معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

چشم انداز اقتصادی کشورهای نوردیک

گروه Nordea در گزارش جدید چشم‌انداز اقتصادی خود به این موضوع اشاره دارد که اقتصاد جهانی در سال 2023 به دلیل کاهش شدید قیمت انرژی، بازارهای کار قوی و بازگشایی اقتصاد چین، شروع خوبی داشت؛ با این حال، این بدان معنا نیست که چشم‌انداز رشد از فصل زمستان تا زمان فعلی بهبود یافته است. نرخ تورم، همچنان بالاست و نیاز به تشدید بیشتر سیاست پولی وجود دارد.

گروه Nordea در گزارش جدید چشم‌انداز اقتصادی خود به این موضوع اشاره دارد که اقتصاد جهانی در سال 2023 به دلیل کاهش شدید قیمت انرژی، بازارهای کار قوی و بازگشایی اقتصاد چین، شروع خوبی داشت؛ با این حال، این بدان معنا نیست که چشم‌انداز رشد از فصل زمستان تا زمان فعلی بهبود یافته است. نرخ تورم، همچنان خیلی بالاست و نیاز به تشدید بیشتر سیاست پولی وجود دارد. هلگه پدرسن، اقتصاددان ارشد گروه Nordea می‌گوید: نیاز به یک انتقال سریع سبز و دیجیتال، همراه با افزایش شدید هزینه‌های دفاعی، تقاضای جهانی را در سال‌های آینده تغییر خواهد داد. همین الگو احتمالا در کشورهای شمال اروپا که اتفاقا جزو اقتصادهایی هستند که در طول همه‌گیری کرونا بهترین عملکرد را داشتند، پدیدار خواهد شد، اما فعالیت اقتصادی در شمال اروپا نیز رو به کاهش است. در کوتاه مدت، اثر تورم بالا و سیاست پولی انقباضی، بیشترین عدم اطمینان را ایجاد می‌کند. این شرایط به شدت بر املاک و بازارهای خرده‌فروشی در همه جا، به ویژه در سوئد تأثیر می‌گذارد.

اقتصاد دانمارک به طرز شگفت‌آوری قوی بوده است. پس از یک دوره از ناپایداری کامل، شرایط اقتصادی هم اکنون برای رسیدن به وضعیتی نرمال آماده است. مخارج خانوارها در پی افزایش نرخ بهره کاهش یافته است. با مثبت شدن مجدد رشد دستمزدهای واقعی، انتظار می‌رود فعالیت‌ها در پایان سال دوباره افزایش یابد.

اقتصاد فنلاند در ماه‌های اول سال 2023 بسیار خوب شروع نمود، اما چشم‌انداز برای بقیه سال ضعیف‌تر به نظر می‌آید. مخارج خانوارها تحت فشار است و صادرات کاهش می‌یابد. اما افزایش تولید برق و بازار کار قوی به عنوان بازوی حمایتی اقتصاد عمل خواهد کرد.

در نروژ مصرف خانوار و قیمت مسکن حفظ شده است و نرخ بیکاری پایین بوده است. رشد شدید دستمزدها و کاهش قابل توجه ارزش کرون نروژ (NOK) فشار قیمتی را طولانی‌تر می‌کند. انتظار می‌رود نرخ بهرۀ سیاست‌گذاری به 3.75 درصد برسد و فعالیت‌های اقتصادی در سال جاری کاهش یابد.

 شرایط اقتصادی سوئد در سال 2023 همچنان انقباضی خواهد بود. در حالی که بازار کار از تاب‌آوری بسیار برخوردار بوده است، خانوارها با تورم بالا و افزایش نرخ بهره دست و پنجه نرم می‌کنند. انتظار می‌رود نرخ تورم در سال جاری روندی کاهشی پیدا کند، اما نرخ بهره همچنان به طور قابل توجهی بالاتر از قبل از همه‌گیری کرونا خواهد بود.

نسخۀ اصلی این گزارش، پیوست می‌باشد.

گزارش چشم انداز اقتصادی بانک نوردیا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما