معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 4 میلیون و 729 هزار و 500 دلار  گردید. در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای افغانستان، ترکیه و امارات متحده عربی مبادرت به خرید اقلامی همچون : گاز مایع ، گوگرد ، پلی پروپیلن و ریشه شیرین بیان نمودند.

همچنین کارآفرینان بازار داخلی نیز روغن پایه SN600 را به ارزش 4 میلیون و 680 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته 14 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/9929/i-nedelya-marta-summa-eksportnyh-sdelok-prevysila--47-mln

 

کاهش تعرفه خدمات گمرکی در ترکمنستان

از اول مارس 2023، تعرفه‌های جدیدی در ترکمنستان برای ثبت اظهارنامه ترانزیت در سامانه اطلاعات گمرک جهانی ASYSUDA و برای وارد کردن اطلاعات مربوطه در نرم‌افزار «عملیات گمرکی دیجیتال» وضع شده است. بر اساس گزارش وبسایت گمرک دولتی ترکمنستان، مطابق با تعرفه‌ها برای شرکت کنندگان در فعالیت های اقتصادی خارجی، میزان پرداختی برای رویه‌های مذکور کاهش یافته است.

شایان ذکر است، خدمات ترخیص کالا از گمرک توسط اداره امور اقتصادی زیر نظر گمرک دولتی ترکمنستان ارائه می‌شود. این اداره همچنین خدمات بارگیری، تخلیه و ذخیره سازی کالاهای در حال سیر در تجارت بین المللی را ارائه می دهد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/58738/v-turkmenistane-umensheny-tarify-po-tamozhennomu-oformleniyu

 

صادرات گندم از مناطق آرلوف و کورسک فدراسیون روسیه به ترکمنستان

بنا بر گزارش وبسایت اداره «Rosselkhoznadzor» روسیه ، مناطق آرلوف و کورسک روسیه گندم و محصولات فرآوری شده خود را به ترکمنستان صادر کرده اند. فهرست محصولات صادراتی شامل گندم، ذرت، کتان، کلزا، جو، جوی دوسر، آفتابگردان و سویا بوده که به کشورهای لتونی، بلاروس، ایران، چین، لهستان، بلژیک، ترکیه، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان صادر شده اند.

شایان ذکر است، از ابتدای سال 2023، بالغ بر 136.1 هزار تن گندم و غلات از مناطق مذکور حمل شده که میزان 48.6 هزار تن آنها ، از منطقه آلوف و میزان 87.5 هزار تن نیز از منطقه کورسک بوده، که در مجموع 57 درصد بیشتر از سال گذشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/58723/iz-orlovskoi-i-kurskoi-oblastei-rf-v-turkmenistan-otpravleno-zerno-i-produkty-ego-pererabotki

 

احداث کارگاه تولید محصولات شیشه ای

بر اساس دستور سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، وزارت صنعت و تولیدات ساختمانی قراردادی را با شرکت خصوصی ترکمنی "Rysgalli zahmet" برای ساخت کارگاه تولید محصولات شیشه ای امضا کرد. در این سند مقرر شده بود که عملیات احداث این کارگاه از ماه جولای 2022 آغاز شود و کارگاه با آمادگی کامل برای بهره برداری در جولای 2025 تحویل داده شود.

شایان ذکر است که براساس اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، این کارگاه که برای تولید روزانه 100 تن محصولات شیشه ای طراحی شده، در محوطه شرکت "Turkmen Aina Onumleri" واقع در منطقه آخال در جنوب ترکمنستان ساخته خواهد شد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/56494/trend-obzor-klyuchevyh-sobytii-promyshlennogo-sektora-turkmenistana-za-2022-god

 

از سرگیری پروازهای عشق آباد به دهلی

شرکت هواپیمایی ترکمنستان از تاریخ 26 مارس 2023 پروازهای عادی خود را در مسیر عشق آباد-دهلی-عشق آباد از سر گرفته و فروش بلیت این مسیرها نیز در وبسایت رسمی نمایندگی خطوط هوایی ترکمنستان در روسیه آغاز شده است.

در همین ارتباط شهروندان ترکمنستان می‌توانند با پرداخت حداقل 31437 روبل از طریق کارت بانکی سیستم پرداخت «میر» در پایان ماه مارس از عشق آباد به دهلی سفر کنند. طبق برنامه، پرواز به پایتخت هند یک بار در هفته و در روزهای یکشنبه‌ها انجام شود.

لازم به ذکر است، از مارس 2020، به دلیل بیماری همه گیر، پروازهای منظم بین ترکمنستان و هند به حالت تعلیق درآمد. در حال حاضر، شرکت هواپیمایی ترکمنستان پروازهای منظمی از عشق آباد به استانبول، مسکو، کازان، فرانکفورت و دبی انجام می دهد. از اواخر ماه مارس سالجاری نیز پروازهای منظم از عشق آباد به شهرهای پکن و چند شهر دیگر از سر گرفته شده است.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/58878/reisy-iz-ashhabada-v-deli-vozobnovyat-v-konce-marta

قصد دراگون اویل برای سرمایه گذاری در پروژه‌های ترکمنستان

بنابر گزارش نشریه اینترنتی «نفت و گاز»، شرکت اماراتی دراگون اویل قصد دارد طی 15 سال آینده حداقل 8 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز ترکمنستان سرمایه گذاری کند. این مطلب را احمد بن سعید آل مکتوم نایب رئیس شورای اجرایی دبی در سخنانی در همایش بین المللی جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ترکمنستان در تاریخ 26 آوریل 2023 در دبی اعلام نمود.  

در این گزارش خاطر نشان شده است که شرکت اماراتی دراگون اویل ، طی 20 سال کار مشترک با ترکمنستان ، بیش از 8 میلیارد دلار در پروژه‌های توسعه میادین نفتی ترکمنستان سرمایه گذاری کرده و آمادگی دارد حداقل در 15 سال آینده به همین میزان سرمایه گذاری کند.

این منبع افزوده است که به عقیده آل مکتوم، نائیب رئیس شورای اجرایی دبی ، تحول در بخش انرژی و حمایت از ابتکار دولت ترکمنستان در انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر یکی از زمینه‌هایی است که محافل تجاری عرب می‌توانند در آن بسیار فعال باشند.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/61018/v-blizhaishie-15-let-dragon-oil-planiruet-investirovat-v-proekty-v-turkmenistane-okolo-8-mlrd-dollarov-ssha

احداث دو پالایشگاه جدید گازی برای تولید محصولات شیمیایی در ترکمنستان

بایراممراد پیرنیازوف مدیر انستیتو تحقیقات گازی کنسرن دولتی ترکمن‌ گاز در نشست بین‌المللی جذب سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ترکمنستان در دبی در سخنانی اظهار داشت : " موسسه تحقیقات گازی ترکمنستان در حال کار بر روی احداث حداقل دو پالایشگاه گاز برای تولید محصولات شیمیایی پلیمری و چند منظوره در ولایات شرقی و غربی کشور است ".

رئیس این موسسه در سخنرانی خود در خصوص جنبه‌های زیست ‌محیطی تحقیقات علمی نیز اظهار داشت : " کار در زمینه پالایش گاز در ترکمنستان در دو حوزه اصلی انجام می‌شود که اولی ایجاد زیرساخت‌های لازم با استفاده از فناوری‌های روز و حوزه دوم مربوط به تولید است، یعنی افزایش تنوع و حجم تولید هیدروژن، متانول، آمونیاک، اوره، دی متیل اتر و بنزین و گازوئیل مصنوعی (سنتتیک) ".

وی همچنین افزود: در حال حاضر چند شرکت در این زمینه در ترکمنستان مشغول فعالیت هستند. همچنین قابل ذکر است که احداث تاسیسات مذکور در دو منطقه لباب و بالکان در نظر گرفته شده که از نظر ذخایر مواد اولیه امیدوارکننده هستند.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/51936/turkmenistan-postroit-dva-novyh-gazopererabatyvayushchih-kompleksa-po-proizvodstvu-himprodukcii

 

فعالیت مجدد 117 حلقه چاه نفت در ترکمنستان پس از تعمیرات اساسی

بنا بر گزارش روزنامه « ترکمنستان بیطرف»، خرید تجهیزات جدید باعث شده تا زمان توقف چاه‌های نفت و گاز به حداقل رسیده و عمر آنها افزایش یابد. در نتیجه، از ابتدای سال جاری تاکنون 117 حلقه چاه در سراسر کشور مجدداً راه اندازی شده است.

تعمیرات اساسی چاه‌های مذکور توسط اداره Nebitgazdüýpliabatlaýyş کنسرن دولتی «ترکمن نفت» در چارچوب برنامه توسعه حوزه سوخت و انرژی کشور تا سال 2030 انجام شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/51925/117-neftyanyh-skvazhin-v-turkmenistane-vozobnovili-rabotu-s-nachala-goda-posle-kapremonta

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما