معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته دوم اردیبهشت ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-افتتاح تونل جدید زیگانا با حضور اردوغان

تونل جدید زیگانا بعنوان طویل ترین تونل ترکیه و اروپا و سومین تونل بزرگ جهان، در مسیر طرابوزان – گموش خانه در سوم ماه مه سالجاری و با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه افتتاح  شد. اردوغان در مراسم افتتاحیه این تونل طی سخنانی گفت: تونل جدید زیگانا که رانندگان را از میسر صعب العبور گردنه‌ها و کوهها نجات میدهد، به یکی از نمادهای توسعه منطقه تبدیل خواهد شد. وی افزود، این تونل، سومین تونل طولانی جاده ای دو لوله ای در جهان و طولانی ترین تونل در اروپا و ترکیه می‌باشد.

 تونل جدید زیگانا، مسیر مهم شرق دریای سیاه و قفقاز، خاورمیانه و ایران را با طول 14.5 کیلومتر به هم متصل می‌کند. با افتتاح این تونل،  پیچ های خطرناک و رمپ‌های تند گردنه زیگانا که کابوس رانندگان بود، کنار گذاشته می‌شود.

  

https://www.trthaber.com/

 

کاهش نرخ تورم ترکیه در آوریل 2023

سازمان آمار ترکیه، نرخ تورم برای ماه آوریل سالجاری را اعلام کرد. براین اساس، نرخ تورم در ماه آوریل 2.39 درصد و برای یک سال منتهی به آوریل 2023 نیز 43.68 درصد اعلام شد. شایان ذکر است که نرخ تورم در ماه قبل، 50.51 درصد بوده است.

در همین ارتباط نورالدین نباتی، وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه ضمن اشاره به موفقیت برنامه اقتصادی ترکیه اظهار داشت: نرخ تورم براساس شاخص مصرف کننده در آوریل 2.39 درصد و تورم سالانه به 43.68 درصد کاهش یافت و برای ششمین ماه متوالی نرخ تورم روند کاهشی داشته است. وی همچنین ضمن انتقاد از کسانیکه از سیاست افرایش نرخ بهره برای کنترل نرخ تورم حمایت می‌کنند، گفت: هدف دولت کاهش نرخ تورم بدون افزایش نرخ بهره و بدون به خطر انداختن رشد اقتصادی است. وی افزود، دولت سیاستی را دنبال می‌کند که در آن کسری حساب جاری و تورم با پایین نگه داشتن نرخ بهره کاهش یابد. در چارچوب این سیاست، نرخ تورم را از 85 درصد به زیر 45 درصد رسانده ایم.

 

شایان ذکر است، گروه تحقیقاتی تورم (ENGA) نرخ تورم ماهانه را 4.86 و سالانه را 105.19 درصد اعلام کرده است.

اتاق بازرگانی استانبول نیز نرخ تورم برای شهر استانبول را ماهانه 2.39 درصد و سالانه 62.46 درصد اعلام کرد.

 حاکان آران، مدیر عامل ایش بانک ترکیه با تاکید بر اینکه مقابله با نرخ تورم در بلند مدت امکانپذیر خواهد بود، گفت: نرخ تورم در ترکیه تا 5 سال آینده تک رقمی نخواهد شد و لذا مردم ترکیه باید مدتی با این نرخ تورم بالا به زندگی خود ادامه دهند.

https://www.tuik.gov.tr/

 

سرمایه گذاری شرکت مجارستانی در ترکیه در حوزه تولید تجهیزات طبی و بیمارستانی

مصطفی وارانک، وزیر صنایع و تکنولوژی ترکیه با پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه و تجارت خارجی مجارستان، در مراسم افتتاحیه پروژه سرمایه گذاری شرکت مجارستانی در حوزه تولیدات تجهیزات طبی  و بیمارستانی در ترکیه شرکت کرد.

وارانک در این مراسم با اشاره به افزایش حجم روابط تجاری ترکیه و مجارستان طی دوره‌های اخیر گفت: در نتیجه همکاری نزدیک دو دولت، حجم تجارت خود را که در سال 2001 تنها 356 میلیون دلار بود، به بیش از 3.5 میلیارد دلار افزایش داده ایم و درکوتاه مدت به هدف حجم تجارت 6 میلیارد دلاری بین دو کشور دست خواهیم یافت. وارانک با تاکید بر اینکه، ترکیه به یک مرکز جذاب برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است و در سایه موقعیت جغرافیایی خود از امکان دسترسی آسان به بازارهای جهانی برخوردار می‌باشد، گفت، طی 21 سال، بالغ بر  250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه و تجارت خارجی مجارستان نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از سرمایه گذاری صورت گرفته شده اظهار داشت: مجارستان از کشورهای پیشرو در بخش سلامت و تولید تجهیزات طبی در جهان است. وی همچنین ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان در ده استان ترکیه گفت: مجارستان تاکنون 105 تن کمک پزشکی به مناطق زلزله زده ترکیه ارسال کرده است. وی در ادامه شروع مذاکره با شرکت بوتاش ترکیه جهت خرید گاز از این کشور را اعلام نمود.

https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi

 

انتشارآمار توزیع درآمد در ترکیه

سازمان آمار ترکیه، آمار توزیع درآمد سال 2022 را اعلام کرد. بر اساس نتایج آخرین تحقیقات؛ سهم گروه 20 درصدی با بیشترین درآمد در ترکیه،  48 درصد از تولید ناخالص داخلی می‌باشد که این میزان نسبت به سال 2021 بالغ بر 1.3 درصد افزایش داشته است. همچنین در این گزارش، سهم 20 درصد پائین ترین قشر جامعه از تولید ناخالص داخلی نیز 6 درصد اعلام شده است. در این گزارش، ضریب جینی 0.415 برآورد شده است.

https://www.iha.com.tr/

 

اجلاس سرمایه گذاری ترکیه – نیجریه در استانبول برگزار شد

اجلاس سرمایه گذاری و همکاری ترکیه و نیجریه با حضور سرمایه گذاران آفریقایی و ترک در استانبول برگزار شد. بولنت آکارچالی، وزیر سابق بهداشت و گردشگری ترکیه در افتتاحیه این مراسم با اشاره به اینکه ترکیه در این مقطع در جایگاه مهم بین المللی قرار دارد، تصریح کرد: در حالی که در سال 2002 بالغ بر 12 نمایندگی دیپلماتیک در آفریقا وجود داشت، این تعداد به 44 عدد رسیده است. در سال 2002، 10 کشور آفریقایی در آنکارا، نمایندگی دیپلماتیک داشتند و این تعداد به 28 عدد افزایش یافته و این فرصت مناسبی برای ارتفای همکاریهای تجاری و اقتصادی میان ترکیه و آفریقا می‌باشد.

 معاون کمیسیون ترویج سرمایه گذاری نیجریه نیز در این مراسم گفت: باید از این رویدادها، دوستی‌های جدیدی ایجاد و همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را با یکدیگر افزایش دهیم.

https://ekonomi.haber7.com/ekonomi

 

آمار تولید شیرخام ترکیه در سال 2022

سازمان آمار ترکیه، آمار تولید شیر خام  این کشور در سال 2022 را اعلام کرد. بر این اساس، تولید شیر خام در سال 2022 با 7.1 درصد کاهش نسبت به سال 2021 به 21 میلیون و 563 هزار و 492 تن رسید. تولید شیر گاومیش 31.5 درصد، تولید شیر بز 13.2 درصد، تولید شیر گاو 6.8 درصد و تولید شیر گوسفند 6.7 درصد نسبت به 2021 کاهش داشته است.

ترکیب مجموع شیرخام ترکیه در سال 2022 عبارت از، شیر گاو 92.3 درصد، شیر گوسفند 4.9 درصد، شیر بز 2.5 درصد و شیر گاومیش 0.2 درصد بوده است.

https://www.iha.com.tr/

 

دستورالعمل جدید وزارت تجارت ترکیه در خصوص صادرات مرغ و گوشت قرمز

در پی افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در ترکیه، دولت این کشور تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرد. براین اساس مقرر شد تا سازمان گوشت ترکیه، گوشت قرمز به نرخ مصوب و ارزان را به قصابی‌های سراسر ترکیه جهت توزیع به مردم پخش نماید. همچنین وزارت تجارت ترکیه اعلام کرد، مرغ تازه و منجمد به فهرست کالاهای مشمول ثبت صادرات، اضافه شده است.

در همین ارتباط، رئیس اتجمن تولیدکنندگان شیر و گوشت ترکیه گفت: با شروع فصل گردشگری قیمت انواع لبنیات و گوشت در ترکیه افزایش خواهد یافت. وی افزود: با روند کنونی و در صورت عدم اتخاذ سیاستهای مناسب از سوی دولت، احتمال افزایش قیمت هر کیلو گرم گوشت چرخ کرده در ژوئن سالجاری به 500 لیر وجود خواهد داشت.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما