معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی عراق - کربلای معلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در هفته اول خردادماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تولید 60 درصد بنزین عراق در پالایشگاه کربلاء

محمد فزاع مدیر پالایشگاه کربلا، در مصاحبه با بغداد الیوم با تاکید بر اهمیت فعالیت پالایشگاه کربلا اظهار داشت: این پالایشگاه با ظرفیت کامل در حال بهره برداری است و تولید ما 9 میلیون لیتر بنزین است که 60 درصد نیازهای وارداتی ما را تامین می‌کند. فزاع افزود، السودانی نخست وزیر و عبدالغنی وزیر نفت، تاکید ویژه ای بر فعالیت این پالایشگاه دارند. عراق 15 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد، اما با اتمام عملیات بهره برداری و استفاده از حداکثر ظرفیت پالایشگاه، 60 درصد بنزین وارداتی استحصال می‌شود. وی ادامه داد: در تکمیل مراحل بهره برداری کامل از این پالایشگاه بزرگ، ظرفیت تولید نفت سفید و سایر محصولات پالایشگاهی کامل خواهد شد. (بغداد الیوم)

توسعه خطوط بین المللی هواپیمایی عراق

جهاد الدیوان، سخنگوی سازمان هواپیمایی عراق گفت سازمان هواپیمایی عراق توافقنامه‌های بین المللی با 6 کشور بریتانیا، روسیه، ایتالیا، رومانی، مجارستان و ونزوئلا در زمینه حمل و نقل هوایی و ارائه تسهیلات به مسافران را نهایی کرده است. الدیوان گفت که این سازمان دو توافقنامه با امارات و سوریه برای فعالسازی توافقنامه‌های عملیاتی مشترک و تسهیل عملکرد خطوط هوایی منعقد کرده است. وی اشاره کرد که مذاکراتی برای افتتاح مقاصد جدید با دو کشور ونزوئلا و مجارستان و پرواز مستقیم بین عراق و بریتانیا از طریق فعالسازی توافقنامه هوایی بین دو کشور وجود دارد. سخنگوی سازمان هواپیمایی عراق اشاره کرد که فعالسازی این توافقنامه‌ها به بازگرداندن حمل و نقل هوایی عراق به جایگاه طبیعی خود کمک خواهد کرد.(فرات نیوز)

کاهش تولید ناخالص داخلی در 2023

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی واقعی عراق در سال جاری 2023 به 1.1 درصد کاهش می یابد. به گزارش خبرگزاری الاقتصاد نیوز، آمار منتشره از سوی بانک جهانی حاکی است که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی عراق به میزان 1.1 درصد در سال 2023 کاهش می یابد. رشد تولید ناخالص داخلی عراق در سال های 2021 و 2022 به میزان 1.6 و 7 درصد بود. همچنین بانک جهانی در گزارش خود پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی عراق دوباره در سال 2024 و 2025 به ترتیب به 6 درصد و 3.7 درصد افزایش خواهد یافت. (اقتصاد نیوز)

واردات 3.6 میلیاردی عراق از ترکیه در 4 ماهه اول 2023

سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که صادرات ترکیه به عراق طی 4 ماه نخست سال جاری به 3.6 میلیارد دلار رسید. براساس اعلام سازمان آمار ترکیه، صادرات ترکیه طی 4 ماه نخست سال 2023، 11.8 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. این میزان از صادرات ترکیه به عراق، 4.6 درصد از صادرات این کشور به جهان را تشکیل می دهد. عراق اکثر نیاز خود به کالا را از کشورهای همجوار به ویژه ترکیه و ایران و همچنین از کشور چین که بزرگترین صادرکننده کالا در جهان است، وارد می‌کند. (شفق نیوز)

واردات 1.2 میلیاردی عراق از ایران در دو ماهه اول 1402

اتاق بازرگانی تهران، در جدیدترین گزارش خود، به بررسی ابعاد مختلف تجارت خارجی ایران در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری پرداخته است. به گزارش ایسنا، بر اساس برآوردهای انجام شده، کل تجارت ایران در اردیبهشت ماه امسال به مرز ۸.۷ میلیارد دلار رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی حدودا ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. در این بخش صادرات ایران ۳.۸ میلیارد دلار بوده که رشدی ۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد و واردات در همین دوره به عدد ۴.۹ میلیارد دلار رسیده که رشدی بیش از ۵۷ درصدی داشته است. در میان شرکای اصلی تجاری ایران، تغییراتی دیده می‌شود. در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، چین با ۲.۴ میلیارد دلار واردات اصلی‌ترین واردکننده کالا از ایران بوده و در همین مدت عراق با ۱.۲ میلیارد دلار در رتبه دوم و ترکیه، امارات متحده عربی و هند در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. (خبرگزاری ایسنا)

برنامه عراق برای خرید گندم از امریکا

وزرات بازرگانی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: اثیر داود الغریری، وزیر بازرگانی عراق در دفترش با هیئتی از کارشناسان شورای گندم امریکا دیدار کرد. در این بیانیه آمده است: سفر کارشناسان شورای گندم امریکا در ادامه دعوتی بود که این شورا از وزارت بازرگانی عراق برای سفر به واشنگتن و انجام مذاکرات همکاری در این زمینه داشت. سفر مذکور منجر به توافق بر سر سفر کارشناسان امریکایی به عراق برای اطلاع از نیاز بازار عراق با هدف بررسی آن و حمایت از عراق در تامین گندم برای تولید بهترین نوع آرد نول بود. وزیر عراقی در این دیدار به بررسی فعالیت کارخانه‌های آردسازی عراق و طرح این وزارتخانه برای تولید آرد نول و امکان توسعه این کارخانه‌ها پرداخت. وی همچنین بر تمایل عراق به همکاری با شرکت های امریکایی برای تامین گندم عراق از امریکا با بهترین کیفیت و قیمت و امکان ورود شرکت های بین المللی و امریکایی و همکاری در این زمینه برای دستیابی به نرخ مناسب به نفع دو طرف تاکید کرد. (خبرگزاری اینا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما