معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

اخبار اقتصادی بنگلادش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بنگلادش در هفته سوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حرکت به سمت نرخ مبادله واحد

آژانس رتبه‌بندی جهانی «فیچ» دیروز اعلام کرد، حرکت برنامه‌ریزی شده بانک مرکزی بنگلادش به سمت نرخ ارز واحد و تعیین‌شده‌تر از سوی بازار، برای تثبیت ذخایر ارزی متزلزل و کاهش ناترازی خارجی کلیدی خواهد بود. بانک بنگلادش با هدف حفاظت از ذخایر ضعیف دلاری خود، دو نرخ ارز را معرفی کرده است: یکی برای درآمدهای صادراتی و حواله‌ها و دیگری برای پرداخت‌های واردات. به خاطر این نظام نرخ چندگانه ارزی دلار به کانال های غیرقانونی منتقل شده و ذخایر رسمی ارزی  همچنان تخلیه می‌شود. در سال گذشته ارزش تاکا در برابر دلار 23.7 درصد کاهش یافت. یکی از هشت اقدام اصلاحی که دولت متعهد شده است قبل از نشست هیئت صندوق بین المللی پول و برای بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص اعطای قسط بعدی وام انجام دهد همین اصلاحات ارزی است. ( دیلی استار)

 صندوق بین‌المللی پول: بنگلادش از نظر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از چین پیشی می‌گیرد

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید وام اعطایی به بنگلادش به رفع چالش‌های اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و تامین بودجه برای سرمایه‌گذاری‌های آب و هوایی کمک می‌کند. بر اساس آخرین گزارش صندوق بین المللی پول در مورد منطقه آسیا و اقیانوسیه، بنگلادش قرار است از نظر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال مالی جاری از چین پیشی بگیرد. این گزارش همچنین پیش بینی می‌کند که بنگلادش پس از ویتنام در رتبه دوم از نظر دستیابی به رشد در سال مالی آینده خواهد بود. علاوه بر این، بر اساس گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه ای صندوق بین المللی پول برای آسیا و اقیانوسیه در ماه مه 2023، انتظار می رود بنگلادش از نظر رشد در سال 2024 از چین و هند پیشی بگیرد. ( داکا تریبون)

هشدار تیم صندوق بین المللی پول به بنگلادش در مورد خطرات اقتصادی

هیأت صندوق بین المللی پول (IMF) در جریان سفر به داکا نسبت به خطرات اقتصادی بنگلادش به دلیل افزایش تورم و همچنین کاهش رشد و ذخایر ارزی هشدار داد. این هیئت در حال بازدید از داکا برای بررسی وضعیت کلی قبل از پرداخت قسط دوم از وام 4.7 میلیارد دلاری اعطا شده به بنگلادش است. صندوق بین‌المللی پول امروز در آخرین روز این سفر طی بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که فشارهای تورمی روز افزون، بی‌ثباتی اقتصاد جهانی و کاهش رشد اقتصاد شرکای تجاری اصلی، بر رشد بنگلادش و کاهش ذخایر ارز خارجی و ارزش پول این کشور تاثیر خواهد گذاشت.( بیزینس استاندارد)

خبر بد برای اقتصاد بنگلادش

با توجه به بحران دلار و سخت گیری‌های بانک مرکزی بنگلادش برای کاهش فشار بر دلار و ادامه نااطمینانی‌های جهانی و داخلی، واردات مواد خام کلیدی برای صنایع کاهش یافته است. به همین دلیل، پروژه‌های جدید برای راه اندازی صنایع، توسعه تجارت و طرح های نوسازی کارخانه‌ها نیز کاهش یافته است. در نتیجه، از ژوئیه تا فوریه گذشته گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) برای واردات ماشین آلات صنعتی، 54 درصد کاهش داشته است. همزمان واردات مواد اولیه صنعتی نیز 30 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر، به دلیل کاهش واردات تجهیزات سرمایه ای و کاهش واردات مواد اولیه صنعتی، جریان اعتبار به بخش خصوصی روز به روز کاهش می یابد. جریان اعتباری بخش خصوصی در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.03 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در ماه آوریل سال جاری افزون بر حواله‌های خارجی، درآمد صادراتی نیز ضربه بزرگی خورده است. این خبرهای بد در مورد دو منبع اصلی درآمدهای ارزی بنگلادش، در این دوران دشوار بحران دلار منتشر شد. ( پروتوم آلا)

 ذخایر ارزی در حال کاهش است و همزمان افزایش فشار بازپرداخت بدهی خارجی

بنا به گزارش ها، دولت بنگلادش با کنترل صدور اسناد اعتباری (ال سی) توانسته است هزینه‌های واردتی را کاهش دهد، با این وجود بحران دلار در این کشور در حال افزایش است. در سال مالی جاری نیز بانک مرکزی بنگلادش 12 میلیارد دلار به بانک های تجاری فروخته است تا هزینه‌های واردات را تامین کنند. به دلیل کاهش 16.5 درصدی درآمد صادراتی و حدود 17 درصدی حواله‌ها این فشار بیشتر افزایش یافته است. در چنین شرایطی پیش بینی می‌شود که فشار بر ذخایر افزایش یابد. در مجموع، نگرانی‌های فزاینده ای در بین دولت در مورد بازپرداخت بدهی خارجی وجود دارد. با این حال، وام های که در چند سال اخیر با شرایط سخت تر از  چین، روسیه و هند دریافت شده، بر این نگرانی افزوده است. استقراض خارجی بنگلادش در چند سال گذشته به سرعت در حال افزایش بوده است. این روند استقراض هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی رو به افزایش است. در دو سال مالی گذشته، بدهی خارجی بنگلادش به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است و در یک دهه، بدهی خارجی 227 درصد افزایش یافت. ( مناب جامین)

ذخایر ارزی به کمترین میزان در هفت سال گذشته رسید

پس از پرداخت صورتحساب اتحادیه تسویه حساب آسیایی ACU)، 1.18 )میلیارد دلار دیگر از ذخایر ارزی بنگلادش کسر شد. در نتیجه، ذخایر به 29.77 میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین میزان در هفت سال گذشته است. این در حالی است که بر اساس معیارهای صندوق بین المللی پول، میزان ذخایر ارزی قابل استفاده بنگلادش، 6.4 میلیارد دلار کمتر از میزان فوق خواهد بود. با توجه به محاسبات این سازمان، ذخایر ارزی قابل استفاده بنگلادش در حال حاضر 23.37 میلیارد دلار است. به گفته بانکداران، با وجود ابتکار عمل برای کاهش بدهی‌های وارداتی به منظور تسکین بازار ارز، این بحران پایان نیافته است. با وجود کاهش اعتبار اسنادی یا ال سی‌های جدید، فشار برای بازپرداخت بدهی‌های قدیمی در بازار ارزی وجود دارد. به همین دلیل، بحران در اقتصاد بنگلادش به پایان نمی رسد. علاوه بر این، به دلیل کاهش درآمدهای صادراتی و حواله‌ها این فشارها همچنان افزایش یافته است. اما با توجه به ابتکارات مختلف دولت و بانک مرکزی بنگلادش، مقامات مربوطه معتقد اند که بحران دلار در این کشور به زودی پایان خواهد یافت. ( جوگنتار)

بنگلادش به قطب بین المللی هوانوردی تبدیل می‌شود

محبوب علی، وزیر مشاور در امور هواپیمایی کشوری و گردشگری بنگلادش اظهار داشت که بنگلادش در آینده نزدیک به یکی از قطب های بین المللی هوانوردی جهان تبدیل خواهد شد. وی گفت: تلاش دولت برای بهتر شدن خدمات هوایی کشور ادامه دارد که قابل مشاهده است. بخش گردشگری و هوانوردی این کشور در حال توسعه است. تصویر این بخش با تلاش های دولت به سرعت در حال تغییر است. من معتقدم این صنعت یکی از مهمترین نقش ها را در ساخت بنگلادش توسعه یافته در سال 2024، بنگلادش هوشمند در سال 2041 و بنگلادش مرفه در سال 2075 ایفا خواهد کرد. ( جاگو نیوز)

 مالیات سفر در بودجه ملی آینده حدود 50 درصد افزایش می یابد

به عنوان بخشی از تلاش‌های چند جانبه برای افزایش جمع‌آوری مالیات، اداره مالیات و گمرک بنگلادش (NBR)، ابتکار عمل را برای افزایش مالیات موجود بر سفرهای خارجی از بنگلادش اتخاذ کرده است. رسانه‌ها به نقل از منابع مرتبط گزارش دادند که در بودجه آتی، ممکن است مالیات موجود بر سفرهای خارجی از 20 درصد به 50 درصد افزایش یابد. با این حال، به نظر اقتصاددانان، به جای افزایش بار مالیاتی بر مردمی‌که به دلیل تورم فعلی تحت فشار شدید قرار دارند، منطقی است که واجدین شرایط برای پرداخت مالیات که هنوز جزو پرداخت کننده مالیات نیستند، شامل این دایره مالیات شوند. بر اساس قانون مالیات سفر به خارج مصوبه 2003، هر تبعه بنگلادشی که قصد سفر به خارج از کشور را دارد، ملزم به پرداخت مالیات می‌باشد و کارگران مهاجر نیز از این مالیات معاف نیستند. نظر کارشناسان در این زمینه این است که کارگران بنگلادشی در شرایط سخت در خارج از کشور کار می‌کنند و ارز کشور را تامین می‌کنند. حواله‌های ارسال شده توسط آنها منبع اصلی درآمد ارزی بنگلادش است. بنابراین، نه تنها تصمیم برای افزایش مالیات در این بخش کار درستی نیست، بلکه صلاح نیست از کارگران مهاجر مالیات اخذ شود. ( بیجنس استاندارد)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما