معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۲

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول خرداد ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 آغاز کشت برنج در حکاری

کشاورزان بخش چوکورجا-حکاری ضمن آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی خود، کشت برنج در این اراضی را آغاز کردند. کشت برنج در این منطقه در روستایی با 200 خانوار سکنه آغاز و به دلیل شرایط خاص این اراضی بدون بهره گیری از ماشین‌آلات کشاورزی به بصورت سنتی انجام می‌گیرد. بر اساس این خبر بهترین برنج ترکیه در منطقه چوکورجا کشت می‌گردد. (2023/05/25، حکاری)

ده‌ها میلیون لیره خسارت بارش تگرگ به اراضی تحت کشت در باتمان

ده‌ها هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت در استان باتمان در پی بارش تگرگ در این استان دچار خسارت شدید شد. بارش ناگهانی و شدید تگرگ موجب ایجاد خسارت در محصول عدس، جو، گندم، ذرت و پنبه در این استان به ارزش ده‌ها میلیون لیره گردید. کشاورزان منطقه انتظار دارند خسارات وارده به ایشان از سوی دولت جبران شود. همچنین وزش طوفان در این استان نیز موجب قطع و واژگونی درختان بعضاً بر روی خودروهای سواری نیز گردید. (2023/05/31، باتمان)

  لغو منع کشت سیب زمینی و چغندر در پی افزایش بارش‌ها در سیواس

رییس اتاق کشاورزی سیواس اعلام داشت در پی افزایش بارش‌ها در دوره اخیر در استان سیواس و افزایش ذخایر سدهای استان به 85% ظرفیت سدهای سطح استان، منع کشت سیب زمینی و چغندر در این استان لغو گردید. این ممنوعیت در نتیجه خشکسالی ایجاد شده در استان سیواس، در ماه دسامبر 2022 میلادی وضع شده بود. وی همچنین اظهار داشت در سال جاری هیچگونه مشکل در زمینه آبرسانی در بخش کشاورزی وجود نداشته، همچنان شاهد وقوع بارش‌ها در پایان ماه می‌بوده و تنها معضل ما بارش تگرگ می‌باشد که در برخی مناطق استان با آن روبرو بوده و درصورت عدم بارش تگرگ، برداشت محصول بیش از پیش نیز خواهد بود. (2023/06/01، سیواس)

  مبادلات تجاری نزدیک به صفر در آرداهان به رغم دارا بودن 3 دروازه مرزی

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان آمار ترکیه، مبادلات تجاری از دروازه‌های مرزی استان آرداهان با دارا بودن 3 دروازه مرزی؛ موسوم به دروازه‌های مرزی پوسوف-ترک‌گوزو، چیلدیر-آک‌تاش و سومین آن‌ها که بر روی خط آهن قارص-تفلیس-باکو قرار دارد؛ همچنان با کاهش روبرو می‌باشد.

بر همین اساس صادرات در ماه آوریل سال 2023 نسبت به بازه مشابه سال گذشته با 13.7 درصد کاهش به عدد 100 هزار دلار و واردات نیز با 81.7% کاهش به عدد 10 هزار دلار رسید.

در همین مدت نسبت به بازه مشابه سال گذشته، در اغدیر صادرات 52.1% کاهش و واردات 25.9% کاهش، در آغری صادرات 28.4% درصد کاهش و واردات نیز 10.5% کاهش و در قارص نیز صادرات 23.2% افزایش و واردات نیز 7.7% افزایش داشته است. (2023/06/01، آرداهان)

عملیات کلنگ‌زنی احداث بیمارستان 500 تختخوابی در بینگول

مدیریت بهداشت و سلامت استانداری بینگول اعلام داشت کلنگ‌زنی عملیات احداث بیمارستان 500 تختخوابی دولتی بینگول انجام شد. این مدیریت همچنین با اعلام این مطلب که ساخت این بیمارستان طی دو سال به اتمام خواهد رسید، ساخت آن را با هدف خدمت‌رسانی به بیماران استان بینگول و استان‌های همجوار عنوان کرد. در ساخت این بیمارستان از عایق‌های لرزه‌ای بهره‌گیری خواهد شد. (2023/05/24، بینگول)

عملیات کلنگ زنی احداث بیمارستان 500 تختخوابی در قارص

عملیات کلنگ زنی احداث بیمارستان 500 تختخوابی قارص با حضور صباح‌الدین آیدین، معاون وزیر بهداشت ترکیه و احمد ارسلان، شصت و پنجمین وزیر حمل و نقل ترکیه، استاندار قارص، رییس اداره امنیت قارص و نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه از استان قارص برگزار شد.

بیمارستان دولتی قارص که ارزش مناقصه ساخت آن 1 میلیارد و 719 میلیون لیره ترک می‌باشد، در زمینی به مساحت 282 هزار متر مربع به احداث خواهد رسید که از این میزان 141 هزار متر مربع را فضای باز و 141 هزارمتر مربع را فضای سرپوشیده تشکیل خواهد داد. همچنین فضای سرپوشیده این بیمارستان شامل 18 اتاق عمل، بخش نگهداری از نوزاد با ظرفیت 43 نوزاد، بخش نگهداری از بزرگسالان با ظرفیت 56 تختخواب، بخش مراقبت‌های ویژه از نوزادان با ظرفیت 43 نوزاد و بخش مراقبت‌های ویژه اورژانس با ظرفیت 4 تختخواب و مجموع 138پلی‌کلینیک خواهد بود. همچنین برنامه ریزی‌های صورت گرفته در راستای اتمام این بیمارستان در سال 2025 می‌باشد. (2023/05/02، قارص)

 

هجوم ملخ‌ها به استان موش

حمله ملخ‌ها که پیشتر نیز در بسیاری از استان‌ها ترکیه رخ داده است اینبار گریبانگیر استان موش شد. با بالا گرفتن نگرانی‌ها از آسیب به اراضی تحت کشت توسط دسته‌های مهاجم ملخ‌ها که در حال حرکت به سمت دشت هستند، مدیریت کشاورزی و جنگلداری استان موش سم‌پاشی در این مناطق را آغاز کرده است. (2023/05/25، وان)

  افتتاح مرکز طب سنتی و مکمل در وان

مرکز طب سنتی و مکمل وان، در بیمارستان آموزشی پژوهشی این استان به افتتاح رسید. افتتاح این مرکز با حضور مدیر بهداشت و سلامت استانداری وان و نیز سرتیم پزشکان مرکز انجام شد. مدیر بهداشت و سلامت استانداری وان در مراسم افتتاحیه ضمن تشکر از تمامی افراد دست اندر کار راه اندازی این مرکز گفت وزارت بهداشت از طب سنتی و مکمل حمایت می‌کند و فعالیت این مرکز از فردا آغاز می‌گردد. سرتیم پزشکان این مرکز نیز گفت تمام تلاش ما در راستای پیشپیری از مراجعه بیماران سطح استان به استان‌های دیگر بوده و در این خصوص پیشرفت‌های بسیاری بدست آورده‌ایم. (2023/05/26، وان)

  سفر 100 هزار گردشگر طی 5 ماه به استان وان

مدیر فرهنگ و گردشگری استانداری وان ابراز داشت از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 100 هزار گردشگر خارجی و داخلی به وان سفر کرده‌اند. وی ضمن بیان این مطلب که با پایان فراگیری ویروس کورونا، سال 2022 سالی خوب از نظر گردشگری برای این استان بود افزود در سال 2023 نیز اهداف و اعداد بیشتری نسبت به سال گذشته تعیین شده‌اند.

وی با بیان اینکه در 5 ماهه نخست سال 2023 نزدیک به 100 هزار نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی شهر وان بازدید به عمل آورده‌اند گفت برنامه ما رسیدن به عدد 300 هزار بازدید کننده تا پایان سال 2023 میلادی می‌باشد. او با بیان این مطلب که با یک مجری تورهای گردشی روس که اخیرا گردشگران روسیه را به وان آورده گفتگو داشته ادامه داد هرچند گردشگری وان وابسته به گردشگران ایرانی می‌باشد اما برای سال جاری می‌توان شاهد حضور گردشگران روس نیز در وان بود. وی گفت هر چند گردشگران و میهمانان ایرانی به وان سفر می‌کنند اما جذب گردشگر از سایر کشورها نیز در شکل گیری ظرفیت‌‌های هرچه بیشتر در حوزه گردشگری استان و افزایش کیفیت آن بسیار موثر بوده و در این زمینه ایجاد بستری مناسب را در پی خواهد داشت. (2023/05/29، وان)

برگزاری نشست طرح جامع گردشگری وان

جلسه "طرح جامع گردشگری وان" که تعیین کننده نقشه راه گردشگری وان از سال 2023 تا 2027 می‌باشد به ریاست اوزان بالجی، استاندار و جانشین شهردار وان برگزار گردید. بر این اساس قرار است تا بر روی 16 سیاست اصلی که شاکله طرح جامع گردشگری بوده و از سوی دانشگاه کاپادوکیا (نوشهر) تهیه شده، مطالعاتی صورت پذیرد.

در این جلسه که با حضور رییس، هماهنگ کننده هیئت امنا، و یکی از اساتید دانشگاه کاپادوکیا، یکی از اساتید دانشگاه حاجی بایرام ولی آنکارا، دبیر کل شهرداری وان، مدیر فرهنگ و گردشگری استانداری وان و رییس اداره فرهنگ و امور اجتماعی شهرداری وان برگزار شد، به موضوع توسعه گردشگری وان در تمامی زمینه‌ها پرداخته شد.

اوزان بالجی، استاندار وان در این جلسه ابراز داشت: «گردشگری برای استان وان دارای اهمیت بسیاری است. طرح جامع گردشگری وان که با انجام مطالعات علمی تهیه شده است برای گردشگری وان دارای اهمیت بسیاری بوده که در این جلسه به بررسی آن پرداخته شد. به امید پروردگار در آینده نزدیک با عوامل این طرح گرد هم آمده و به این طرح جامه عمل خواهیم پوشاند». (2023/05/30، وان)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما