معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفته چهارم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 انتقال برق از مصر به اروپا توسط شرکت نروژی

شرکت انتقال برق مصر، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت نروژی Scatec ASA برای آغاز مطالعات پروژه اتصال برق بین مصر و اروپا برای صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق ایتالیا امضا کرد. این تفاهم‌نامه که به هماهنگی در خصوص صادرات انرژی الکتریکی به اروپا از طریق ایتالیا کمک خواهد کرد، توسط رئیس هیات مدیره شرکت صباح مشعلی (به نمایندگی از شرکت انتقال برق مصر) و مدیرعامل Scatec ASA Terje Pilskog امضا شد.

حجم کل این سرمایه‌گذاری، بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده است. این توافقنامه شامل پروژه مشترک تولید آمونیاک سبز در منطقه اقتصادی کانال سوئز با سرمایه‌گذاری تقریبا 6 میلیارد دلاری و در دامیتا با سرمایه گذاری حدود 870 میلیون دلار خواهد بود. همچنین پروژه‌هایی مانند انرژی بادی پنج گیگاواتی با سرمایه‌گذاری 5.6 میلیارد دلاری در چند فاز طی سال‌های آینده و پروژه تولید مشترک متانول سبز در دامیتا با سرمایه‌گذاری حدود 450 میلیون دلار مورد مذاکرۀ طرفین قرار گرفته است. پروژه اتصال برق بین مصر و اروپا برای صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر با ظرفیت حدود سه گیگاوات نیز مورد بحث قرار گرفت و تفاهم نامه‌ای برای شروع مطالعات امضا گردید. لازم به ذکر است پروژه تولید برق از هیدروژن سبز در کنار دیگر پروژه‌های انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، مصر را به اولین کشور آفریقایی در این حوزه تبدیل کرده است.

https://cloudflare.egyptindependent.com/egypt-signs-agreement-with-norway-to-export-renewable-energy-to-europe/

افزایش فشارها بر نروژ برای کاهش برنامه‌های توسعه انرژی فسیلی

دولت نروژ با فشار فزاینده‌ای برای کاهش برنامه‌های عظیم جهانی گسترش سوخت‌های فسیلی خود از جمله توسعه یک میدان نفتی جدید در دریای شمال مواجه است. فعالان زیست‌محیطی از سراسر جهان هفته گذشته برای شرکت در مجمع عمومی‌شرکت اکوینور به استاوانگر در نروژ رفتند. این فعالان هشدار دادند که برنامه‌های اکوینور برای توسعه میدان عظیم Rosebank در دریای شمال، و همچنین سایر پروژه‌های بزرگ در کانادا، برزیل و سورینام، باعث فروپاشی اقلیم و پیامدهای ویرانگر برای بشریت خواهد شد. دولت نروژ 67 درصد سهام اکوینور را در اختیار دارد و فعالان محیط‌زیست بر این باورند که دولت نروژ، همزمان با معرفی خود به عنوان یک رهبر در حوزه‌های صیانت از اقلیم، در حال پیشبرد پروژه‌های جدید نفت و گاز در سراسر جهان است.

نروژ، تهاجمی‌ترین کاوشگر اروپا در زمینه میادین جدید نفت و گاز است که 700 مجوز اکتشاف جدید در دهه گذشته اعطا کرده است. برنامه‌های نفتی نروژ می‌تواند به انتشار 3 گیگا تن دی اکسید کربن اضافی در محیط منجر شود. پروژه Rosebank که ظرفیت تولید 500 میلیون بشکه نفت را دارد و به اندازه 56 میدان ذغال‌سنگ، دی اکسید کربن تولید می‌کند، حدود یک سال پیش متوقف شد.

https://www.theguardian.com/environment/2023/may/17/norway-under-pressure-to-scale-back-fossil-fuel-expansion-plans

افزایش شدید اجاره بها در اسلو

بر اساس گزارش آژانس مسکن Utleiemegler، افزایش تقاضا در بازار مسکنِ اسلو، موجب افزایش شدید اجاره‌بها در این شهر شده است. قیمت اجاره برای همه انواع مسکن در اسلو در آوریل، 12.4 درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته و 7.4 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. املاک اجاره‌ایِ خالی بسیار کمی در بازار وجود دارد که باعث ایجاد فشار اضافی در بازار اجاره قبل از تابستان می‌شود. به گفته مدیر فروش و بازاریابی این آژانس، فصل تابستان بیشترین میزان تقاضا برای مسکن در نروژ (اسلو) وجود دارد که بیشتر به خاطر علاقه زیاد به بازدید از این شهر در تابستان می‌باشد. از این رو شاهد قیمت‌های بی‌سابقه بالا در بازار اجاره هستیم. خانه‌های مرکز شهر هنوز هم محبوب‌ترین هستند و بیشترین تقاضا برای آپارتمان‌های یک و دو خوابه است.

https://www.finansavisen.no/bolig/2023/05/15/8008801/brennhett-leiemarked-utleid-til-rekordhoye-priser

کاهش قابل ملاحظه ارزش کرون نروژ و ایجاد مشکلات برای خارجی‌ها

با کاهش قابل توجه ارزش کرون نروژ در مقایسه با سایر ارزهای اصلی، مشکلاتی برای برای دانشجویان خارجی  و نیروی کار خارجی که به کرون دستمزد می‌گیرند ایجاد شده است. تضعیف کرون، اثرات متعددی از افزایش نرخ تورم و نرخ بهره تا افزایش قیمت ملک داشته است. همچنین هنگام استفاده از کرون در خارج از کشور، ارزش کمتری نسبت به دیگر ارزها داشته و توان خرید کمتری دارد. در یک نظرسنجی اخیر که توسط د لوکال صورت گرفت، 57 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در مورد ارز نروژ بسیار نگران هستند، یک سوم از شرکت کنندگان نیز گفتند که نسبتا نگران هستند.

https://www.thelocal.no/20230512/very-worried-how-foreigners-in-norway-are-affected-by-the-weak-krone

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما