معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۶

صادرات ترکیه به کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه بالکان

بر اساس داده‌های مجمع صادرکنندگان ترکیه (TIM)، صادرات ترکیه در ماه می سال جاری با ۱۴.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی به ۲۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات ترکیه به کشورهای حوزه خلیج فارس در ماه می سال جاری میلادی با 29 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و 691 میلیون دلار رسید.

صادرات این کشور در این مدت به کشورهای این حوزه از جمله عراق، 817.9 میلیون دلار، امارات، 360 میلیون دلار، عربستان، 166.5 میلیون دلار ، ایران، 206.9 میلیون دلار ،قطر، 55.3 میلیون دلار ،کویت، 46 میلیون دلار ، عمان، 24.6 میلیون دلار و بحرین با 13.6 میلیون دلار بوده است. بیشترین افزایش صادرات ترکیه در ماه می در میان کشورهای حوزه خلیج فارس به عربستان میباشد.

نگاهی به صادرات بخشهای صنفی مختلف به کشورهای این حوزه نشان می دهد که بیشترین صادرات این کشور در این مدت، با 108.3 میلیون دلار در بخش طلا و جواهر آلات بوده است.

صادرات دیگر بخشهای صنفی ترکیه از جمله، فرش به عربستان با 27.1 میلیون دلار، مواد شیمیایی به ایران با 44 میلیون دلار، مبلمان، کاغذ و محصولات جنگلی به قطر با 7 میلیون دلار، پوشاک به کویت با 5.3 میلیون دلار،مواد شیمیایی به بحرین با 2.4 میلیون دلار و عمان با 4.1 میلیون دلار می‌باشد.

از سوی دیگر، بیشترین صادرات ترکیه در ماه می سال جاری به عراق در بخش غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی با 180 میلیون دلار بوده است.

استانبول بیشترین صادرات را به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

در ماه می سال جاری،صادرات استانبول به امارات 208.1 میلیون دلار، عربستان 70.4 میلیون دلار، قطر 26.3 میلیون دلار، بحرین 7.6 میلیون دلار، ایران 111.1 میلیون دلار، کویت 23.4 میلیون دلار، عمان 12.12 میلیون دلار و عراق 222.2 میلیون دلار بوده است.

در عین حال صادرات ترکیه به کشورهای بالکان نیز در سال جاری افزایش یافت و در 5 ماه نخست سال از مرز 8 میلیارد دلار گذشت.

بیشترین مواد صادراتی ترکیه به کشورهای بالکان (آلبانی، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، کوزوو، مقدونیه شمالی، رومانی، صربستان، اسلوونی و یونان ) مواد و محصولات شیمیایی بوده است. بیشترین صادرات این کشور با بیش از 2 میلیارد دلار به رومانی است.

 صادرات این کشور به جغرافیای بالکان روز به روز در حال افزایش و رونق بوده و در بازه زمانی ژانویه الی می سال جاری میلادی به 8 میلیارد و 6 میلیون و 750 هزار دلار رسیده است.

در بین 11 کشور بالکان، بیشترین صادرات به رومانی با 2 میلیارد و 370 میلیون دلار بوده است. پس از رومانی، صادرات ترکیه به بلغارستان با یک میلیارد و 633 میلیون دلار، یونان با یک میلیارد و 41 میلیون دلار، اسلوونی با 942 میلیون دلار و صربستان با 623 میلیون دلار می‌باشد.

کلان شهر استانبول در میان شهرهای صادر کننده ترکیه بیشترین صادرات را به کشورهای منطقه بالکان دارد.

صادرات استانبول به منطقه بالکان، 3 میلیارد و 605 میلیون دلار بوده است و این کلان شهر به تنهایی 45 درصد از کل صادرات به جغرافیای بالکان را بر عهده داشته است.

در 5 ماه نخست سال جاری میلادی، بیشترین محموله صادراتی ترکیه به این منطقه مواد و فرآورده‌های شیمیایی با 1 میلیارد و 397 میلیون دلار بوده است. پس از این بخش، صادرات صنعت فولاد با 893 میلیون و 221 هزار دلار و فلزات آهنی و غیر آهنی با بیش از 672 میلیون دلار در جایگاههای بعدی قرار دارند.

منبع: مجمع صادر کنندگان ترکیه (TİM) http://www.tim.org.tr

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما