معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان - عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به گزارش رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 22 میلیون و 515 هزار دلار گردید.  

در همین راستا، کارآفرینانی از کشور امارات متحده عربی گازوئیل محصول پالایشگاه نفت سیدی و تجاری از کشورهای امارات، ترکیه، ازبکستان و افغانستان گاز مایع، نفت سفید، سوخت هواپیما، قیر نفتی و گوگرد صنعتی محصول شرکت های دولتی "ترکمن نفت"، «ترکمن گاز» و «ترکمن شیمی» را معامله کردند. همچنین کارگزارانی از کشورهای آذربایجان و قرقیزستان انواع منسوجات را خریداری کردند.

شایان ذکر است، هفته گذشته 32 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10049/poslednyaya-nedelya-marta-summa-eksportnyh-sdelok-prevysila-225-mln

 

صادرات گوجه فرنگی از ترکمنستان به روسیه

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی ، در سه ماهه اول سال 2023، اداره « نظارت بر محصولات کشاورزی » شهر مسکو و استان‌های مسکو و تولا، 17 هزار تن گوجه فرنگی تازه را که از ترکمنستان وارد استان مسکو شده بود مورد کنترل بهداشت نباتی قرار داده است.

به گزارش وبسایت رسمی اداره مذکور، متخصصان مرکز بهداشت نباتی روسیه پس از انجام آزمایش های مربوطه مطابقت این محصولات را با الزامات بهداشت نباتی تایید کردند. در حال حاضر ترکمنستان یکی از صادرکنندگان اصلی گوجه فرنگی به روسیه است و هر ساله شرکت های ترکمنستانی صادرات محصولات خود را در این راستا افزایش می دهند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59790/bolee-17-tysyach-tonn-svezhih-tomatov-iz-turkmenistana-vvezeno-v-moskovskii-region-s-nachala-2023-goda

 

افزایش تمرکز ترکمنستان بر تولید و صادرات پیاز

بنا بر اعتقاد دولتگلدی بالیف کارآفرین و دانشجوی کارشناسی ارشد انستیتوی روابط بین الملل وزارت امور خارجه، ترکمنستان می‌تواند به یکی از صادرکنندگان کلیدی پیاز در منطقه تبدیل شود. طبق محاسبات وی، قیمت تمام شده یک تن پیاز ترکمنی در حال حاضر حدود 30 تا 40 دلار است.

با توجه به اینکه متوسط عملکرد یک هکتار زمین حدود 50 تن است و قیمت بازار به 130 تا 140 دلار می رسد، می‌توان از هر هکتار تا 5 هزار دلار سود برد. شرایط مساعد می‌تواند موجب گشوده شدن چشم اندازهای جدید برای صادرات پیاز به بازارهای بین المللی نظیر قزاقستان، روسیه و بلاروس شود. علاوه بر این، می‌توان پیاز سفید را به پاکستان، هند، بنگلادش و سریلانکا صادر نمود.

پیاز قرمز در ترکمنستان در نواحی آخال و ماری و پیاز سفید در منطقه داش آغوز کاشت می‌شود. برداشت پیاز زرد هم در نواحی آک بوگدای و بهردن منطقه آخال انجام می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/50066/pri-eksporte-turkmenskogo-luka-s-1-gektara-zemli-mozhno-poluchit-do-5-tysyach-pribyli

 

حجم تجارت بین ترکمنستان و چین در دو ماهه اول 2023

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و چین از ژانویه تا فوریه 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است. رسانه‌های ترکمنی به نقل از گزارش خبرگزاری «اینترفکس» از سرویس مطبوعاتی اداره گمرک چین اعلاک کرده اند که این رقم در دو ماه اول سال جاری از 1.73 میلیارد دلار فراتر رفته است.

صادرات ترکمنستان به چین در دوره مذکور بیش از 1.61 میلیارد دلار بوده است که 11 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است. در مقابل، ترکمنستان در همین مدت بیش از 40 میلیون و 170 هزار دلار محصولات وارد کرده که نسبت به سال گذشته 1.6 درصد کاهش داشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59714/obem-torgovli-mezhdu-turkmenistanom-i-kitaem-prevysil-173-mlrd-za-yanvarfevral-2023-goda

 

از سرگیری پرواز بین ارومچی و عشق آباد

شرکت هواپیمایی «China Southern Airlines» پروازهای مستقیم بین ارومچی و عشق آباد را از اواخر مارس سال جاری از سر گرفته است. پروازها در این مسیر با هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ هفته ای یکبار و در روزهای سه شنبه انجام شود.

شرکت هواپیمایی «China Southern Airlines» پروازهای خود به ترکمنستان را در اوایل سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف کرد. همچنین خطوط هوایی ترکمنستان نیز از اواسط مارس 2023 پروازهای عادی خود را در مسیر عشق آباد - پکن - عشق آباد از سر گرفته است.

شرکت هواپیمایی «China Southern Airlines» که در گوانگژوی چین مستقر است، بزرگترین شرکت هواپیمایی آسیایی از نظر ناوگان می‌باشد. لازم به ذکر است که هم اکنون شرکت های هواپیمایی «بلاویا»ی بلاروس، «سیبیر» روسیه، FlyDubai امارات و ترکیش ایرلاینز به مقصد ترکمنستان پرواز انجام می دهند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/58686/aviakompaniya-china-southern-airlines-vozobnovlyaet-reisy-mezhdu-urumchi-i-ashhabadom

برنامه ترکمنستان برای استخراج سالانه 200 میلیارد متر مکعب گاز از میدان گازی گالکینیش

ایرینا لوریوا رئیس آزمایشگاه انستیتو تحقیقات گازی کنسرن دولتی ترکمن‌ گاز در نشست بین‌المللی جذب سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ترکمنستان در دبی ، در سخنانی اظهار داشت : " برنامه ریزی شده تا استخراج پایدار گاز طبیعی از میدان عظیم گازی گالکینیش به 200 میلیارد متر مکعب در سال افزایش یابد. دستیابی به این شاخص زمانی امکان پذیر است که تمام 7 فاز توسعه میدان مذکور عملیاتی شود ".

این میدان در مرحله تولید آزمایشی است و در آینده میزان برداشت گاز افزایش خواهد یافت. لوریوا گفت: در طول دوره برداشت مداوم، برنامه ریزی شده است که تولید سالانه گاز در کل میدان به حدود 200 میلیارد متر مکعب برسد. وی در سخنرانی خود همچنین خاطر نشان کرد که توسعه مرحله ای این میدان امکان تنظیم جریان سرمایه گذاری و همچنین در نظر گرفتن تمام قابلیت های فنی چاه‌ها را فراهم می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/51918/turkmenistan-dovedet-stabilnyj-pritok-gaza-s-mestorozhdeniya-galkynysh-do-200-mlrd-v-god

 

واردات نفت خام از ترکمنستان به ارزش بیش از 75 میلیون دلار توسط آذربایجان

آذربایجان در بازه زمانی ژانویه تا فوریه سال جاری میلادی ( 2023 )، بیش از 75.35 میلیون دلار نفت خام از ترکمنستان وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4.4 برابر شده است. این خبر را وبسایت خبری «Trend» با استناد به کمیته دولتی آمار آذربایجان گزارش کرده است. حجم کل صادرات نفت خام ترکمنستان به آذربایجان در مدت مذکور 119.12 هزار تن بوده است.

بر اساس این گزارش، آذربایجان در سال گذشته بیش از 352.71 هزار تن نفت به ارزش بیش از 245.14 میلیون دلار از ترکمنستان وارد کرده است. شایان ذکر است، آذربایجان در سال گذشته بیش از 857 میلیون متر مکعب گاز طبیعی نیز از ترکمنستان وارد کرده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10146/azerbaidzhan-importiroval-turkmenskuyu-syruyu-neft-na-summu-svyshe-7535-mln

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما