معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته سوم خرداد 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش تورم کالاهای اساسی در ماه می

گزارش اخیر مرکز آمار نروژ حاکی از آن است که نرخ تورم کالاهای اساسی در این کشور در ماه می‌به بالاترین سطح خود در تاریخ اقتصاد این کشور رسیده است. این وضعیت، احتمال ادامه افزایش نرخ بهره را بیشتر کرده و موجب افزایش ارزش پول این کشور شده است. بر اساس این گزارش، تورم کالاهای اساسی از 6.3 درصد در آوریل به 6.7 درصد در ماه می رسیده که بیشتر از متوسط سالانۀ 6.2 درصدی است که توسط تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌شد. به گفته دن سکوو، اقتصاددان برجسته نروژی، در نتیجۀ این وضعیت، بانک مرکزی نروژ احتمالا نرخ بهره را از 3.25 درصد کنونی به 4 درصد افزایش خواهد داد. نرخ برابری کرون نروژ در برابر یورو نیز از 11.75 به 11.66 خواهد رسید که حاکی از افزایش ارزش پول این کشور است.

منبع: نزداک به نقل از خبرگزاری رویترز، 9 جون 2023

https://www.nasdaq.com/articles/norways-core-inflation-hits-new-high-in-may-currency-strengthens

تمجید صندوق بین‌المللی پول از انعطاف‎پذیری اقتصاد نروژ

صندوق بین‌المللی پول درارزیابی سالانه خود، سیاست‌های اقتصادی نروژ و عملکرد اقتصادی قوی این کشور نوردیک را ستود. تولید نروژ در سال 2022 رشد قابل توجهی را داشت و انتظار می‌رود امسال نیز با سرعتی کمتر ادامه یابد. در عین حال، صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد که در یک اقتصاد بسیار فعال، سیاست مالی باید از گسترش بیش از حد، که می‌تواند باعث تورم شود، اجتناب کند. در این گزارش از حکمرانی نروژ در فرآیند گذار سبز و تلاش‌های دولت برای به کارگیری بیشتر جوانان تقدیر شد.

منبع: وب سایت انگلیسی خبرگزاری شن هووآ، 9 جون 2023

https://english.news.cn/20230609/643f45c4725f47f0adfc69747341342a/c.html

مسائل ژئوپلتیک، عامل بازدارنده گذار به انرژی سبز

شرکت نروژی اکوینور (Equinor) اعلام کرد که جنگ در اوکراین، جریان جهانی انرژی را مختل کرده و موانعی را در مسیر ایجاد «اقتصاد با انتشار گازها در حد صفر» به وجود آورده است. با توقف صادرات نفت و گاز روسیه، گاز آمریکا بخشی از خلا موجود در بازار را پر کرده، اما نیاز به نفت و گاز موجب افزایش فعالیت‌های اکتشاف و تولید سوخت‌های فسیلی شده است. فعالان محیط‌زیست معتقدند صنعت نفت و گاز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان متان در جهان است. متان تنها بخشی از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به انسان را به خود اختصاص می‌دهد، اگرچه پتانسیل گرمایش آن بسیار بیشتر از دی اکسید کربن است.

منبع: خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، 8 جون 2023

https://www.upi.com/Top_News/World-News/2023/06/08/norway-energy-ukraine-transition-carbon-oil-gas-pollution/4521686243164/

آزادسازی منطقه وسیعی از اعماق دریا برای استخراج معادن

دولت نروژ، به منظور دسترسی و استخراج مواد معدنی حیاتی از بستر دریا قصد دارد در هفته‌های آینده طرح‌هایی را به پارلمان ارائه کند تا منطقه وسیعی در اعماق دریا را آزاد نماید. وزارت نفت و انرژی در نظر دارد گزارش و طرحی را برای باز کردن منطقه‌ای به اندازه مساحت آلمان، برای استخراج معادن در اعماق دریا به پارلمان ارائه کند که انتظار می‌رود در پاییز امسال این پیشنهاد به رای‌گیری گذاشته شود. این طرح با مخالفت گروه‌های محیط‌زیست و انجمن ماهیگیران مواجه شده است. بر اساس این گزارش، مس، روی، منگنز، کبالت، مواد معدنی خاکی کمیاب و سایر مواد معدنی حیاتی را می‌توان در بستر دریای نروژ یافت. با این حال، با توجه به هزینه‌های بالای انجام این کار، استخراج از این مناطق باید از منظر مالی و اقتصادی، ارزیابی شود.

منبع: وب سایت OilPrice، نهم جون 2023

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Norway-Considers-Opening-Huge-Area-To-Deep-Sea-Mining.html

وضعیت نامناسب ماهیان پرورشی نروژ

 سازمان حسابرسی ملی نروژ گزارشی منتشر کرده است که در آن برخی نهادها، به کوتاهی در وضعیت زیست ماهیان پرورشی متهم شده‌اند. سلامت و نحوه زیست ماهیان سالمون پرورشی و وجود برخی بیماری‌ها در آنها که موجب کاهش کیفیت گوشت آنها و خسارت‌های اقتصادی شده است، مورد تاکید این گزارش بوده است. طبق گزارش این دفتر، با توجه به لزوم تقویت امنیت غذایی در نروژ، پتانسیل قابل‌توجهی برای بهبود وضعیت ماهی‌های پرورشی وجود دارد. در سطح ملی، بین 15 تا 18 درصد از ماهی‌های سالمون پرورشی که در نروژ به دریا رها می‌شود، می‌میرند. غرب نروژ با نرخ مرگ و میر 25 درصد بدترین منطقه و نوردلند با 10 درصد، بهترین منطقه برای پرورش سالمون در نروژ بوده است.

منبع: مجله آبزی‌پروری، 9 جون 2023

https://www.fishfarmermagazine.com/news/norwegian-agencies-under-fire-on-salmon-welfare

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما