معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جشن روز جهانی کتاب در ترکمن آباد(14 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: به مناسبت روز جهانی کتاب در کتابخانه استان نشستی با عنوان "کتاب چهره قابل اعتماد جوانان" برگزار شد. در این جلسه که به صورت مشترک با شورای استانی سازمان جوانان مختومقلی ترکمنستان برگزار شد، کارکنان کتابخانه، فعالان این سازمان و دانشجویان حضور داشتند.

در این کنفرانس، سخنرانی سازنده ای در مورد فعالیت های جاری برای بهبود عملکرد سیستم کتابخانه ای ترکمنستان، حفظ نسخه‌های خطی ملی و تقویت عشق به کتاب در بین جوانان ایراد شد. کارکنان کتابخانه در سخنرانی خود با افتخار خاطرنشان کردند که در سال‌های اخیر تعداد خوانندگان جوانی که تمایل به خواندن آثار نوشته شده به زبان‌های مختلف دنیا دارند، افزایش چشمگیری داشته است. شرکت کنندگان در کنفرانس داستان‌ها و اسطوره‌های محبوبی را در مورد این کتاب که گنجینه ای از ارزش های معنوی ما محسوب می‌شود، به اشتراک گذاشتند. دانش آموزان اشعاری از مجموعه‌های مختومقلی فراغی را سرودند.

شرکت کنندگان در کنفرانس همچنین از نمایشگاه کتاب که توسط کارکنان کتابخانه برگزار شده بود، دیدن کردند.

منبع: https://jeyhun.news/v-turkmenabate-otmetili-mezhdunarodnyj-den-knigi/

 

در گادین روزانه 5 میلیون متر مکعب گاز پمپاژ می‌شود(14 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: در ایستگاه جمع آوری گاز گادین که سال گذشته در بخش چارجو افتتاح شد، روزانه 5 میلیون متر مکعب گاز طبیعی عبور می‌کند.

در این صنعت مدرن، متخصصان جوان با تحصیلات عالی با هم کار می‌کنند. در میان آنها جوانانی هستند که از دانشگاه بین المللی نفت و گاز به نام یاگشاگلدی کاکایف فارغ التحصیل شده اند. به ویژه، متخصصان جوان، کرون مامدوف، خوجا زیات الدینوف، ارکین باتیروف، اوراز حسنوف، محموتجان ایرشوف مهارت و اراده بالایی از خود نشان می دهند.

در مراسم افتتاحیه این ایستگاه، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان نیز حضور داشت.

منبع: https://jeyhun.news/ezhednevno-v-gadynda-zakachivaetsya-5-mln-kubometrov-gaza/

 

مصرف شیر در مزارع بخش چارجو در حال رشد است(14 اردیبهشت)

خبرگزاری جیحون نیوز: "بهیشدی ترکمن کالبی" به ریاست نورپولات جومابایف قصد دارد در طول سال گاوها را پروار کند و 5 تن از گوشت آنها را به خرده فروشی‌ها بفرستد.

این مزرعه از ابتدای سال جاری تاکنون 0.5 تن گوشت به مردم عرضه کرده است. این 100 کیلوگرم بیشتر از وزن او در این زمان در سال گذشته است.

از ابتدای سال تاکنون 2 تن شیر در دامداری یکی دیگر از فعالان همین بخش به نام میرات یاگشیگلدیف تولید شده است. مقدار شیر تولید شده در مزرعه دام کارآفرین جوراکولی همرایف از 5 تن فراتر رفت. وی قصد دارد در طول سال 30 تن محصول از دام های خود دریافت کند. این کارآفرین که سال گذشته 31.5 تن شیر تولید کرد، گزارش می دهد که نتایج به دست آمده از ابتدای سال به او اجازه می دهد تا به هدف خود برسد.

منبع: https://jeyhun.news/potreblenie-moloka-v-xozyajstvax-charzhevskogo-etrapa-rastet/

 

22 کارخانه سنگ شکن و آسفالت در حال ساخت بزرگراه عشق آباد - ترکمن آباد هستند(14 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: 12 کارخانه سنگ شکن در معادن حاشیه بزرگراه عشق آباد - ترکمن آباد در حال فعالیت هستند.

نصب 4 دستگاه روتور جدید بر روی آنها باعث افزایش تولید شد. به طور دقیق روزانه حدود 30 هزار تن محصول تولید می‌شود.

در مجموع 10 کارخانه آسفالت در بخش های تجن - ماری و ماری - ترکمن آباد بزرگراه در حال فعالیت هستند. هر یک از کارخانه‌های شرکت های پیشرو آلمانی روزانه 3.5 هزار تن آسفالت تولید می‌کنند.

حدود 10 هزار نفر شاغل دارای تخصص های مختلف در ساخت این بزرگراه کار می‌کنند.

از جوجوکلی در حوض خان تا شهرک زرگر در حاشیه ترکمن آباد حرکت حدود 1000 خودروی ویژه شبانه روز بی وقفه فعال هستند. حدود 3000 کامیون در سایت ساخت و ساز بارگیری می‌کند.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61376/ashgabat--turkmenabat-yokary-tizlikli-yolunyn-gurlushygynda-dash-owradyjy-we-asfalt-zawodlarynyn-22si-ishleyar

 

تعدادی پل قدرتمند در امتداد بزرگراه عشق آباد به ترکمن آباد در حال ساخت است(14 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در مطلبی که امروز در روزنامه "ترکمنستان" منتشر شد، اطلاعاتی درباره پل های در حال ساخت در مسیر بزرگراه سریع السیر عشق آباد - ترکمن آباد ارائه شد.

به گزارش این نشریه، بر اساس راهکارهای مهندسی، پل های زیادی با اندازه‌های مختلف در بزرگراه وجود دارد.

آن عبارتند از:

در مسیر راه آهن عشق آباد-ماری،

در مسیر در بزرگراه شاتلیک - جوجوکلی،

در مسیر بزرگراه عشق آباد - ماری M-37،

در مسیر بزرگراه ماری- سرحت آباد،

در مسیر بزرگراه یولاتن - دهستان "آگزیبیرلیک"،

در مسیر بزرگراه ترکمنگالا-یولاتن،

در مسیر راه آهن ماری - ترکمن آباد،

در مسیر بزرگراه ماری - ترکمن آباد احداث می‌شود.

پیچیده ترین و مجلل ترین سازه‌ها پل هایی با مسیر چرخه ترومپت خواهند بود. ترومپت در فاز دوم در ماری، یولاتن ساخته شد. آنها همچنین یک پل بر روی رودخانه قره قوم خواهند ساخت. پل هایی که از نظر فنی با نام PK 3 شناخته می‌شوند نیز ظاهر خواهند شد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61377/ashgabatdan-turkmenabada-uzayan-awtobanyn-ugrunda-kuwwatly-koprulerin-birnachesi-gurulyar

 

شرکت اقتصادی "هالکارا گاتناو لجستیک" قصد دارد سیستم 5PL را پیاده کند(14 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت اقتصادی "هالکارا گاتناو لجستیک" قصد دارد سیستم 5PL را برای بهبود زنجیره تامین محموله پیاده کند. این خبر روز چهارشنبه توسط یکی از متخصصان این شرکت به نشریه اینترنتی "بیزنس ترکمنستان" در کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی "کریدورهای حمل‌ونقل و ترانزیت بین‌المللی: اتصال و توسعه" (ITTC 2023) اعلام شد.

بر اساس این پیام، 5PL یا به عبارت ساده "از کارخانه تا مشتری" شامل ردیابی و نظارت تصویری شبانه روزی از شرایط نگهداری محموله است.

این شرکت اقتصادی حمل و نقل چندوجهی را انجام می دهد اما عمده فعالیت آن خدمات حمل و نقل و ترانزیت در حوزه حمل و نقل ریلی است.

علاوه بر این، این شرکت خدمات ردیابی و نظارت بر خودرو را ارائه می دهد که با استفاده از آن مشتری می‌تواند موقعیت و شرایط ذخیره سازی محموله را با استفاده از برنامه ویژه توسعه یافته ZamTek ردیابی کند.

خودروهای این شرکت مجهز به ردیاب های انحصاری اروپایی هستند که برای 10 سال کارکرد طراحی شده اند.

شرکت اقتصادی همچنین در نظر دارد مجتمع انباری به مساحت 22 هکتار در ایستگاه برکت در استان بالکان برای عملیات بارگیری و ذخیره سازی کالا احداث کند.

"هالکارا گاتناو لجستیک" در سال 2021 تاسیس شد و در شهر سرخس، استان آخال واقع شده است. شرکت اقتصادی نیز در استان بالکان دفتر دارد. این شرکت عضو اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان و همچنین عضو انجمن ملی "ترکمن لجستیک" است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10189/ho-halkara-gatnaw-logistika-planiruet-vvesti-sistemu-5pl

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما