معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

وضعیت بخش کشاورزی آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی، زمین‌های قابل کشت برای تولید محصولات زراعی و مراتع دائمی 10 تا 12 درصد از کل سطح زمین را تشکیل می دهند.

جمهوری آفریقای جنوبی با 59.310.000 نفر (2020 ) و مساحت 1.219.090 کیلومتر مربع در جنوب قاره آفریقا واقع شده است و با کشورهای بوتسوانا، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، سوازیلند، زیمبابوه مرز مشترک دارد. این کشور لسوتو را در بر گرفته است. آفریقای جنوبی دارای آب و هوای معتدل همراه رطوبت های ساحلی و روزهای آفتابی و شب های سرد است. این کشور دارای معادن غنی و از جمله کشورهای صادرکننده مواد معدنی می‌باشد. آفریقای جنوبی کشوری نسبتاً خشک است و میانگین بارندگی سالانه آن حدود 464 میلی متر است. در حالی که کیپ غربی بیشتر بارندگی خود را در زمستان دریافت می‌کند، بقیه کشور معمولاً منطقه تابستانی بارانی است.آفریقای جنوبی زمین‌های حاصلخیز محدودی دارد و اکثر کشاورزان برای دستیابی به محصول خوب باید حاصلخیزی خاک خود را افزایش دهند. کشاورزان در مناطق حاصلخیز نیز باید غنای خاک خود را حفظ کنند، زیرا کشت مکرر خاک را از مواد مغذی تخلیه می‌کند.در آفریقای جنوبی، زمین‌های قابل کشت برای تولید محصولات زراعی و مراتع دائمی 10 تا 12 درصد از کل سطح زمین را تشکیل می دهند. آفریقای جنوبی به عنوان نیمه خشک طبقه بندی می‌شود و میانگین بارندگی آن کمتر از میانگین جهانی است. بر این اساس، کشاورزی دیم باید سیستم های مدیریتی با راندمان مصرف آب بالا را شناسایی و ارتقا دهد. این در کشوری با کمبود آب بسیار مهم است. منابع طبیعی این کشور شامل طلا، کروم، ذغال سنگ، سنگ آهن، منگنز، نیکل، فسفات، روی، اورانیوم، سنگ الماس، پلاتینیوم، مس، نمک و گاز طبیعی می‌باشند.

سهم برخی بخش های اقتصادی در تولید ناخالص داخلی عبارتند از:

-بخش کشاورزی، جنگل و ماهیگیری: 2.53 درصد

-بخش صنعت (از جمله ساخت و تولید): 23.42 درصد

-بخش خدمات: 64.57 درصد

-نیروی کار: بیش از 21 میلیون نفر

تولیدات کشاورزی شامل: ذرت، گندم، میوه و سبزیجات، نیشکر، گوشت گوساله، گوسفند، طیور، پشم و لبنیات

کشاورزی آفریقای جنوبی مبتنی بر بخش صنعت  

صنعت غلات یکی از بزرگترین صنایع کشاورزی در آفریقای جنوبی است. صنعت خوراک دام نقش اصلی در زنجیره تأمین غلات دارد. ذرت بزرگترین محصول تولیدی مزارع و مهمترین منبع کربوهیدرات در منطقه SADC برای مصرف حیوانات و انسان‌ها است و آفریقای جنوبی تولید کننده اصلی ذرت در منطقه SADC است. آفریقای جنوبی تنها کشور منطقه با تولید قابل توجه گندم است. میزان مصرف گندم در آفریقای جنوبی بالاترین میزان در کشورهای جنوب صحرای آفریقاست. صنعت گوشت ماکیان آفریقای جنوبی با ارزش ناخالص حدود 3 میلیارد دلار بزرگترین صنعت کشاورزی کشور است. در مقایسه با بقیه آفریقا، آفریقای جنوبی مدرن ترین و متنوع ترین اقتصاد کشاورزی را دارد. مقبول ترین تجهیزات کشاورزی در آفریقای جنوبی و منطقه عبارتند از: تراکتور- کمباین- Baler- دستگاه‌های کاشت نهال- تجهیزات و فناوری‌های دقیق کشاورزی- سمپاش ها- سیستم های آبیاری- ذخیره کننده‌ها- تجهیزات تست خاک- قطعات یدکی و امکانات خدماتی.

دیجیتالی شدن و همچنین استفاده مؤثر از کود و بذر در باز کردن چشم انداز کشاورزی در آفریقا به طور فزاینده ای اهمیت پیدا کرده است. برای ورود تجهیزات جدید به بازار آفریقای جنوبی موانع بسیار کمی وجود دارد. وسایلی مانند کاشت نهال، سمپاش ها و تجهیزات شخم زنی بدون عوارض هستند، مشروط بر اینکه دقیقاً همان محصول در این بازار تولید نشود. بیشتر تجهیزات کشاورزی دقیق از جمله کاشت نهال، سمپاش های خودران و کمباین از آمریکای جنوبی، اروپا و ایالات متحده وارد می‌شوند. آفریقای جنوبی سکویی برای "گسترش منطقه ای" است و فرصت های عالی برای کشورهای همسایه مانند زامبیا، آنگولا، موزامبیک و بوتسوانا در اختیار دارد. تراکتور و تجهیزات دست دوم نیز در بازارهای منطقه مورد استقبال خوبی قرار می‌گیرند. بیشتر کالاها را می‌توان بدون مجوز وارد آفریقای جنوبی کرد. کلیه معاملات تجاری وارداتی و صادراتی نیاز به اظهارنامه مالیاتی کالا دارد تا طبق عنوان تعرفه ای مناسب طبقه بندی شوند.

آفریقای جنوبی دارای بازار مبتنی بر اقتصاد کشاورزی است که بسیار متنوع می‌باشد و شامل تمام غلات عمده(به جز برنج)، دانه‌های روغنی، میوه‌های برگریز و نیمه گرمسیری، شکر، مرکبات و اغلب سبزیجات است. تولید دام شامل گاو، لبنیات، خوک و گوسفند می‌باشد و صنعت مرغ و تخم مرغ به خوبی توسعه یافته است. فعالیت های ارزش افزوده در این بخش شامل ذبح، فرآوری و نگهداری گوشت است. فرآوری و نگهداری میوه و سبزیجات؛ محصولات لبنی؛ محصولات آسیاب دانه؛ خرد کردن دانه‌های روغنی؛ خوراک دام، پالایش قند و کاکائو، شکلات و شیرینی پزی جزو سایر محصولات غذایی است که در این کشور تولید می‌شوند. مرکبات، شراب، انگور، ذرت و پشم بیشترین ارزش صادرات را به خود اختصاص داده اند. آفریقای جنوبی همچنین خشکبار، شکر، mohair، سیب و گلابی صادر می‌کند.

عمده محصولات وارداتی عبارتند از: برنج (437 میلیون دلار)، گندم (395 میلیون دلار)، اندام های مرغ (389 میلیون دلار)، روغن نخل (305 میلیون دلار)، ذرت (208 میلیون دلار)، و کنجاله سویا (173 میلیون دلار).

با وجود رکود اقتصادی فعلی، به نظر می رسد کشاورزان از شرایط فعلی کشاورزی خوشحال هستند. باران‌های پراکنده و شرایط آب و هوایی خشک مسائل متداول هستند و فرصت های لازم برای تجهیزات کاشت بدون شخم را فراهم می آورند. شرکت ها و کشاورزان علاقه زیادی به تجهیزات نمونه برداری از خاک نشان داده اند. ادغام فناوری دیجیتال در کشاورزی فرصتی بزرگ برای کشورهای جنوب صحرای آفریقاست. ظهور تلفن همراه به عنوان یک ابزار ارتباطی رایج، همراه با راه حل های مبتنی بر اینترنت، می‌تواند بطور قابل توجهی دسترسی به مسائل مالی کشاورزی را در زنجیره ارزش افزایش دهد. دیجیتالی شدن و همچنین استفاده مؤثر از کود و بذر چشم انداز کشاورزی در آفریقا را به طور فزاینده ای روشن تر نشان می دهد. فناوری‌های پیشرفته در کشاورزی شامل مدیریت داده‌ها، یادگیری ماشین آلات، هوش مصنوعی، اتوماسیون و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر پهپاد است. تحقیقات و فناوری تولید، که آفریقای جنوبی باید در آن سرمایه گذاری کند، زمینه ای برای رشد در بخش کشاورزی و کاهش آسیب پذیری محصولات زراعی و دام است.

برای ورود تجهیزات جدید به بازار آفریقای جنوبی موانع بسیار کمی وجود دارد. وسایلی مانند کاشت نهال، سمپاش ها و تجهیزات شخم زنی بدون عوارض هستند، مشروط بر اینکه دقیقاً همان محصول در این بازار تولید نشود. بیشتر تجهیزات کشاورزی دقیق از جمله کاشت نهال، سمپاش های خودران و کمباین از آمریکای جنوبی، اروپا و ایالات متحده وارد می‌شوند. لوازم جانبی کوچکتر در داخل خریداری می‌شوند. مارک های مشهور آمریکایی مانند Massey Ferguson ، John Deere ، New Holland ، AGCO و Case IH به دلیل کیفیتشان در این بازار بسیار پرطرفدار و مشهور هستند.

آفریقای جنوبی سکویی برای "گسترش منطقه ای" است و فرصت های عالی برای کشورهای همسایه مانند زامبیا، آنگولا، موزامبیک و بوتسوانا در اختیار دارد. تراکتور و تجهیزات دست دوم نیز در بازارهای منطقه مورد استقبال خوبی قرار می‌گیرند.

آفریقای جنوبی میزبان بزرگترین نمایشگاه تجهیزات کشاورزی در این قاره به نام روز برداشت NAMPO است. این نمایشگاه در ماه مه هر سال برگزار می‌شود و فرصتی عالی برای شرکت ها برای نمایش تجهیزات و فناوری خود فراهم می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما