معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کشاورزان فراه: واردات محصولات کشاورزی مشابه تولید داخل ممنوع شود.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (10اردیبهشت)، شماری از گلخانه داران و کشاورزان فراهی در دیدار با مسئولان استان فراه خواستار حمایت دولت از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات محصولات مشابه خارجی شدند. کشاورزان فراه در دیدار ریاست زراعت فراه گفتند: برخی تجار با واردات محصولات مشابه گلخانه‌ای از کشورهای همسایه، به کسب و کار ما آسیب وارد می‌کنند و این روند باعث دلسردی ما از ادامه کشاورزی می ‌شود. طی سال‌های اخیر کشاورزی گلخانه ای در فراه رونق خوبی گرفته است.

افغانستان جهت 24ساعته شدن گمرک اسلام قلعه اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (15اردیبهشت)، مسئولان کمیساری (مرزبانی) اسلام قلعه هرات از آمادگی‌ها برای بیست و چهارساعته شدن این گمرک تجاری جهت رفت و آمد کامیون‌ها خبر دادند. سید حضرت‌آغا، کمیسار اسلام قلعه هرات گفت: آمادگی از طرف افغانستان برای تردد ۲۴ ساعته به صورت کامل وجود دارد . این موضوع به مسئولان جمهوری اسلامی ایران هم اطلاع داده شده و با اعلان آمادگی طرف ایرانی، این روند آغاز خواهد شد. به بیان وی این روند در تسهیل تجارت بین افغانستان و ایران تاثیرگذار است.

این در حالی است که چندی قبل در سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت به کشور ایران موضوع ۲۴ ساعته شدن تردد در گمرک اسلام قلعه مطرح شد و طرف‌های افغان و ایرانی توافق نمودند که این طرح را برای افزایش مراودات اقتصادی عملی کنند.

 بانک جهانی گزارش داد: کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی افغانستان

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (9اردیبهشت)، در این گزارش که توسط ریاست نظارت بر اقتصاد افغانستان در بانک جهانی تهیه شده، آمده است:  در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، نرخ تورم نسبت به سال گذشته 4.1 درصد کاهش یافته است.

از فوریه ۲۰۲۳ ارزش افغانی در برابر دلار آمریکائی ۵٫۴ درصد، در برابر روپیه پاکستان ۱۰٫۷ درصد، در برابر روپیه هند ۰٫۷ درصد، در برابر یورو ۴٫۳ درصد و در برابر تومان ۲٫۲ درصد افزایش یافته است. بانک جهانی دلایل حفظ ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی را جلوگیری جدی از قاچاق ارز و کمک های نقدی خارجی به بانک مرکزی افغانستان عنوان کرده است.

جهت زیر ساخت های افغانستان 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری وطن 24 (15اردیبهشت)، مسئولان در وزارت صنعت و تجارت اظهار نمودند: در سال جاری برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور حدود 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود.

 عبدالسلام آخندزاده جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: ما  در سال جاری اقداماتی را انجام دادیم تا بتوانیم زمینه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و استخراج از معادن را فراهم کنیم و هم اکنون عملیات احداث تعداد زیادی از پروژه‌های اقتصادی مذکور شروع شده است.

خان‌جان الکوزی، عضو اتاق تجارت از اجرای پروژه‌های توسعه ای در سال جاری استقبال کرد و گفت: اجرای پروژه ‌های مذکور برای اقتصاد افغانستان یک گام مثبت است و می‌تواند به کاهش بیکاری و فقر در افغانستان منجر شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما