معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تورم به پایین‌ترین حد در 21 ماه گذشته

نرخ تورم در دانمارک همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد و اکنون در پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر قرار دارد. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در ماه مه تنها 2.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که پائین‌ترین نرخ تورم، از سپتامبر 2021 می‌باشد. نرخ تورم سالانه در آوریل، برابر با 5.3 درصد بود که حاکی از کاهش قابل توجه نرخ تورم در ماه مه می‌باشد. اله سورنسن، اقتصاددان ارشد نوکردیت معتقد است کاهش نرخ تورم برای هفتمین ماه متوالی، عمدتا ناشی از کاهش قیمت برق و سوخت بوده است، اما هنوز برای رفع نگرانی‌های قیمتی زود است. وی به شبکه تی وی2 گفت: در حالی که قیمت بنزین، گازوئیل، برق و گاز تورم را کاهش می‌دهد، قیمت بسیاری از کالاها و خدمات دیگر، به ویژه مواد غذایی، در حال افزایش است. اجاره خانه و خدمات نیز به میزان قابل توجهی گران شده‌اند. به دنبال تخریب سد نوا کاخوفکا در اوکراین، اقتصاددانان هشدار داده‌اند که کمبود غلات، قیمت مواد غذایی را در دانمارک افزایش خواهد داد. هنینگ اوته‌هانسن، اقتصاددان مواد غذایی و مشاور ارشد در دانشگاه کپنهاگ، پیش‌بینی کرد که کاهش قیمت‌ها در بسیاری از اقلام غذایی یا به تعویق می‌افتد یا بسیار کمتر از حد پیش‌بینی‌شده خواهد بود. وی گفت: کمبود غلات بر گروه‌های مختلف محصول از جمله شیر، گوشت و نان نیز تأثیر می‌گذارد.

منبع: www.dst.dk

افزایش نرخ بهره برای هشتمین بار در یک سال

بانک مرکزی دانمارک به تبعیت از بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره را 0.25 واحد درصد افزایش داد. نرخ سود سپرده بانک مرکزی دانمارک، اکنون 3.1 درصد و نرخ وام، 3.25 درصد است. نرخ بهره بانک مرکزی اروپا نیز 3.5 درصد است. برایان فریس هلمر، اقتصاددان ارشد گفت: نرخ سپرده در دانمارک اکنون در بالاترین سطح خود از پایان سال 2008 قرار دارد. وی افزود: از تابستان گذشته، بانک مرکزی نرخ بهره را هشت بار افزایش داده و آن را از محدوده منفی که سال‌ها بر بازار حاکم بود، خارج کرده است. نرخ بهره در دانمارک، کمتر از یک سال پیش، منفی 0.6 درصد بود. بانک مرکزی وظیفه حفظ رابطه پایدار بین کرون دانمارک و یورو را بر عهده دارد و بنابراین اغلب زمانی که بانک مرکزی اروپا نرخ‌های بهره را تعدیل می‌کند، از این روش پیروی می‌کند. افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا، علیرغم این واقعیت که بانک مرکزی ایالات متحده (FED) تصمیم گرفت نرخ بهره خود را حفظ کند، رخ داد. بانک مرکزی اروپا معمولاً از فدرال رزرو آمریکا پیروی می‌کند و در واقع، در حال حاضر نیز چنین است، زیرا خزانه‌داری آمریکا، افزایش نرخ بهرۀ خود را 4 ماه زودتر از بانک مرکزی اروپا آغاز کرده است.

منبع: تی وی2

اولین کشتی متانولی مرسک

غول کشتیرانی آ.پ.مولر مرسک (A.P. Møller-Maersk)، سوخت اولین کشتی کانتینری که می‌تواند با متانول کربن صفر کار کند، برای سفر افتتاحیه خود از کره جنوبی به دانمارک را تامین کرده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوخت سفر تابستانی 21500 کیلومتری از اولسان به کپنهاگ با سوخت متانول زیستی تولید شده از بیوگاز حاصل از تجزیه زباله‌های آلی دفن زباله تامین می‌شود. مرسک در تلاش برای رسیدن به هدف خود برای انتقال 25 درصد محموله‌های اقیانوسی با استفاده از سوخت سبز تا سال 2030، تعداد 19 کشتی متانولی را سفارش داده است. به طور کلی، شرکت کشتیرانی دانمارکی قصد دارد تا سال 2040 انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند.

منبع: رویترز

آمار اقامت در هتل‌های دانمارک در ماه آوریل

در ماه آوریل، 3.2 میلیون شب اقامت در هتل‌ها، مراکز تعطیلات، مهمانخانه‌ها و کمپینگ‌های دانمارک ثبت شد. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که مهمانان دانمارکی، 2.1 میلیون شب و مهمانان خارجی، 1.1 میلیون شب اقامت داشته‌اند. اکثر اقامت‌های خارجی از نزدیکترین کشورهای همسایه دانمارک، یعنی آلمان، سوئد و نروژ بوده‌اند که 517 هزار نفر از آنها شب‌های اقامت را در دانمارک گذرانده بودند. در ماه آوریل 2023، دانمارک دارای 621 هتل با 57 هزار اتاق و 118 هزار تخت بوده است.

منبع: www.dst.dk

سرمایه‌گذاری نوونوردیسک برای توسعه تاسیسات تولید

شرکت نوونوردیسک، با ارزش‌ترین شرکت دانمارکی، اعلام کرده که قصد دارد نزدیک به 16 میلیارد کرون (حدود 2.3 میلیارد دلار) برای توسعه تاسیسات تولید در این کشور برای تضمین تجارت آینده خود هزینه کند. این شرکت دارویی در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد که ساخت و ساز برای توسعۀ تاسیسات تولید مواد فعال دارویی موجود آغاز شده است و انتظار می‌رود تا اوایل سال 2029 به صورت آنلاین انجام شود. این توسعه حدود 65 هزار متر مربع را پوشش می‌دهد و به صورت انعطاف‌پذیر طراحی شده است تا طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را برای داروهای مختلف در خود جای دهد. انتظار می‌رود با تکمیل این توسعه، 340 شغل جدید ایجاد شود.

منبع: بی تی

پیشنهاد اعمال محدودیت برای شرکت‌های فناوری جهانی

دولت دانمارک، فهرست بلندبالایی از ابتکارات را با هدف محدود کردن نفوذ شرکت‌های فناوری جهانی و محدود کردن انباشت انبوه داده‌ها بر روی جوانان ارائه کرده است. اقدامات پیشنهادی شامل افزایش محدودیت سنی برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان توسط غول‌های فناوری مانند گوگل، اسنپ چت و متا است که به گفته مورتن بودسکو، وزیر تجارت، باید مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند. این ابتکارات که قرار است در اواخر سال جاری به قانون تبدیل شود، بر اساس توصیه‌های یک هیات متخصص است. وزارت بازرگانی در بیانیه‌ای اعلام کرد آنها همچنین به دنبال ارائه اقدامات تأیید سن در وب سایت‌ها و برنامه‌ها هستند تا کودکان را از محتوای حساس دور نگه دارند. این حرکت بازتابی از اقدامات آلمان در این زمینه است که محدودیت سنی 16 سال را تعیین کرده است، در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی، از مجارستان گرفته تا لیتوانی و هلند نیز روی قوانین مشابه کار می‌کنند.

منبع: money.usnews.com

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما