معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم فروردین ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 2 میلیون و 883 هزار و 475 دلار گردیده است. در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای ترکیه و قرقیزستان ، پارچه جین و نخ پنبه را معامله کردند.

علاوه بر این ، تجاری از کشور هند،  نخ پنبه تولید کارخانه‌های زیر مجموعه وزارت صنعت نساجی را به ارزش یک میلیون و 684 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته معاملات در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان ، پر رونق توصیف شده است. 

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9773/iv-nedelya-yanvarya-summa-eksportnyh-torgov-prevysila-28-mln

 

تولید 1.1 میلیون تن سیمان در کارخانه سیمان لباب ترکمنستان

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، کارخانه سیمان لباب واقع در شرق کشور، در سال 2022، بالغ بر 1.1 میلیون تن سیمان تولید کرده است. شرکت مذکور حدود 55 هزار تن از محصول خود را روانه بازارهای خارجی کرده است. این کارخانه سیمان پرتلند و همچنین سیمان مقاوم در برابر سولفات که در ساخت سازه‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود را تولید می‌کند. مواد اولیه تولید سیمان شامل سنگ آهک، خاک رس، گچ، شن و ماسه کوارتز از معدنی در ناحیه کویتنداغ استخراج می‌شود.

این کارخانه در فوریه 2013 مورد بهره برداری قرار گرفته است. در سال 2020 ساخت فاز دوم کارخانه سیمان در ولایت لباب آغاز شد. این پروژه مهم توسط شرکت «Türkmen enjam» انجام می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9753/lebapskii-cementnyi-zavod-turkmenistana-proizvel-11-mln-tonn-cementa

تولید محصولاتی به ارزش بیش از 23.39 میلیارد منات در ولایت لباب

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، حجم کل محصولات صنعتی تولید شده در ولایت لباب ترکمنستان در سال 2022 بیش از 23.39 میلیارد منات بوده است. در همین رابطه، شرکت های دولتی محصولاتی به ارزش حدود 7.5 میلیارد منات تولید کرده اند. در این میان، سهم شرکت های بزرگ و متوسط دولتی در ترکمن آباد بیش از 5.85 میلیارد منات بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.3 درصد بیشتر است.

بر اساس این گزارش، در ولایت لباب در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تولید برق 47.3 درصد، پارچه پنبه ای 45.4 درصد، نخ پنبه 18.9 درصد و سیمان 12.3 درصد افزایش داشته است. بر اساس این داده‌ها، در سال 2022 بیش از 3.9 میلیارد کیلووات ساعت برق در ولایت لباب تولید شده که بخشی از آن به ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان صادر شده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/9790/lebapskii-velayat-proizvel-produkciyu-na-summu-svyshe-2339-milliarda-manatov

برداشت حدود 19 هزار تن ریشه شیرین بیان در ولایت لباب

رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان اعلام کردند که تا پایان سال 2022، شرکت «بویان» در ولایت لباب حدود 19 هزار تن ریشه شیرین بیان برداشت کرده است. به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی» به نقل از وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان، از این مقدار، 2963 تن پاکسازی و بسته بندی شده، همچنین 610 تن عصاره ریشه و بیش از 680 تن ریشه خشک شده و به همین میزان شربت تولید شده است.

محصولات شرکت «بویان» در بازارهای داخلی و بین المللی تقاضای زیادی دارد. در حال حاضر، عصاره ریشه شیرین بیان به کشورهای چین، ترکیه، امارات متحده عربی، صربستان و سایر کشورها صادر می‌شود. ریشه شیرین بیان به دلیل ترکیبات منحصر به فرد آن در ساخت فراورده‌های پزشکی، آرایشی و بهداشتی و شیرینی پزی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است، در سال 2021، مجتمع کشت و صنعت بویان در مجموع 17.5 هزار تن شیرین بیان تولید کرده بود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/57506/v-2022-godu-v-lebapskom-velayate-zagotovleno-okolo-19-tysyach-tonn-kornya-solodki

افزایش 30 درصدی صادرات برق ترکمنستان

ترکمنستان در سال 2022 صادرات برق را نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داده است. این مطلب در گزارش خبری " بازارهای برق در سال 2023 " آژانس بین المللی انرژی ( IEA ) ، بیان شده است. بر اساس این گزارش، تولید برق در ترکمنستان 11 درصد (در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021) افزایش یافته است.

باید خاطرنشان کرد، چنین افزایش قابل توجهی در صادرات به دلیل افزایش تولید در مجتمع بزرگ نیروگاه‌های گازی واقع در ولایت ماری بوده است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ترکمنستان صادرات برق به قرقیزستان را در اگوست 2021 آغاز کرد، در همین حال در نیمه اول سال 2022، صادرات برق به 1.7 تراوات ساعت افزایش یافت.

ترکمنستان و ازبکستان در اکتبر 2022 توافق کردند که صادرات برق را به 4 تراوات ساعت در سال افزایش دهند که می‌تواند تامین برق ازبکستان را بهبود بخشد. شایان ذکر است، آژانس بین المللی انرژی که مقر آن در پاریس است، در سال 1974 تاسیس شده و در حال حاضر 30 کشور جهان در آن عضویت دارند. هدف اصلی آژانس ایجاد یک سیستم امنیت انرژی جمعی است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9837/mea-turkmenistan-uvelichil-eksport-elektroenergii-na-30

صادرات بیش از 5 هزار تن گوجه فرنگی از ترکمنستان به استان مسکو

از ابتدای سال 2023 تاکنون ، اداره نظارت بر محصولات کشاورزی روسیه 5 هزار تن گوجه فرنگی تازه را که از ترکمنستان وارد استان مسکو شده تحت کنترل قرنطینه گیاهی قرار داده است. در حال حاضر ترکمنستان یکی از صادرکنندگان اصلی گوجه فرنگی به روسیه است و هر ساله شرکت های ترکمنستانی صادرات خود را در این خصوص افزایش می دهند.

شایان ذکر است، کارآفرینان ترکمن انواع مختلف گوجه فرنگی از جمله گوجه فرنگی گیلاسی، روگانتینو و فولتون را پرورش می دهند. استفاده از تکنیک های نوآورانه مراقبت از گیاه، امکان پرورش گوجه فرنگی در تمام طول سال را فراهم نموده است.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/57319/bolee-5-tysyach-tonn-pomidorov-iz-turkmenistana-vvezeno-v-moskovskii-region-s-nachala-2023-goda

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما