معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معرفی خودروی برقی JAC E-J7 - خودروی آینده شهر آرکاداگ در نمایشگاه در عشق آباد برگزار شد(15 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: خودروهای برقی مسافربری چینی JAC E-J7 در آینده نزدیک در شهر آرکاداگ شروع به کار خواهند کرد. JAC Motors، خودروساز چینی، این مدل را در نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و ترانزیت کریدورها: اتصال و توسعه 2023 که در تاریخ 4-3 می در عشق آباد برگزار شد، ارائه کرد. تصاویری از این نمایشگاه توسط برنامه تلویزیونی ملی "وطن" پخش شد و گفت که به زودی این خودروهای "سبز" در خیابان‌های شهر مرکز اداری استان آخال ظاهر می‌شوند.

چینی‌ها لیفت بک کامپکت JAC J7 را از سال 2019 تولید می‌کنند و با این نام در بازارهای صادراتی مکزیک، روسیه و قزاقستان به فروش می رسانند. طراحی این خودرو در مرکز سبک ایتالیایی JAC به سرپرستی دانیل گالونه توسعه داده شد - او طراح مدل های آلفارومئو، لانچیا و مازراتی است.

این خودرو با وسایل الکترونیکی مدرن و "گجت های" راحت پر شده است - فرمان چند منظوره، تکیه گاه صندلی عقب 40/60 که به شما امکان می دهد شیب را تنظیم کنید، یک صفحه نمایش لمسی عمودی برای کنترل تجهیزات اصلی و همه عملکردها، از جمله سیستم آب و هوا و همچنین ماژول بلوتوث برای اتصال تلفن همراه وجود دارد.

نسخه الکتریکی JAC E-J7 با دو نوع باتری به ترتیب 480 کیلومتر و 602 کیلومتر در چرخه CLTC (چرخه تست خودروی سبک چین) فراهم می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52595/prezentaciya-elektromobilya-jac-e-j7-budushchego-avto-goroda-arkadag-sostoyalas-na-vystavke-v-ashhabade

 

از کارآفرینان ترکمنستانی به نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی آسیای میانه دعوت شده است(16 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: کارآفرینان ترکمن به بیستمین نمایشگاه بین المللی ظروف، لوازم الکترونیکی مصرفی و کالاهای خانگی "آسیای مرکزی خانگی" که از 14 تا 17 می 2023 در مرکز نمایشگاهی آتاکنت، آلماتی، قزاقستان برگزار می‌شود، دعوت شده اند.

هدف از برگزاری این نمایشگاه موضوعی ایجاد یک پلتفرم تجاری جهانی برای متخصصان فعال در همان زمینه است. این مطلب در وب سایت Houseware آسیای مرکزی گزارش شده است.

این نمایشگاه همچنین شرایط بهینه را برای نمایش کالا، ایجاد ارتباطات تجاری جدید، انعقاد قراردادهای صادرات و واردات، انجام تجزیه و تحلیل بازار و رقابت پذیری و ایجاد تجارت در بازار آسیای مرکزی ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، در این نمایشگاه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان از سراسر جهان گرد هم می‌آیند تا محصولات و نوآوری‌های فناوری خود را در زمینه ظروف غذاخوری، فناوری‌های خانگی، کالاهای خانگی، کالاهای پلاستیکی، لوازم خانگی و سوغات ارائه دهند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10200/turkmenskie-predprinimateli-priglashayutsya-na-mezhdunarodnuyu-vystavku-central-asia-houseware

 

گشایش نمایشگاه مشترک کالاهای صادراتی در پایتخت تاجیکستان(18 اردیبهشت)

خبرگزاری وزارت خارجه ترکمنستان: در 8 می 2023، در آستانه اولین سفر دولتی سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان به تاجیکستان، نمایشگاه مشترک کالاهای صادراتی ترکمنستان و تاجیکستان در ساختمان کتابخانه ملی تاجیکستان آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه، باتیر آتدایف معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان و عثمانعلی عثمانزاده معاون نخست وزیر تاجیکستان حضور داشتند.

در جریان بازدید از اقلام به نمایش گذاشته شده، نمایندگان هیئت ها با توانمندی‌های بنگاه‌های مختلف دو کشور آشنا شدند. محصولات، کالاها و خدمات تولیدکنندگان برجسته ترکمنستان و تاجیکستان به طور گسترده در صنایع غذایی و سبک، تولید شیرینی، مصالح ساختمانی، مهندسی مکانیک و صنایع شیمیایی، صنعت معدن و استخراج فلزات گرانبها، کشاورزی، گردشگری و غیره نمایش می‌شود.

در این نمایشگاه حدود 70 موسسه و شرکت ترکمنستانی از جمله حدود 50 شرکت عضو اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان، بیش از 150 سازمان و شرکت خصوصی از طرف تاجیکستان حضور دارند.

منبع: https://mfa.gov.tm/ru/news/3787

 

شرکت کوم ماش: از سال 2011 تاکنون بیش از هزار دستگاه ماشین آلات به ترکمنستان عرضه کرده ایم(14 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ویکتور ساسین، مدیر شرکت پیشرو در روسیه برای تولید تجهیزات خدمات شهری شرکت سهامی"کوم ماش" در مجمع "کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت بین المللی: اتصال و توسعه" (ITTC-2023) شرکت می‌کند. این مجمع در تاریخ 4-3 می در عشق آباد برگزار می‌شود.

ساسین در مصاحبه خود با روزنامه بی طرف ترکمنستان چنین گفت: ما از سال 2011 با شرکای کشور شما کار می‌کنیم. بیش از هزار دستگاه طراحی شده برای پاکسازی مناطق شهرک ها را به ترکمنستان تحویل داده ایم. من بسیار خوشحالم که ترکمنستان به طور منظم زیرساخت های اشتراکی را نوسازی می‌کند و ما نیز به نوبه خود از مشارکت خود خوشحالیم.

طیف محصولات شرکت سهامی"کوم ماش" شامل بیش از 300 مدل ماشین است. حجم تولید تجهیزات خدمات شهری به طور مداوم در حال افزایش است.

وی گفت: در عصر تغییرات و نوآوری‌های سریع، که نه تنها باید همگام باشیم، بلکه باید نیم قدم جلوتر برویم، ما از نیازهای مشتریان خود آگاه هستیم، بنابراین تجهیزات را اصلاح و بهبود می‌دهیم، تولید را اصلاح و تجهیز می‌کنیم.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61392/kompaniya-kommash-s-2011-goda-my-postavili-v-turkmenistan-bolee-tysyachi-uborochnyh-mashin

 

ژانویه تا فوریه: گردش تجاری بین ترکمنستان و اتحادیه اروپا از 118 میلیون یورو فراتر رفت(14 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و کشورهای اتحادیه اروپا در ژانویه تا فوریه سال جاری بالغ بر 118.36 میلیون یورو بوده است. این خبر را روز سه شنبه خبرگزاری ترند به نقل از اداره آمار اتحادیه اروپا - یورواستات گزارش داد.

به گفته این آژانس، صادرات ترکمنستان به اتحادیه اروپا در دوره گزارش تقریباً 36 میلیون یورو بوده است که تقریباً نصف رقم مشابه در ماه‌های مشابه در سال 2022 (71.32 میلیون یورو) است.

ترکمنستان در دو ماهه نخست امسال 82 میلیون و 360 هزار یورو محصولات اروپایی وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال 2022 (91 میلیون و 540 هزار یورو) 10.02 درصد کاهش داشته است.

حجم مبادلات تجاری بین ترکمنستان و کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2022 بالغ بر یک میلیارد یورو بوده است که 25.9 درصد کمتر از سال 2021 (1.35 میلیارد یورو) است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10186/yanvarfevral-tovarooborot-mezhdu-turkmenistanom-i-es-prevysil-118-mln

 

ترکمنستان محصولات شیمیایی اروپایی را به ارزش بیش از 17 میلیون یورو وارد کرد( 14 اردیبهشت)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: ترکمنستان از ژانویه تا فوریه 2023 محصولات صنایع شیمیایی را به مبلغ 17.08 میلیون یورو از کشورهای اتحادیه اروپا وارد کرده است. این خبر را روز سه شنبه خبرگزاری ترند به نقل از اداره آمار اتحادیه اروپا - یورواستات - گزارش داد.

به گفته این آژانس، این ارقام در دوره گزارش 1.7 برابر بیشتر از دو ماه اول سال گذشته (9.75 میلیون یورو) است.

به گفته این اداره، در فوریه 2023، ترکمنستان محصولات شیمیایی را از کشورهای اتحادیه اروپا به مبلغ 8.74 میلیون یورو وارد کرد که 4.8 درصد بیشتر از ژانویه 2023 (8.34 میلیون یورو) است.

حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و کشورهای اتحادیه اروپا در ژانویه تا فوریه سال جاری بالغ بر 118.36 میلیون یورو بوده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10187/turkmenistan-importiroval-evropeiskuyu-himprodukciyu-na-summu-svyshe-17-mln

 

متخصصان ترکمن در دانشگاه شرکتی راه آهن روسیه آموزش می‌بینند(15 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: به گزارش تاس، متخصصان ترکمن در دانشگاه شرکتی راه آهن روسیه آموزش خواهند دید.

علاوه بر این، ادارات راه آهن ترکمنستان و روسیه طرحی را برای دیجیتالی کردن حمل و نقل کالا تا سال 2025 امضا کردند که توسعه محصولات نرم افزاری مشترک را فراهم می‌کند.

در اینجا آنچه سرگئی پاولوف، معاون اول مدیر کل شرکت، در مورد این سند گفت: بسیار جامع  است، چیزی که الان امضا کردیم تا سال 2025 است. اما این بدان معنا نیست که همه چیز در سال 2025 متوقف خواهد شد. ما در حال کار بر روی برنامه تعاملی هستیم که شامل توسعه محصولات نرم افزاری جدید، توسعه محصولات نرم افزاری مشترک، تجدید تجهیزات و مهمتر از همه، آموزش پرسنل و آموزش متخصصان به طور مشترک است.

هیئت راه آهن روسیه در چارچوب کنفرانس توسعه حمل و نقل بین المللی و کریدورهای ترانزیتی در عشق آباد حضور داشت.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52505/turkmenskie-specialisty-projdut-obuchenie-v-korporativnom-universitete-rzhd

 

ترکمنستان و فیلیپس در مورد ایجاد مشارکت دوجانبه گفتگو کردند(15 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: ساپار پالوانوف سفیر ترکمنستان در بلژیک برای آشنایی با جدیدترین تجهیزات پزشکی از مرکز نوآوری فیلیپس بازدید کرد. در همین مکان، رئیس نمایندگی دیپلماتیک با یان ویل شیگروند، معاون رئیس این شرکت گفتگو کرد.

دیپلمات ترکمنستانی و یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت در مورد ایجاد همکاری گفتگو کردند. سفارت این کشور در بروکسل گزارش می دهد که در این زمینه راه اندازی اخیر تجهیزات فیلیپس در استان داشاغوز قابل توجه است.

طی این گفتگو، ساپار پالوانوف از مدیریت این شرکت دعوت کرد تا در افتتاحیه شهر مهم ملی آرکاداگ که امکانات پزشکی آن نیز مجهز به تجهیزات فیلیپس است، شرکت کنند. وی همچنین به سطح بالای مشارکت طرفین اشاره کرد.

در این بازدید رئیس نمایندگی دیپلماتیک با آخرین فناوری‌های حوزه بهداشت و درمان و اطلاعات مربوط به توسعه هوش مصنوعی با قابلیت پردازش داده‌های مربوط به سلامت بیمار و ارائه توصیه‌هایی برای تشخیص بیماری آشنا شد.

سفیر افزود که این شرکت خود را به عنوان شریک بلندمدت قابل اعتماد ترکمنستان در زمینه پزشکی تثبیت کرده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52542/turkmenistan-i-kompaniya-philips-obsudili-narashchivanie-dvustoronnego-partnerstva

 

ترکمنستان فعالیت های خود را در زمینه استانداردسازی محصولات غذایی بهبود می‌بخشد(16 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: در سفر جرونیماس ماسکلیوناس کارشناس سازمان بهداشت جهانی به ترکمنستان، حل مسائل ایمنی مواد غذایی، ارائه حمایت های مشاوره ای و فنی در تهیه استانداردهای ملی در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به ویژه متخصصان مربوطه ترکمنستان به همراه مشاور سازمان جهانی بهداشت فعالیت های اجرای استانداردهای Codex Alimentarius که به آن قانون جامع غذایی نیز گفته می‌شود را بررسی کردند.

Codex Alimentarius مجموعه ای از استانداردهای پذیرفته شده بین المللی برای صنایع غذایی است. رعایت استانداردهای Codex تایید می‌کند که محصول غذایی ایمن است و می‌توان آن را از طریق شبکه توزیع به فروش رساند. اعضای Codex بر روی توصیه‌های مبتنی بر علم در تمام زمینه‌های مرتبط با ایمنی و کیفیت مواد غذایی توافق دارند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52612/turkmenistan-sovershenstvuet-deyatelnost-v-oblasti-standartizacii-pishchevoj-produkcii

 

ترکمنستان از ازبکستان شامپو وارد می‌کند(16 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در سه ماه اول سال 2023، ترکمنستان جزو کشورهایی بود که بیشترین شامپو را از ازبکستان وارد کرد. به‌طور دقیق‌تر، ترکمنستان با خرید 61 تن شامپو از کشور همسایه در مدت مشابه وارد لیست پنج کشور برتر این حوزه شد. این را آژانس دولتی آمار تحت ریاست جمهوری ازبکستان گزارش داده است.

علاوه بر ترکمنستان، روسیه (381 تن)، قزاقستان (347 تن)، قرقیزستان (173 تن) و تاجیکستان (131 تن) جزو پنج کشوری هستند که بیشترین میزان شامپو را از ازبکستان خریداری می‌کنند.

ازبکستان در دوره گزارش 835 تن شامپو به ارزش کل بیش از 2 میلیون دلار آمریکا صادر کرده است. 7.3 درصد آن سهم ترکمنستان است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61496/turkmenistan-ozbegistandan-shampun-import-edyar

 

ترکمنستان پیشتاز واردات سیب ایرانی است(16 اردیبهشت)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان از مارس 2022 تا مارس 2023 (آخرین سال بر اساس تقویم ایرانی) یکی از کشورهایی بود که بیشترین خرید سیب ایرانی را داشت.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، اکثر سیب های کشت شده در کشور طی سال گذشته به کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات، بریتانیا، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، آذربایجان، سوریه، ژاپن، سریلانکا، به کشورهایی مانند عراق، عمان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، لیبی، لبنان و مالزی صادر شده است. در دوره مورد گزارش، حجم پولی صادرات سیب ایران معادل 215.9 میلیون دلار آمریکا و حجم محموله معادل 62.6 هزار تن بوده است.

همچنین به نقل از وزارت کشاورزی ایران، این منبع گزارش داد که میانگین قیمت یک کیلوگرم سیب صادراتی در سال گذشته از 28 سنت به 34 سنت افزایش یافته است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61508/turkmenistan-eyran-almasyny-import-etmekde-ondaki-orunlarda

 

ترکمنستان در پاییز 2023 عضو TRACECA خواهد شد(18 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان ممکن است در پاییز امسال به عضویت TRACECA درآید. به گزارش ترند، این را آسفبایف دبیرکل دبیرخانه دائمی‌کمیسیون بین دولتی برنامه دارایی بیان کرد.

وی گفت: "می‌خواهم توجه شما را معطوف دارم که ترکمنستان با پیوستن به این سازمان می‌تواند توسعه بخش حمل‌ونقل خود و همچنین فرآیندهای دیجیتالی کردن ترافیک بار را تسریع بخشد. علاوه بر این، دسترسی ساده شده به 13 کشور عضو TRACECA را دریافت خواهد کرد. به نوبه خود، فرصت های جدیدی برای توسعه حمل و نقل در کشورهای آسیای مرکزی باز خواهد شد.

TRACECA یک برنامه همکاری بین المللی برای سازمان دهی کریدور حمل و نقل اروپا - قفقاز - آسیا است. هدف اصلی این برنامه، اتصال ارتباطات حمل و نقل کشورها برای تشکیل عرضه مطمئن کالا از آسیای مرکزی به اروپا و بالعکس است.

پیش از این، آسفبایف خاطرنشان کرد که TRACECA توجه زیادی به اقدامات هماهنگ کشورها در ایجاد کریدورهای بین المللی دارد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52683/turkmenistan-stanet-chlenom-traseka-osenyu-2023-goda

 

ترکمنستان صادرات به بلژیک را 15 برابر افزایش داد(19 اردیبهشت)

خبرگزاری اورینت: به گزارش ترند با اشاره به اداره آمار اتحادیه اروپا – یورواستات-  ترکمنستان در ژانویه تا فوریه 2023 کالاهایی به ارزش 2.33 میلیون یورو به بلژیک صادر کرد.

این رقم 15.8 برابر بیشتر از دو ماه اول سال گذشته است.

از ژانویه تا فوریه 2023، گردش تجاری بین دو کشور بالغ بر 6.96 میلیون یورو بوده است. این رقم بیش از 2 برابر بیشتر از سال 2022 (3.07 میلیون یورو) است.

آمار فوق نشان می دهد که ترکمنستان همچنان فعالانه به توسعه فرصت های صادراتی و روابط تجاری خود با سایر کشورها از جمله کشورهای اتحادیه اروپا ادامه می دهد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/52796/turkmenistan-uvelichil-eksport-v-belgiyu-v-15-raz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما