معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اجرای موفق سیستم تجاری جدید در منطقه پودونگ شانگهای؛

به گزارش رسانه‌های محلی، سیستم مدرن ثبت کسب و کار در منطقه جدید پودونگ (واقع در شانگهای) که ثبت کسب و کار جدید و همچنین تغییر اطلاعات ثبت نام را تسهیل نموده، با موفقیت در حال اجراست. در 15 مارس 2022، منطقه پودونگ رسماً مقرراتی را برای سیستم تأیید ثبت شرکت های بازار اعمال کرد که نشان دهنده تغییر از "مجوز" اداری به "تأیید" اداری برای ثبت نهادهای بازار در پودونگ بود. برمبنای این سیستم تأیید، مرجع ثبت فقط یک بررسی رسمی از درخواست شرکتها را انجام می دهد و در حقیقت خود شرکت ها مسئول اطمینان از قانونی بودن، صحت و کامل بودن اطلاعات و اسناد عمومی خود خواهند بود. این سیستم همچنین روش‌های تغییر پرسنل، راه‌اندازی شعب و لغو ثبت نهادهای بازار را نیز تسهیل می‌کند. به علاوه فرآیند ثبت نام در سیستم تأیید جدید با بهره گیری از بهینه سازی مقررات که استاندارد شدن فهرست موارد، دیجیتالی شدن فرآیند و هوشمندتر شدن  خدمات ثبت نام را هوشمندتر بدنبال داشته، بسیار بهتر و سریعتر شده است.   

تا پایان آوریل 2023، دفتر مدیریت نظارت بر بازار منطقه جدید پودونگ تأسیس 18704 شرکت را تأیید و 40854 تغییر را از طریق سیستم تأیید جدید ثبت کرده است. به گفته این دفتر، اجرای سیستم تأیید، رسیدگی به مراحل ثبت را برای شرکت‌ها راحت‌تر کرده که این مهم، استقلال کسب‌وکار را به نهادهای بازار باز می‌گرداند. ضمن اینکه شرکت ها دیگر نیازی به ارائه تعداد زیادی مدارک و انجام مراحل ثبت با مرجع ثبت ندارند و نهادهای بازار می‌توانند به راحتی کل فرآیند ثبت نام را تکمیل کنند یا تغییرات را به صورت آنلاین از طریق سیستم تبلیغاتی اطلاعات اعتباری ملی شرکت یا پلت فرم خدمات دولتی تک مرحله ای شانگهای اعلام کنند. این سیستم همچنین تعهدات تبلیغاتی و مسئولیت یکپارچگی شرکت ها را تقویت می‌کند به گفته مقامات محلی؛ این اقدام با هدف ارتقای بیشتر فضای کسب و کار مبتنی بر قانون، حاکمیت قانون و بین المللی و همچنین افزایش سرزندگی نهادهای بازار صورت گرفته است.

  Shine news/23-06-06

انتشار دستاوردهای ساخت شبکه ارتباطی امن کوانتومی در منطقه دلتای یانگ تسه؛

طی پنجمین انجمن توسعه یکپارچه YRD چین در تاریخ 6 ژوئن 2023، دستاوردهای ساخت شبکه ارتباطی امن کوانتومی منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه منتشر شد. این، اولین شبکه در جهان است که به حفاظت حلقه ای از هزاران کیلومتر شبکه کوانتومی یکپارچه فضا به زمین دست یافته است. طول کل شبکه ارتباط ایمن کوانتومی در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه تقریباً به 2860 کیلومتر می رسد. این شبکه ارتباطی  یک شبکه حلقه ای با مراکز اصلی در شهرهای خفی و شانگهای تشکیل می دهد که شهرهایی مانند نانجینگ (استان جیانگ سو)، هانجو (استان ججیانگ)، ووکسی (استان جیانگ سو)، جین هوا (استان ججیانگ) و ووهو (استان آنخویی) را به هم متصل می‌کند. ضمنا شبکه مذکور از سیستم‌های پشتیبانی عملیات کوانتومی و سیستم‌های برنامه‌ریزی ماهواره‌ای توسعه‌یافته استفاده می‌کند تا از شبکه ارتباطی امن کوانتومی یکپارچه فضا به زمین محافظت کند. ارتباطات کوانتومی، نسل بعدی فناوری اطلاعات است که امنیت اطلاعات را تضمین می‌کند. در "طرح کلی توسعه منطقه ای یکپارچه دلتای رودخانه یانگ تسه" هماهنگ کردن طرح و برنامه ریزی ساخت شبکه ارتباطی امن کوانتومی و دستیابی یکپارچه به سراسر کشور برای تسریع روند توسعه صنعت ارتباطات کوانتومی، پیشنهاد شده است.

تا کنون، منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه به یک منطقه پیشرو در صنعت اطلاعات کوانتومی چین و حتی جهان تبدیل شده و در مقیاس صنعتی، سطوح فناوری و زنجیره صنعتی در صدر سایر مناطق قرار گرفته است. به عنوان یک شروع اولیه در ساخت و کاربرد شبکه‌های ارتباطی امن کوانتومی، آنخویی قبلاً شبکه منطقه شهری کوانتومی نسل بعدی خود را در شهر خفی به بهره برداری رسانده است. این شبکه در حال حاضر بزرگ‌ترین، غنی‌ترین و جامع‌ترین شبکه شهری ارتباطی کوانتومی امن است که قابلیت دسترسی به شبکه ارتباطی امن کوانتومی منطقه ای وسیع را دارد. در آینده، با متراکم شدن شبکه ارتباطی امن کوانتومی در منطقه دلتای رودخانه یانگ تسه، ضمن تقویت دفاع امنیت اطلاعات چین، نقش نوآوری فناوری کوانتومی و قطب صنعتی بیش از پیش نمایان خواهد شد.

 cnanhui.org/23-06-07

 توسعه راه آهن سریع السیر در منطقه رودخانه یانگ تسه با ساخت بیش از 20 پروژه در ماه‌های آتی؛

سرعت پیشرفت راه‌آهن سریع‌السیر در منطقه رودخانه یانگ تسه یکی از دلایل مهمی است که باعث شده این منطقه به عنوان مرکز اقتصادی چین شهرت یابد، جایی که بیش از یک ششم جمعیت این کشور و منبع 24 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال گذشته بوده است.  بر اساس گزارش China Railway Shanghai Group Co Ltd، واحدی از اپراتور ملی راه آهن China State Railway Group Co Ltd که در منطقه دلتا فعالیت می‌کند، روند ساخت راه آهن در این منطقه در تابستان امسال با بیش از 20 پروژه راه آهن بزرگ در حال ساخت است. بنابر این گزارش؛ سرمایه گذاری جهت ساخت خطوط جدید راه آهن در منطقه دلتا در سال گذشته به بیش از 108.9 میلیارد یوان (15.3 میلیارد دلار) رسید، این بدان معناست که این رقم برای هفتمین سال متوالی از 80 میلیارد یوان فراتر رفته است. مجموعه این تلاش ها، شبکه ریلی منطقه دلتا را به شلوغ ترین شبکه سراسری چین تبدیل کرده است. مجموع راه‌آهن عملیاتی در این منطقه اکنون به 13750 کیلومتر رسیده تقریباً نیمی از آن به طول 6704.4 کیلومتر را، شبکه پرسرعت (یک ششم کل کشور) پوشش داده  است. 

بر اساس برنامه توسعه راه آهن منطقه ای رودخانه یانگ تسه، بیش از 16700 کیلومتر راه آهن سریع السیر تا پایان سال 2025 ، شهرهای مختلف منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند. بدیهی است شانگهای هم، به عنوان موتور اصلی توسعه منطقه دلتا، تلاش‌ها را در شبکه حمل‌ونقل ریلی شهری خود افزایش می‌دهد، ازجمله پروژه سریع ترانزیتی ریلی شانگهای که مراکز اصلی حمل‌ونقل در این کلانشهر را به هم متصل می‌کند، ریل گذاری را آغاز کرده است. همچنین فرودگاه اکسپرس که از مرکز حمل و نقل Hongqiao آغاز شده، از فرودگاه بین المللی پودونگ می‌گذرد و تا ایستگاه راه آهن شرقی شانگهای امتداد می یابد نیز درحال تأسیس است. پس از تکمیل این فرودگاه، زمان رفت و آمد بین دو فرودگاه که با متروی شهر حدود 90 دقیقه است، به کمتر از 40 دقیقه کاهش می یابد.

 Chnadaily/23-06-08

 اقدامات نینگبو جهت ادغام فناوری‌های دیجیتال در تولید صنعتی؛

 طی سالهای اخیر شهر نینگبو واقع در استان ججیانگ گام های قابل توجهی جهت ادغام فناوری‌های دیجیتال در تولید صنعتی برداشته است. ازجمله شرکت مخابراتی China Mobile تاکنون بیش از 130 کارخانه مجهز به 5G  را در نینگبو تأسیس نموده و برنامه دارد تا سال 2025 تعداد آنها را به بیش از 1000 برساند.

گفتنی است استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی نسل جدید مانند 5G، اینترنت صنعتی، داده‌های بزرگ و رایانش ابری، فرصت‌های بیشتری را برای شرکت‌ها فراهم کرده تا به دنبال اتوماسیون و تولید هوشمند باشند. یکی از این شرکت ها، شرکت Zhejiang Hotel Star Technology Co Ltd است که در تولید جعبه‌های موجدار با درجه متوسط و درجه بالا تخصص دارد. لو یانبو، معاون مدیر کل شرکت می‌گوید با استفاده از فناوری‌هایی مانند 5G و اینترنت صنعتی، این شرکت به تولید کاملاً اتوماتیک دست یافته است که طول چرخه‌های توسعه محصول را تا 43 درصد کاهش داده و راندمان تولید را تا 35 درصد افزایش می‌دهد.

در سال 2022، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات دستورالعمل ملی را در مورد ساخت کارخانه‌های کاملاً متصل به 5G در نینگبو اعلام کرد. یکی از اجزای اصلی کارخانه‌های هوشمند، وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار (AGVs) هستند که کارکرد آنها منوط به سرعت بالا و کمترین تأخیر شبکه‌های 5G  می‌باشد. به گفته فنگ فودونگ، معاون مدیر کل شعبه Fenghua China Mobile، برنامه‌های کاربردی صنعتی و اینترنت 5G  ، شرکت ها را قادر می سازد تا ضمن کاهش هزینه‌ها، کارایی را افزایش و کیفیت محصول را بهبود دهند.

Chnadaily/23-06-08

 شانگهای میزبان نمایشگاه جهانی فناوری با تمرکز بر تجارت و خدمات؛

 نمایشگاه بین‌المللی فناوری چین با تمرکز بر تجارت و خدمات فناوری پیشرفته از تاریخ 15 تا 17 ژوئن 2023 با موضوع «توسعه مبتنی بر نوآوری، حفاظت از مالکیت معنوی، ارتقای تجارت فناوری»  در شانگهای برگزار می‌شود. پنج منطقه اصلی نمایشگاه شامل غرفه اصلی، غرفه انرژی جدید و کاهش کربن، غرفه فناوری دیجیتال، غرفه بیوداروها و غرفه نوآورانه محیط زیست و خدمات است. نهمین CSITF توسط مرکز تبادل فناوری بین المللی شانگهای، اتاق بازرگانی چین برای ماشین آلات و محصولات الکترونیکی و شرکت Donghao Lansheng (Group) برگزار می‌شود. مساحت این نمایشگاه 35000 متر مربع در مرکز نمایشگاه جهانی شانگهای خواهد بود. ماکائو شهر مهمان و شانشی استان مهمان نمایشگاه امسال هستند.

به گفته ژو لان، معاون کمیسیون بازرگانی شانگهای، ابتکار یک کمربند و یک جاده نیز با بخش ویژه ای ارائه می‌شود تا همکاری‌های فناوری با کشورها و مناطق مسیر کمربند و جاده را به نمایش بگذارد. بر اساس مفهوم اصلی "فناوری بالاتر، زندگی بهتر"، نمایشگاه امسال شامل یک منطقه نمایشگاهی ویژه برای فناوری دیجیتال به وسعت 14000 متر مربع خواهد بود که بصورت تخصصی به پیشرفت های فناوری پیشرفته و راه حل های جدید اختصاص یافته است.

 Shine news/23-06-09

 اعطای گواهی تأیید به پنج مرکز آزمایشی جدید در شانگهای؛

روز پنج‌شنبه هشتم ژوئن 2023 طی مراسمی (قبل از فرارسیدن روز جهانی اعتباربخشی) به پنج مرکز آزمایشی شانگهای که صنایعی مانند پزشکی زیستی و هوش مصنوعی را پوشش می‌دهند،  با هدف رونق بخشیدن به توسعه صنایع مربوطه  گواهی تأیید اعطا شد. طبق گفته اداره تنظیم بازار شانگهای، این پنج مرکز، اولویت و صنایع کلیدی شهر، مدارهای مجتمع، پزشکی زیستی، هوش مصنوعی و نیروی هیدروژنی را پوشش می‌دهند. گفتنی است در این مراسم از 37 محصول و خدمات از 35 شرکت با اعطای گواهی "برند شانگهای" تجلیل شد. از سال 2018، تعداد 141 شرکت در این شهر گواهینامه "برند شانگهای" دریافت کرده اند. 

در میان این مراکز، یک مرکز بر روی آزمایش انواع جدید محصولات بیوتکنولوژی مانند محصولات سلولی، داروهای اسید نوکلئیک و داروهای نوترکیب تمرکز دارد. به گفته مقامات، این مرکز با حصول اطمینان از فرآیند تست استاندارد محصولات سلول درمانی اطمینان، یک پلت فرم خدمات تست چرخه کامل را برای محصولات نوآورانه بیوتکنولوژی ایجاد می‌کند و بنابراین نقش مهمی در تقویت توسعه با کیفیت صنعت زیست پزشکی شهر ایفا می‌کند.

 به گفته معاون اداره اعتباربخشی شانگهای؛ تصویب این مراکز نه تنها به بهینه سازی و ارتقای صنایع مربوطه، بلکه به رفع مشکلات فنی شرکت های کوچک و متوسط در زنجیره صنعت نیز کمک می‌کند. شانگهای تا پایان سال گذشته 1305 مرکز آزمایش و 178 آژانس اعتبارسنجی را به ثبت رسانده که بر اساس اعلام این اداره به ترتیب 6.4 و 9.2 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.  

Shine news/23-06-08

راه اندازی اتحاد علم و فناوری جدید با هدف ارتقای فناوری‌های پزشکی در شانگهای؛

شانگهای یک اتحاد نوآوری علم و فناوری جدید را به عنوان بخشی از کمپین علم و نوآوری "2023 Startup in Shanghai" با هدف ارتقای فناوری‌های پزشکی در منطقه دلتای رودخانه یانگ،  آغاز کرده که توسط کمیسیون علم و فناوری شهر، دانشگاه‌های برتر و مرکز خدمات کارآفرینی در سطح منطقه راه اندازی شده است.   

به گفته لو مین معاون کمیسیون علم و فناوری شانگهای، استعدادهای نوآوری، مشارکت های جدید که کسب و کارهای مختلف را ادغام می‌کند و یک سیستم زیست محیطی نوآورانه، سه عنصر حیاتی برای ارتقاء زنجیره صنعت تجهیزات پزشکی هستند. این اتحاد توسط مرکز نوآوری فناوری شانگهای، دانشکده مدیریت دانشگاه فودان، مرکز خدمات نوآوری علم و فناوری منطقه جیادینگ و مرکز نمایشگاه و تحول دستاوردهای متخصص و عضو آکادمی مهندسی چین ایجاد شده است. هدف این اتحاد گردهمایی دانشگاه‌های برتر، شرکت‌های پیشرو، استارت‌آپ‌ها و پلت‌فرم‌های جذب استعداد در زمینه‌ دستگاه‌های نوآورانه پزشکی، پزشکی دیجیتال است تا زنجیره توسعه نوآوری را برای تقویت پیشرفت‌های فناوری بیشتر، پیش ببرد.  

در اوایل این هفته، به عنوان بخشی از کمپین علمی و نوآوری "استارتاپ 2023 در شانگهای" برای تقویت همکاری بهتر بین شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک، یک انجمن صنعتی با هدف نوآوری دستگاه‌های پزشکی به میزبانی مشترک اعضای این اتحادیه برگزار شد. لین شینهوا، رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه فودان و مدیر آزمایشگاه دولتی مهندسی ژنتیک طی سخنرانی در این رویداد گفت؛ پزشکی باید بصورت دقیق و مدرن با آخرین نوآوری‌ها و پیشرفت های تکنولوژی ادغام گردد. گفتنی است در حاشیه این رویداد میزگردی نیز درخصوص چشم‌انداز آینده فناوری و توسعه پزشکی و چگونگی ارتقاء و تحول صنعت توسط هوش مصنوعی برگزار شد.

Shine news/23-06-02

رئیس  بورس اوراق بهادار شانگهای؛ بازار STAR  " اولویت" جدید شرکت های فناوری است؛

رئیس بورس اوراق بهادار شانگهای در چهاردهمین مجمع Lujiazui  در شانگهای گفت: بازار STAR به یک "انتخاب اولویت" برای فهرست کردن سهام شرکت های داخلی با فناوری‌های سخت افزاری تبدیل شده است. کیو یونگ رئیسSSE، همچنین در جلسه مجمع درباره بهبود سیستم خدمات مالی جهت تقویت نوآوری‌های علمی فناوری تأکید کرد که شانگهای اقدامات بیشتری را برای تقویت بازار STAR و اکوسیستم نوآوری شهر انجام خواهد داد.  

بنابر این گزارش تا پایان ماه می، در مجموع 528 شرکت در بازار نوآوری STAR فهرست شده که بیش از 200 شرکت نماینده فناوری نسل بعدی بودند. شرکت‌های فهرست شده در STAR  تاکنون 820 میلیارد یوان (115.5 میلیارد دلار) در مجموع از طریق عرضه‌های عمومی اولیه جذب کرده‌اند. کیو خاطرنشان کرد که هیئت مدیره جدید یک کانال خروجی جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز فراهم می‌کند، و آنها را وادار به سرمایه گذاری بیشتر در استارت‌آپ‌های فناوری سرمایه‌گذاری میکنند، که اکنون حدود 600 میلیارد یوان است.  

در حال حاضر بیش از 170000 محقق در شرکت های فهرست شده در STAR مشغول به کار هستند. حدود 80000 نفر از آنها از مشوق های سهام بیش از 320 شرکت برخوردار هستند. به گفته مقامات؛ این صنعت با نوآوری‌های مختلف و ارتقاء سیستم ها گام به گام از زمان آغاز به کار خود در 22 ژوئیه 2019، به تدریج به محل آزمایشی برای پیشرفت های سیستماتیک در بازار سرمایه تبدیل شده است.

 Shine news/23-06-08

 کنفرانس جهانی هوش مصنوعی 2023 در آستانه برگزاری در شانگهای؛

کنفرانس جهانی هوش مصنوعی 2023 از 6 تا 8 ژوئیه با کنفرانس های فرعی در Zhangjiang در منطقه جدید Pudong  و منطقه Xuhui برگزار خواهد شد. توسعه دهنده ChatGPT OpenAI، همراه با دیگر غول های فناوری جهانی در این کنفرانس هوش مصنوعی جهانی (WAIC) که ماه آینده در شانگهای برگزار می‌شود، شرکت خواهند نمود. بعلاوه شرکت‌ها و سازمان‌هایی از جمله OpenAI، مایکروسافت، NVIDIA، Intel نیز  در WAIC شرکت خواهند کرد.

انتظار می‌رود بیش از 1400 شرکت کننده، دیدگاه‌های فناوری خود را به اشتراک بگذارند که یک رکورد بالا برای WAIC  از زمان اولین دور برگزاری آن در سال 2018 است. به گفته سازمان دهندگان این رویداد؛ آنها ایده‌هایی را در مورد مدل های بزرگ هوش مصنوعی، قابلیت های محاسباتی، متاورس، استعداد و موضوعات مختلف دیگر به اشتراک خواهند گذاشت تا "طوفان فکری هوش مصنوعی" را به شانگهای بیاورند.

گفتنی است مقرر است یک نمایشگاه آفلاین به مساحت 50000 متر مربع نیز به عنوان بخشی از WAIC برگزار گردد که طی آن، بیش از 400 غرفه‌دار، آخرین نوآوری‌های خود را در مدل‌های بزرگ، تراشه‌ها، ربات‌ها، رانندگی هوشمند و سایر بخش‌ها به نمایش خواهند گذاشت.

کنفرانس سال گذشته 1200 مهمان داخلی و بین المللی، بیش از 250 شرکت مشهور، 1600 رسانه جهانی و همچنین 638 میلیون شرکت کننده آنلاین و 30000 شرکت کننده  حضوری را به خود جذب کرد.

 Shine news/23-06-08

ایجاد یک منطقه صنعتی با قابلیت محاسبات هوشمند در منطقه ویژه لینگانگ(شانگهای)؛

بنابر اعلام مقامات محلی، شانگهای در حال ایجاد یک منطقه صنعتی با قابلیت محاسبات هوشمند در منطقه ویژه لینگانگ است که تولید صنعتی آن تا سال 2025 به بیش از 10 میلیارد یوان (1.41 میلیارد دلار آمریکا) خواهد رسید. قابلیت‌های محاسباتی جدید، عمدتاً هوش مصنوعی و نیازهای فزاینده‌ای که توسط ChatGPT و ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد تأمین می‌شود را  برآورده خواهد کرد. بنابر گزارش  مقامات محلی طی کنفرانس محاسبات هوشمند Lingang 2023  که روز جمعه نهم ژوئن در شانگهای برگزار شد، اخیرا چندین مرکز و اتحاد هوش مصنوعی مشترک ایجاد شده که قابلیت‌هایی را به همه سازمان‌ها از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط یا SME ها ارائه می‌دهد. بنابر برنامه مجموع ظرفیت محاسباتی منطقه لینگانگ تا سال 2025 به 5EFLOPS  با ظرفیت هوش مصنوعی 80 درصد و خروجی صنعت ظرفیت محاسباتی بیش از 10 میلیارد یوان، شامل100 شرکت و سازمان مرتبط و بیش از 5000 استعداد در منطقه خواهد رسید. اتحاد محاسبات هوشمند منطقه ویژه Lingang  در طول این کنفرانس با غول هایی مانند SenseTime تأسیس شد. از ماه مه امسال، این شرکت به بیش از 40 مشتری اصلی خدمات ارائه کرده است، از جمله بیش از 10 مشتری برای مدل‌های بزرگ، که زمینه‌های پیشرفته رانندگی هوشمند، دارو‌های زیستی، تجارت هوشمند و دانشگاه را پوشش می‌دهد. SenseTime  سرمایه گذاری کلانی برای ایجاد این مرکز داده هوش مصنوعی (AIDC) در Lingang انجام داده است.

 با محبوبیت استفاده از ChatGPT و سایر برنامه‌های هوش مصنوعی، همه سازمان‌ها برای ایمن کردن داده‌ها و قابلیت‌های محاسباتی هوش مصنوعی در سطح جهانی در حال رقابت هستند. اما لینگانگ با حجم عظیمی از داده‌های صنعتی و تقاضای فزاینده مدارهای مجتمع، تولیدات پیشرفته و شرکت‌های خودروسازی هوشمند، مزایای منحصر بفردی در توسعه شبکه محاسباتی هوش مصنوعی در منطقه دارد. در حال حاضر 16 مرکز داده جدید در سطح شهر شانگهای وجود دارد.  

Shine news/23-06-02

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما