معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه دوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

ازسرگیری پروازهای مستقیم میان روسیه و گرجستان

ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان ، در 11 ماه مه، در ارزیابی تصمیم مسکو برای برقراری مجدد پروازهای مستقیم گرجستان و روسیه، گفت ؛ از دیدگاه بشردوستانه، هر تصمیمی‌که زندگی، حرکت و تجارت شهروندان ما را تسهیل کند، مثبت و قابل استقبال است.  نخست وزیر گرجستان بار دیگر تاکید کرد که "یک میلیون گرجی در روسیه زندگی می‌کنند و اعضای خانواده و بستگان آنها در گرجستان هستند". وی بر تسهیل تردد آنها و ورود بستگانشان تاکید کرد. او گفت: «این یک واقعیت مثبت و یک تصمیم مثبت است. برقراری مجدد پروازهای مستقیم با روسیه هزینه‌های هنگفت را برای شهروندان گرجستان از بین برده و باعث توسعه روابط تجاری و اقتصادی خواهد بود."

https://civil.ge/archives/542018

 

اخذ مجوز پرواز هواپیمای روسی به گرجستان

پس از تصمیم پوتین برای لغو ممنوعیت سفر هوایی، آزیموت ایرلاینز  اولین ایرلاین روسی بود که مجوز پروازهای مستقیم بین روسیه و گرجستان را از مقامات هواپیمایی گرجستان دریافت کرد. اتحادیه اروپا در حال حاضر تمامی هواپیماهایی را که در روسیه ثبت شده و متعلق به شهروندان روسی یا تحت اداره آنهاست را تحریم کرد. اپراتورهای دارای مجوز اتحادیه اروپا نیز نباید به این هواپیماها سرویس دهند. اتحادیه اروپا از گرجستان خواسته است تا با تحریم های خود هماهنگ شود.

گمانه زنی‌ها در مورد اولین پرواز مورد انتظار "آزیموت" به تفلیس حاکی از آن است که این پرواز برای 19 می‌برنامه ریزی شده بود.

https://civil.ge/archives/542481

 

بیانیه فرودگاه‌های تفلیس، کوتایسی و باتومی

فرودگاه‌های بین‌المللی شوتا روستاولی تفلیس، فرودگاه بین‌المللی کوتایسی و فرودگاه بین‌المللی باتومی‌گرجستان در بیانیه ای اعلام کرد که پروازهای هر سه فرودگاه بین المللی گرجستان تنها توسط خطوط هوایی و هواپیماهایی که در لیست تحریم نیستند، انجام می‌شود.

https://georgiatoday.ge/united-airports-flights-to-airport-will-be-operated-only-by-airlines-and-aircraft-that-have-not-been-affected-by-sanctions/

 

امکان تحریم شرکت‌های فرودگاههای گرجستان  از سوی ایالات متحده امریکا

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا در یک نشست خبری در 11 می در مورد لغو روادید و ممنوعیت پرواز از سوی روسیه برای گرجستان و اینکه آیا این امر می‌تواند منجر به دور زدن تحریم ها [علیه روسیه] توسط گرجستان شود، گفت: «بسیاری از کشورهای غربی و کشورهای دیگری، از جمله آمریکا ورود هواپیماهای روسی به حریم هوایی خود را ممنوع می‌کنند. اگر پروازهای مستقیم بین روسیه و گرجستان از سر گرفته شود، ممکن است شرکت‌های فرودگاه‌های گرجستان در صورت خدمت به عنوان هواپیما - مشروط به کنترل واردات و صادرات- در معرض خطر تحریم قرار گیرند.

https://civil.ge/archives/542042

 

آمار صادرات عسل گرجستان

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار،  در سال 2022، 50.11 تن عسل گرجستان به ارزش 171.15 هزار دلار صادر شده است. این شاخص در سال جاری 196.19 هزار دلار و حجم عسل فروخته شده 26.23 تن بوده  است. به گزارش اداره آمار، صادرات عسل گرجستان نسبت به سال های گذشته گران  شده است. به عنوان مثال، اگر در ماه‌های ژانویه تا مارس سال2022 یک تن عسل به طور متوسط 3415 دلار در خارج از کشور فروخته می‌شد، در سه ماهه اول سال جاری ارزش یک تن عسل به 7480 دلار افزایش یافت. (افزایش 119 درصد است). در ژانویه تا مارس 2023 عسل گرجستان به 7 کشور به شرح زیر است:

فرانسه - 116 هزار دلار (20.40 تن)

جمهوری چک - 38.33 هزار دلار (2 تن)

ایالات متحده آمریکا - 16.82 هزار دلار (2.38 تن)

نیجریه - 11.98 هزار دلار (0.15 تن)

بورکینافاسو - 6.64 هزار دلار (0.29 تن)

کانادا - 4.12 هزار دلار (0.41 تن)

کامرون - 1.80 هزار دلار (0.11 تن)

https://www.bpn.ge/article/109041-kartuli-taplis-eksporti-gazvirda-sad-gadis-produkti

 

افزایش واردات و کاهش صادرات گرجستان به دانمارک

سفارت دانمارک در تفلیس افتتاح گردید. به این مناسبت  آقای لارس لوکه راسموسن وزیر امور خارجه پادشاهی  دانمارک به  همراه هیئتی از تجار دانمارکی  به گرجستان سفر نمودند. بر اساس داده‌های اداره  ملی آمار، حجم روابط تجاری گرجستان و دانمارک 55 درصد افزایش یافته است. به طور خاص، در سه ماهه اول سال جاری، تجارت بین گرجستان و دانمارک بالغ بر 9 میلیون و 83 هزار و 650 دلار آمریکا بوده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 5.855.180 دلار آمریکا بود.

https://www.bpn.ge/article/109094-82-it-gazrdili-importi-da-titkmis-8-jer-shemcirebuli-eksporti-ras-qidis-da-qidulobs-sakartvelo-daniashi

 

سمینارهای آموزشی در آجارا به منظور بهبود خدمات گردشگری

 به گزارش دپارتمان گردشگری آجارا ، در این منطقه، به منظور بهبود خدمات گردشگری سمینارهای آموزشی در حال انجام است. طبق این گزارش، دپارتمان گردشگری آجارا آموزش های نظری-عملی را برای مدیران هتل ها و موسسات پذیرایی، کارکنان خدمات نظافت، پیشخدمت ها و راهنماهایان تورها برگزار می‌کند. از این هفته مجموعه آموزش های بهاره برای  مدیران هتل ها آغاز می‌شود. آموزش های سازماندهی شده توسط این بخش رایگان است و نمایندگان بخش گردشگری فعال در آجارا می‌توانند در آنها شرکت کنند.

امسال برای اولین بار آموزش هایی برای راهنمایان مبتدی ترک زبان نیز برگزار شد. در مجموع بیش از 35 راهنمای مبتدی در آموزش راهنمای عمومی آموزش دیده اند. شایان ذکر است، برگزاری  مجموعه سمینارهای آموزشی  از ماه مارس 2023در باتومی و کبولتی آغاز شده است. در مجموع، حدود 400 نماینده این  بخش در طول جلسات بهاره آموزش خواهند دید. تا پایان سال جاری، دپارتمان گردشگری آجارا در نظر دارد به منظور بهبود خدمات، کلاس های ویدیویی و کارگاه‌های آموزشی برگزار کند.

https://imedinews.ge/ge/regioni/291629/acharashi-servisis-gasaumjobeseblad-aqtiuri-treningseminarebi-mimdinareobs

 

افزایش ۹۹ درصدی واردات هندوانه و خربزه به گرجستان

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، در سه ماهه اول سال 2023 هندوانه، خربزه و پاپایا جدید به ارزش 25.5 هزار دلار به این کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 99 درصد افزایش داشته است. میزان واردات در مدت مشابه سال گذشته 12.8 هزار دلار بوده است.

این محصولات  از کشورهای زیر وارد می‌شود:

هلند - 13.4 میلیون دلار آمریکا؛

ایران - 7.7 میلیون دلار آمریکا ;

ترکیه - 4.4 میلیون دلار آمریکا.

https://www.bpn.ge/article/109204-sazamtrosa-da-nesvis-importi-99-it-gaizarda-saidan-shemodis-produkti

 

تبلیغات آجارا برای جذب گردشگران از عربستان سعودی

دپارتمان گردشگری آجارا یک تور مطبوعاتی برای گروه تور لیدرها و نمایندگان خطوط هوایی عربستان سعودی به آجارا  سازمان داده است. شرکت کنندگان این تور ، پس از بازدید از زیرساخت های گردشگری باتومی و جاهای دیدنی‌های اصلی، به ارتفاعات آجارا سفر کردند و با تورلیدرهای محلی دیدارهای کاری انجام داده اند. آجارا و گرجستان یک مقصد توریستی جذاب در عربستان سعودی است. افزایش تعداد پروازها  و  بازدیدکنندگان ( 118 درصد)  از عربستان سعودی نشان دهنده این موضوع است.

دپارتمان گردشگری آجارا، در چارچوب این تور ، این منطقه را به عنوان یک مقصد گردشگری چهارفصلی به گروه تور لیدرها و نمایندگان خطوط هوایی عربستان سعودی معرفی نموده است. طرف سعودی با همکاری آژانس های توریستی محلی گرجی  شروع به تهیه بسته‌های مشترک گردشگری کرد ،که به افزایش تعداد جهانگردان از عربستان سعودی به این منطقه کمک می‌کند.  شایان ذکر است، بر اساس آمارها، در سال 2022، به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی منطقه آجارا- باتومی، حدود 500 خبرنگار، وبلاگ نویس، نمایندگان گردشگری و خطوط هوایی کشورهای مختلف از این منطقه بازدید کردند.

https://imedinews.ge/ge/regioni/291802/acharis-popularizatsia-samizne-qveknebshi-grdzeldeba

 

آمار گردش محموله‌ها در پایانه‌های دریای گرجستان  

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در سه ماهه اول سال 2023، 3931 کشتی وارد بنادر و پایانه‌های دریایی گرجستان شد که از این تعداد 39.7 درصد حامل های کالای عمومی، 28.2 درصد حامل های مایع، 23.7 درصد کانتینربر و 8.4 درصد بین کشتی‌های فله بر و تخصصی توزیع شده اند.

 بر اساس داده‌های منبع فوق، در سه ماهه اول سال 2023، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بنادر و پایانه‌های دریایی گرجستان 43.1 درصد بیشتر کشتی‌های کانتینری، 5.4 درصد بیشتر- کشتی‌های حامل کالای عمومی، 17.8 درصد کمتر- کشتی‌های حامل های کالای مایع و 32.4 درصد کمتر کشتی‌های حامل فله دریافت کرده اند. همچنین طبق آمار، در سه ماهه اول سال 2023، 16.3 درصد از کشتی‌های وارد شده به بنادر و پایانه‌های گرجستان با پرچم پاناما، 16.3 درصد - با پرچم لیبریا، 13.7 درصد -زیر پرچم ترکیه، 8.4 درصد - زیرپرچم مالت، 5.3 درصد - با پرچم بلغارستان، 5.1 درصد - با پرچم روسیه حرکت می‌کنند . 34.9 درصد دیگر  نیز بین سایر کشورها توزیع شده است.

 در سه ماهه اول سال 2023، بنادر و پایانه‌های گرجستان در مجموع 3 میلیون و 505 هزار و 600 تن بار بارگیری و تخلیه کرده اند که 17.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. 39.5 درصد از محموله‌های مذکور را کالاهای عمومی، 34 درصد را محموله‌های مایع و 26.6 درصد را محموله‌های فله تشکیل می دهد.

در سه ماهه اول سال 2023، بنادر گرجستان به 1.2 هزار مسافر خدمات رسانی کرده اند که 55.8 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. همچنین سهم مسافران ورودی در گردش مسافر اندکی بیشتر از سهم مسافران خروجی بوده و 53 درصد است.

https://www.bpn.ge/article/109296-sakartvelos-navsadgurebshi-shemosuli-gemebis-163-i-panamis-droshis-kvesh-dacuravs-terminalebshi-gadamushavebuli-tvirtebis-moculoba-178-it-shemcirda

آمار صادرات مجدد خودرو از گرجستان

 در ژانویه تا آوریل 2023، 33 هزار خودرو به ارزش 595 میلیون دلار از گرجستان به کشورهای خارجی صادر شده است. این حجم نسبت به سال گذشته  351 درصد بیشتر می‌باشد. اکثر خودروهای صادراتی دست دوم بوده و میانگین قیمت واحد آن 18000 دلار بوده است. رشد بی سابقه صادرات خودرو به تحریم های روسیه مربوط می‌شود. زیرا کشورهای آسیای مرکزی شروع به خرید خودروهای دست دوم از تامین کنندگان جایگزین روسیه (از جمله گرجستان) کرده اند. اگر رشد حجم صادرات با  همین سرعت  حفظ شود، در سال جاری صادرات خودرو گرجستان به رکورد 1.6 تا 1.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس کشورها، آذربایجان در رده اول صادرات مجدد خودروها قرار دارد که 11.7 هزار دستگاه  خودرو به ارزش 150 میلیون دلار از گرجستان به این کشور صادر شده است. قزاقستان با رقم 7000 خودرو به ارزش 135 میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد و قرقیزستان با 127 میلیون دلار در جایگاه سوم قرار دارد.

آمار صادرات خودرو به تفکیک کشور به شرح زیر است:

آذربایجان - 150 میلیون دلار، 11.663 خودرو، متوسط قیمت یک عدد 13 هزار دلار;

  قزاقستان - 136 میلیون دلار، 7.719 خودرو، میانگین قیمت هر یک عدد 18 هزار دلار است.

قرقیزستان - 127 میلیون دلار، 3.283 خودرو، متوسط قیمت هر یک 39.000 دلار است.

  ارمنستان - 113 میلیون دلار، 6.339 خودرو، میانگین قیمت هر یک 18 هزار دلار است.

  روسیه - 31 میلیون دلار، 2.150 خودرو، میانگین قیمت هر یک 14.000 دلار است.

تاجیکستان - 10 میلیون دلار، 990 خودرو، میانگین قیمت یک دستگاه خودرو 10 هزار دلار است.

بلژیک - 9 میلیون دلار، 185 خودرو، میانگین قیمت هر یک 50.000 دلار است.

  امارات متحده عربی - 5 میلیون دلار، 69 خودرو، میانگین قیمت هر یک 80.000 دلار است.

اوکراین - 4 میلیون دلار، 244 خودرو، میانگین قیمت هر یک دستگاه 16 هزار دلار است.

  ترکیه - 2 میلیون دلار، 124 ماشین، متوسط قیمت هر یک 19.000 دلار است.

طبق آمار، خودروهایی با بالاترین میانگین قیمت (80 هزار دلاری) در امارات به فروش می رسد.

https://bm.ge/ka/article/avtoeqsportma-600-milions-miagwia---romel-qveynebshi-gadis-saqartvelodan-avtomobilebi/134345

 

رشد صادرات گرجستان از ژانویه تا آوریل 2023

حجم کالاهای صادراتی از گرجستان در بازه زمانی ژانویه الی  آوریل 2023 (بدون صادرات اعلام نشده) بالغ بر 1.962 میلیارد دلار آمریکا بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23.6 درصد افزایش داشته است. صادرات اقلام تولیدی داخلی گرجستان (صادرات بدون صادرات مجدد) 50.3 درصد از کل صادرات را تشکیل می دهد. شاخص مذکور با کاهش 18.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته  به 986.8 میلیون دلار رسیده است. در ژانویه تا آوریل 2023، سهم ده کشور بزرگ از کل صادرات گرجستان به 77.8 درصد رسید. در این راستا، بزرگترین شرکای صادراتی گرجستان  عبارتند از: روسیه (178.5 میلیون دلار آمریکا)، چین (147.9 میلیون دلار آمریکا) و ترکیه (122.2 میلیون دلار).

در ژانویه تا آوریل 2023، سنگ معدن و کنسانتره مس با 253.1 میلیون دلار در رتبه اول در بین 10 کالای صادراتی داخلی قرار گرفت. سهم گروه کالایی مذکور 25.6 درصد از کل صادرات داخلی است. فروآلیاژها با 84.4 میلیون دلار آمریکا در رتبه دوم قرار دارند (8.6 درصد از کل صادرات داخلی) ، در حالی که رتبه سوم را شراب طبیعی انگور، با 78.4 میلیون دلار آمریکا به خود اختصاص داده است. (7.9 درصد از کل صادرات داخلی).

لیست سایر کالاهای صادراتی به شرح زیر است:

کودهای نیتروژن - 70.1 میلیون دلار آمریکا (45 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته)

آب های معدنی و آب شیرین - 38.8 میلیون دلار آمریکا (1.3درصد افزایش)

طلای فرآوری نشده یا نیمه فرآوری شده یا به صورت پودر - 31.5 میلیون تومان (افزایش 12.1درصد)

آب شامل آب های معدنی و با افزودنی‌های شکر - 31.1 میلیون دلار (رشد 90.7 درصد)

فندق و گردو - 30.6 میلیون دلار آمریکا ( رشد11.4درصد)

نوشیدنی‌های الکلی - 29.6 میلیون دلار (رشد52.9درصد)

کالاهای بافتنی - 27.3 میلیون تومان (کاهش 2.2درصد)

مجموع صادرات سایر کالاها نیز 311.6 میلیون دلار بوده است

https://www.bpn.ge/article/109299-2023-clis-ianvar-aprilshi-sakartvelodan-adgilobrivi-eksporti-236-it-gaizarda

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما