معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

در معاملات بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان، در هفته گذشته بنزین A-95 و انواع محصولات پارچه‌ای رنگ شده در سایزهای مختلف به تجار کشورهای خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات 8 میلیون و 816 هزار دلار بوده است . تجاری از کشور افغانستان 10 هزار تن بنزین A-95 را به قیمت هر تن 809 دلار خریداری کردند. ارزش کل معاملات معادل 8 میلیون و 90 هزار دلار بود.

همچنین تاجرانی از کشور آذربایجان 132 تن فرآورده ابریشم رنگ شده در سایزهای مختلف به ارزش کل 726 هزار دلار خریداری کردند . براساس اطلاعات منتشره در هفته گذشته حجم مبادلات ارزی بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان 109 میلیون و 250 هزار دلار اعلام شده است .

منبع: https://business.com.tm/tm/post/9887

پرورش شترمرغ در استان آخال

تعداد 500 شترمرغ در مزرعه کارآفرین ترکمنی بنام خانم مایسا ولمرادووا واقع در منطقه آق‌بوغدای استان آخال از اعضای اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان نگهداری می‌شوند. این مزرعه واقع در منطقه آق‌بوغدای در زمینی به مساحت 5 هکتار قرار داشته و برای پرورش 2500 الی 3000 شترمرغ در نظر گرفته شده است. امروزه کارشناسان این مزرعه از شترمرغ‌های آفریقایی نگهداری می‌کنند.

در این گزارش اشاره شده که وزن شترمرغ آفریقایی می‌تواند به 100 الی 160 کیلوگرم و قد آن به 3 متر برسد. شترمرغ‌های آفریقایی در مقابل گرمای زیاد مقاوم هستند و به خوبی با شرایط آب و هوایی کشور ترکمنستان سازگاری دارند. گوشت آنها نیز لذیذ و سرشار از ریز مغذی‌ها و پروتئین‌های مفید است که برای مردم ترکمنستان دارای ارزش غذایی خوبی است.

منبع:https://business.com.tm/tm/post/9883

 

اجرای پروژه‌هایی در ترکمنستان توسط بانک اروپایی بازسازی و توسعه

بنا بر گزارش وبسایت «Trend» آذربایجان، مجموعه اعتبارات پروژه‌های بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در ترکمنستان برای سال 2022 ، حدودا بالغ بر 35 میلیون یورو برآورد شده است. این منبع می افزاید، این رقم برای اجرای 28 پروژه در ترکمنستان در نظر گرفته شده است.

بخش اعظم این اعتبارات ( حدودا 96 درصد یا 33 میلیون یورو ) به سرمایه گذاری در زیرساخت های پایدار و چهار درصد  ( معادل دو میلیون یورو ) به سرمایه گذاری در موسسات مالی اختصاص داده شده است. بر اساس این گزارش، EBRD بیش از 334 میلیون یورو در 87 پروژه در ترکمنستان سرمایه گذاری کرده است. بانک اروپایی بازسازی و توسعه یک سازمان مالی بین المللی است که از زمان آغاز به کار بیش از 6 هزار پروژه را اجرا کرده است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9872/ebrr-realizuet-v-turkmenistane-28-proektov-na-35-mln-evro

 

گردش تجاری ترکمنستان و ازبکستان  

براساس اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان با ترکمنستان در ژانویه 2023 برابر با 16.1 میلیون دلار بوده است. این موضوع در گزارشی توسط کمیته دولتی آمار ازبکستان منتشر شده است. در ژانویه سال جاری واردات ازبکستان از ترکمنستان برابر با 10.4 میلیون دلار و صادرات این کشور به ترکمنستان نیز برابر با 5.7 میلیون دلار بوده است.

گردش مالی تجارت خارجی ازبکستان در ژانویه 2023، برابر با 5 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال 2022 بیش از 1.5 میلیارد دلار یا 42 درصد افزایش داشت. حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ازبکستان در سال 2022 معادل 926.3 میلیون دلار بوده است.

منبع:https://business.com.tm/tm/post/9882

 

افزایش صادرات مواد غذایی و محصولات نساجی ترکمنستان به روسیه

ترکمنستان صادرات محصولات غذایی به روسیه را 90 درصد و محصولات نساجی را 50 درصد افزایش داده است. این مطلب توسط سفیر قبلی فدراسیون روسیه در ترکمنستان و در مصاحبه با روزنامه «ترکمنستان» اعلام شده است. بنا به اعلام مشارالیه ، روابط ترکمنستان و روسیه ماهیتی راهبردی داشته و تاکنون بیش از 360 توافقنامه بین دو کشور امضا شده است.

بنا به اعلام مشارالیه انرژی، کشاورزی، صنعت، فناوری اطلاعات و حوزه فرهنگی و بشردوستانه، زمینه‌های مهم همکاری‌های فیمابین ترکمنستان و روسیه هستند. سفیر سابق روسیه همچنین خاطر نشان کرد که واکسن‌های کووید-19روسی که اولین واکسن ثبت شده توسط وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان بوده، با موفقیت جمعیت این کشور را ایمن سازی کرده است.

مشارالیه همچنین با اشاره به موضوعات همکاری‌های تجاری و اقتصادی، بر چشم انداز روشن نقش ترکمنستان در حمل و نقل و لجستیک در چارچوب کریدورهای ترانزیتی بین المللی و همچنین برقراری روابط قوی بین این کشور و مناطق فدراسیون روسیه نظیر تاتارستان، چلیابینسک و آستراخان تاکید کرد.

وی اعلام کرد که شرکت های روسی «گازپروم»، «کاماز»، «تات نفت»، «وازراژدنیه» و ... با موفقیت در ترکمنستان مشغول فعالیت می‌باشند. وی همچنین عنوان کرد که اجرای پروژه افتتاح دانشگاه ترکمنستان-روسیه، ساخت ساختمان جدید تئاتر درام پوشکین و ساختمان جدید مدرسه مشترک ترکمنستان و روسیه گام های مهمی در همکاری فرهنگی و آموزشی به شمار می روند.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/58248/turkmenistan-pochti-v-dva-raza-uvelichil-eksport-pishchevoi-i-v-poltora-raza-tekstilnoi-produkcii-v-rossiyu

 

تقویت ناوگان شهری عشق آباد با 530 دستگاه تاکسی جدید

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان ، ناوگان شهری عشق آباد با 530 دستگاه تاکسی تویوتا کرولای جدید تقویت شده است. در همین ارتباط خودروهای مدرن تویوتا کرولا و هیوندای النترا نیز به ادارات زیر مجموعه آژانس Türkmenawtoulaglary در سطح کشور تعلق یافته است ( ولایت آخال 50 دستگاه ، ولایت بالکان 34 دستگاه، ولایت داش آغوز 80 دستگاه، ولایت لباب و ماری هر کدام 85 دستگاه ) .

بر اساس این گزارش، خودروهای جدید مجهز به تجهیزات پیشرفته و مطابق با استانداردها و الزامات تعیین شده برای خدمات رسانی به مسافران هستند. خودروهای مذکور برای تردد در داخل ولایات در نظر گرفته شده اند. لازم به ذکر است، سال گذشته آژانس Türkmenawtoulaglary با شرکت ژاپنی Sumitomo قراردادی برای خرید 2110 تاکسی و اتوبوس امضا کرد.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9915/avtopark-ashhabada-popolnilsya-530-novymi-taksi

 

برگزاری همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ترکمنستان

در تاریخ 6 اردیبهشت ماه 1402 ، در شهر دبی امارات متحده عربی، همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ترکمنستان آغاز به کار کرد. این مجمع با هدف تقویت گفتگو با شرکای خارجی علاقمند در زمینه توسعه پایدار بخش انرژی و گسترش فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در حوزه سوخت و انرژی ترکمنستان، برگزار شده و بسیاری از متخصصان از طریق ارتباط تصویری در ده‌ها کشور جهان، در آن شرکت کردند.

در مراسم افتتاحیه این همایش مزبور پیام سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان قرائت شد. در دستور کار این کنفرانس بین المللی دو روزه ، موضوعات همچون استفاده بهینه از منابع طبیعی ، توسعه بازارهای انرژی، جذب سرمایه گذاری در پروژه‌های توسعه بلوک های فراساحلی بخش ترکمنی دریای خزر ، سازوکارهای جدید تعامل در زمینه افزایش بهره وری در میدان گالکینیش ، معرفی صنایع دوستدار محیط زیست، جذب فناوری‌های نوآورانه و دانش فنی در این صنعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

موضوع جذب سرمایه گذاری در توسعه بلوک های فراساحلی بخش ترکمنی دریای خزر مورد توجه ویژه واقع شد. نمایندگان شرکت‌های تخصصی مختلف از سراسر جهان به ارائه سخنرانی‌ها، تجربیات، پیشرفت‌های علمی جدید و پروژه‌های نوآورانه از جمله در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر پرداختند. شرکت کنندگان با اشاره به اثربخشی بالای مباحث مطرح شده، از ضرورت ادامه چنین رویدادهایی صحبت کرده و ابراز اطمینان نمودند که این همایش نقش مهمی در گسترش همکاری‌های مثمر ثمر در بخش انرژی ایفا خواهد کرد.

منبع: https://tdh.gov.tm/ru/post/35647/mezhdunarodnyj-forum-po-privlecheniyu-investicij-v-neftegazovyj-sektor-turkmenistana

 

خلاصه پیام رئیس جمهور ترکمنستان به همایش جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز

اشاره به مواردی همچون :

  • اهمیت استثنایی این همایش در سرعت بخشیدن به صنعتی شدن ترکمنستان، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن، جذب سرمایه گذاری در توسعه مشترک میادین نفت و گاز
  • اجرای برنامه‌های اولویت دار برای افزایش تولید محصولات مورد تقاضای بازار جهانی
  • افزایش صادرات گاز طبیعی، متنوع‌سازی مسیرهای آن، افزایش جذب سرمایه‌گذاری در پالایش گاز، صنایع شیمیایی گاز و ساخت تاسیسات جدید تولیدی برای صنعت نفت و گاز
  • ما در حال اجرای تعدادی پروژه بزرگ از جمله خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند هستیم و احداث این خط لوله گاز فراملی با سرعتی شتابان ادامه دارد.
  • خط لوله گاز ترانس خزر برای صادرات سوخت ترکمنستان به اروپا پروژه عظیمی است .
  • ترکمنستان بزرگترین تاسیسات تولیدی و ازجمله کارخانه پلیمر در کیانلی و کارخانه تولید بنزین از گاز در آخال را داراست .
  • توسعه مرحله ای میدان گازی عظیم گالکینیش با سرعت فزاینده ای ادامه دارد و در این زمینه ما به سرمایه گذاری خارجی اهمیت ویژه ای می دهیم.
  • توسعه بلوک های مجاز در بخش ترکمنی دریای خزر ا، آماده سرمایه گذاری خارجی بر اساس توافقنامه مشارکت در تولید است.

منبع:https://tdh.gov.tm/ru/post/35636/uchastnikam-mezhdunarodnogo-vyezdnogo-foruma-po-privlecheniyu-inostrannyh-investicij-v-neftegazovuyu-otrasl-turkmenistana

 

پروژه انتقال گاز ترکمنستان به اروپا

معاون رئیس کابینه وزرا در امور سوخت و انرژی در همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ترکمنستان که در دبی برگزار شد ، در پاسخ به سئوالی مبنی بر امکان همکاری سرمایه گذاری ترکمنستان در پروژه انتقال گاز به اروپا اظهار داشت : " پروژه انتقال گاز ترکمنستان به اروپا در چارچوب استراتژی تنوع بخشی به صادرات همچنان در دستور کار ترکمنستان قرار دارد ". 

مشارالیه همچنین افزود : " ما هرگز این پروژه را کنار نمی‌گذاریم، بنابراین بحث انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به اروپا از طریق خط لوله گاز ترانس خزر یا از طریق خط لوله گاز زمینی کماکان در دستور کار قرار دارد ... و در حال حاضر چندین گزینه برای انتقال منابع انرژی از ترکمنستان به اتحادیه اروپا در حال بررسی است ... ما اروپا را به عنوان یک مصرف کننده بالقوه می‌بینیم " .

منبع:https://turkmenportal.com/blog/61038/ashirguly-begliev-proekt-transportirovki-turkmenskogo-gaza-v-evropu-stoit-na-povestke-dnya

 

برآورد ذخایر میدان گالکینیش ترکمنستان

بنابر گزارش نشریه اینترنتی «نفت و گاز»، رئیس کنسرن دولتی «ترکمن گاز» در سخنانی که در همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی ترکمنستان در دبی ایراد نمود ، اظهار داشت : " میدان گالکینیش دارای ذخایر بی نظیری از گاز است که با احتساب ذخایر میادین مجاور آن (یاشلار و گاراکل)، مجموع ذخایر این میدان بالغ بر 27.4 تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود " .

وی ادامه داد :" منابع هیدروکربنی ترکمنستان معادل بیش از 71 میلیارد تن نفت برآورد شده که از این میزان بیش از 20 میلیارد تن نفت و بیش از 50 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی است ... بر اساس این ارقام امروز ترکمنستان از نظر ذخایر قطعی گاز طبیعی پس از روسیه، ایران و قطر در رتبه چهارم جهانی قرار دارد ".

مشارالیه همچنین افزود :" خط لوله اصلی گاز ترکمنستان - چین که در پایان سال 2009 به بهره برداری رسید و شامل سه خط موازی در مسیر ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین می‌باشد، مصداق بارز یک همکاری فراملی متقابلاً سودمند است ... بر اساس توافقات قبلی، پس از راه‌اندازی شاخه چهارم خط لوله گاز، عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به چین به ۶۵ میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یابد. مسیر خط لوله مذکور به چین از مرز ترکمنستان و از طریق خاک ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان خواهد بود ".

رئیس ترکمن گاز ادامه داد : " گاز تولید شده در فاز اول میدان گالکینیش هم در ترکمنستان استفاده شده و هم به چین صادر می‌شود. در چارچوب فاز اول توسعه این میدان، شرکت های «Petrofac»، «CNPC» و « Hyundai Engineering» تاسیسات روزمینی و زیرزمینی استخراج و آماده سازی گاز را احداث کرده‌اند. همچنین برای اطمینان از تامین سالانه 25 میلیارد متر مکعب گاز اضافی برای چین، قرار است بزودی فاز دوم میدان گالکینیش به بهره برداری برسد ... در حال حاضر مذاکرات برای توافق بر سر جزئیات قرارداد آغاز حفاری چاه و تاسیسات فاز دوم در حال انجام است و با شروع فاز سوم توسعه گالکینیش خواهیم توانست منبع تامین سالانه 33 میلیارد متر مکعب گاز برای پروژه خط لوله گاز بین المللی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را فراهم سازیم ".  

منبع: https://turkmenportal.com/blog/61017/krupneishee-v-mire-gazovoe-mestorozhdenie - galkynysh-ocenivaetsya-v-274-trilliona-kubometrov

 

تولید بیش از 25 میلیارد و 254 میلیون مترمکعب گاز در اداره استخراج گاز مرو

بر اساس اطلاعات موجود، 65 حلقه چاه در میادین گازی تحت مدیریت اداره استخراج گاز مرو  (Marygazçykaryş) وجود دارد که روزانه بیش از 15 میلیون و 230 هزار متر مکعب گاز طبیعی از آنها استخراج می‌شود. کارگران این اداره از در یازده ماهه اول سال 2022 ، توانستند بیش از 4 میلیارد و 644 میلیون متر مکعب گاز از میادین مربوطه استحصال نمایند.

شایان ذکر است، تمام گاز طبیعی تولید شده در ناحیه مذکور از طریق ایستگاه کمپرسور گاز Üçajy و خط لوله گاز مالای-بختیارلیک به جمهوری خلق چین صادر شده است. گاز تولید شده در میادین گازی 10 ýyllygyو «Ýolguýy» که از 20 سال پیش در حال استخراج می‌باشد، فاقد گوگرد بوده و از نظر اقتصادی بسیار بصرفه است.

منبع: https://salamnews.tm/ru/section/ykdysadyyet/yangyc-energetika/marygazcykarys-mudirligi-25-milliard-kub-metrden-gowrak-tebigy-gaz-cykardy-aaea98

42 هزار تن صادرات بنزین ترکمنستان به آذربایجان

بنا بر گزارش آژانس خبری اینترفاکس آذربایجان، ترکمنستان در دهه ماه اول سال 2022 ، بالغ بر 42831.33 تن بنزین A-92 به آذربایجان صادر کرده است. همچنین ارزش صادرات بنزین ترکمنستان به آذربایجان در این مدت بیش از 49 میلیون و 597 هزار دلار بوده است.

براساس آمارهای منتشره ، ترکمنستان پس از روسیه دومین صادرکننده این سوخت به آذربایجان است. شایان ذکر است، 73.5 درصد از کل واردات بنزین یا به عبارت دیگر بیش از 150 هزار تن به مبلغ 166 میلیون و 605 هزار دلار از روسیه انجام شده است.

آذربایجان در بازه زمانی فوق الذکر، ، بیش از 198790 تن بنزین A-92 وارد کرده است که 39.8 برابر بیشتر از مدت مشابه سال 2021 گزارش شده است. از نظر ارزش نیز حجم واردات بنزین A-92 به بیش از 223 میلیون و 456 هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 93.6 برابر افزایش داشت.

لازم به ذکر است که بنزین A-92 در آذربایجان تنها در پالایشگاه نفت باکو تولید می‌شود. همچنین طی حکمی از سوی هیات وزیران آذربایجان، عوارض گمرکی واردات بنزین A-95 و A-92 از 15 برای مدتی ، به صفر درصد کاهش یافته بود . در دهه ماهه اول سال 2022 ، جمهوری آذربایجان ، بیش از 8196 تن بنزین پریمیوم یورو 95 از ترکمنستان به مبلغ 7 میلیون و 747 هزار دلار وارد کرده است.

تولید حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز توسط اداره گاز لباب ترکمنستان

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، اداره Lebapgazçykaryş وابسته به شرکت دولتی ترکمن گاز در ده ماهه اول سال 2022 ، حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده است. بدین ترتیب، اداره مذکور برنامه تولید سالانه خود را ، دو ماه زودتر از موعد مقرر با موفقیت به پایان رساند.

طی دوره گزارش شده، اداره Lebapgazçykaryş بیش از 6.1 میلیارد متر مکعب گاز را از طریق خط لوله گاز مالایی-بختیارلیک به مصرف کنندگان رسانده است. بر اساس این گزارش، بخش اعظم گاز استخراج شده توسط این اداره از طریق خط لوله ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین به کشور چین صادر می‌شود. همچنین این اداره در بازه ده ماهه مورد اشاره، بیش از 37.1 هزار تن میعانات گازی که خوراک پالایشگاه نفت سیدی می‌باشد را تولید کرده است.

منبع : https://turkmenportal.com/blog/53379

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما