معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته سوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روند کاهشی تولیدات صنعتی ایتالیا برای سومین ماه متوالی

به گزارش اداره آمار ایتالیا (ISTAT)، در ماه مارس برای سومین ماه متوالی در سال 2023، تولیدات صنعتی ایتالیا با کاهش روبرو شده است و 0.6 درصد به نسبت ماه گذشته افت داشته است. طبق این گزارش، تولیدات صنعتی ایتالیا در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، 3.2 درصد کاهش نشان می‌دهد. در آمار مذکور، تقریبا همه بخش‌های اصلی صنعتی هم به صورت ماهانه و هم سالانه (به استثنای کالاهای سرمایه‌ای) با کاهش روبرو شده‌اند. بنا به گفته کارلو رینزی، رئیس مؤسسه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ایتالیا (Codacons)، «کاهش تولیدات صنعتی ایتالیا برای سومین ماه متوالی دیگر فقط یک سیگنال هشداردهنده نیست، بلکه مدرکی ملموس از مشکلاتی است که بر بخش صنعت تأثیر گذاشته است». وی افزود: «وضعیت تولیدات در بخش کالاهای مصرفی نگران‌کننده است، زیرا طی یک سال گذشته با انقباض 4.7- درصدی روبرو گشته‌اند، رقمی‌که به وضوح تحت‌تاثیر شرایط اضطراری افزایش قیمت‌ها است که در ماه‌های گذشته، کشور را درگیر کرده است. در حقیقت، تورم مانند یک سنگ بزرگ آسیاب بر صنعت ایتالیا سنگینی می‌کند». به عقیده رئیس مؤسسه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ایتالیا، تنها از طریق مداخله در قیمت‌های خرده‌فروشی و مهار قیمت‌هاست که می‌توان از قدرت خرید خانواده‌ها محافظت کرد، از مصرف حمایت نمود و به صنعت، تجارت و اقتصاد کمک کرد.

ایتالیا؛ برترین کشور جهان در صنعت فولاد کاملا سبز تا سال 20230

رئیس فدراسیون صنایع فولاد ایتالیا در نمایشگاه فولاد ایتالیا پیرامون وضعیت صنعت فولاد در ایتالیا گفت: صنعت فولادسازی ایتالیا از دولت‌مردان این کشور (و همچنین اروپا) تقاضا دارد تا با تقویت سیاست صنعتی در مسیر کربن‌زدایی کامل این بخش کوشش نمایند. وی که در حضور وزیر توسعه اقتصادی و وزیر امور خارجه ایتالیا سخن می‌گفت افزود: کارخانه‌های فولاد ایتالیا 80 درصد از تولید خود را توسط کوره‌های الکتریکی تولید می‌کنند و در مسیر کربن‌زدایی، جلوتر از سایر کشورها هستند، اما اکنون با ورود سایر تولیدکنندگان اروپایی برای «تقلید» از مدل ایتالیایی، این صنعت با مشکلاتی همچون تامین مالی، تهیه مواد خام و قراضه و هزینه‌های انرژی روبرو شده است.

رئیس فدراسیون صنایع فولاد ایتالیا ضمن اشاره به اینکه اروپا باید به طور منسجم عمل کند تا شرکت‌های فولاد اروپایی زیر بار رقابت کشورهای قوی له نشوند، به تصمیم ایتالیا برای تبدیل شدن تا سال 2030 به کشوری که 100 درصد انرژی مورد نیاز صنعت فولاد خود را از منابع سبز و تجدیدپذیر تامین می‌کند، پرداخت. وی با اشاره به آمار فعالیت صنعت فولاد ایتالیا گفت: فولاد ایتالیا یک دوره استثنایی دو ساله را پشت سر گذاشته است و به لطف شرایط اقتصادی مساعدتر در سال 2022، با تولید 21.6 میلیون تن به عنوان دومین تولید کننده اروپایی (پس از آلمان) و یازدهمین تولیدکننده در سطح جهان دست یافته است، اما با این حال به دلیل کاهش تولید در کارخانه فولادسازی ایلوا (در استان تارنتو)، پیش‌بینی می‌گردد که حجم تولیدات این کشور در سال 2023 بین 6 الی 10 درصد کاهش داشته باشد.

فروش اوراق قرضه دولتی به پس‌انداز کنندگان و افراد حقیقی

وزارت اقتصاد و دارایی ایتالیا در حال راه‌اندازی برنامه جدیدی از اوراق قرضه دولتی به نام Btp Valore است که منحصرا به پس‌انداز کنندگان فردی و مشابه (به اصطلاح بازار خرده‌فروشی) اختصاص خواهد داشت. اولین دور فروش این اوراق از 5 تا 9 ژوئن خواهد بود. سررسید این اوراق، 4 ساله بوده و سود پیش‌بینی شدۀ آن، 3.4 درصد می‌باشد. دولت ایتالیا به منظور تشویق خانوارها برای خرید این اوراق، کمیسیون فروش را حذف و مشوق‌هایی همچون پاداش وفاداری در نظر گرفته است. این پاداش به افرادی که این اوراق را تا سررسید آن نگهداری کنند، تعلق خواهد گرفت.

دولت ایتالیا قصد دارد با اجرای این سیاست‌ها، تا جایی که ممکن است سهم شهروندان و خانواده‌های ایتالیایی را در بین دارندگان بدهی ملی این کشور افزایش دهد و به نوعی پس‌انداز شهروندان در بانک‌ها را به بدهی ملی کشور نزدیک نماید. در حال حاضر 213 میلیارد یورو از 2281 ملیارد یورو بدهی ملی ایتالیا در دست شهروندان ایتالیایی می‌باشد

برگزاری کنفرانس مشترک کنفدراسیون صنایع ایتالیا و نیروی دریایی در زمینه اقتصاد دریا

کنفرانس مشترکی با عنوان «راه‌های آبی، فضاهای اقتصادی و راهبردی برای ایتالیا در آب‌های دریا» در عرشه یکی از ناوهای نیروی دریایی ایتالیا (ناو کاوور) با همکاری مشترک کنفدراسیون صنایع ایتالیا و نیروی دریایی این کشور برگزار گردید. در این کنفرانس، ضمن پرداختن به اهمیت دریای مدیترانه در ارتباطات تجاری بین‌المللی، به موضوع امنیت دریاها و راه‌های ترانزیت دریایی اشاره شد و موضوع سرمایه‌گذاری در نیروی دریایی برای نوسازی ناوگان‌های این بخش از ارتش ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت. این کنفرانس به منظور برجسته‌سازی اهمیت اقتصاد دریا و نقش نیروی دریایی در حفاظت از روند اقتصادی آن برگزار شده است.

منبع اخبار : روزنامه اقتصادی ایل سوله

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما