معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی پرتغال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی پرتغال در خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش رشد اقتصادی پرتغال در 2023 و 2024

بر اساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، افزایش قیمت انرژی و به تبع آن افزایش هزینه‌های زندگی ناشی از جنگ اوکراین، انجام اصلاحات اساسی در بخش ساختار مالی پرتغال را ناگزیر نموده است. در حالی که درآمد مالیاتی بالا، این امکان را به دولت داده بود تا بعد از بحران کرونا رشد اقتصادی خوبی را تجربه نماید، اما این وضعیت در حال حاضر به سمت افول و رکود در حرکت است. از نظر آمار و ارقام، تجربه رشد 6.7 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2022 اکنون به 2.5 درصد در پنج ماهه ابتدایی سال 2023 رسیده است و برای سال 2024 نیز 1.5 درصد پیش‌بینی می‌شود.

تمرکز بر افزایش کیفیت اعتبارات بانکی، پایان دادن بر حمایت از بخش‌های انرژی، توجه به بهبود اقتصاد خرد و سیاست مالی کشور، تقویت اشتغال و بهره‌وری، بهبود سیستم درمانی و گذار به اقتصاد سبز، از مهمترین توصیه‌های این سازمان برای بهبود اقتصادی پرتغال بوده است. برای رسیدن به این اهداف اقداماتی نیاز است که باید انجام شود. بسته و تنگ‌تر کردن سیستم مالی کشور از طریق حمایت مستقیم مالی از خانوارهای آسیب‌پذیر و حذف تدریجی اقدامات حمایتی در حوزه انرژی الزامی است. همچنین کاهش بدهی عمومی‌با اتخاذ استراتژی میان‌مدت برای بهبود ساختار مخارج عمومی و تجدیدنظر منظم در میزان و محل هزینه‌های عمومی ضروریست. گذار به اقتصاد سبز نیز می‌بایست با افزایش تدریجی تعرفه‌های محیط‌زیستی، افزایش مالیات بر سوخت و بهبود و مدرن‌سازی ساختمان‌ها صورت پذیرد.

در خصوص شرایط بازار کار، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هشدار داده که پرتغال با پرداخت دستمزد پائین به کارگران و با هدف جلوگیری از افزایش هزینه تولید، موجب کاهش امنیت اجتماعی شاغلین شده است. حفظ موازنه بین انواع قرارداد‌های کاری، ادامه تلاش و تشویق به عقد قراردادهای کاری دائمی، موازنه بین عرضه و تقاضای نیروی کار بر اساس نیاز‌های جاری و آینده بازار، از توصیه‌های دیگر سازمان بوده است.

منبع: OECD و خبرگزاری لوزا

تورم و کاهش درآمد مالیاتی دولت پرتغال

بر اساس اعلام بانک مرکزی پرتغال، با وجود تورم 5.2 درصدی در سال 2023، انتظار دولت برای درآمد مالیاتی 4 میلیارد یورویی در سال 2023 تحقق نخواهد یافت. گرچه انتظار می‌رفت درآمد مالیاتی دولت بر اساس رشد و و رونق اقتصادی محقق شده پس از فروکش کردن بحران کرونا افزایش یابد. اما تورم جاری موجب شد که دولت برای حمایت از خانوارها، بسته‌های حمایتی مواد غذایی ضروری بدون مالیات و تخفیف مالیاتی برای سوخت در نظر بگیرد. بر اساس پیش‌بینی بانک مرکزی پرتغال، کاهش مالیات سوخت و حذف مالیات بر مواد غذایی ضروری، موجب کاهش درآمد 1.4 میلیارد یورویی دولت در سال جاری می‌شود.

منبع: خبرگزاری لوزا

افزایش در تعداد مسافران ورودی پرتغال در ماه آپریل 2023

اداره ملی آمار پرتغال اعلام نمود که طی ماه آپریل، میزان مسافران ورودی به فرودگاه‌های پرتغال، 5.9 میلیون نفر بوده است که یک رکورد در این مدت محسوب می‌شود و در مقایسه با دورۀ مشابه سال گذشته، میزان افزایش روزانه تعداد مسافران، 1.4 درصد بوده است. همچنین بر اساس داده‌های مذکور، تعداد 6.8 میلیون نفر توریست در ماه آپریل اقامت حداقل یک شب را در این کشور داشته‌اند که نسبت به سال گذشته 13.8 درصد افزایش داشته است. توریست‌های ورودی از انگلیس با 18.1 درصد در صدر لیست توریست‌ها قرار داشته‌اند.

نقش برجسته توریسم در رونق و رشد اقتصادی پرتغال

ماریو سنتنو، رئیس بانک مرکزی پرتغال، ضمن تمجید از بخش توریسم این کشور عنوان کرد: بخش توریسم، نقش محوری و برجسته‌ای در رونق اقتصادی پرتغال در سال 2022 داشت و هیچ مشکلی در عملکرد آن دیده نمی‌شود. وی که در نشستی اقتصادی در موزه پول لیسبون صحبت می‌کرد، گفت: توریسم نقش بی‌بدیلی در اقتصاد پرتغال دارد. فرهنگ و سنت‌های ما عناصر طبیعی دارایی‌های ما هستند که موجب رونق توریسم می‌شوند.

بر اساس آمار رسمی، تعاد شاغلان بین سال‌های 2019 و 2023، در حدود 12 درصد رشد داشته و برای 348 هزار نفر شغل ایجاد شده است. طبق اعلام رئیس بانک مرکزی پرتغال، مهمترین بخش‌هایی که طی سال‌های مذکور ایجاد اشتغال نموده‌اند، در درجه اول حوزه اطلاعات و ارتباطات، املاک و بخش‌های علمی‌بوده است. در سال 2019، حدود 10.8 درصد از فعالین بازار کار در این بخش‌ها مشغول بوده‌اند و تعداد 112 هزار شغل جدید ایجاد شده است. متوسط دستمزد در این بخش‌ها 1806 یورو بوده که در مقایسه با سال 2019، به میزان 24 درصد رشد داشته است. در بخش حمل‌و‌نقل نیز 44 هزار شغل جدید ایجاد شده و 9 درصد نسبت به سال 2019 رشد داشته است. متوسط دستمزد در این بخش 1197 یورو بوده است.

منبع: سایت پرتغال نیوز

افزایش تولید برق از منابع تجدیدپذیر در پرتغال

بیش از دو سوم برق مورد نیاز پرتغال از منابع تجدیدپذیر به دست می‌آید؛ یعنی حدود 67.4 درصد از میزان 2.926 گیگاوات ساعت برق تولید شده در ماه می سال جاری، از منابع تجدیدپذیر بوده است. این میزان 5.5 درصد نسبت به ماه می سال 2022 رشد داشته است. این کشور در سال 2022، حدود 14.6 درصد کاهش در تولید برق از سوخت‌های فسیلی داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما