معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم خرداد ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش نرخ دلار در ترکیه

نرخ دلار که  به مدت 9 ماه با فروش ذخایر و مداخلات بانک مرکزی ترکیه تحت کنترل درآمده بود، پس از اولین جلسه کابینه جدید دولت در روز سه شنبه 6 ژوئن؛ شروع به افزایش کرد و شدیدترین افزایش را از زمان شوک نرخ ارز در سال 2021 تجربه نمود. لیر ترکیه روز گذشته بدترین روز خود را در 1.5 سال اخیر پشت سر گذاشت. حرکت صعودی دلار در برابرلیر ترک که از ابتدای هفته جاری ادامه داشته است، در اولین بخش از روز معاملاتی جدید شتاب بیشتری گرفت. این رکورد با افزایش  20 درصدی نرخ دلار در برابرلیر از مرز 23  لیرگذشت. افزایش روزانه نرخ دلار در برابر لیر به 7 درصد رسیده است. با افزایش شدید نرخ دلار، حداقل دستمزد ظرف 10 روز 60 دلار کاهش یافت. حداقل دستمزد در ترکیه 8500 لیر می‌باشد. قبل از انتخابات با نرخ دلار 19.97 میزان حداقل دستمزد که بالغ بر 425 دلار بود با افزایش نرخ دلار به 23.3 میزان به 365 دلار کاهش یافت.

اوزگور دمیرتاش از اقتصاددانان مطرح ترکیه در حساب کاربری توئیتر خود در خصوص افزایش نرخ دلار بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: نرخ برابری دلار در برابر لیر ترک که پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شروع به افزایش کرد، تا امروز 17 درصد افزایش یافته است. 

https://www.haberturk.com/ekonomi

افزایش قیمت حامل‌های سوخت در ترکیه

در پی افزایش شدید نرخ دلار در برابر لیر ترک، سازمان تنظیم بازار انرژی اعلام کرد قیمت هر لیتر بنزین 2.70 لیر، گازوئیل 1.37 لیر و گاز مایع نیز 67 قوروش افزایش خواهد یافت. اقتصاددانان معتقدند با افزایش نرخ دلار که سبب افزایش قیمت حامل‌های سوخت خواهد شد، باید منتظر افزایش نرخ تورم باشیم. هم‌اینک نرخ هر لیتر بنزین در ترکیه 22 و گاوزئیل 21.5 لیر می‌باشد.

https://www.dunya.com/ekonomi

اولین زن رئیس بانک مرکزی ترکیه

با حکم اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در روزنامه رسمی نیز منتشر گردید، حافظه غایه ارکان به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی این کشور جانشین شهاب کاواجی اوغلو شد. شهاب کاواجی اوغلو نیز بعنوان رئیس جدید سازمان تنظیم مقررات بانکی منصوب گردید.

 گفته می‌شود، حافظه غایه ارکان مدتها پیش به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه در دستور کار قرار داشت، اما به‌دلیل افزایش نرخ ارز، این انتصاب به تاخیر افتاد تا مدیریت جدید بانک مرکزی پاسخگوی افزایش شدید نرخ ارز طی روزهای اخیر نباشد.

https://www.sondakika.com/ekonomi/haber

نرخ تورم ترکیه 39.5 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه نرخ تورم این کشور در ماه می2023 را 39.54 درصد اعلام کرد. به‌ این ترتیب تورم سالانه برای 7 ماه متوالی کاهش یافت. با محاسبه قیمت گاز طبیعی به‌صورت صفر، تورم سالانه برای اولین بار از دسامبر 2021 به زیر 40 درصد رسید.

در همین ارتباط، موسسه اعتبار سنجی فیچ در خصوص نرخ تورم ترکیه اعلام کرد،  انتظار می‌رود نرخ تورم در ترکیه پس از مدتی ماندن در باند 35 تا 40 درصد، روند کاهشی به‌خود گرفته و تا اواسط سال 2024 به باند 15 تا 20 درصد برسد.

https://www.tuik.gov.tr

کاهش واردات گاز طبیعی ترکیه در سال 2022

 بر اساس «گزارش بخش بازار گاز طبیعی برای سال 2022» سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی ترکیه، مجموع واردات گاز طبیعی این کشور در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 با 6.9 درصد کاهش به 54 میلیارد و 661 میلیون متر مکعب رسید. بیشترین واردات گاز طبیعی از کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان، آمریکا و الجزایر بوده است. در سال گذشته 39 میلیارد و 490 میلیون مترمکعب گاز از طریق خط لوله لوله و  15 میلیارد و 170 میلیون متر مکعب نیز بصورت ال‌ان‌جی وارد شده است. برپایه این گزارش، سهم مسکن در مصرف گاز طبیعی 33.6 درصد، سهم تولید برق 27.1 درصد، سهم صنعت 25 درصد و مابقی سهم سایر بخش‌ها بوده است.

https://www.dunya.com/ekonomi

شرکت ترکیش ایر درصدد خرید 600 فروند هواپیمای مسافربری جدید است

 احمد بولات رئیس هیئت مدیره شرکت ترکیش‌ایرلاین با بیان اینکه در سال گذشته حدود 50 میلیون گردشگر از ترکیه بازدید کردند، گفت: نیمی از این گردشگران با شرکت هواپیمایی ترکیش سفر کردند و انتظار داریم امسال 60 میلیون گردشگر به ترکیه بیایند. وی همچین اعلام کرد که در حال مذاکره با شرکتهای هواپیمایی بوئینگ و ایرباس برای سفارش حدود 600  فروند هواپیمای جدید هستند.

https://www.haberturk.com/ekonomi

پیش بینی OECD  در خصوص نرخ رشد و تورم ترکیه

سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در جدیدترین گزارش خود، پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی ترکیه در پایان سال 2023 را از 2.8 به 3.6 درصد افزایش داد. براساس گزارش وضعیت اقتصادی ماه ژوئن این سازمان، پیش‌بینی در مورد میزان رشد اقتصادی جهان هم از سطح 2.6 درصد به 2.7 درصد ارتقا یافت.

پیش‌بینی این سازمان برای رشد اقتصادی ترکیه در سال 2024 نیز از سطح 3.8 به نرخ 3.7 اصلاح گردید. این سازمان همچنین پیش‌بینی‌ نموده است نرخ تورم ترکیه در پایان سال 2023 به44.8 درصد و برای سال آینده به 40.8 درصد برسد.

https://www.aa.com.tr/

 

گزارش بانک مرکزی ترکیه در خصوص میزان ذخایر ارزی این کشور

بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه میزان ذخایر ارزی  این کشورتا دوم ژوئن 2023  با یک میلیارد و ۷۲۱ میلیون دلار افزایش به ۵۸ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار و میزان ذخایر طلا نیز در این مدت با 307 میلیون دلار افزایش از 41 میلیارد و 939 میلیون دلار به 42 میلیارد و 246 میلیون دلار رسید. به این ترتیب مجموع ذخایر بانک مرکزی در هفته دوم ژوئن با 2 میلیارد و 28 میلیون دلار افزایش نسبت به هفته قبل از 98 میلیارد و 458 میلیون دلار به 100 میلیارد و 486 میلیون دلار رسید.

https://www.haberturk.com/tcmb-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما