معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افتتاح سومین نمایشگاه [1]CEEC چین در استان ججیانگ (۱۶ تا ۲۰ می)؛

 سومین نمایشگاه CEEC (Cooperation between China and Central and Eastern European Countries) چین  16 می 2023 در شهر نینگبو واقع در استان ججیانگ افتتاح شد. این رویداد پنج روزه با موضوع «همکاری عملی برای آینده ای مشترک» در نمایشگاهی به مساحت 220000 متر مربع، 27 فعالیت مرتبط با حوزه‌های مختلفی از جمله علم و فناوری، گردشگری و سلامت را شامل می‌شود. تقریباً 290 شخصیت برجسته، از جمله وزیران و دیپلمات‌های کشورهای اروپای مرکزی و شرقی (CEEC) مانند بلغارستان، کرواسی، مجارستان و صربستان در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت. انتظار می رود بیش از 3000 غرفه‌دار و بیش از 10000 خریدار حرفه‌ای به این نمایشگاه جذب شوند. ضمن اینکه که 35 شرکت از مجارستان (بعنوان مهمان افتخاری) در سومین دور CEEC  شرکت خواهند داشت. به گفته برگزارکنندگان، پیش بینی می‌شود طی این رویداد بیش از 10 میلیارد یوان (1.44 میلیارد دلار) معاملات خرید برای کالاهای CEEC  ثبت گردد.

 گفتنی است علاوه بر کشورهای CEEC، سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، فنلاند، سوئیس، دانمارک و اتریش با هدف بهره مندی از بازار پر رونق چین، در این رویداد شرکت خواهند نمود. در همین حال، رویدادهای جدیدی مانند مسابقه قایقرانی، انجمن بانوان دانشمند و نشست مدیران شرکت های چند ملیتی در صنعت مواد جدید در حاشیه این نمایشگاه برنامه ریزی شده است.

 Chna Daily/2023-05-17

افتتاح غرفه دائمی در مرکز نمایشگاهی شهر نینگبو با هدف تقویت تجارت با کشورهای اروپایی؛

بنابر اعلام مقامات محلی استان ججیانگ، شرکت Ningbo Dijia VIDA Trading Co Ltd یک غرفه دائمی در مرکز کنفرانس و نمایشگاه بین المللی نینگبو واقع در این استان افتتاح کرده که بطور دائمی آماده پذیرش بازدید کنندکان می‌باشد و محصولات ویژه ای مانند گل رز، کریستال و ... از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را به نمایش می‌گذارد. به گفته مدیر عامل این شرکت: "در گذشته، این شرکت عمدتاً در تجارت واردات محصولات اسپانیایی فعالیت می‌کرد، اما بدلیل رقابتی بودن کیفیت و قیمت محصولات کشورهای  اروپای مرکزی و شرقی، به ویژه محصولات کشاورزی و لبنیات، فعالیت خود را توسعه داده است." در طول هشت سال گذشته، این شرکت نزدیک به 100 نوع کالای مختلف لهستانی را وارد بازار چین کرده  است. از سال 2022، بیش از 50 شرکت فعال در تجارت با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به این غرفه پیوستند و بیش از 5000 نوع از محصولات تخصصی را به نمایش گذاشتند.

کمیسیون بازرگانی استان ججیانگ همچنین اعلام کرده که این استان به همکاری با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی برای تعمیق همکاری تجاری در طیف وسیع تری از زمینه‌ها و جستجوی مسیر توسعه با کیفیت بالا در سال های آینده ادامه خواهد داد. بر اساس گزارش این کمیسیون، حجم کل واردات و صادرات بین ججیانگ و کشورهای CEEC در دهه گذشته سه برابر شده است. یعنی از حدود 7.1 میلیارد دلار در سال 2013 به بیش از 21.63 میلیارد دلار در سال 2022 رسیده است.

 Chna Daily/2023-05-16

 رشد حجم تجارت خارجی استان ججیانگ در سه ماهه اول سال 2023؛

بر اساس گزارش گمرک هانجو، تجارت خارجی استان ججیانگ با 8.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 1.56 تریلیون یوان (225 میلیارد دلار) در چهار ماهه اول سال جاری رسید. از مجموع این رقم بیش از یک تریلیون یوان مربوط به صادرات است که 9.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، همچنین واردات با رشد 4 درصدی به 400.98 میلیارد یوان رسیده است. از ژانویه تا آوریل 2023، تجارت خارجی استان ججیانگ با بازارهای نوظهور مانند کشورهای آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا به ترتیب 17.7 درصد، 12.8 درصد، 17.4 درصد و 30.8 درصد افزایش داشته که سهم آنها در کل حجم تبادلات با این استان 43.6 درصد بوده است.

شایان ذکر است؛ مبادلات تجاری استان ججیانگ با کشورهای مسیر کمربند – جاده و سایر اعضای مشارکت جامع اقتصادی منطقه نیز به ترتیب 17.6 درصد و 9.9 درصد افزایش داشته است.

در این دوره، محصولات مکانیکی و الکتریکی سهمی معادل 45.5 درصد در کل صادرات ججیانگ داشتند. گفتنی است در این دوره سه ماهه واردات محصولات انرژی از این کشورها از جمله نفت خام، زغال سنگ و گاز طبیعی 14.5 درصد افزایش یافت.

Xinhua/2023-05-16

 داده‌های آماری چین در ماه آوریل نشانگر رشد اقتصادی پیوسته این کشور؛

بنابر داده‌های اداره ملی آمار چین شانزدهم آوریل 2023 ؛ دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه گذشته شاهد رشد مداوم در تولید صنعتی، مصرف و بخش خدمات بوده است. تولیدات صنعتی با ارزش افزوده نسبت به ماه مارس 5.6 درصد افزایش یافت که 1.7 واحد درصد بیشتر از مارس بود. به طور خاص، تولید خودروهای با انرژی جدید و سلول های خورشیدی به ترتیب 85.4 درصد و 69.1 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. خرده فروشی کالاهای مصرفی، که شاخص اصلی قدرت مصرف این کشور است، 18.4 درصد افزایش یافت و به نزدیک به 3.5 تریلیون یوان (503 میلیارد دلار آمریکا) رسید. شاخص تولید بخش خدمات چین در ماه گذشته 13.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت که 4.3 واحد درصد سریعتر از ماه مارس بود.

همچنین در چهار ماه اول، سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت 4.7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به 14.75 تریلیون یوان رسید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید و خدمات با فناوری پیشرفته به ترتیب 15.3 و 13.4 درصد افزایش یافت.

 با وجود اینکه شاخص های اصلی اقتصادی حاکی از توسعه پایدار اقتصادی است، فو لینگهوی سخنگوی اداره ملی آمار چین ([2]NBS) نسبت به چالش هایی از جمله وضعیت پیچیده بین المللی و تقاضای ناکافی داخلی هشدار داد. فو گفت: با نگاه به آینده، چین باید ضمن گسترش تقاضا، سیستم صنعتی مدرن را تسریع کند و برای ارتقای توسعه اقتصادی با کیفیت بالا سخت کار کند. این درحالیست که چین در ماه آوریل به طور کامل فعالیت های اجتماعی و اقتصادی عادی خود را با شاخص های تولید و تقاضا از سر گرفت که رشد سریع تری را به ثبت رساندند و نشان دهنده ادامه حرکت صعودی در عملکرد اقتصادی است.

 Xinhua/2023-05-16

گزارش صندوق بین‌المللی پول؛ مبنی بر نقش چین بعنوان موتور اصلی رشد آسیا و اقیانوسیه؛

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی اعلام کرد که چین به سهم عمده خود در توسعه اقتصادی منطقه آسیا - اقیانوسیه ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود این کشور رشد ثابت خود را حفظ کند و شاهد بهبود قوی در مصرف خصوصی باشد. صندوق بین‌المللی پول در گزارش ماه مه خود در خصوص « چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای آسیا- اقیانوسیه» اعلام کرد که اقتصاد چین احتمالاً در سال جاری 5.2 درصد رشد خواهد داشت که 0.8 درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی خود در اکتبر سال گذشته افزایش یافته است. کریشنا سرینیواسان، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صندوق بین‌المللی پول، در یک نشست رسانه‌ای که توسط صندوق بین‌المللی پول و 40 انجمن مالی  چین برگزار شد، گفت: «داده‌های سه ماهه اول پیش‌بینی ما را برای شروع پویایی چین در سال 2023، با یک بازگشت قوی در مصرف تأیید کرد. او گفت که به طور معمول، یک درصد افزایش در رشد چین منجر به افزایش به طور متوسط حدود 0.3 واحد درصد برای بقیه کشورهای آسیا می‌شود. به گفته سرینیواسان، شاخص افزایش مصرف در چین بیشتر از سایر محرک های رشد مانند سرمایه گذاری در بقیه کشورهای آسیا اثرگذار می‌باشد.  

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است که آسیا و اقیانوسیه با وجود چالش‌هایی از جمله تضعیف تقاضای خارجی، منطقه‌ای پویا باقی می‌ماند و این پویایی عمدتاً ناشی از بهبود چین و رشد انعطاف‌پذیر در هند خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود رشد این منطقه به 4.6 درصد برسد و همچنین این منطقه در سال 2023 نزدیک به 70 درصد از رشد جهانی را به خود اختصاص دهد. وی افزود که چین به تنهایی 34.9 درصد از رشد جهانی در سال جاری را تأمین خواهد کرد.

 Xinhua/2023-05-12

چین درحال تهیه پیش نویس قوانین امنیت سایبری خودروهای هوشمند؛

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، چین در حال تهیه پیش نویس استانداردهای فناوری برای الزامات امنیت سایبری در وسایل نقلیه هوشمند است. استانداردهای پیشنهادی شامل سیستم‌های مدیریت خودرو، ارزیابی ریسک و تهدید، سوابق رانندگی و ذخیره اطلاعات حساس شخصی می‌شود. گفتنی است که عموم مردم و سازمان‌ها می‌توانند تا 5 ژوئیه 2023 در رابطه با پیش نویس استانداردها نظرات خود را ارائه دهند. این استانداردها برای بهبود ایمنی رانندگی و محافظت از اطلاعات شخصی طراحی شده اند، زیرا خودروها به دلیل عملکردهای مستقل و مبتنی بر ابر، هوشمندتر می‌شوند. به عنوان مثال، آنها به وسایل نقلیه با قابلیت خودران نیاز دارند که به سیستم های ذخیره سازی داده برای ارزیابی مسئولیت تصادفات مجهز شوند.

اولین دسته از تاکسی‌های هوشمند و وسایل نقلیه متصل [3] ماه آوریل 2023  (ICV) برای آغاز به کار در شانگهای در (منطقه حومه جیادینگ) تأیید شد. این شهر از سال گذشته مجوزهای آزمایش جاده ای ICV (Intelligent and Connected Vehicles) و پلاک های آزمایشی را برای 624 وسیله نقلیه از 28 شرکت منتشر کرده که مسافت پیموده شده آزمایشی آنها بیش از 14.22 میلیون کیلومتر بوده است.  شانگهای یک منطقه پیشتاز برای ماشین‌های خودران است که بر اساس تعداد شرکت‌های تست وسایل نقلیه شبکه‌ای هوشمند، تعداد مجوزهای صادر شده، مسافت پیموده شده در جاده باز و مسافت پیموده شده آزمایش جاده ای در رتبه نخست چین است.  به گفته مدیر کمیسیون اقتصاد و اطلاع رسانی شانگهای: «بزودی در شانگهای همه می‌توانند براحتی وسایل نقلیه خودران (بدون راننده) را تجربه کنند.»

Shine News/2023-05-06  

[1] یکی از مهم ترین پلتفرم های عملی همکاری بین چین و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی

[2] National Bureau of Statistic of China

[3]خودروی متصل وسیله نقلیه ای است که می‌تواند از طریق اینترنت به صورت دو طرفه با سایر سیستم های خارج از خودرو نظیر زیرساخت های جاده ای، مراکز اورژانس، سایر وسایل نقلیه، تلفن همراه، موبایل و ... ارتباط برقرار کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما