معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته دوم خرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بریتانیا 34 میلیارد دلار در آذربایجان سرمایه گذاری کرده است

بریتانیا با سرمایه گذاری 34 میلیارد دلاری بزرگترین سرمایه گذار خارجی در آذربایجان است. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، این مطلب  در دیدار پرویز شهباز اف وزیر انرژی آذربایجان با بارونس اما نیکلسون نماینده تجاری نخست وزیر بریتانیا در امور آذربایجان، بیان شد. پرویز شهبازوف درباره  این دیدار در حساب توییتر خود نوشت: در این دیدار، در مورد انتقال به انرژی پاک و همچنین توسعه همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون بین دولتی بحث و تبادل نظر شد.

https://report.az/energetika/perviz-sahbazov-britaniya-azerbaycana-34-milyard-abs-dollari-sermaye-yatirib/

 

افتتاح نمایشگاه بین المللی نفت و گاز خزر با  حضور رئیس جمهور آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز 31 ماه می در افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز خزر " و یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی و انرژی سبز خزر - "قدرت خزر" در مرکز اکسپوی باکو شرکت کرد.راسل تیلور، مشاور هیئت مدیره شرکت بریتانیایی "ICA Group" در مراسم افتتاحیه سخنرانی و بر اهمیت این برنامه  تاکید کرد.

وی گفت: امسال 320 شرکت مختلف از  35 کشور در این نمایشگاه حضور دارند که به معنای افزایش 25 تا 30 درصدی نسبت به نمایشگاه سال گذشته است. هفته انرژی فعلی باکو نیز مصادف با یک رویداد مهم - سالگرد حیدر علی اف رهبر ملی آذربایجان است. رئیس جمهور آذربایجان  سال 2023 را «سال حیدر علی اف» اعلام کرده است و البته در تمامی نمایشگاه‌ها به این موضوع توجه ویژه ای خواهد شد. در چارچوب نمایشگاه غرفه ای نیز به مناسبت صدمین سالگرد رهبر ملی آذربایجان داریم.

https://president.az/az/articles/view/60065

 

کسری بودجه عمومی آذربایجان 210 میلیون منات افزایش می یابد

کسری بودجه دولتی اصلاح شده آذربایجان برای سال 2023 با افزایش 210 میلیون منات به 2 میلیارد و 789.3 میلیون منات می رسد. به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از وزارت دارایی، تامین مالی افزایش کسری بودجه از طریق استقراض داخلی و درآمدهای اضافی حاصل از خصوصی سازی تامین خواهد شد. نسبت کسری به تولید ناخالص داخلی مورد پیش بینی در پایان سال جاری 2.5 درصد خواهد بود.

https://report.az/maliyye-xeberleri/azerbaycanin-dovlet-budcesinin-kesiri-210-milyon-manat-artirilir/

 

حجم مبادلات تجاری آذربایجان با گرجستان به 5 درصد افزایش یافت

حجم کل مبادلات تجاری آذربایجان و گرجستان در ژانویه تا آوریل سال جاری 15 میلیون و 951.03 هزار دلار آمریکا معادل 4.7 درصد افزایش یافت و به 355 میلیون و 660.97 هزار دلار رسید. به گزارش پرتال خبری «ورگیلر آذ» به نقل از کمیته دولتی گمرک، در چهار ماهه نخست سال جاری، 326 میلیون و 592.79 هزار دلار کالا از جمهوری آذربایجان به گرجستان صادر شد که 21 میلیون و 251.11 هزار دلار معادل 6.9 درصد بیشتر از شاخص مشابه سال 2022 است.

ارزش محصولات وارداتی از گرجستان به آذربایجان با 15.4 درصد کاهش معادل 5 میلیون و 300.08 هزار دلار به 29 میلیون و 068.18 هزار دلار رسید.

بر اساس نتایج ژانویه تا آوریل سال جاری، سهم تجارت با گرجستان از کل مبادلات تجاری این کشور 2 درصد بوده که 0.16 واحد درصد کمتر از شاخص مشابه سال گذشته است./ل

https://t.me/economy_az/10788

 

آذربایجان در سال جاری بیش از 24 میلیارد متر مکعب گاز صادر می‌کند

پیش بینی شده است  آذربایجان در سال جاری بیش از 24 میلیارد متر مکعب گاز صادر کند که حدود نیمی از آن به اروپا عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «آپا»، پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان این مطلب را در بیست و هشتمین مجمع انرژی باکو بیان کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گاز آذربایجان به 6 کشور صادر می‌شود، گفت: با گسترش کریدور گازی جنوب و راه اندازی پروژه «حلقه همبستگی»، ممکن است تعداد کشورهای واردکننده گاز آذربایجان بیش از 10 کشور باشد. ما پروژه‌ها را نه تنها از منظر تجاری، بلکه از نقطه نظر استراتژیک نیز برنامه ریزی می‌کنیم. بهره برداری از انواع منابع انرژی دریای خزر و صادرات آن به بازارهای جهانی همواره به صورت موازی و متوالی بوده و باید انجام شود.

پرویز شهبازوف افزود: هم اکنون آذربایجان در حال کار بر روی چندین منبع برای افزایش حجم گاز است. منبع اصلی ذخایر غنی گاز ماست. ذخایر گاز قابل بازیافت ما 933 میلیارد متر مکعب است، ذخایر اثبات شده ما 1.7 تریلیون متر مکعب و ذخایر پیش بینی شده ما حدود 4 تریلیون متر مکعب است. انتظار می رود پروژه‌های آبشرون، قره باغ، امید، بابک و گاز عمیق آذری-چراغ- گونشلی در کوتاه مدت و میان مدت حجم بیشتری از گاز تولید و به شرکای ما صادر شود./

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/perviz-sahbazov-bu-il-azerbaycanin-24-mlrd-kubmetrden-cox-qaz-ixrac-edeceyi-gozlenilir-768775

فرستاده تجاری بریتانیا: آذربایجان پتانسیل بالایی در زمینه انرژی بادی دریایی دارد

به گزارش خبرگزاری «آپا»، بارونس اما نیکلسون فرستاده تجاری نخست وزیر انگلیس در امور آذربایجان در بیست و هشتمین مجمع انرژی باکو: 30 سال است که یک مشارکت بسیار قوی بین بریتانیا و آذربایجان ایجاد شده است. این مشارکت همه حوزه‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد و بخش نفت و گاز در ردیف اول قرار دارد. بریتانیا مانند همیشه در خط مقدم انرژی سبز در آذربایجان طی سالیان گذشته بوده است. این ما را بسیار خوشحال می‌کند. به گفته وی، این اقدامات در چارچوب مشارکت با شرکت «بی پی» و سایر شرکت ها اجرا می‌شود.

وی گفت: آذربایجان پتانسیل زیادی در زمینه انرژی بادی دریایی دارد. ما فکر می‌کنیم که چنین پروژه‌هایی حیاتی هستند. این یک ماموریت بسیار خوب از نظر دستیابی به اهداف تعیین شده توسط آذربایجان در زمینه تامین انرژی پاک تر است. ما آماده ایم تا تجربه بریتانیا در زمینه انرژی بادی دریایی را با شما به اشتراک بگذاریم.

https://apa.az/az/senaye-ve-energetika/britaniyanin-ticaret-elcisi-azerbaycanin-denizde-kulek-enerjisi-ile-bagli-boyuk-potensiali-var-768778

آذربایجان می‌تواند سالانه 54 میلیون تن بار را از طریق کریدورهای فعال  حمل و نقل کند

آذربایجان می‌تواند حجم کل سالانه حمل و نقل بار در کریدورهای حمل و نقل بین المللی (شمال-جنوب، شرق-غرب) را به 54 میلیون تن افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری «رپورت»، امیل ممدوف مشاور رئیس هیئت مدیره شرکت راه آهن آذربایجان با  اعلام این مطلب، گفت: موقعیت جغرافیایی آذربایجان شرایط مساعدی را برای این امر فراهم می‌کند. راه آهن آذربایجان به توسعه کریدورها کمک می‌کند. مذاکرات منظم با سایر شرکت کنندگان در کریدور انجام می‌شود تا تعرفه‌ها در کریدور میانی بدون تغییر باقی بماند و توافقاتی صورت می‌گیرد تا قیمت ها ثابت باشد.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycan-neqliyyat-dehlizleri-uzre-illik-54-milyon-ton-yuk-dasiya-biler/

یادداشت تفاهم همکاری جمهوری آذربایجان با یک شرکت چینی در حوزه انرژی امضا شد

یادداشت تفاهم همکاری وزارت انرژی آذربایجان با شرکت «سرمایه گذاری خارجی گروه چین گژوبا» در مورد پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر امضا شد. پرویز شهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در توییتر خود با اعلام این خبر نوشت: یک شرکت چینی نیز به ایجاد نیروهای انرژی سبز در آذربایجان پیوست. وزارت انرژی امروز با یک شرکت چینی تفاهم نامه ای برای اجرای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر 2 گیگاواتی امضا کرد.

https://report.az/energetika/azerbaycan-cin-sirketi-ile-enerji-sahesi-uzre-anlasma-memorandumu-imzalayib/

 

معاون اول سوکار: 192 میلیارد متر مکعب گاز از میدان «شاه دنیز» تولید شده است

معاون اول شرکت دولتی نفت آذربایجان ( سوکار) گفت: تا به حال 192 میلیارد متر مکعب گاز از میدان گازی «شاه دنیز» واقع در بخش آذربایجانی دریای خزر تولید شده است. خوشبخت یوسف زاده این مطلب را طی سخنانی در در دومین روز مجمع انرژی باکو بیان کرد.  به گفته وی، تا امروز 41 میلیون تن میعانات گازی از این میدان تولید شده است. یوسف زاده خاطرنشان کرد: ذخایر گاز طبیعی میدان شاهدنیز 1200 میلیارد مترمکعب و ذخایر میعانات گازی 240 میلیون تن برآورد شده است.

https://report.az/energetika/xosbext-yusifzade-sahdeniz-yatagindan-192-milyard-kubmetr-qaz-hasil-edilib/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما