معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته سوم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش تولید ناخالص داخلی در ماه مارس

بر اساس گزارش اولیه مرکز آمار سوئد در مورد شاخص تولید ناخالص داخلی، این شاخص در ماه مارس با تعدیل تغییرات فصلی و در مقایسه با ماه قبل، کاهش 0.2 درصدی را ثبت کرد. با این حال، در مجموع سه ماهه اول سال جاری، با اعمال تعدیلات فصلی، در مقایسه با سه ماهه قبل از آن، افزایش 0.2 درصدی داشته است. همچنین تولید ناخالص داخلی در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال گذشته، 0.7 درصد کاهش داشته است در حالی که در کل سه ماهه اول نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.3 درصد افزایش داشته است.

افزایش اختلاف درآمد در سراسر کشور

داده‌های جدید مرکز آمار سوئد نشان می‌دهد که 14.2 درصد از خانوارهای سوئدی با استانداردهای اقتصادی پایین زندگی می‌کنند که نسبت به سال 2015، افزایش بیش از 0.5 واحد درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال، خانوارهایی که استانداردهای اقتصادی بالایی دارند، تقریبا به همان میزان افزایش یافته و به 5.7 درصد رسیده است. این روند در شهرداری‌های مختلف نیز منعکس شده است، به طوری که 170 مورد افزایش در خانوارهای با استانداردهای مالی پایین را نشان می‌دهد و 73 شهرداری نیز افزایش را در افراد دارای استانداردهای مالی بالا گزارش می‌دهند. نابرابری درآمدی نیز در 235 شهرداری افزایش یافته است. محاسبات بر اساس کل درآمد قابل تصرف است که در بین شهرداری‌های مختلف متفاوت است.

منطقه پولی یورو با آغوش باز از سوئد استقبال خواهد کرد

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا در رابطه با نشست غیررسمی خود با وزرای اقتصاد و دارایی اتحادیه اروپا به SVT Nyheter گفت: کشورهای منطقه یورو در صورت تصمیم سوئد به پیوستن به اتحادیه پولی اروپا، با آغوش باز از سوئد استقبال خواهند کرد. لاگارد گفت: منطقه یورو مانند یک خانواده بزرگ است و ما سعی می‌کنیم از یکدیگر در برابر مشکلات و خطرات محافظت کنیم.

ساخت نخستین اتوبان الکتریکی در سوئد

به گزارش استکهلمیان، سوئد به عنوان کشوری پیشگام در زمینه ساخت جاده‌های الکتریکی، درحال تجهیز یک بزرگراه به این فناوری است. به عقیده کارشناسان، این طرح در نوع خود بی‌نظیر است و به همین دلیل، بازتابی جهانی یافته است. جاده‌های الکتریکی می‌توانند خودروها و کامیون‌ها را در حین حرکت شارژ کنند. این روش شارژ خودروهای الکتریکی، امکان طی مسافت‌های طولانی‌تر با باتری‌های کوچکتر را فراهم و از منتظر ماندن رانندگان در ایستگاه‌های شارژ جلوگیری می‌کند. در سرآغاز این پروژه عظیم و بی‌نظیر، اتوبان الکتریکی در بزرگراه E20 میان شهر دانشگاهی اوره بره و شهر هالسبری احداث خواهد شد. این نخستین اتوبان الکتریکی جهان خواهد بود. سوئد پیش از این مسیرهای کوتاهتری را به این فناوری تجهیز کرده بود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تجهیز جاده یاد شده تا سال ۲۰۲۵ (دو سال دیگر) به اتمام خواهد رسید. دیگر بزرگراه‌های انتخاب شده برای ادامه این پروژه، سه شهر بزرگ استکهلم، گوتنبرگ و مالمو را به یکدیگر متصل می‌کند. سوئد در تصمیمی‌بلندپروازانه قصد دارد 3 هزار کیلومتر جاده الکتریکی را قبل از سال ۲۰۴۵ میلادی در کشورش به اجرا درآورد و آلایندگی دی اکسید کربن با منشاء خودرو را تا قبل از سال ۲۰۳۵ میلادی به صفر برساند.

ساخت نیروگاه جدید هسته‌ای سوئد تا سال 2030

DN گزارش می‌دهد که شرکت Westinghouse، غول انرژی هسته‌ای می‌خواهد نیروگاه هسته‌ای بعدی سوئد را بسازد. این شرکت آمریکایی، راکتورهای 2، 3 و 4 Ringhals را در دهه‌های 1970 و 1980 ساخته است. مدیر عامل شرکت پاتریک فراگمن قصد دارد تا قبل از سال 2030 یک راکتور معمولی جدید بسازد و راکتورهای کوچک مدولار (SMR) را به عنوان یک گزینۀ جایگزین برای سوئد رد می‌کند. فراگمن توضیح می‌دهد که این فناوری قبل از مقرون به ‌صرفه بودن، باید استاندارد شود و به طور قطع، انتخاب فناوری‌ای که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است، خطرآفرین خواهد بود. وی اضافه می‌کند که راکتورهای بزرگ بهترین بازده را برای مدتی در آینده ارائه خواهند کرد.

ولوو برنده سفارش اتوبوس بزرگ کانادا شد

شرکت کانادایی AB Volvo Nova Bus در خبری به Di تأیید کرد که ولوو اکنون سفارش تحویل ۱۲۰۰ اتوبوس برقی به استان کبک را دارد. گفته می‌شود این قرارداد تا 16 میلیارد کرون (1.4 میلیارد یورو) ارزش دارد و در ابتدا قرار است 339 اتوبوس الکترونیکی به مونترال تحویل داده شود. اداره حمل و نقل کبک همچنین گزینه‌ای را برای خرید 890 اتوبوس الکترونیکی دیگر ولوو امضا کرده است. این سفارش به عنوان بزرگترین سفارش اتوبوس الکترونیکی در آمریکای شمالی تاکنون توصیف شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما