت سال به سال 6 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز در نتیجه ناطمینانی اقتصاد جهانی، کاهش داشته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/challenges-persist-for-vietnam-s-growth-wb-report-4619987.html

 پیش‌بینی بانک HSBC از اقتصاد ویتنام؛ احیای اقتصادی از سه ماهه چهارم سال جاری

بر اساس جدیدترین برآوردهای بانک HSBC از اقتصاد ویتنام، اقتصاد این کشور از سه ماهه چهارم سال جاری احیا شده و احتمالا نرخ رشد اقتصادی 5 درصد برای سال جاری ثبت نماید. سال جاری، سالی پر چالش برای اقتصاد ویتنام خواهد بود. نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماه اول سال جاری، 3.3 درصد گزارش گردیده است و انتظار می‌رود همچنان تا پایان سال با چالش و مشکلاتی مواجه باشد. کاهش صادرات، کاهش شاخص تولیدت صنعتی و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی از جمله چالش‌های اقتصادی ویتنام در سال جاری می‌باشد. این بانک با در نظر گرفتن کاهش فراتر از انتظار تجارت خارجی ویتنام، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری را از 5.2 درصد به 5 درصد کاهش داده است.

https://e.vnexpress.net/news/data-speaks/economy-to-rebound-in-q4-hsbc-4619806.html

 حیات شرکتهای بزرگ نساجی ویتنام به سفارشات اندک

آگاهان به صنعت نساجی ویتنام اعلام نموده‌اند در شرایط نامطلوب اقتصادی که این بخش صنعتی ویتنام تاکنون شاهد نبوده است، کارخانجات بزرگ صنعت نساجی و پوشاک این کشور با هزاران نفر نیروی کار صرفا به منظور ادامه حیات اقتصادی خود، حاضر به پذیرش سفارشات بسیار اندک در حد چند صد واحد گردیده‌اند. مدیرعامل شرک بزرگ نساجی Vinatex اعلام نموده است تاکنون هیچگاه با مشکلات اینچنینی مواجه نبوده است. وی ابراز داشته است از اواخر سال گذشته، شرکتهای بزرگ نساجی ویتنام، حاضر به دریافت سفارشات بسیار اندک در حد چند صد یا چند هزار واحد به منظور تامین شغل برای نیروی کار خود و ادامه حیات بوده‌اند. وی افزود حتی در دوران اوج فراگیری کرونا، با چنین مشکلاتی روبرو نبوده است. بسیاری از کارخانجاتی که صرفا تولید شلوار داشتند، اکنون هر گونه پوشاک دیگر را تولید می‌نمایند. ذخایر انبار بسیاری از شرکتها از ماه آوریل افزایش پیدا کرده است. وی افزود بیش از 63000 نیروی کار شرکت متبوع خود که حقوق‌های 9 میلیون دونگ و بیشتر (380 دلار و بیشتر) دریافت می‌کنند، کماکان شغل خود را حفظ کرده‌اند. اتحادیه پوشاک و نساجی ویتنام نیز اینگونه اظهارات را تایید می‌نماید. این اتحادیه پیش بینی نموده است ارزش صادرات پوشاک ویتنام در سال جاری 40 میلیارد دلار باشد که این رقم 12-15 درصد کمتر از سال گذشته می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/big-garment-companies-survive-clinging-to-tiny-orders-4619821.html

انتظار بهبود اقتصادی در سایه کاهش نرخ‌های بهره در ویتنام

بانک مرکزی ویتنام از تاریخ 19 ماه ژوئن، نرخ‌های بهره کلیدی را از 0.25 تا 0.5 درصد کاهش داده که در نتیجه آن انتظار می‌رود به دلیل عملکرد بهتر اعطای تسهیلات و نقدینگی بیشتر، تاثیرات مضاعف مثبتی بر اقتصاد این کشور داشته باشد. تحلیل‌گران بر این باور هستند چهار عامل باعث اتحاذ این تصمیم توسط بانک مرکزی ویتنام گردیده است: 1) خاتمه دادن به افزایش نرخ بهره توسط رزرو بانک آمریکا پس از 10 افزایش پیاپی آن، 2) روند نزولی تورم از ماه فوریه سال جاری، 3) ثبات تقاضای داخلی ارز و نقدینگی بیشتر در سیستم بانکی و 4) کاهش صادرات و سرمایه گذاری در تولیدات صنعتی در ماه می. کاهش نرخ‌های بهره در ویتنام مورد استقبال فعالین اقتصادی این کشور قرار گرفته است. 

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/interest-rate-cut-expected-to-pump-economy-up-4619686.html

 وضعیت صادرات محصولات شیلاتی ویتنام، وخیم‌تر از دوران کرونا

سفارشات بخش محصولات شیلاتی ویتنام به شدت کاهش یافته و مشکلات آن حتی بیشتر از دوران کووید 19 می‌باشد. بر اساس آمار اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات شیلاتی ویتنام، در 5 ماهه ابتدای سال جاری، صادرات محصولات شیلاتی ویتنام با 28 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 3.37 میلیارد دلار رسیده است و برخی از شرکتها، شاهد کاهش 20 تا 50 درصدی سفارشات صادراتی خود بوده‌اند. همچنین به دلیل کاهش تقاضا، قیمت این محصولات نیز کاهش یافته است و از این رو شرایط را برای شرکتها و تولیدکنندگان جهت بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی و مدیریت هزینه‌های تولید دشوار نموده است. این اتحادیه اعلام داشته است انتظار می‌رود کمبود شدید ماهی و میگوی خام در اوایل سال 2024 در کشور ایجاد گردد. همچنین انتظار می‌رود صادرات محصولات شیلاتی ویتنام در سال جاری 9 میلیارد دلار باشد که در مقایسه با سال قبل، 2 ملیارد دلار کاهش خواهد یافت. به منظور کاهش مشکلات این صنعت، اتحادیه مزبور از دولت ویتنام درخواست نموده است نرخ‌های بهره بانکی را کاهش داده و امکان ارائه تسهیلات بیشتر بانکی به این بخش را فراهم نماید.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/seafood-exporters-situation-more-dire-than-during-covid-4619586.html

 صادرات محصولات کشاورزی 6 ماهه ابتدای سال جاری ویتنام، برابر با کل رقم سال گذشته

صادرات میوه و سبزیجات ویتنام با افزایش 63 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 2.8 میلیارد دلار رسیده است که این میزان بیش از 90 درصد کل رقم صادرات محصولات بخش کشاوورزی ویتنام در سال گذشته می‌باشد. در اواسط ششمین ماه سال، صادرات بسیاری از میوه‌های صادراتی ویتنام به رکورد صادراتی دست خواهند یافت و ممکن است در پایان 6 ماهه، میزان صادرات به رقم 3 میلیارد دلار بالغ گردد. این در حالی است که کل رقم صادرات میوه و سبزیجات ویتنام در سال 2022 رقم 3.16 میلیارد دلار گزارش شده است. امکان تحقق رقم صادرات 4 میلیارد دلار میوه و سبزیجات ویتنام در سال جاری که یک رکورد تاریخی محسوب می‌گردد، وجود دارد.

چین به تنهایی مقصد 63.5 درصد صادرات میوه و سبزیجات ویتنام در 5 ماه ابتدای سال جاری بوده است. میزان صادرات میوه و سبزجات ویتنام به چین در این مدت 1.3 میلیارد دلار گزارش شده است. رشد صادرات به کشورهای کره‌جنوبی، ژاپن و هلند بسیار افزایش داشته است. اگر چه صادرات میوه و سبزیجات به آمریکا 12 درصد کاهش داشته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/6-month-agriculture-exports-near-last-year-s-total-4620175.html

 همراهی مدیران 205 بنگاه اقتصادی کره‌‎جنوبی در سفر رئیس‌جمهور این کشور به ویتنام

مدیران عامل و رهبران 205 شرکت و بنگاه بزرگ اقتصادی کره جنوبی از جمله سامسونگ الکترونیک، SK، هیوندای موتور، LG و Lotte رئیس جمهور کره‌جنوبی را در سفر به ویتنام همراهی می‌کنند. انتظار می‌رود در این سفر سه روزه، اسناد همکاری متعددی میان دو طرف امضاء شود. بر اساس اظهارات آژانس سرمایه‌گذاری خارجی زیر نظر وزارت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری ویتنام، این سفر و همراهی میلیاردرها از کره جنوبی، امیدها را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور افزایش خواهد داد. علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های قبلی، شرکت سامسونگ از تزریق 3.3 میلیارد دلار دیگر در پروژه‌های خود خبر داده است. همچنین شرکت LG اعلام نموده است در نظر دارد 5 میلیارد دلار دیگر در ویتنام سرمایه‌گذاری نماید. همچنین گروه Lotte و هیوندای موتور از طرح های در دست اجرا و آتی خود خبر داده‌اند. بر اساس اعلام  آژانس سرمایه‌گذاری خارجی ویتنام، در 5 ماهه نخست سال جاری، 962 پروژه سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 5.26 میلیارد دلار در ویتنام ثبت گردیده است. کره جنوبی با ثبت 17.4 درصد از تعداد کل طرح‌ها و 25.2 درصد کل میزان سرمایه‌گذاری‌ها، یکی از کشورهای اصلی سرمایه‌گذار در ویتنام می‌باشد.

https://e.vnexpress.net/news/economy/new-hope-for-stronger-vietnam-rok-investment-cooperation-4620661.html

میوه تازه لیچی ویتنام، برای اولین بار در سوپرمارکت‌های آمریکا

برای اولین بار، میوه تازه لیچی ویتنام با قیمت هر کیلو 33 دلار در سوپرمارکت‌های چند ایالت آمریکا ارائه شده است. تا قبل از این، ویتنام تنها میوه منجد شده لیچی را به آمریکا صادر می‌‌نمود. پیش از این برخی از شرکتها، تلاش نموده بودند میوه تازه لیچی را به آمریکا صادر نمایند، لیکن تلاشها به دلیل عدم تایید کنترل کیفیت توسط آمریکا، موفقیت آمیز نبوده است. در نهایت، شرکت Global food با انتخاب دقیق میوه‌ها و استفاده از تکنولوژی تشعشع از اسرائیل به منظور تضمین تازگی در مدت زمان 5 روزه حمل، قادر به گرفتن تاییدیه صادرات به آمریکا گردید. این تکنولوژی تنها در یک مرکز در شهر هوشی‌مین در جنوب ویتنام وجود دارد شرکت صادرکننده به ناچار میوه‌‎ها را از استان شمالی بک‌زونگ به آن شهر ارسال نمود. آمریکا هر چند در داخل و در چند ایالت، محصول لیچی را برداشت می نماید، لیکن بطور معمول از کشورهای مکزیک و استرالیا، نیز این میوه را وارد می‌نماید. بازارهای اصلی صادرات لیچی ویتنام، کشورهای چین، استرالیا، ژاپن و آمریکا می‌باشد. قیمت این میوه در ویتنام و در زمان اوج برداشت به 50 سنت دلار برای هر کیلو می‌رسد.

https://e.vnexpress.net/news/business/industries/us-supermarkets-sell-fresh-lychee-from-vietnam-for-first-time-4620780.html

چالش بانکهای ویتنام در یافتن وام گیرندگان

رشد اعتباری ویتنام در شش ماه ابتدای سال 3.36 درصد بوده است که این میزان کمترین در سالهای اخیر می‌باشد، چرا که بانکها با چالش یافتن متقاضیان وام برای اعطای تسهیلات اعتباری در شرایط نامطلوب و نامساعد اقتصادی مواجه هستند. بر اساس اعلام بانک مرکز ی ویتنام تا 15 ژوئن سال جاری، بانکهای ویتنام میزان 12.3 کوادریلیون دونگ معادل 523.4 میلیارد دلار تسهیلات ارائه نموده‌اند. بنا بر اعلام معاون بانک مرکزی ویتنام، چندین عامل بر رشد اندک اعطای تسهیلات تاثیر داشته‌اند. نخست اینکه شرکتهای بزرگ سفارشات تولیدی خود را از دست داده و با ظرفیت حداقل فعالیت می‌نمایند. از این رو، آنها نیازمند دریافت تسهیلات برای طرح توسعه و یا سرمایه در گردش خود نمی‌باشند. وی اشاره نموده است حتی برخی از شرکتها، به دلیل شرایط بازار و به منظور عدم پرداخت بهره اضافی، وام‌های خود را قبل از سررسید بازپرداخت می‌نمایند. از طرف دیگر، برخی از متقاضان وام نیز واجد شرایط دریافت وام نمی‌باشند. بانک مرکزی ویتنام به منظور کمک به بهبود شرایط اقتصادی از طریق اعطای تسهیلات، از ابتدای سال جاری تاکنون، در سه مقطع، نرخ بهره را کاهش داده است. .در حال حاضر، بانکهای ویتنام سود سپرده‌ها را نزدیک به 8.9 درصد تعیین نموده که 0.7 درصد کمتر از پایان سال 2022 می‌باشد. نرخ بهره تسهیلات بانکی نیز در حدود 8.9 درصد بوده که 1 درصد کاهش یافته است.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/banks-struggle-to-find-borrowers-4620567.html

 عقب‌نشینی دولت ویتنام از لایحه تعیین سقف مالکیت آپارتمان

پس از بررسی و مخالفت کارشناسان، دولت ویتنام لایحه پیشنهادی تعیین سقف مدت زمان مالکیت آپارتمان را حذف نمود. وزارت ساخت و ساز ویتنام پیش از این، پیشنهاد تعیین سقف مالکیت آپارتمانها را به مدت 80 الی 100 سال، با استدلال عمر مفید آپارتمان‌ها و تضمین امنیت ساکنین ارائه داده بود. کمیته مشورتی مجلس این کشور با تعیین سقف مالکیت مخالفت نموده و آنرا نقض حقوق شهروندان عنون نموده است. تحلیل مخالفان این است که تعین سقف مالکیت آپارتمان، خرید و مالکیت آپارتمان‌ها را غیر جذاب نموده و تقاضا برای خرید زمین را به شدت افزایش می‌دهد از این رو، این کشور با مشکلات قابل توجه مالکیت زمین مواجه خواهد شد.

 https://e.vnexpress.net/news/property/government-takes-out-apartment-ownership-duration-cap-proposal-4619310.html

 افزایش فروش هتل ها در شهر هوشی مین در شرایط احیای ضعیف اقتصادی

همزمان با سرعت اندک احیای بخش گردشگری در منطقه جنوب ویتنام، بسیاری از صاحبان هتل‌ها در این شهر، در پی فروش هتل‌های خود با در نظر گرفتن تا 30 درصد تخفیف می‌باشند. مشاوران املاک در این شهر اعلام کرده‌اند، نه تنها تعداد هتل‌ها جهت فروش رو به افزایش است، بلکه صاحبان هتل‌ها نیز در صورت وجود خریداران و مشتریان بالقوه، مایل به ارائه تخفیفات بیشتر به آنها می‌باشند. بسیاری از فعالان بخش گردشگری هوشی‌مین در پی تغییر شغل خود هستند. در سه ماهه ابتدای سال جاری، به دلیل تعطیلات سال نو ویتنامی، بخش گردشگری عملکرد مطلوب‌تری داشت، لیکن در سه ماهه دوم سال با توجه به شرایط اقتصادی جهانی و همچنین اقتصاد داخلی ویتنام و با چشم انداز وجود شرایط مشابه تا پایان سال، مالکان هتل را مجاب به خروج از این بخش و فروش هتل نموده است. آمارها نشان می‌دهد در پایان سه ماهه اول سال جاری، 67 درصد اتاق هتل‌ها به منظور بازسازی، غیرقابل استفاده بوده‌اند. شهر هوشی‌مین در سه ماهه ابتدای سال جاری میزان 8.54 میلیون مسافر بوده است که 12 درصد آن ابتاع خارجی بوده‌اند.

https://e.vnexpress.net/news/property/scores-of-hotels-up-for-grabs-in-hcmc-as-economy-fails-to-cheer-4618664.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما