معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 کاهش نرخ تورم به زیر 3 درصد

برای اولین بار از سال 2021 ، شاخص نرخ تورم در گرجستان به زیر نرخ 3 درصد هدف گذاری شده رسید.

نرخ تورم سالانه در ماه آوریل به 2.7 درصد کاهش یافت و در طول ماه به منفی 0.7 درصد رسید.

با اینحال قیمت ها در بخش خدمات (12.1 درصد) و همچنین در هتل ها، کافه‌ها و رستوران‌ها (11.9 درصد) با بیشترین افزایش در طول سال مواجه بوده است.

 بیشترین کاهش نیز مربوط به بخش حمل و نقل (12.9٪) بوده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/26535

 

پرداخت یارانه معیشتی به 17.4 درصد اهالی گرجستان

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در سال 2022 بیش از 17.4 درصد ازاهالی (3.74 میلیون نفری) کمک هزینه معیشتی دریافت نموده اند.

 این رقم در مقایسه با سال 2021، حدود 9.2 درصد یا 60.2 هزار نفر افزایش داشته است. در مجموع 647.7 هزار نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

قابل ذکر است در سال 2018 به ۴۳۸.۵ هزار شهروند کمک هزینه معیشتی پرداخت شده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/26534

 

کاهش ارزش دلار به پایین ترین نرخ در 5 سال گذشته

برای اولین بار در 5 سال گذشته نرخ دلار در گرجستان به پایین تر از 2.5 لاری رسید.

بانک ملی گرجستان نرخ هر دلار امریکا را برای 28 آوریل 2.4991 لاری تعیین کرد.

دلار آخرین بار در 10 آگوست 2018 کمتر از این سطح بود. از ابتدای سال 2023، ارزش پول ملی 7.4 درصد افزایش یافته است.

https://t.me/SputnikGeorgia/26410

 

اقتصاد گرجستان در ماه مارس 7.3 درصد رشد کرد

در مارس 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 7.3 درصد و میانگین رشد واقعی سه ماهه اول 7.2 درصد تعیین شده است

طبق محاسبات اولیه اداره ملی آمار، در مارس 2023 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، حوزه‌هایی مانند ساخت و ساز، فعالیت های مالی و بیمه ای، حمل و نقل و انبارداری و تجارت سهم قابل توجهی در رشد داشته اند.

با این حال در بخشهایی همچون صنایع تبدیلی، انرژی و املاک روند کاهشی مشاهده شده است.

htpts://interpress.ge/read/44607

 

نظر وزیر سابق انرژی در مورد کمبود کادر متخصص در گرجستان

دیوید میرتسخولا وزیر سابق انرژی گفت: گرجستان کاملا با کمبود نیروی مهندسی و فنی مواجه است.

به گفته وی، این یک مشکل رایج در کل کشور است و نه تنها مهندسان، بلکه سایر تخصص ها را نیز در بر می‌گیرد. کشور به مهندسان زیادی نیاز دارد و مشاغل بسیاری در بخش انرژی وجود دارد که باید پرسنل جوان به آنجا بیایند. اما تعداد متخصصان به اندازه کافی نیست.

 ما هم اینک مشکل کمبود شغل نداریم. اما به پرسنل متخصص واجد شرایط بسیارنیازمندیم.

مشاغل مهندسی در مقایسه با دیگر تخصصها، حرفه بسیار دشواری است. بنابراین برغم تقاضای بسیار زیاد جذب مهندسین، افراد کمی این مشاغل را می‌پذیرند.

 پروژه‌های زیادی در کشور موجود است که نیاز به متخصصین ویژه دارند. اما تقریباً هیچ داوطلبی برای آنها وجود ندارد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/eks-ministr-energetiki-gruzii-o-deficite-kadrov-v-otrasli

 

افزایش 27 درصدی مصرف گاز در دو ماه اول سال 2023

مصرف گاز در گرجستان در دوره ماه‌های ژانویه ـ فوریه 2023 بیش از 27 درصد افزایش یافت.

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در مجموع شهروندان کشور بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز از جمله 330 میلیون مترمکعب برای سیستمهای گرمایشی (58٪ بیشتر از سال گذشته) مصرف کرده اند. گرجستان طی دو ماه ۱.۱ میلیارد مترمکعب گاز وارد کرده که ۰.۷ میلیارد آن از آذربایجان بوده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/26405

 

فعالیت بنادر گرجستان در حال افزایش است

در سه ماهه اول سال 2023، تعدا 147973 TEU کانتینر در بنادر گرجستان جابجا شد که 46 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است.

در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم کل محموله جابجا شده 31 درصد افزایش یافته است . بطوری که در سه ماهه اول سال 2023، حجم محموله‌های جابجایی در بنادر باتومی و پوتی بالغ بر یک میلیون و 229 هزار و 548 تن بوده است. همزمان، حمل و نقل نفت با کاهش 39 درصدی به 1.9 میلیون تن رسید که با فعال شدن خطوط لوله نفت در گرجستان همراه است.

حجم محموله‌های فله بارگیری شده در بنادر گرجستان نسبت به سال گذشته 23 درصد کاهش داشته و  917706 تن بوده است.  به رغم کاهش کلی این شاخص، حجم محموله‌های فله بارگیری شده در بندر باتومی (325368 تن) نسبت به سال گذشته 0.5 درصد افزایش یافته است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/zagruzennost-gruzinskix-portov-rastet

 

رشد نزدیک به 184 درصدی صنعت گردشگری گرجستان

در سه ماهه اول سال 2023، تعداد کل مسافران خارجی از گرجستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شد و به 1.1 میلیون نفر رسید.

به گزارش موسسه مالی گالت و تاگارت (Galt&Taggart)، این شاخص نسبت به قبل از همه گیری (2019) نزدیک به 80 درصد رشد کرده است.

 تعداد سفر گردشگران نسبت به سال قبل 183.8 درصد افزایش یافته است.

بیشترین تعداد مسافران از روسیه و پس از آن ترکیه و ارمنستان بوده اند. از میان کشورهای غیر همسایه، بلاروس (+ 181.0 درصد)، قزاقستان (+85.2 درصد) و رژیم صهیونیستی (+79.2 درصد) نسبت به سال 2019 رشد قابل توجهی را نشان می دهند.

در عین حال، آمار سفر شهروندان کشورهای همسایه هنوز بسیار ضعیف است: آذربایجان (86.2 درصد نسبت به سال 2019) و ارمنستان (21.5 درصد نسبت به سال 2019) کاهش داشته است. 

گالت و تاگارت خاطرنشان می‌کند: انتظار می رود که در سال 2023 تعداد مسافران خارجی به 7.7 میلیون نفر برسد که در مقایسه با سال گذشته 64 درصد افزایش دارد.

  درآمد گردشگری همچنان به رشد خود ادامه می دهد و با رشد سالانه 102.0 درصدی به 795.4 میلیون دلار در سه ماهه اول سال 2023 رسیده است.

انتظار می رود که درآمدهای گردشگری 15 درصد در سال رشد کند و در پایان سال 2023 این رقم به 4 میلیارد دلار برسد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/turizm-v-gruzii-vyros-na-183-8

 

تقویت لاری در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت

سوسو آرچوادزه کارشناس اقتصادی معتقد است تقویت لاری در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت.

برای اولین بار در 5 سال اخیر ارزش هر دلار امریکا در 28 آوریل به زیر 2.5 رسید. بدین ترتیب از اول ژانویه تا کنون، ارزش لاری واحد پول ملی گرجستان 7.4 درصد تقویت شده است.

وی افزود: به احتمال زیاد، واحد پول گرجستان در ماه‌های آینده به تقویت خود ادامه خواهد داد، مگر اینکه اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ دهد..

آرچوادزه همچنین نرخ های بالای رشداقتصادی، رشد مداوم گردشگری، حضور قوی تر کالاهای گرجستان در بازارهای بین المللی و رشد نقش حمل و نقل و ارتباطات این کشور را به عنوان دلایل اصلی تقویت لاری معرفی کرد.

https://t.me/SputnikGeorgia/26436

 

افزایش پیش بینی Galt & Taggart در مورد رشد اقتصادی گرجستان

موسسه مالی  Galt & Taggart پیش بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال 2023 از 4.8 درصد به 5.8 درصد افزایش داد.

تحلیلگران این موسسه افزایش پیش بینی را ناشی از رشد اقتصادی بالاتر از حد انتظار در سه ماهه اول سال جاری می دانند.

علاوه بر این، آنها انتظار کاهش سریعتر تورم در سال 2023 از 5.2٪ به 4.7٪. را دارند .

رشد واقعی اقتصادی گرجستان در مارس ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، حدود ۷.۳ درصد و نرخ تورم 5.3 درصد بوده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/26460

 

دولت سود وام کشاورزی محصولات یکساله را پرداخت خواهد کرد

بر اساس تصمیم  هیات دولت گرجستان، در چارچوب طرح «وام کشاورزی بدون بهره»، آژانس توسعه روستایی سود وام های کشاورزی تولید محصولات یکساله را پرداخت خواهد نمود.

به گزارش وزارت کشاورزی و حفظ محیط زیست، اجرای این طرح به افزایش سطح خودکفایی در محصولات سالانه کشاورزی کمک می‌کند. طبق این طرح، آژانس توسعه روستایی سود وام اعطایی حداکثر 12 ماهه را با نرخ سالانه 9 درصد حداکثر تا 14 ماه پس از اعطای وام به ذینفع بازپرداخت خواهد کرد. مبلغ وام اعطایی به یک ذینفع از 10 هزار تا یکصد هزار لاری خواهد بود.

هدف از این وام تامین مالی خرید مواد لازم برای کشاورزی از جمله بذر، نشاء، سموم دفع آفات، کودهای آلی و معدنی، محصولات بیولوژیکی حفظ نباتات، تامین منابع نیروی کار و ماشین آلات کشاورزی برای مدت یک سال عملیاتی است.

 قطعه زمینی که قرار است مبلغ وام در آن سرمایه گذاری شود، باید طبق قوانین گرجستان تحت مالکیت صاحب، مالکیت مشترک یا تحت اجاره وام گیرنده باشد.

 در مورد استفاده از ملک در مدت وام به صاحبان مشارکت اطلاع داده شود و در صورت استفاده مدت اعتبار آن کمتر از مدت وام نباشد. مولفه فرعی می‌تواند توسط شهروندان گرجستان، کارآفرینان فردی که مطابق با قوانین گرجستان ثبت نام کرده اند و اشخاص حقوقی ثبت شده مطابق با قوانین گرجستان (به استثنای شرکت های دولتی/شهری) استفاده شود. پس از اجرای این مصوبه، اعطای اعتبارات کشاورزی آغاز می‌شود. موسسات مالی تا 31 اکتبر 2023 قادر به ارائه وام خواهند بود. از سال 2020، یک جزء فرعی تامین مالی محصولات سالانه به پروژه اضافه شد.

https://interpress.ge/read/44681

 

24 شرکت برنده اولین مناقصه تامین برق از منابع انرژی تجدید پذیر

در گرجستان 24 شرکت برنده اولین مزایده تامین برق از منابع انرژی تجدیدپذیر شدند.

به گزارش وزارت اقتصاد گرجستان کمیسیون تعرفه متوسطی را برای هر نوع نیروگاه (آبی، بادی و خورشیدی) تعیین کرده است. آن دسته از شرکت کنندگانی که تعرفه ای کمتر از تعرفه متوسط ارائه کردند، برنده مناقصه شدند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که علاقه مندی سرمایه گذاران به این مناقصه بسیار بالا بود. زیرا علاوه بر 300 مگاوات ظرفیت مورد نیاز اعلام شده، برای تامین 900 مگاوات دیگرسرمایه گذاران اعلام آمادگی نمودند.

https://t.me/SputnikGeorgia/26522

 

یکی از بانکهای روسی انجام عملیات مالی با لاری گرجستان را آغاز کرد

بانک روسی "توچکا" عملیات مبادله ارزی با لاری واحد پول گرجستان را برای صاحبان مشاغل آغاز کرده است.

آنا داویدوا نماینده بانک مذکور ضمن بیان این مطلب افزود: ارسال لاری گرجستان به هر بانکی در جهان امکان پذیر است.

گزارش شده است که علاوه بر دلار، یورو و روبل قابل ارسال به برخی از بانک‌های گرجستان بوده، پرداخت‌ها در تمامی‌بانک‌های گرجستان به لاری انجام می‌شود.

در سال گذشته، گردش تجاری بین گرجستان و روسیه 52 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش یافته است.

آنا داویدوا تاکید کرد: اکنون روسیه یکی از شرکای اصلی تجاری گرجستان است. بنابراین ارز جدیدی را معرفی کرده ایم که روند تعامل بین کشورها را ارتقا می دهد.

https://24news.ge/read/id/82257

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما