معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۰۲- ۰۸:۰۰

حذف موانع لجستیکی از سوی کشورهای کریدور شمال-جنوب

دربیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و خدمات لجستیک 2023 که در تاریخ 28 تا 30 فروردین 1402 در مسکو برگزار شد، تعدادی از کشورهای مرتبط با کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب – بعنوان شریان اصلی حمل و نقل بین روسیه، آسیای مرکزی، جنوبی و جنوب غرب، اپراتور لجستیکی واحدی در شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب ایجاد کردند.

در حاشیه این نمایشگاه، TransRussia ، KTZ Express قزاقستان ، RZD Logistics (روسیه) و مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان OJSC تفاهم نامه ای را در مورد ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک برای توسعه حمل و نقل در امتداد کریدور امضا کردند.

طرفین توافق کردند که صلاحیت های خود را برای ایجاد نرخ های تعرفه رقابتی و حمل و نقل کالا از قزاقستان، روسیه، ترکمنستان به ایران، هند، کشورهای خاورمیانه و منطقه آسیا و اقیانوسیه ، ترکیب کنند. بولاشک، اینچه برون، سرخس و در جهت مخالف.

کریدور شمال-جنوب برای قزاقستان یکی از نقاط اصلی رشد در توسعه حمل و نقل و روابط اقتصادی با ایران و هند است. مزیت بارز این کریدور زمینی از طریق خاک قزاقستان، سرعت بالای تحویل محموله و حمل و نقل عملی در هر شرایط جوی است. ترکمنستان نیز در حال تبدیل شدن به یک شریک فعال در پروژه شمال-جنوب بوده و زیرساخت های حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان در حال تبدیل شدن به بخش فعال تر این کریدور است.

اخیراً نیز اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، ترکمنستان را در پروژه   Agroexpress اوراسیا گنجانده است که حمل و نقل ریلی کانتینری و چند وجهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی بین کشورهای EAEU (ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه) و آسیای جنوب شرقی و مرکزی را در امتداد ITC فراهم می‌کند.

 Agroexpress قصد دارد محموله‌های آزمایشی ماهانه را در امتداد شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب، از ترکمنستان، با اتصال بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان ساماندهی کند.

ترکمنستان که به طور سنتی نقطه اتصال حمل و نقل متقابل در جهت شمال-جنوب و شرق-غرب است، تعدادی طرح را برای بهبود کیفیت شبکه راه آهن ملی خود ترسیم کرده است. از جمله بازسازی خطوط ریلی داخلی، نوسازی پایه‌های مادی و فنی بخش راه‌آهن و مطالعه تجربیات بین‌المللی در ساخت راه‌آهن و توسعه شبکه راه آهن برقی.

ایران نیز مصمم به استفاده از پتانسیل کریدور شمال-جنوب بوده و خواستار تقویت زیرساخت ها در هر سه شاخه ITC است.  برای بهره برداری کامل از پتانسیل کریدور شمال-جنوب، تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر از طریق برقراری روابط نزدیک تر با بنادر روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر پیگیری میشود. در همین جهت ایران فرصت هایی را برای شرکت های خارجی و بخش خصوصی داخلی برای مشارکت در توسعه زیرساخت های حمل و نقل کریدور شمال-جنوب فراهم کرده است. ظرفیت راه آهن بندرعباس - اینچه برون تا ترکمنستان امتداد داشته و همچنین یک مسیر ریلی از سرخس (در مرز ایران و ترکمنستان) کریدور مذکور را تقویت میکند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما