معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

معرفی بورس کالا و مواد اولیه دولتی ترکمنستان

بورس کالا و مواد اولیه دولتی ترکمنستان با فرمان رئیس جمهور ترکمنستان در تاریخ 29 ژوئیه 1994 تأسیس شد و مهمترین نهاد اقتصادی این کشور است که وظیفه اصلی تنظیم دولتی معاملات صادرات و واردات را بر عهده دارد.

طیف فعالیت بورس کالا و مواد اولیه دولتی ترکمنستان (The State Commodity & Raw Materials Exchange of Turkmenistan) بسیار گسترده است. در این بورس کالاهای مختلف (به استثنای آثار هنری و املاک و مستغلات) از طریق مزایده پذیرفته و به فروش می رسد. نوع محصولات و موجودی آنها برای مبادله در این بورس توسط کابینه وزراء تعیین می‌شود.

بر اساس قانون ترکمنستان "در مورد مبادلات کالا و مواد خام"، شرکت ها و سازمان‌ها با هر نوع مالکیت، شهروندان ترکمنستان و سایر کشورها می‌توانند با تعیین یک کارگزار یا انعقاد قرارداد خدمات با شرکت در مزایده مبادله ای کارگزاران بورس فعالیت کنند.

یکی از بخش های اصلی عملیات مبادله در این بورس، تجارت فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، سوخت گازوئیل، پلی پروپیلن، نفت سفید هوایی، گاز مایع، ید فنی، کاربامید، گوگرد و غیره است. اقلام عمده صادراتی علاوه بر فرآورده‌های نفتی، محصولات صنایع سبک داخلی، کشاورزی و پنبه و نخ است.

امروزه نمایندگان شرکت های مختلف، از بسیاری از کشورها در معاملات مبادلاتی این بورس فعالیت دارند. کارگزاری توسط شرکت هایی از کشورهایی مانند سوئیس، بریتانیا، سنگاپور، روسیه، هند، ترکیه، چین، امارات متحده عربی و سایر کشورها ثبت شده است.

برای شرکت در مبادلات این بورس به عنوان فروشنده یا خریدار، اشخاص حقیقی و حقوقی ترکمنستان و کشورهای خارجی با هر نوع مالکیت، یک کارگزاری را طبق روال تعیین شده توسط قانون ترکمنستان خریداری می‌کنند. اشخاصی که کارگزاری را تعیین نمی‌کنند، می‌توانند با انعقاد قرارداد ارائه خدمات کارگزاری با کارگزاران بورس، عملیات خرید و فروش کالا را در مزایده بورس انجام دهند.

رویه ثبت نام کارگزاری برای افراد غیر اتباع ترکمنستان

ثبت نام در بخش نظارت مالی

ارسال اسناد ذیل:

نامه درخواست به نماینده دولت و بورس مواد اولیه ترکمنستان در زمینه ثبت نام و خرید کارگزاری

وکالت نامه نماینده (کارگزار) با اصل مهر و امضای رئیس شرکت

کپی وکالت نامه (قانونی)

کپی پاسپورت نماینده (کارگزار) و مدیر (رئیس) شرکت

تکمیل فرم مشخصات بانکی با مهر و امضای اصلی رئیس شرکت

کپی مدارک ثبت شرکت

یک قطعه عکس 4*3

تکمیل فرم تعهد با مهر و امضای رئیس شرکت

برای دریافت فاکتورهای SCRMET در بخش تسویه متقابل و پرداخت

خرید کارگزاری صنایع سبک به مدت 1 سال و به مبلغ 5000 دلار آمریکا صادر می‌شود و مبلغ سپرده 6000 دلار آمریکا می‌باشد.

خرید کارگزاری در صنعت نفت به مدت یک سال و به مبلغ 10000 دلار آمریکا صادر می‌شود و مبلغ سپرده 50000 دلار آمریکا می‌باشد.

 

راه اندازی وب سایت بورس دولتی ترکمنستان

بنا به گزارش نشریه اینترنتی Orient.tm، بورس کالا و مواد اولیه دولتی ترکمنستان،  وب سایت جدیدی را برای گسترش تجارت الکترونیک و ارائه اطلاعات تکمیلی به کارگزاران راه اندازی کرده است.

درهمین راستا، در سایت Tmex.gov.tm امکان دریافت سریع داده‌ها در مورد معاملات و مظنه‌ها وجود دارد. همچنین اطلاعات تحلیلی و سایر اطلاعات مرتبط برای کاربران ارسال خواهد شد. در حال حاضر، ثبت نام در سایت به صورت رایگان و برای همه آزاد است.

در این پلتفرم می‌توان در خصوص کالاهای بورسی آگهی قرار داده و همچنین محصولات تولیدکنندگان ترکمن را سفارش داد. شایان ذکر است، هر کاربر می‌تواند هم به عنوان فروشنده و هم به عنوان خریدار عمل کند.

جستجوی محصولات مورد نیاز در بخش‌های پتروشیمی، مصالح ساختمانی، صنایع سبک، کشاورزی، مهندسی، خدمات، مواد غذایی، الکترونیک، منسوجات و مبلمان به آسانی صورت می‌گیرد. بورس دولتی ترکمنستان اصلی ترین نهاد دولتی تنظیم کننده عملیات صادرات و واردات در کشور است.

این سایت به سه زبان انگلیسی، روسی و ترکمنی قابلیت استفاده دارد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما