معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم خردادماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در معاملات هفته گذشته بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان محصولاتی از قبیل بنزین، سوخت هواپیما و نخ به فروش رسیده که مجموع ارزش کل معاملات معادل 67 میلیون و 715 هزار و 500 دلار آمریکا اعلام شده است.

بازرگانانی از کشورهای امارات متحده و ازبکستان 30 هزار تن سوخت هواپیمای TC-1 به ارزش 18 میلیون و 495 هزار دلار را خریداری کردند. قیمت هر تن از این محصول در معاملات 616.5 دلار بوده است. این خبر در وبسایت رسمی‌بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان گزارش شده است.

همچنین نمایندگان محافل تجاری کشورهای افغانستان، امارات متحده عربی و هنگ کنگ 70 هزار تن بنزین ECO-93 را به قیمت هر تن 679.5 دلار خریداری کردند که ارزش کل معاملات 47 میلیون و 565 هزار دلار آمریکا گزارش شده است. همچنین تجاری از کشور ترکیه، نخ پنبه‌ای را به ارزش یک میلیون و 655 هزار و 500 دلار آمریکا به صورت ارزی خریداری کردند. حجم مبادلات ارزی هفته گذشته در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به 80 میلیون و 30 هزار دلار آمریکا رسید.

منبع: سایت https://business.com.tm/tm/post/10198

افتتاحیه مجتمع جدید سوارکاری

بنا به اعلام خبرگزاری دولتی ترکمنستان ، در آخرین روزهای آوریل 2023 ، مراسم افتتاح مجتمع سوارکاری نیروهای نظامی و انتظامی‌کشور در ناحیه آک بوگدای ، با حضور رئیس جمهور سردار بردی محمداف ، برگزار گردید. افتتاح این مجتمع جدید سوارکاری شاهدی بر اقدامات هدفمند در کشور برای نوسازی و ارتقای بنیان مادی و فنی نیروهای مسلح و ایجاد شرایط مناسب برای خدمت و زندگی پرسنل نظامی می‌باشد.

مساحت زمین اختصاص یافته برای ساخت این مجتمع 40 هکتار می‌باشد که شامل امکاناتی نظیر ساختمان‌های اداری و VIP، مانژ روباز، اصطبل برای نگهداری 500 راس اسب، تاسیسات فنی، جایگاهی با ظرفیت 100 نفر، پارکینگ و غیره می‌باشد.

یک کلینیک دامپزشکی نیز با تجهیزات لازم برای نظارت بر سلامت اسب ها در  این مجتمع ساخته شده است که تجهیزات آن ، کاملاً مطابق با استانداردهای بین المللی است. ساختار مجموعه سوارکاری همچنین شامل استخر برای اسب ها و ساختمان قرنطینه است که در آن اقدامات مناسب برای پیشگیری از بیمار شدن اسب ها انجام می‌شود. مجموعه سوارکاری جدید به طور کامل مطابق با اقتضائات روز بوده و همه موارد لازم برای آموزش و آماده سازی اسب های مسابقه ای فراهم شده است.

منبع: https://salamnews.tm/ru/section/ykdysadyyet/gurlusyk/kopetdagyn-eteginde-taze-atcylyk-toplumy-acyldy-9989aa

 

تولید ید از پسماند نفتی در ترکمنستان

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، این کشور استفاده از پسماند نفتی میدان گوتورتپه را برای تولید ید آغاز کرده است. بر اساس این گزارش، رسوباتی که در اثر استخراج نفت در سطح میدان نفتی ایجاد می‌شود، برای تولید ید استفاده می‌شود. رسوبات مذکور پس از مثبت بودن نتایج آنالیز فنی در آزمایشگاه، برای بهره برداری به کارخانه ید ارسال می‌شوند.

میدان نفتی گوتورتپه در سال 2010 در استان بالکان ترکمنستان کشف شده و در حال حاضر، در این میدان 15 چاه وجود دارد.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10167/turkmenistan-nachal-ispolzovat-neftyanye-othody-dlya-proizvodstva-ioda

 

احداث یک دهکده زیست محیطی در ساحل دریاچه «آلتین عصیر» ترکمنستان

شرکت ترکیه ای Çalık Enerji یک دهکده مدرن زیست محیطی در ساحل دریاچه «آلتین عصیر» ترکمنستان واقع در مرکز صحرای قره قوم خواهد ساخت. به گزارش پایگاه خبری «News Central Asia»، این مطلب را گکمن توپوز معاون سرمایه گذاری و انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت «چالیک انرژی» در همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه سوخت و انرژی ترکمنستان در دبی اعلام کرده است.

دریاچه «آلتین عصیر» ترکمنستان یکی از بزرگترین مخازن مصنوعی آب در جهان است. شبکه گسترده ای از کانال ها، روان آب های کشاورزی و باران را از تمام مناطق ترکمنستان جمع آوری کرده و به دریاچه می رسانند که هنوز در حال ساخت است.

خاطرنشان می‌شود که این پروژه در 264 کیلومتری عشق آباد واقع شده و هزینه ساخت آن حدود 4.5 میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین ممکن است 15 سال طول بکشد تا دریاچه بطور کامل پر شود، پس از آن «آلتین عصیر» مساحتی معادل 2000 کیلومتر مربع را اشغال خواهد کرد و حداکثر عمق آن 70 متر خواهد بود.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/61077/tureckaya-kompaniya-postroit-v-turkmenistane-ekoselo-na-poberezhe-ozera-altyn-asyr

 

تحویل دومین هواپیمای باری ایرباس A330-200P2F به ناوگان هواپیمایی ترکمنستان

یک هواپیمای دیگر ایرباس A330-200 مدل P2F به ناوگان هواپیمایی "ترکمنستان" پیوست. این هواپیما در آخرین روزهای آوریل در فرودگاه بین المللی عشق آباد به زمین نشست.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، این دومین هواپیما از این نوع در ناوگان هواپیمایی این کشور است. اولین هواپیمای باری ایرباس A330-200P2F در مارس 2023 بر اساس قراردادی که در ژانویه 2021 به امضا رسید به ترکمنستان تحویل داده شد.

تحویل این هواپیما در چارچوب برنامه ملی توسعه هوانوردی غیرنظامی ترکمنستان برای سال‌های 2030-2013 انجام شد. ایرباس A330-200P2F برای حمل بار با پیکربندی‌های مختلف در مسافت های طولانی بهینه شده است. وزن محموله هواپیمای مذکور می‌تواند به 61 تن برسد. با چنین هواپیمایی، بردن بار تا مسافت 7700 کیلومتر دشوار نیست. در عین حال، هزینه تحویل محموله به ازای هر تن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

شایان توجه است که در حال حاضر ، ناوگان "هواپیمایی ترکمنستان" متشکل از سی هواپیمای ساخت «Boeing»، «Bombardier»، «British Aerospace» و ایلوشین می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما