معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۰

وضعیت صنعت لیتیوم در بولیوی

گزارش پیش رو مروری هرچند اجمالی بر آخرین وضعیت صنعت لیتیوم در کشور بولیوی دارد.

آرژانتین، بولیوی و شیلی گام های خود را جهت افزایش بهره برداری از فلز سفید در منطقه، به نام مثلث لیتیوم، سرعت می‌بخشند. هر یک از آن کشورها رویکردها و استراتژی‌های متفاوتی به منظور تضمین پیشتازی خود در بازاری پویا و رو به رشد دارند. حقیقت این است که تقاضای فزاینده برای باتری‌های لیتیومی، جهت ذخیره و انتقال انرژی، باعث شده تا عرضه آن فلز از سوی کشورهای مختلف استراتژیک تلقی گردد. لذا میز گردها و اتحادها به سرعت در منطقه در حال تشکیل هستند.

در مورد بولیوی، شرکت ملی ذخایر لیتیوم بولیوی و کنسرسیوم چینی CBC (متشکل از شرکت های CATL، BRUNP و CMOC) در حال انجام کارهای میدانی جهت آغاز ساخت دو کارخانه استخراج مستقیم لیتیوم در ماه آگوست هستند. تاسیسات مذکور در دریاچه ی نمک اویونی در استان پوتوسی و دریاچه نمک کویپاسا در استان ارورو به بهره برداری خواهد رسید. ظرفیت آنها 25 هزار تن در سال خواهد بود و انتظار می‌رود که درآمدی معادل 1.5 میلیارد دلار در سال داشته باشد. در عین حال، کارخانه صنعتی نمودن لیتیوم که با فناوری تبخیر معمولی کار خواهد کرد نیز در حال تکمیل است.

کارلوس راموس، رئیس شرکت ملی ذخایر لیتیوم بولیوی، گفت: « شرکت ملی ذخایر لیتیوم در صنعتی‌ نمودن لیتیوم به نفع کشور به سختی تلاش می نماید. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، کارخانه صنعتی سازی لیتیوم که در مرحله آماده سازی و راه اندازی است، تولید خود را در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد نمود. اکنون ما در حال انجام تمام کارها و آماده سازی، جهت راه اندازی و بهره برداری کارخانه مذکور هستیم. از این طریق ما وارد مدار صنعتی لیتیوم خواهیم شد.  این یک دستاورد بسیار جالب و مهم است که با تولید لیتیوم به دست خواهد آمد. »

وی در مصاحبه ای با شبکه پاتریا نوئوا اظهار داشت:« از سوی دیگر در حال کار با فرآیندهای استخراج مستقیم لیتیوم (EDL) نیز هستیم که هدف اصلی آن تسریع روند صنعتی نمودن و سرعت بخشیدن به فرآیند تولید است تا بتوانیم نتایج مثبتی را در کمترین زمان ممکن داشته باشیم. »

راموس در رابطه با کارهای اکتشافی و میزان‌سنجی اشاره نمود که آن فعالیت ها در حال انجام است و افزود:« برنامه‌هایی جهت حفاری، و اجرای پروژه‌های اکتشافی در دریاچه‌های نمک کویپاسا و پاستوس گراندس نیز وجود دارد و پیش بینی شده که نتایج آن در سال جاری به دست آید. تمام اطلاعات و تحلیل‌های مربوطه در حال جمع‌آوری و انجام است تا داده‌های نهایی جهت میزان ‌سنجی پتانسیل لیتیوم داشته باشیم. این کار بسیار مهم است، زیرا بولیوی اکنون دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان است. و با داده‌های جدید میزان ذخایر مذکور افزایش خواهد یافت. »

رئیس شرکت ملی ذخایر لیتیوم بر اهمیت پایداری پروژه‌های در حال اجرا تأکید نمود و افزود:« مراقبت از محیط زیست یک مسئله اساسی است. فناوری استخراج مستقیم لیتیوم دارای نرخ بازیابی بیش از 80 درصد است که به معنای بهینه نمودن فرآیندهای تولید و کاهش اثرات زیست محیطی می‌باشد. فناوری مذکور از استفاده از واکنش گر، آب و سایر مواد نیز کارآمدتر است. هدف ما همیشه مراقبت از طبیعت است. در عین حال باید در نظر گرفت که در نمکزار اویونی که یکی ازعجایب دنیا است فعالیت داریم. ما نه تنها نمی خواهیم تاثیرات منفی برجای گذاریم بلکه قصد ما ترویج گردشگری در آن منطقه است و در آن مسیر تلاش خواهیم کرد.  »

یک گزارش تخصصی نشان می دهد که بازار جهانی لیتیوم از 7 میلیارد دلار در سال 2022 با 15.7 درصد افزایش به 22.6 میلیارد دلار در سال 2028 خواهد رسید. فلز لیتیوم به طور گسترده در تولید باتری‌های اولیه (غیرقابل شارژ) استفاده می‌شود. اکتشاف و توسعه ی منابع جدید لیتیوم به برطرف کردن نیاز فزاینده به فلز مذکور کمک خواهد کرد. اجرای پروژه‌های معدنی جدید و فن آوری‌های استخراج پیشرفته، در حال کاهش محدودیت های عرضه هستند که از رشد بازار فلز لیتیوم حمایت می‌کنند.

لیتیوم معمولاً از رسوبات آب نمک موجود در نمکزارها یا دریاچه‌های نمک که به رسوبات آب نمک لیتیوم معروف هستند استخراج می‌شود. آب نمک ها اغلب حاوی غلظت بالایی از یون‌های لیتیوم هستند که می‌توانند به لحاظ اقتصادی استخراج و فرآوری، و از طریق فرآیندهای صنعتی به لیتیوم تبدیل شوند.

بسته به کاربرد آن، مواد آند موجود در یون لیتیوم بیشترین سهم را در دوره ی بررسی به خود اختصاص خواهند داد. در باتری‌های فلزی لیتیوم، از فلز لیتیوم به عنوان آند استفاده می‌شود، در حالی که یک ماده کاتد (معمولاً یک اکسید فلز واسطه) و یک الکترولیت یک سلول باتری را تشکیل می دهند. استفاده از لیتیوم به عنوان ماده آند می‌تواند چگالی انرژی باتری را افزایش دهد، زیرا آن فلز ظرفیت بالاتری نسبت به سایر جایگزین‌ها دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما