معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته چهارم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چشم‌اندار اقتصادی صربستان از نگاه کمیسیون اروپا

بر اساس پیش‌بینی بهاری کمیسیون اروپا، رشد اقتصادی صربستان در سال 2023 به 1.9 درصد خواهد رسید، اما با بهبود وضعیت اقتصادی، در سال 2024 در حدود 3.0 درصد خواهد بود. رشد اقتصادی در درجه اول متاثر از رشد مصرف و افزایش جزئی تعداد سرمایه‌گذاری‌ها در دوره آینده خواهد بود. کمیسیون اروپا یادآور می‌شود که نرخ تورم در صربستان در سال 2022 به طور مداوم در حال افزایش بوده است و در بهار امسال به اوج خود می‌رسد و انتظار می‌رود تا پایان سال به ثبات برسد و در سال 2024 کاهش یابد و تک رقمی‌شود. همچنین کمیسیون اروپا انتظار دارد که بیکاری در صربستان به تدریج کاهش یابد و از 9.4 درصد در سال 2022 به 9.3 درصد در سال 2023 و 9.0 درصد در سال 2024 برسد.

https://bif.rs/2023/05/ekonomski-rast-u-srbiji-u-2023-godini-usporen-zbog-visoke-inflacije/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ekonomski-rast-u-srbiji-u-2023-godini-usporen-zbog-visoke-inflacije

کاهش نرخ تورم صربستان

اداره کل آمار صربستان اعلام کرد نرخ تورم در آوریل، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 15.1 درصد بوده است که نسبت به تورم ماه مارس (با 16.2 درصد)، به میزان 1.1 واحد درصد کمتر است که البته به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه تنها حکایت از کاهش نرخ رشد قیمت‌ها در صربستان دارد؛ به نحوی که نرخ تورم ماهانه قیمت کالاها و خدمات مصرفی در آوریل امسال، به طور میانگین 0.7 درصد نسبت به مارس افزایش یافته است.

طی یک سال اخیر، قیمت مواد غذایی به طور میانگین به میزان 24.3 درصد افزایش یافته است، به طوری که شیر، پنیر و تخم‌مرغ به میزان 39.6 درصد، نان و غلات به میزان 23.8 درصد، گوشت 17.7 درصد، ماهی 20.3 درصد، روغن و چربی پخت و پز 23.1 درصد، میوه 14.1 درصد و سبزیجات نیز 26.3 درصد افزایش قیمت را در طی این مدت ثبت کرده است. همچنین در یک سال اخیر، قیمت آب، برق و گاز 14.4 درصد افزایش یافته است. بر اساس گروه‌های اصلی کالاها و خدمات، در آوریل 2023 نسبت به ماه قبل، پوشاک و کفش 2.6 درصد، خدمات بهداشتی و درمانی 1.5 درصد، اثاثیه منزل 1.2 درصد، نوشیدنی‌های غیرالکلی، تفریح و فرهنگ، هر کدام 0.7 درصد، ارتباطات 0.6 درصد، رستوران‌ها و هتل‌ها 0.5 درصد، حمل و نقل 0.2 درصد و آموزش 0.1 درصد افزایش قیمت داشته است.

https://www.politika.rs/sr/clanak/552293/srbija-inflacija-statistika

عبور از قلۀ تورم

بانک مرکزی صربستان در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره گزارش تورم ماه می اعلام کرد دوره تورم بالا پشت سر گذاشته شده است. بانک مرکزی صربستان انتظار دارد که تورم سالانه از سه ماهه دوم سال جاری به بعد سیر نزولی داشته باشد و در پایان سال، نصف تورم مارس خواهد بود. بازگشت به تورم متعادل در اواسط سال 2024 پیش‌بینی می‌شود. داده‌های آوریل در مورد تورم 15.1 درصدی تأیید می‌کند که اوج تورم پشت سر گذاشته شده است و اقدامات سیاست پولی که قبلاً اجرا شده بود این نتایج را به همراه داشت. در یک نگاه کلی، فشارهای جهانی تورم در حال کاهش است، اما مبارزه بانک‌های مرکزی با تورم هنوز تمام نشده است؛ با این اوصاف، اکنون احتمال ورود جهان به رکود بسیار کمتر است.

https://bif.rs/2023/05/period-visoke-inflacije-je-iza-nas/

ساخت بزرگترین مزرعه بادی در صربستان

سی دبلیو پی گلوبال (CWP Global)، ساخت یک مزرعه بادی را در صربستان آغاز خواهد کرد که بیشترین ظرفیت را در بین تمام شش پروژه انرژی تجدیدپذیر این شرکتِ در حال توسعه خواهد داشت. این نیروگاه بادی نام وتروگون (Vetrogon) در استان شمالی صربستان، وویودینا، در شهرداری‌های صربوبران و بچی ساخته خواهد شد. حداکثر ظرفیت این تاسیسات، 450 مگاوات و ارزش سرمایه‌گذاری آن نیز 600 میلیون یورو در نظر گرفته شده است. عملیات ساخت قرار است در اواخر سال 2025 آغاز شود و شرکت در نظر دارد تا تاسیسات را در سال 2028 راه‌اندازی کند. نیروگاه بادی وتروگون، سالانه 1.1 تراوات‌ساعت برق تولید خواهد کرد. این طرح همچنین شامل ساخت تاسیساتی برای تحویل با تاخیر برق نیز می‌شود، یعنی تاسیساتی که برای تبدیل برق به اشکال دیگر انرژی و ذخیره آن برای تبدیل مجدد بعدی به برق استفاده می‌شود.

https://www.ekapija.com/news/4216256/najveca-vetroelektrana-u-srbiji-gradice-se-na-teritoriji-srbobrana-i-beceja-vetrogon

عدم وجود منع صادرات به روسیه

رئیس اداره گمرک صربستان، برانکو رادویکو، تایید کرد که صربستان هیچ تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده است و هیچ ممنوعیتی برای صادرات به روسیه وجود ندارد؛ وی ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه وزارت دارایی از طریق گمرک اقدام به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه کرده است را رد کرد.

https://www.politika.rs/sr/clanak/553176/srbija-rusija-izvoz

مذاکرات افزایش مجددحداقل دستمزد در صربستان

مذاکرات بین نمایندگان دولت، اتحادیه‌های کارگری و اتحادیه کارفرمایان در خصوص افزایش مجدد حداقل دستمزدها، در جریان است. اتحادیه‌های کارگری امیدوار به تغییر مجدد حداقل دستمزدها در طی این مذاکرات هستند، هرچند طبق قاعده، حداقل دستمزد باید سالی یک بار تعیین شود و تا انتهای سال معتبر باشد. اوایل ژانویه، حداقل دستمزد با افزایش 14.3 درصدی به 40200 دینار (343 یورو) رسید، اما درخواست جدید این است که حداقل دستمزد تا سطح هزینه‌های حداقلی سبد مصرف کننده که در حال حاضر بیش از 50,000 دینار (426 یورو) است تعدیل شود. بر اساس برآوردهای اتحادیه کارگری، حدود 400 هزار نفر در صربستان حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، در حالی که کمی‌بیش از 50 درصد از کارکنان نیز با حدود 60 هزار دینار کار می‌کنند.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/poceli-pregovori-o-povecanju-minimalne-zarade-u-srbiji-nastavljaju-se-25-maja/

تعیین مسیرهای ترانزیتی برای کامیون‌ها

دولت صربستان مسیرهای ترانزیتی را برای کامیون‌های سنگین تعیین می‌کند. گوران وسیچ، وزیر ساخت‌و‌ساز صربستان اعلام کرد که مسیرهای ترانزیتی کامیون‌هایی که از صربستان می‌گذرند در ماه می یا حداکثر در ژوئن تعیین می‌شود و استفاده از جاده‌های محلی برای عبور این وسایط نقلیه، ممنوع می‌شود، زیرا رانندگان کامیون، اغلب برای جلوگیری از پرداخت عوارض، از بزرگراه خارج می‌شوند و جاده‌های محلی را تخریب می‌کنند.

https://biznis.telegraf.rs/info-biz/3682521-vesic-najavio-rute-za-kamione-u-tranzitu

بررسی تولید نفت و گاز در صربستان

شرکت صنعت نفت صربستان (NIS)، تولید نفت و گاز در صربستان را بررسی می‌کند. آنتون چریپانوف، مدیر مالی شرکت صنعت نفت صربستان گفت: این شرکت (که متعلق به شرکت گازپروم روسیه است)، چرخه سرمایه‌گذاری بزرگ جدیدی را در اوایل سال جاری آغاز کرده است که سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در اکتشاف و تولید نفت و گاز در صربستان دارد. شرکت قصد دارد این مبلغ را نسبت به سال گذشته دو برابر کند و اکنون بیش از 20 میلیارد دینار سرمایه‌گذاری شده است. فقط در سه ماهه اول سال جاری، شرکت نیس 15 چاه حفاری و 10 چاه حفاری پیچیده را آغاز کرده است.

https://www.tanjug.rs/ekonomija/srbija/31176/nis-zapoceo-veliki-investicioni-ciklus-ulaze-i-u-proizvodnju-nafte-i-gasa-u-srbiji/vest

وام‌های نقدی، عمده‌ترین وام شهروندان صربستان

بر اساس گزارشات مالی بانک‌ها از مجموع 1494 میلیارد دینار (معادل 12.74 میلیارد یورو) بدهی شهروندان صربستان به بانک‌ها در پایان آوریل 2023، بیشترین بخش مربوط به وام‌های نقدی می‌باشد که در حدود 667 میلیارد دینار (5.68 میلیارد یورو) می‌باشد. رتبۀ دوم مربوط به وام‌های مسکن و نوسازی است که در حدود 633 میلیارد دینار (5.4 میلیارد یورو) می‌باشد که توسط 155756 شهروند اخذ شده است.

https://www.b92.net/biz/vesti/srbija/gradani-bankama-duguju-1-493-milijarde-dinara-2336878

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما