معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۵

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه درهفته اول خرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روسیه سهام کشورهای اوپک را برای چین و هند جایگزین کرده است(18 می _RBC)

به گفته بلومبرگ؛ روسیه سهام کشورهای اوپک را در بازارهای نفت چین و هند جایگزین کرده است. به گفته تحلیلگران، در حالی که نفت روسیه پس از اعمال تحریم ها ارزان شده است، تقاضا برای آن افزایش یافته است، به همین دلیل نیز تامین کنندگان سابق مجبور به خروج از بازارهای آسیایی هستند. بلومبرگ به نقل از تحلیلگران بازار می نویسد، خریداران نفت در چین و هند به جای سوخت از تامین کنندگان قدیمی تر خاورمیانه مانند: عراق، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، نفت ارزان تر روسیه را خریداری می‌کنند. تولیدکنندگان خاورمیانه دلایل زیادی برای نگرانی از دست دادن سهم بازار در چین و هند به نفع بشکه‌های روسیه دارند. به نظر می رسد هیچ پایانی برای تغییر در جریان‌های تجاری وجود ندارد.

بهارات پترولیوم، یکی از بزرگترین شرکت های نفت و گاز هند، خاطرنشان می‌کند که قبل از شروع جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم های بین المللی، چنین تقاضایی برای برند روسی اورال Urals وجود نداشت. بنابراین، مدیر این شرکت؛ راموتی راماچادان خاطرنشان کرد، تا زمانی که قیمت های روسیه پایین باشد، این روند ثابت است. هند در ماه آوریل رکورد 1.9 میلیون بشکه در روز از روسیه خرید که کمتر از 65000 بشکه در روز ژانویه گذشته بود. عرضه از کشورهای اوپک پلاس در این دوره کاهش یافت. به گفته ی نشریه ی آرگوس مدیا، قیمت نفت خام اورال تحویلی به هند، با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، در 15 می تقریبا 12 دلار در هر بشکه کمتر از معیار جهانی تاریخ برنت بود. طی دو ماه گذشته، این تخفیف حدود 5 دلار کاهش یافته است. از ژانویه 2022، چین خرید نفت خود از کشورهای اوپک پلاس را حتی اندکی افزایش داده است، در کنار افزایش 80 درصدی واردات نفت از روسیه در دوره گذشته، این میزان به حدود 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت از کشورهای غرب آفریقا کاهش یافته است. اتحادیه اروپا نسبت به این واقعیت ابراز نگرانی کرد که شرکت های هندی فعالانه نفت روسیه را خریداری می‌کنند که می‌توانند آن را پالایش کرده و به کشورهای اروپایی بفروشند. جوزف بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی گفت: «اگر گازوئیل یا بنزین از هند وارد اروپا شود و با استفاده از نفت روسیه تولید شود که البته دور زدن تحریم هاست، کشورهای اتحادیه اروپا باید وارد عمل شوند.» وزارت امور خارجه هند در پاسخ به قوانین تحریم اتحادیه اروپا اشاره کرد که بر اساس آن، پس از "تحول قابل توجه" نفت روسیه در کشور ثالث، دیگر روسیه محسوب نمی‌شود.

اما تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که نفت روسیه همچنان به لطف هند که در حال افزایش عرضه است، به بازارهای اروپایی باز می‌گردد. هند به تحریم‌های غرب نپیوسته است، اما همانطور که بلومبرگ قبلا گزارش داده بود، بانک‌های این کشور به پالایشگاه‌های این کشور توصیه کرده‌اند که نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه اتحادیه اروپا نخرند.

https://www.rbc.ru/economics/18/05/2023/646540149a7947253c19b9a9

 

دومای ایالتی پیشنهاد ممنوعیت تردد کامیون‌های لهستانی از طریق فدراسیون روسیه را داد(18 می _ایزوستیا)

از دولت فدراسیون روسیه خواسته شد تا ممنوعیت حرکت حمل و نقل جاده ای بار  لهستان از طریق خاک روسیه را آماده کند. درخواست مربوطه به کابینه توسط یوگنی موسکویچف رئیس کمیته حمل و نقل دوما ارسال شد. در این درخواست او گفته است: «فوراً، از اول ژوئن، از دولت فدراسیون روسیه می‌خواهم که فرمان شماره 1728 (در مورد محدود کردن شرکت‌های خودروسازی خارجی برای انجام حمل‌ونقل در روسیه)، منع شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای لهستانی از انجام واردات و صادرات را اصلاح نماید. بگذارید به مرز فدراسیون روسیه، به نزدیکترین پایانه گمرکی بیایند و محموله را تخلیه کنند یا دوباره به کامیون‌های ما وصل کنند.» وی خاطرنشان کرد: «این اقدام ممکن است در واکنش به تصرف مدرسه ای در سفارت روسیه در ورشو در 29 آوریل انجام شود.»

https://iz.ru/1514590/2023-05-18/v-gosdume-predlozhili-zapretit-furam-iz-polshi-proezd-po-rf

 

رویترز از شرایط کی یف برای ترانزیت آمونیاک روسیه مطلع شد(19 می _RBC)

رویترز نوشت: "کی یف اجازه ترانزیت آمونیاک روسیه را مشروط به گسترش قرارداد غلات می دهد." این آژانس گزارش می دهد که کی یف به ترانزیت کودهای شیمیایی مشروط به گسترش قرارداد غلات اجازه می دهد. احیای کار خط لوله آمونیاک تولیاتی - اودسا یکی از شروطی است که روسیه برای تمدید قرارداد صادرات محصولات غذایی مطرح کرده است. رویترز به نقل از یک منبع در دولت اوکراین گزارش داد که اوکراین اجازه ترانزیت آمونیاک روسیه را از طریق خاک خود مشروط به تمدید قرارداد غلات، می دهد. این آژانس خاطرنشان می‌کند که کی یف برای اولین بار موضعی در مورد آمونیاک که روسیه می خواهد از طریق دریای سیاه تامین کند، تنظیم می‌کند. آژانس مشخص نکرد که اوکراین مایل است چه کالاهایی را در این معامله لحاظ کند. احیای عملیات خط لوله آمونیاک Togliatti-Odessa یکی از شروطی است که روسیه در ماه می 2023 برای تمدید قرارداد صادرات مواد غذایی اوکراینی مطرح کرد (طرفین در نهایت در 17 می‌توافق کردند که کار خود را برای دو ماه دیگر تمدید کنند.  )

مسکو خواستار اصلاح "تحریف" در اجرای توافق صادرات محصولات غذایی در اسرع وقت شد. به گفته واسیلی بوندار، سفیر اوکراین در ترکیه، این ابتکار عمل هیچ یک از نیازهای طرف روسی را برآورده نمی‌کند. وی توضیح داد: «این توافق مکانیسم هایی را برای عملکرد کریدور غلات از بنادر اوکراین تا بازارهای بین المللی فراهم می‌کند. روسیه پیش از این اصرار داشت که این قرارداد تنها در صورتی قابل تمدید است که تمام شرایط مسکو برآورده شود.»

https://www.rbc.ru/economics/19/05/2023/646786099a79470e13709de3

 

وزارت خزانه داری آمریکا فهرست بخش های تحریم شده اقتصاد روسیه را گسترش داد(19 می _ریانووستی)

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده مریکا فهرست بخش هایی از اقتصاد روسیه را که می‌توانند مشمول تحریم شوند، گسترش داده است. به این ترتیب «معماری، طراحی، تولید صنعتی، ساخت و ساز و حمل و نقل روسیه» اکنون تحریم شده است. در این حکم که به امضای آندریا گاکی، رئیس اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارتخانه رسیده است، آمده است: «هر فردی که مصمم به کار در این بخش‌ها باشد، حال یا در گذشته، مشمول تحریم‌ها می‌شود». ایالات متحده آمریکا پیش از این بیش از ده بخش از اقتصاد روسیه، از مجتمع نظامی-صنعتی گرفته تا بانک ها و معدن را در فهرست تحریم ها قرار داده بود.

https://ria.ru/20230519/sanktsii-1873038733.html

 

تلاش کشورهای G7 برای محدود کردن تجارت و استفاده از الماس روسیه (19 میBusinessIndustryNews_)

نشست سران گروه هفت روز جمعه در هیروشیما به ریاست ژاپن افتتاح شد و طی آن در بیانیه‌ای در ارتباط با وضعیت اوکراین گفته شده است که؛ کشورهای G7 قصد دارند برای محدود کردن تجارت و استفاده از الماس‌هایی که در روسیه استخراج یا پردازش می‌شوند، همکاری نزدیک داشته باشند. در این بیانیه آمده است: "به منظور محدود کردن درآمدی که روسیه از صادرات الماس استخراج می‌کند، ما به همکاری نزدیک برای کاهش تجارت و استفاده از الماس های استخراج شده یا تولید شده در روسیه ادامه خواهیم داد و به دنبال اهداف با شرکای کلیدی برای اطمینان از اجرای موثر آینده خواهیم بود.»  پیش از این، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در هیروشیما از قصد خود برای محدود کردن تجارت الماس روسیه خبر داده بود. همچنین، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز از تحریم الماس روسیه گفته بود.

https://1prime.ru/state_regulation/20230519/840638690.html

 

روسیه و ایران تفاهم نامه همکاری در زمینه گردشگری امضا کردند (19 میBusinessIndustryNews_)

وزارت توسعه اقتصادی روسیه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی "روسیه-جهان اسلام: KazanForum-2023" تفاهم نامه همکاری در زمینه گردشگری امضا کردند.  این سند به امضای دیمیتری واخروکوف، معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه و علی ازگار شالبافیان، معاون رئیس بخش ایرانیان رسید. در این بیانیه آمده است: «طرفین برای کمک به افزایش جریان گردشگر بین روسیه و ایران، تشویق سرمایه‌گذاری و همکاری تجاری بین نمایندگان بخش خصوصی، کمک به برقراری تماس‌های بین سازمان‌های گردشگری روسیه و ایران و توسعه برنامه‌های همکاری توافق کردند». وزارت توسعه اقتصادی افزود:« ادارات ذیربط دو کشور برای ارتقای توان نیروی انسانی صنعت گردشگری و هتلداری فدراسیون روسیه و ایران با یکدیگر همکاری خواهند کرد.» این وزارتخانه همچنین افزود: «آمادگی برای کمک به ایجاد محصولات جدید گردشگری نوآورانه به ویژه از طریق آشنایی با مناظر، میراث فرهنگی و طبیعی و توسعه گردشگری تفریحی تایید شد. قرار است بین سازمان‌های صنعتی دو کشور تبادل کارشناسان در زمینه آموزش پرسنل حرفه‌ای برای صنعت گردشگری در گردشگری تاریخی، اکوتوریسم و ایجاد مسیرهای سفر دریایی جدید ایجاد شود. » وزارت توسعه اقتصادی در پایان اعلام کرد: «اجرای این مفاد در چارچوب کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران نظارت خواهد شد.»

https://1prime.ru/tourism/20230519/840637698.html

 

کشورهای گروه 7 توافق کردند تا کاهش تدریجی وابستگی به انرژی روسیه را تسریع بخشند(20 می _لنتا.رو)

کشورهای گروه هفت (G7) توافق کردند که روند کاهش وابستگی به انرژی روسیه را تسریع بخشند. این خبر در بیانیه پس از اجلاس سران در هیروشیما ژاپن آمده است. بر اساس این سند، توجه ویژه ای به کاهش نیاز به گاز و صرفه جویی در انرژی شده است. علاوه بر این، رهبران کشورها توافق کردند که وضعیت اوکراین به شدت بر بخش انرژی تأثیر می‌گذارد، بنابراین تأثیر درگیری بر «تامین انرژی، قیمت گاز و تورم باید مورد توجه قرار گیرد و نیاز اساسی برای تسریع انتقال به انرژی پاک درک شود. " پیش از این، ترزا ریبرا، وزیر انرژی اسپانیا گفته بود که اتحادیه اروپا در آینده خرید گاز طبیعی مایع (LNG) در روسیه را ممنوع خواهد کرد. در همین حال، مولداوی با اتصال به شبکه انرژی اروپا توانست گاز روسیه را به طور کامل کنار بگذارد. در دسامبر 2022، مولداوی مصرف گاز روسیه را متوقف کرد و شروع به ارسال کل حجم 5.7 میلیون متر مکعب در روز وارداتی تحت قرارداد با گازپروم به پریدنسترووی کرد.

https://lenta.ru/news/2023/05/20/energo/

 

روسیه آماده است با ویتنام در مورد استفاده از ارزهای ملی در تجارت گفتگو کند(21 می _ریانووستی)

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه که برای بازدید از هانوی وارد ویتنام شده است، گفت: «روسیه آماده است با ویتنام درباره استفاده از ارزهای ملی در تجارت و همچنین پرداخت خدمات و برداشت نقدی با استفاده از کارت های میر گفتگو کند. » محدودیت ها علیه روسیه باعث ایجاد مشکلاتی در پرداخت های بانکی و اختلال در زنجیره حمل و نقل و لجستیک شده است، به همین دلیل، تجارت که برای سال های متوالی رشد داشته است، در سال گذشته بیش از یک سوم کاهش یافت. وی خاطرنشان کرد: «ما آمادگی داریم در مورد استفاده از ارزهای ملی در تجارت متقابل، امکان پرداخت کالا و خدمات و همچنین برداشت وجه نقد در ویتنام با استفاده از کارت های میر گفتگو کنیم.»

در مذاکراتی که مدودف با رهبری ویتنام انجام خواهد داد، قرار است توجه ویژه ای به ازسرگیری حمل و نقل هوایی منظم مستقیم بین روسیه و ویتنام شود. به ویژه، از 4 ژوئن، برنامه ریزی شده است که پرواز ایرکوتسک-هانوی شرکت هواپیمایی IrAero را راه اندازی کنند. او افزود: «علاوه بر این، شرکت های روسی برای مشارکت در ساخت و نوسازی زیرساخت های راه آهن ویتنام ابراز علاقه می‌کنند. توجه ویژه ای به تعامل در بخش سوخت و انرژی، از جمله فعالیت های اپراتورهای بزرگ اقتصادی روسیه در ویتنام در منطقه اصلی (Gazprom PJSC، Zarubezhneft JSC، NOVATEK PJSC)، ساخت تاسیسات تولید برق در جمهوری داده شده است. بخش جداگانه گام های مشترک پروژه ساخت مرکز علوم و فناوری هسته ای در ویتنام است.»

https://ria.ru/20230521/valyuta-1873286586.html

روسیه آمادگی خود را برای از سرگیری عرضه گندم به ویتنام اعلام کرد(21 می _ریانووستی)

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه که برای سفر به‌هانوی وارد شده است، به خبرنگاران در دبیرخانه شورای امنیت فدراسیون روسیه گفت: «روسیه آماده از سرگیری عرضه گندم و افزایش صادرات گوشت به ویتنام است. وی تاکید کرد: «از نظر همکاری‌های غذایی دوجانبه، شرکت های روسی آماده از سرگیری عرضه گندم و همچنین افزایش صادرات محصولات گوشتی هستند. این امر می‌تواند به عنصر مهمی در تضمین امنیت غذایی در ویتنام تبدیل شود.»

روسیه سهم بسیار زیادی در بازار گوشت ویتنام دارد. این کشور بزرگترین خریدار خارجی گوشت خوک روسیه است و تقریبا 50 درصد از صادرات آن را به خود اختصاص داده است.

https://ria.ru/20230521/postavki-1873284754.html

 

گرمای شدید در آسیا تقاضا برای انرژی روسیه را افزایش می دهد(21 می _لنتا.رو)

بلومبرگ گزارش داده است که؛ یک رکورد موج گرما در جنوب شرق آسیا ثبت شد که این امر تقاضا برای منابع انرژی روسیه را به شدت افزایش داده است. به گفته این آژانس، به دلیل دمای بالا در آسیا، تقاضا برای خرید گاز، نفت کوره و زغال سنگ از جمله تولید روسیه افزایش یافته است. به این ترتیب در ماه آوریل، کشورهای منطقه تقریبا 7.5 میلیون تن زغال سنگ وارد کردند. این یک سوم بیشتر از سال 2022 است و واردات نفت کوره در ماه‌های مارس و آوریل رکورددار بوده است. مشخص شده است که هند و چین رهبران خرید منابع انرژی روسیه شده اند. ویتنام، مالزی و سریلانکا نیز فعالانه نفت کوره، زغال سنگ و گاز می خرند. علاوه بر این، 15 درصد از منابع از کره جنوبی تامین می‌شود.

جان دریسکول، کارمند شرکت تحلیلی JTD Energy Services Pte، معتقد است که اکنون دولت های کشورهای آسیای جنوب شرقی با یک انتخاب روبرو هستند: "درگیری با آمریکا یا خرید انرژی از روسیه با تخفیف."

پیش از این مشخص شده بود که دمای بی سابقه ای در بیشتر مناطق آسیا ثبت شده است. ماکسیمیلیان هررا، اقلیم شناس، آنچه را که در حال رخ دادن است بدترین گرمای ماه آوریل در تاریخ منطقه نامید. بنابراین، در لائوس، دماسنج ها به 42.7 درجه سانتیگراد و در یکی از استان‌های تایلند تا 44.6 درجه افزایش یافت. در داکا، پایتخت بنگلادش نیز دمای هوا از 40 درجه سانتیگراد گذشت.

https://lenta.ru/news/2023/05/21/jaragas/

  

ترکیه زمان شروع به کار هاب گاز این کشور را اعلام کرد (21 می _گازتا.رو)

فاتح دونمز، رئیس وزارت انرژی ترکیه روی آنتن شبکه تلویزیونی‌هابر گلوبال گفت که‌هاب تامین گاز طبیعی به اروپا از طریق ترکیه، از جمله حجم از دست رفته ترانزیت از طریق نورد استریم، حداکثر در طول سال درآمد خواهد داشت. این وزیر گفت: «به لطف عملکرد آن، فروش گاز بیشتر به کشورهای اروپایی و تنوع بخشیدن به منابع انرژی در رابطه با ترکیه امکان پذیر خواهد بود.» وی تاکید کرد که‌هاب ترکیه برای کشورهای جنوب اروپا که علاقه مند هستند که بدانند از چه زمانی شروع به کار  میکند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دونمز پیش از این گفته بود که تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا آماده خرید گاز از طریق این‌هاب ایجاد شده در غرب کشور هستند.

در 8 آوریل، دونمز گفت که ترکیه به همراه آذربایجان انتظار دارند به کشورهای اروپایی گاز صادر کنند. وزیر امور خارجه اظهار داشت که آذربایجان در حال سرمایه گذاری هنگفت در ترکیه است. به ویژه، شرکت دولتی نفت آذربایجان سوکار نیز یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در ترکیه می‌باشد.

https://www.gazeta.ru/business/news/2023/05/21/20487176.shtml

 

تحویل نفت روسیه به آسیا از ابتدای سال 2022 به حداکثر رسیده است(22 می _RBC)

به گزارش بلومبرگ؛ عرضه نفت روسیه به آسیا از اوایل سال 2022 به اوج خود رسیده است. بر اساس برآوردهای بلومبرگ، از ابتدای سال گذشته میلادی، حجم عرضه نفت روسیه به آسیا به حداکثر 3.61 میلیون بشکه در یک روز رسید. بلومبرگ با استناد به محاسبات خود گزارش می دهد که حجم عرضه نفت روسیه به آسیا، به ویژه چین و هند به اوج های جدیدی رسیده است. به گفته این آژانس خبری، حجم کل نفت خام در کشتی‌هایی که به مقصد چین، هند و ترکیه حرکت می‌کنند چهار هفته گذشته 81 میلیون بشکه در روز، و بیشترین میزان از زمانی است که بلومبرگ از ابتدای سال گذشته ردیابی کرده است. تا ژانویه 2022، حجم نفت کمی‌بیش از 1 میلیون بشکه در روز بود. حجم کل صادرات نیز رکورد 3.9 میلیون در یک روز بشکه را ثبت کرد. علاوه بر آسیا، مقصدهایی در دریای سیاه و مدیترانه نیز وجود دارد. ذخایر صرفاً آسیایی به 3.61 میلیون بشکه افزایش یافت. بلومبرگ همچنین صادرات 63 هزار بشکه به اروپا را ثبت کرد. در چهار هفته گذشته، تنها مقصد بلغارستان است. این آژانس اشاره می‌کند که پیش از این، بازار اروپا هر یک 1.5 میلیون بشکه نفت دریافت می‌کرد. اتحادیه اروپا از دسامبر سال گذشته از عرضه نفت روسیه از طریق دریا امتناع کرده است، این تحریم در حال اجرا است. یک هفته قبل از 19 می، 35 نفتکش نفت روسیه را بارگیری کردند: 11 نفتکش در بندر پریمورسک در دریای بالتیک، هشت نفتکش در کوزمینو در اقیانوس آرام، شش نفتکش در اوست-لوگا (بالتیک)، چهار نفتکش در مورمانسک، سه نفتکش در نووروسیسک، دو نفتکش در Kastri و یکی در Prigorodny (هر دو در اقیانوس آرام). طرف روسی بارها خاطرنشان کرده است که با اعمال محدودیت‌هایی از سوی غرب در تامین منابع انرژی (اتحادیه اروپا نه تنها نفت خام، بلکه فرآورده‌های نفتی را نیز تحریم کرد) عرضه را به شرق هدایت می‌کند.

https://www.rbc.ru/economics/22/05/2023/646b78d79a7947342ceb0306

صادرات زغال سنگ از طریق بنادر روسیه با وجود تحریم اروپا افزایش یافت(22 می _RBC)

به گزارش کومرسانت به نقل از یک منبع آگاه، بر اساس نتایج ژانویه تا آوریل، محموله ی انواع زغال سنگ در بنادر روسیه با 18.3 درصد افزایش به 69.9 میلیون تن رسید. این نشریه گفت که صادرات در ماه مارس بهترین نتایج ماهانه را از آگوست 2022، زمانی که تحریم زغال سنگ روسیه توسط اروپا اعمال شد، نشان داد. بیشتر از همه، محموله‌ها در بنادر مورمانسک (با افزایش 84.6 درصدی)، Ust-Luga (80.3٪)، شاخترسک (63.4٪) و Vyborg (56.9٪) افزایش یافته است. در عین حال، سهم حمل و نقل از طریق بنادر خاور دور و جنوب که بیشترین سود را برای صادرکنندگان دارند، به دلیل رقابت و ازدحام راه آهن در حال کاهش است. راه آهن روسیه به کومرسانت گفت که آنها به طور کامل به تعهدات خود در زمینه صادرات کالا و توسعه زیرساخت ها عمل می‌کنند و هر کاری که ممکن است برای افزایش ظرفیت حمل زودتر از موعد مقرر انجام می دهند. بر اساس برآوردهای شرکت راه آهن، حمل و نقل صادراتی زغال سنگ در ژانویه-مارس نسبت به سال گذشته 2.9 درصد افزایش داشته است. در سال 2022، طبق آمار وزارت انرژی، صادرات زغال سنگ از روسیه در سال 2022 با 7.5 درصد کاهش به 210.9 میلیون تن رسید. در آگوست 2022، اتحادیه اروپا به طور کامل خرید زغال سنگ روسیه را متوقف کرد. به گفته کمیسیون اروپا، این تحریم 25 درصد از کل صادرات زغال سنگ روسیه به ارزش 8 میلیارد یورو در سال را تحت تأثیر قرار خواهد داد. علاوه بر اتحادیه اروپا، ممنوعیت زغال سنگ روسیه در ایالات متحده آمریکا، ژاپن و سوئیس نیز وضع شده است. در ماه فوریه، آرگوس گزارش داد که قزاقستان ترانزیت زغال سنگ از طریق روسیه به کشورهای غیر CIS را افزایش داده است. بخش عمده ای از زغال سنگ در جهت بنادر دریایی (با افزایش 8.1 درصدی به 9.3 میلیون تن) حمل شد. محموله‌ها با حجم زیادی زغال سنگ از قزاقستان از طریق بنادر تامان و اوست لوگا روسیه انجام می‌شود.

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/646b1d8d9a79478db3b577f8

 

اتحادیه اروپا عرضه خودرو به روسیه را 80 درصد کاهش داد(22 می _لنتا.رو)

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی گفت: «صادرات خودرو اتحادیه اروپا به روسیه در سال 2022، 80 درصد کاهش یافت؛ این در حالی است که این اتحادیه تحویل به کشورهای همسایه ی روسیه را افزایش داد.»

https://lenta.ru/news/2023/05/22/es_autorus/

 

مقامات روسیه ممنوعیت صادرات بنزین را رد کردند(24 می _RBC)

نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه در نشست اقتصادی اوراسیا گفت: « مقامات روسیه موضوع ممنوعیت صادرات بنزین از روسیه را بررسی نمی‌کنند. ما محدودیت صادرات بنزین را در صورت افزایش قیمت آن در داخل کشور مستثنی نمی‌کنیم، با این حال، ما در مورد ممنوعیت کامل نیز صحبت نمی‌کنیم.» به گفته وزیر، تنها بحث کاهش صادرات مطرح است. وی همچنین افزود: «وزارت نیرو در آینده نزدیک وضعیت بازار سوخت را ارزیابی و پیشنهاداتی را برای محدود کردن صادرات بنزین و گازوئیل ارائه خواهد کرد.»

قیمت بنزین در سطح مبادلاتی در روسیه چندین ماه است که در حال افزایش است. در ماه می، قیمت مبادله ای بنزین AI-95 در بخش اروپایی روسیه چندین بار رکورد شکست. و آخرین ثبت رکورد قیمت تاریخی 61409 روبل برای هر تن است. سرویس مطبوعاتی وزارت نیرو به RBC گفت که افزایش قیمت مبادله ای AI-95 تأثیر قابل توجهی بر قیمت بنزین در خرده فروشی نخواهد داشت. رویترز روز قبل به نقل از منابع خود مدعی شد که برای جلوگیری از کمبود، دولت در حال بررسی اعمال ممنوعیت صادرات و افزایش حجم فروش اجباری بنزین در بورس کالا است.

https://www.rbc.ru/economics/24/05/2023/646dc9ef9a79478d9c70f2fe

 

صادرات استونی به روسیه با وجود تحریم ها در حال رشد است(24 می _ریانووستی)

سرویس مطبوعاتی اداره آمار استونی روز چهارشنبه 24 می اعلام کرد که صادرات از استونی به روسیه در ماه مارس امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

جین لپمتس، تحلیلگر این شرکت گفت: «اگر مارس سال گذشته و امسال را مقایسه کنیم، صادرات به روسیه از 57 میلیون یورو به 74 میلیون یورو افزایش یافته است، 44 درصد صادرات را ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل تشکیل می دهد که شامل؛ ماشین آلات چاپ و سانتریفیوژها هستند. » به گفته وی ، رشد با تورم توضیح داده می‌شود زیرا تعداد کالاها تقریباً ثابت مانده است ، اما قیمت آن‌ها افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا تا به امروز ده بسته تحریمی علیه روسیه به دلیل وضعیت اوکراین تصویب کرده است. این پرتال خاطرنشان می‌کند، کشورهای G7 همچنین ممنوعیت کامل صادرات به روسیه را در نظر گرفتند، اما تصمیم گرفتند از این ایده خودداری کنند. در عین حال، وزارت خارجه استونی از بازرگانان محلی می خواهد تجارت با روسیه را کنار بگذارند. تونیس نیرک، رئیس بخش این وزارتخانه گفت: «استونی همیشه حامی تحریم های سخت بوده است. ما از شرکت های استونی می خواهیم که از این تحریم های سخت پیروی کنند.»

https://ria.ru/20230524/estoniya-1873971259.html

 

پوتین گفت که؛ اوراسیا به طور فعال بر روی گسترش روابط دوستانه کار می‌کند(24 می _ریانووستی)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست عمومی مجمع اقتصادی اوراسیا روز چهارشنبه 24 می در مسکو گفت: «اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) سیاست فعالی را برای گسترش روابط دوستانه با سایر کشورهایی که امروز محرک های اقتصاد جهانی هستند، دنبال می‌کند.» پوتین در طول سخنرانی خود اظهار داشت که اوراسیا از ابتکاراتی حمایت می‌کند که با هدف توسعه کل اوراسیا انجام می‌شود. به طور خاص، طبق طرح پیشنهادی چین، یک کمربند، یک جاده، اتحادیه به همکاری با چین برای ایجاد ارتباط بین فرآیندهای یکپارچه سازی در حال توسعه در چارچوب EAEU ادامه می دهد. اتحادیه اوراسیا همچنین خط فعالی را برای گسترش روابط دوستانه با سایر کشورهای واقع در خارج از کشور نزدیک، در آسیا، با هند، در خاورمیانه، در آفریقا، در آمریکای لاتین دنبال می‌کند. پوتین افزود: «جمعیت جهان امروزه محرک رشد اقتصاد جهانی هستند.»

https://ria.ru/20230524/eaes-1873929365.html

ارزیابی یک تحلیلگر روس از امکان ایجاد ارز جدید بریکس (24 می _ایزوستیا)

بریکس ممکن است به دلیل سیاست تحریمی آمریکا، ارز واحد جدیدی ایجاد کند. این نظر توسط نامزد علوم اقتصادی و کارشناس مالی ولادیمیر گریگوریف در روز چهارشنبه، 24 می، بیان شد.

گریگوریف در مصاحبه با Lenta.Ru گفت: «این یک موضوع واقعاً مرتبط است. من فکر می‌کنم که این گفتگوها نه تنها در عرصه اقتصادی ادامه دارد بلکه در عرصه ی سیاست نیز فعال خواهد بود، زیرا سیاست های تحریمی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا استفاده از دلار و یورو را ناامن می‌کند.» در عین حال، این اقتصاددان معتقد است که ارزی قابل مقایسه با دلار بعید است در آینده ای نزدیک و قابل پیش بینی ظاهر شود. وی افزود: «اما من فکر می‌کنم که جهان در حال حرکت به سمت تقسیم شدن به مناطق ارزی مختلف است، بنابراین تأثیر دلار بیشتر ضعیف خواهد شد. به عنوان یک گزینه، ممکن است نوعی ارز واحد بین کشورهای عضو گروه بریکس و کشورهایی که توسط آنها هدایت می‌شوند، پدید آید.» به گفته گریگوریف، یکی از گزینه‌های واحد پول بریکس می‌تواند یوان چین به عنوان قوی‌ترین ارز در اتحادیه باشد. گزینه دوم مقداری ارز مصنوعی است که بر اساس ارزش ارزهای همه کشورهای عضو اتحادیه ارزش گذاری می‌شود. این اقتصاددان در پایان افزود: "من فکر می‌کنم این دو گزینه ممکن ترین هستند."

پیشتر در همان روز، الکساندر پوتاوین، تحلیلگر FG Finam، به ایزوستیا گفته بود که واحد پولی کشورهای بریکس یکی از مراحل ادغام کشورها در راستای اصول سیاسی و اقتصادی است. وی ابراز عقیده کرده بود که در حال حاضر معرفی چنین پول رایجی پوپولیسم است. به گزارش RT، در 22 می، ستون نویس AgoraVox، Alexander Lemoine، گزارش داد که برزیل طرفدار ایجاد واحد پولی بریکس است و حتی همین ایده توسط آفریقای جنوبی نیز پیگیری می‌شود. در 6 فوریه، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، احتمال ظهور یک ارز واحد در کشورهای بریکس را که می‌تواند یک واحد ارزی فراملی باشد، رد نکرد. در 25 ژانویه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که موضوع ایجاد واحد پول مشترک المنافع چند کشور در نشستی در آفریقای جنوبی در ماه آگوست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

https://iz.ru/1517818/2023-05-24/ekonomist-otcenil-vozmozhnost-poiavleniia-novoi-valiuty-briks

 

رسانه‌های هندی پیامدهای تحریم الماس روسیه را فاش کردند(24 می _پرایم)

به گزارش روزنامه ی هندی اکونومیک تایمز(Economic Times)، چشم‌انداز تحریم‌های جدید بر الماس‌های روسیه به شدت بر مرکز الماس هند و سورات، سنگینی می‌کند که در حال حاضر از کاهش عرضه و کاهش تقاضا رنج می‌برد. ویپول شاه، رئیس شورای ارتقای صادرات جواهرات و سنگ های قیمتی(GJEPC) به نقل از این نشریه، گفت: «اگر تحریم ها ادامه یابد، عدم اطمینان زیادی در مورد اشتغال یک میلیون کارگر ایجاد خواهد شد. تجارت الماس هندی از هر 10 الماس استخراج شده در جهان، 9 مورد را برش می دهد. هند الماس های روسی خریداری شده از گروه آلروسا را وارد می‌کند که 30 درصد از تولید الماس خام جهان را تشکیل می دهند. شرکت‌های فرآوری الماس در سورات به دلیل کمبود الماس خام از روسیه، همراه با کاهش تقاضا در بحبوحه رکود اقتصادی جهانی و ترس فزاینده از رکود جهانی، شروع به مبارزه کرده‌اند. ویپول شاه افزود: "اکنون تقاضای کمتری وجود دارد، بنابراین صنعت می‌تواند با این وضعیت کنار بیاید، علیرغم کاهش عرضه الماس خام! مشکل زمانی ایجاد می‌شود که تقاضا افزایش یابد." از آنجایی که هیچ روش قابل اعتمادی برای تعیین منشا یک الماس خاص وجود ندارد، کشورهای G7 به دنبال معرفی روش‌های ردیابی برای تعیین منشاء و کاهش حرکت الماس‌های روسیه در بازارهای جهانی هستند..

https://1prime.ru/state_regulation/20230524/840677280.html

 

به گفته ی وزیر انرژی روسیه، هیچ قیمت واحدی برای گاز روسیه برای اعضای اوراسیا وجود نخواهد داشت(24 می _پرایم)

نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا  به خبرنگاران گفت: «هیچ قیمت واحدی برای گاز روسیه برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) وجود نخواهد داشت. وی افزود: «قیمت در هر صورت به میزان قابل توجهی کمتر از قیمت جهانی خواهد بود.»

وی افزود: «قیمت ها را خود کشور با در نظر گرفتن منافع، تعهدات خود، فرصت های عرضه، تدارکات و غیره تعیین می‌کند. هنوز قیمت واحدی وجود نخواهد داشت. امروزه قیمت در هر کشور متفاوت است. در عین حال، مهم است که در نظر بگیریم که قیمت تمام شرکای ما به طور قابل توجهی پایین تر از قیمت های جهانی است.»

در دسامبر 2022، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود که قیمت انرژی در کشورهای اتحادیه اوراسیا ده برابر کمتر از قیمت‌های انرژی در اتحادیه اروپا است. بر اساس آماری که بعداً توسط این رئیس جمهور ارائه شد، حجم تجارت متقابل بین اعضای اتحادیه در سال 2021 به 73.1 میلیارد دلار رسید.

https://www.kommersant.ru/doc/6001299

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما