معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم خرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نوبل انرژی یک نیروگاه خورشیدی 400 مگاواتی در نخجوان می سازد

نوبل انرژی، بخشی از هلدینگ NEQSOL، یک نیروگاه خورشیدی 400 مگاواتی در نخجوان می‌سازد و برق تولیدی تا حدودی به ترکیه صادر می‌شود. بر اساس گزارش این شرکت، در این راستا تفاهم نامه ای بین وزارت انرژی آذربایجان و شرکت نوبل انرژی امضا شد. اجرای این پروژه به سیستم انرژی دولتی ترکیه و همچنین تامین انرژی محلی به دلیل استفاده از منابع غنی خورشیدی منطقه کمک خواهد کرد.

https://report.az/ru/energetika/nobel-energy-postroit-v-nahchyvane-solnechnuyu-elektrostanciyu-moshnostyu-400-mvt/

 

حمل و نقل بار از طریق کریدور «شمال – جنوب» بیش از 40 درصد افزایش یافته است

حمل و نقل ریلی از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» طی پنج ماه  سال جاری  بیش از 40 درصد افزایش یافت و به 4 میلیون تن رسید. به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از روزنامه «کامرسانت»، بیشترین حجم از طریق مسیر غربی کریدور حمل و نقل می‌شود. بر اساس این گزارش، اگرچه افزایش در مسیرهای «شرق» و «ترانس خزر» از 80 درصد فراتر رفت، اما میزان آن هنوز نسبتا کمتر می‌باشد.

با در نظر گرفتن تشدید محدودیت‌های صادراتی از سوی کشورهای غربی (علیه روسیه)، تحلیلگران انتظار دارند رشد تقاضا در مسیر ایران تا پایان ساخت راه‌آهن «رشت – آستارا» ادامه داشته باشد. بر اساس گزارش شرکت «راه آهن روسیه»، حمل و نقل در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» (ITC) در ژانویه تا می 41.8 درصد افزایش یافت و به 4 میلیون تن رسید.

سهم اصلی به سهم مسیر غربی اتصال روسیه به ایران با عبور از آذربایجان - 3.6 میلیون تن (37.9 درصد افزایش) است. اگرچه پویایی در سایر کریدورها بیشتر است، اما حجم حمل و نقل بار کم است. بدین ترتیب که 353.5 هزار تن بار در مسیر شرق از طریق ترکمنستان و قزاقستان (80.3 درصد افزایش) و 117.7 هزار تن (80.5 درصد افزایش) در مسیر «ترانس خزر» جابجا شد.

https://apa.az/az/infrastruktur/simal-cenub-neqliyyat-dehlizi-ile-yukdasimalari-40-den-cox-artib-769625

حجم صادرات غیرنفتی آذربایجان بیش از 22 درصد افزایش یافت

ارزش صادرات محصولات غیرنفتی آذربایجان از ژانویه تا ماه می 2023، به میزان 1 میلیارد و 465.85 میلیون دلار آمریکا بوده است که این رقم 22.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. به گزارش خبرگزاری «آپا»، صادرات غیرنفتی آذربایجان در ماه می 2023 با 25.8 درصد افزایش در مقایسه با ماه  می 2022 به 278.25 میلیون دلار رسید.

لازم به ذکر است که صادرات محصولات غیرنفتی آذربایجان در سه ماهه نخست امسال با 23.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 912.4 میلیون دلار رسید. صادرات غیرنفتی آذربایجان در سال 2022 با 12.3 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 3 میلیارد و 047.67 میلیون دلار رسید.

https://apa.az/az/sahibkarliq/azerbaycanin-qeyri-neft-ixraci-22-den-cox-artib-769870

 

افزایش درآمد آذربایجان از حمل و نقل ریلی

درآمد آذربایجان از حمل و نقل ریلی در سه ماه  نخست سال جاری 104 میلیون و 897.1 هزار منات بوده که نسبت به سال گذشته 48.4 درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از کمیته دولتی آمار، در مدت مشابه سال گذشته، شاخص مذکور در سطح 70 میلیون و 960 هزار منات بوده است. بر اساس این گزارش، در دوره مورد گزارش درآمد حاصل از حمل و نقل مسافر از طریق راه آهن 1 میلیون و 735.6 هزار منات بوده که به معنای افزایش 2.6 برابری است.

لازم به ذکر است در مدت مشابه سال 2022 درآمد حاصل از حمل و نقل مسافر با نوع حمل و نقل مذکور 657.6 هزار منات بوده است. در دوره مورد گزارش، 4 میلیون و 457.4 هزار تن بار و 1 میلیون و 509.5 هزار مسافر از طریق راه آهن در آذربایجان جابه جا شده است که نسبت به سال گذشته به ترتیب 17 و 60 درصد افزایش داشته است.

https://apa.az/az/infrastruktur/azerbaycanin-demir-yolu-ile-yuk-dasinmalarindan-gelirleri-keskin-artib-769841

 

درآمد آذربایجان از حمل و نقل دریایی 51 درصد افزایش یافته است

درآمد آذربایجان از حمل و نقل دریایی در سه ماه نخست  سال جاری 62 میلیون و 907.5 هزار منات بوده که نسبت به سال گذشته 50.9 درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری «آپا» به نقل از کمیته دولتی آمار، در مدت مشابه سال گذشته، شاخص مذکور در سطح 41 میلیون و 685.6 هزار منات بوده است. در این مدت، درآمد حاصل از حمل و نقل مسافر از طریق حمل و نقل دریایی 1 میلیون و 042.9 هزار منات بوده که به معنای کاهش 7.5 درصدی است.

لازم به ذکر است در مدت مشابه سال 2022 درآمد حاصل از حمل و نقل مسافر با نوع حمل و نقل مذکور 1 میلیون و 127.3 هزار منات بوده است. در دوره گزارش، یک میلیون و 824 هزار و 300 تن بار و 4 هزار و 700 مسافر از طریق حمل و نقل دریایی در آذربایجان جابجا شده است که نسبت به سال گذشته به ترتیب 28 و 80.8 درصد افزایش داشته است.

https://apa.az/az/infrastruktur/azerbaycanin-deniz-neqliyyati-ile-yuk-dasinmalarindan-gelirleri-51-artib-769862

 

منطقه آزاد اقتصادی در نخجوان ایجاد می‌شود

بر اساس برنامه دولتی توسعه اقتصادی-اجتماعی جمهوری خودمختار نخجوان قرار است منطقه آزاد اقتصادی جدید در نخجوان ایجاد شود. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، این موضوع در «برنامه دولتی توسعه اقتصادی-اجتماعی جمهوری خودمختار نخجوان برای سال‌های 2027-2023» که توسط رئیس جمهور الهام علی اف تصویب شد، منعکس شده است.

طبق این سند، دستگاه اجرایی اصلی در این زمینه وزارت اقتصاد و دستگاه اجرایی دیگر نیز کمیته دولتی گمرک است. در ابتدا قرار است طرحی در رابطه با ایجاد منطقه آزاد اقتصادی تهیه ، سپس اقداماتی در راستای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی انجام شود و در نهایت با گسترش فرصت های تجاری و لجستیکی، اقتصاد نخجوان توسعه یابد.

https://report.az/biznes-xeberleri/naxcivanda-azad-iqtisadi-zona-yaradilacaq/

 

خطوط برق فشار قوی نخجوان – ترکیه احداث خواهد شد

قرار است خطوط برق فشار قوی میان نخجوان و ترکیه احداث شود. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، این موضوع در «برنامه دولتی توسعه اقتصادی-اجتماعی جمهوری خودمختار نخجوان برای سال‌های 2027-2023» که توسط رئیس جمهور الهام علی اف تصویب شد، منعکس شده است. بر اساس این سند، این امر به صادرات برق مستقیم به کشورهای خارجی و افزایش صادرات برق کمک می‌کند. برای این منظور تهیه پروژه مربوطه به کابینه وزیران محلی محول شد. علاوه بر این، وزارت انرژی و وزارت دفاع نیز در این روند مشارکت خواهند داشت.

https://report.az/energetika/naxcivan-turkiye-yuksekgerginlikli-elektrik-xetleri-cekilecek/

 

صادرات غیرنفتی آذربایجان در سالهای  2022-2018 میلادی 77 درصد افزایش یافته است

در سال‌های 2022-2018، ارزش صادرات غیرنفتی آذربایجان هم از نظر قیمت واقعی و هم به صورت واقعی 77.3 درصد افزایش یافته و از 1.72 میلیارد دلار به 3.05 میلیارد دلار رسیده است. میکائیل جباروف، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در حساب کاربری خود در توییتر این مطلب را اعلام کرد. وی افزود:  اصلاحات انجام شده در راستای ارتقای بخش غیرنفتی انگیزه مهمی‌برای توسعه اقتصادی پایدار است.

https://report.az/biznes-xeberleri/2018-2022-ci-illerde-azerbaycanin-qeyri-neft-ixraci-77-artib/

 

افزایش 45 درصدی درآمد مالیاتی آذربایجان

در ماه‌های ژانویه تا مه سال جاری، میزان دریافت مالیات به بودجه کشور از طریق سازمان امور مالیاتی کشور زیر نظر وزارت اقتصاد با 45 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8 میلیارد و 415.8 میلیون منات رسید. بر اساس این اطلاعات، 4.6 میلیارد منات از درآمدهای مالیاتی 5 ماهه به هزینه بخش غیرنفتی و گازی تشکیل شده است. این 17.8 درصد بیشتر از یک سال قبل است.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanda-vergi-daxilolmalari-45-artib/

 

تهیه نقشه راه مشارکت دولت و بخش خصوصی آذربایجان بررسی شد

نشستی با هیئت بانک توسعه آسیایی  در سرویس دولتی ضد انحصار و کنترل بازار مصرف وابسته به وزارت اقتصاد آذربایجان برگزار شد. در این نشست، در خصوص تهیه نقش راه مشارکت دولت و بخش خصوصی آذربایجان در چارچوب مشارکت راهبردی دفتر مشارکت دولت و بخش خصوصی بانک توسعه  آسیایی و آذربایجان برای سال های 2024 الی 2028 تبادل نظر شد. همچنین برنامه ریزی و تطبیق موثر تدارکات دولتی، برنامه‌های تدارکاتی دولت از طریق یک پورتال اینترنتی واحد و امکان شرکت در مناقصه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در پایان موضوعات همکاری با بانک توسعه آسیایی در راستای افزایش نیروی انسانی و ظرفیت نهادی در زمینه زیرساخت های کیفی بررسی شد.

https://vergiler.az/news/economy/24533.html

 

دیدار مدیر اجرایی گروه سرمایه گذاری  استاروود با رئیس جمهور  آذربایجان

بری استرنلیچ، موسس و مدیر اجرایی گروه سرمایه گذاری استاروود یکی از شرکت های سرمایه گذاری پیشرو در جهان برای مدیریت سرمایه گذاری‌های جایگزین، روز 12 ژوئن با  الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد. در این دیدار با اشاره به وجود شرایط مناسب سرمایه گذاری در آذربایجان، تاکید شد که فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری مطلوب در حوزه انرژی به ویژه انرژی‌های جایگزین، لجستیک و گردشگری وجود دارد و در این زمینه تبادل نظر شد.

لازم به ذکر است که گروه سرمایه گذاری استاروود، یکی از شرکت های سرمایه گذاری پیشرو در جهان در زمینه مدیریت سرمایه گذاری جایگزین، در سال 1991 تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر 120 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت در زمینه استراتژی‌های زیرساخت املاک، اعتبار و انرژی دارد. دفتر مرکزی این شرکت در ایالات متحده آمریکا است و در بیش از 35 کشور سرمایه گذاری کرده است. در حال حاضر بیش از 5 هزار کارمند در شرکت های وابسته  به استاروود مشغول به کار هستند.

https://azertag.az/xeber/Prezident_Ilham_Aliyev_Starwood_Capital_Group_sirketinin_tesischisi_ve_icrachi_direktorunu_qebul_edib_VIDEO-2656661

 

استانداردهای رسمی‌بر اساس استانداردهای ترکیه برای آرد گندم و برنج در آذربایجان به تصویب رسید

استانداردهای دولتی تدوین شده بر اساس استانداردهای ترکیه برای آرد گندم و برنج در آذربایجان تصویب شده است. آرد گندم غنی شده با آهن به تقویت سلامت جمعیت، بهبود کیفیت محصول و ارزش غذایی کمک می‌کند. آرد گندم برای صنعت نانوایی باعث افزایش بهره وری و کیفیت، تنظیم استانداردها با هنجارهای بین المللی می‌شود و اطلاعات دقیقی در مورد این محصول در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد داد.

https://t.me/SputnikAz/24538

 

میزان عوارض صدور مجوز فعالیت اپراتور سرویس سفارش تاکسی 3 هزار منات خواهد بود

نرخ عوارض رسمی  برای صدور مجوز حمل و نقل مسافر و بار از طریق جاده در آذربایجان تعیین می‌شود. این موضوع در لایحه قانون اصلاح قانون «حقوق و عوارض دولتی» که به مجلس ملی تقدیم شده، منعکس گردیده است. به این ترتیب که پیشنهاد می‌شود میزان عوارض  صدور مجوز برای فعالیت اپراتور سرویس سفارش تاکسی 3 هزار منات باشد. همچنین هزینه صدور مجوز حمل مسافر با خودروهای سواری تاکسی 125 منات و هزینه صدور کارت گواهینامه برای هر وسیله نقلیه 25 منات خواهد بود.در عین حال، به اپراتورهای حمل و نقل جاده ای بین جمهوری آذربایجان و کشورهای خارجی بابت صدور مجوز حمل و نقل بین المللی بار و مسافر 250 منات و بابت صدور کارت گواهینامه برای هر خودرو 75 منات هزینه پرداخت می‌شود.

https://operativmedia.az/post/18819/taksi-sifarisi-operatoru-fealiyyetine-icazenin-verilmesi-ucun-rusum-3-min-manat-olacaq

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما