معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی پاکستان - کراچی

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت سند پاکستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 سر وزیر سند: پایان دادن به مشکلات حمل و نقل کراچی در سال مالی آینده

سیدمرادعلی شاه، سروزیر سند، طی جلسه ای، به مقامات مربوطه دستور داد تا طرح های حمل و نقل در حال انجام را تکمیل کنند و طرح های جدید، از جمله پروژه اتوبوس ترانزیت سریع (BRT) را با بودجه سال آینده به راه بیاندازند. او گفت ما باید معضلات حمل و نقل کراچی را با تکمیل پروژه‌های مختلف BRT در سال آینده مالی حل کنیم. پروژه خط قرمز BRT در فوریه 2022 با کمک بانک توسعه آسیایی (ADB) راه اندازی شد که مسیر آن بیش از 26 کیلومتر میباشد.

 https://www.dawn.com/news/1750964/murad-promises-end-to-karachis-transport-problems-within-next-fiscal

 آماده بودن PARCO  برای ایجاد دو مرکز تروما در سند

شرکت پالایشی PARCO در نظر دارد دو مرکز تروما (بهداشتی) را در شیکارپور و سهون (ایالت سند) تحت عنوان مسئولیت اجتماعی ایجاد کند. امتیاز احمد شیخ، وزیر انرژی سند، در این مورد گفت که چنین پروژه ای نه تنها امکانات بهداشتی را برای مردم فراهم می‌کند، بلکه فرصت های شغلی بیشتری را نیز ایجاد می نماید. لازم بذکر است که این پروژه، سرمایه گذاری مشترک بین دولت پاکستان و ابوظبی می‌باشد.

https://www.nation.com.pk/05-May-2023/parco-to-establish-two-trauma-centres-in-sindh#

آغاز واردات گاز مایع ارزان قیمت از ترکمنستان

پاکستان گام های بلندی برای غلبه بر بحران انرژی برداشته و واردات گاز مایع ارزان قیمت (LPG) را از ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان آغاز کرده است. مسئولان گمرک چمن اعلام کردند: نخستین محموله 160 تنی LPG از ترکمنستان از طریق افغانستان بر اساس توافقنامه صادراتی از طریق باب دوستی در مرز چمن به پاکستان رسیده است. پس از اقدامات نظارتی، این تانکرها به پیشاور فرستاده می‌شوند و 10 تانکر دیگر حاوی 600 تن گاز مایع برای ترخیص از سپین بولدک به پایانه تجارت مرزی رسیده اند. از سوی دیگر، به گفته مولوی محمد حامد احمد، رئیس گمرک قندهار، 50 تانکر محموله از ترکمنستان به بولدک رسیده است. وی می‌گوید که هیچ مانع یا تاخیری در صادرات گاز آسیای میانه به پاکستان از طریق مسیر ترانزیتی افغانستان وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر، سید نسیم آقا، رئیس اتحادیه کارخانه‌داران LPG بلوچستان، گفت: 6 ماه پیش سفیر ترکمنستان در اسلام‌آباد با شهباز شریف نخست‌وزیرپاکستان دیدار کرد. در نتیجه، یک هیئت بلندپایه به ترکمنستان رفتند و توافقنامه ای را با نرخ 25 درصد کمتر از ایران امضا کردند. وی گفت: با انجام اولین معامله تجاری LPG در کارخانه‌های ترکمنستان، به تجار پاکستانی فرصت داده شد تا راه‌های جدید تجارت را بیابند.

https://www.express.pk/story/2476184/6/

پیش بینی رشد اقتصادی 3.5 درصد و تورم 20 درصددر سال مالی آینده پاکستان

یک گزارش رسمی نشان داد که دولت پاکستان احتمالاً رشد اقتصادی 3.5 درصد و نرخ تورم 20 درصد را برای سال مالی آینده خواهد داشت. چارچوب اقتصادی میان مدت برای سال مالی 2023-24 تا 2025-26 به عنوان بخشی از بودجه سال مالی آینده آماده خواهد گردید که دولت PDM (جنبش دموکراتیک پاکستان) قصد دارد در 10 ژوئن آن را اعلام کند. این گزارش که هنوز باید طی یک ماه آینده مجموعه‌ای از مصوبات اجرایی را پشت سر بگذارد، اذعان می‌کند که کاهش فشارهای تورمی‌کنونی به زمان نیاز دارد. برای اولین بار، وزارت دارایی اعتراف کرد که رشد اقتصادی ممکن است در طول سال مالی جاری حدود 0.8 درصد باشد که کمترین میزان در چهار سال اخیر است. پس از دو دور رایزنی با همه ذینفعان، وزارت دارایی پیشنهاد کرده است که نرخ رشد را برای سال مالی 2023-24 به 3.5 درصد برساند. نرخ پیشنهادی مطابق با برآورد سه موسسه مالی بین‌المللی می‌باشد، اما نیمی از سرعت مورد نیاز برای کاهش بیکاری و فقر در پاکستان است، پاکستانی که بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد و دولت هنوز شرایط فوق‌العاده‌ای را اجرا نکرده است. احیای برنامه صندوق بین المللی پول به دلیل شکست را نمی‌بینیم. به گفته منابع، هدف میانگین نرخ تورم برای سال مالی آینده 20 درصد پیشنهاد شده است.

https://www.express.pk/story/2474314/6/

افتتاح بازارچه مرزی و خط انتقال برق به پاکستان توسط نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران

نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهور ایران بازارچه مرزی پاکستان- ایران و 100 مگاوات برق گبد- پولان را افتتاح کردند، نخست وزیر پاکستان در این مراسم گفت که توافقنامه تجارت آزاد به زودی نهایی می‌شود، رئیس جمهور ایران افزود: پروژه برق باعث ایجاد فرصت های شغلی در هر دو کشور خواهد شد. شهباز شریف گفت که بین ایران و پاکستان ظرفیت عظیمی در زمینه برق و نفت وجود دارد . پروژه انتقال برق پولان افزودن فصل جدیدی در روابط پاکستان و ایران است، مردم و رهبران هر دو کشور باید انقلابی را برای توسعه و شکوفایی هر دو کشور به ارمغان بیاورند، باید سازوکار امنیت مرزها یکپارچه‌تر شود تا جاه‌طلبی کسانی که در دل مردم دو کشور شکاف ایجاد می‌کنند خرد گردد، وی با بیان اینکه شکی نیست که ایران و پاکستان دو کشور برادر هستند. نه تنها با عشق، برادری و پیوندهای فرهنگی به هم مرتبط هستیم، نخست وزیر پاکستان گفت که ایران امروز به گرمی از ما استقبال کرده است که من از رئیس جمهور ایران تشکر می‌کنم.  امروز دو کشور با افتتاح بازارچه مرزی در ارتقای روابط خود پیروز شده اند، با ساخت شش بازارچه دیگر نه تنها این سامانه رونق منطقه را به ارمغان می آورد بلکه سفر جدیدی از توسعه را آغاز خواهد کرد.  شهباز شریف این پروژه را نقطه عطفی در روابط تجاری و توسعه و شکوفایی ایران و پاکستان دانست. نخست وزیر پاکستان گفت که ما همچنین یک خط انتقال 100 مگاواتی را افتتاح کرده ایم که به نفع شهروندان گوادر خواهد بود. متاسفانه این پروژه سال ها به تعویق افتاد و این تاخیر از طرف ایران نبود بلکه از طرف پاکستان بود. وی با بیان اینکه بین ایران و پاکستان گستره بسیار زیادی در زمینه برق و نفت وجود دارد، گفت: در این زمینه با رئیس جمهور ایران گفتگو مفصلی داشتم، از صمیم قلب امیدوارم برای توسعه و رفاه مردم دو کشوردر این زمینه پیشرفت هایی حاصل خواهد گردد.  ما مشکلات و موانع موجود در آن را برطرف خواهیم کرد. نخست وزیرپاکستان گفت: در رابطه با طرح تولید برق از انرژی خورشیدی  نیز با رئیس جمهور ایران بحث و بررسی گردید که رئیس جمهور ایران با آن موافقت کرد.

https://e.jang.com.pk/detail/446006

https://www.dawn.com/news/1754310/shehbaz-raisi-electrify-ties-with-power-trade-plans

https://www.nation.com.pk/19-May-2023/pakistan-iran-open-new-chapter-in-relations

 بانک توسعه آسیایی: صنایع پاکستان فاقد برنامه ریزی بلندمدت است

بانک توسعه آسیایی اعلام کرده است که صنایع با رشد بالا پاکستان فاقد برنامه‌های اقدام خاص برای رشد بلندمدت، مطابق با انقلاب صنعتی چهارم با هدف نوآوری، پذیرش فناوری و توسعه مهارت کارکنان است. در گزارش بانک توسعه آسیایی که روز دوشنبه با عنوان برآوردن انقلاب صنعتی چهارم از طریق ظرفیت‌سازی در توسعه صنایع کشورهای آسیای غربی و مرکزی از جمله پاکستان منتشر شد، در نظر دارد که چگونه نوآوری و فناوری می‌تواند مرجع مفیدی برای تغییر شغل و مهارت در هر صنعت باشد. در این گزارش آمده است که نقشه‌های تحول صنعت سنگاپور می‌تواند هماهنگی بین ذینفعان را تقویت کند و برنامه‌ریزی بلندمدت را برای شرکت‌ها و مؤسسات آموزشی تسهیل نماید، زیرا صنعت با انقلاب صنعتی چهارم سازگار خواهد گردید. برنامه عملیاتی خاصی برای این امر تدوین خواهد شد. این مطالعه داده‌های پورتال‌های شغلی آنلاین در سه کشور آذربایجان، پاکستان و ازبکستان را برای ارزیابی روند تقاضای مهارت، با تمرکز بر دو صنعت در هر کشور که محرک رشد، اشتغال برای انقلاب صنعتی چهارم در پاکستان هستند را تجزیه و تحلیل می‌کند. زنجیره ارزش تولید پارچه و پوشاک در پاکستان جامع است و شامل مراحل مختلف فرآوری از تولید پنبه تا ریسندگی، تولید پارچه، رنگرزی و دوخت پوشاک را شامل می‌گردد. پتانسیل ارائه ارزش در مراحل مختلف برای فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم را دارند. آمارهای دولتی تخمین می زند که محصولات نساجی بدون توجه به نوسانات فصلی حدود 60 درصد از صادرات ملی را تشکیل می دهند و محصولات پنبه ای بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. پنجاب به طور خاص یک قطب اصلی برای صنعت نساجی و تولید پوشاک با نزدیک به 70 درصد از تولیدکنندگان نساجی و پوشاک مستقر در این ایالت است، در حالی که سیاست های ملی اهمیت این صنعت را برای توسعه آینده پاکستان و پنجاب پر اهمیت می دادند.

https://www.dawnnews.tv/news/1203208/

 حاصل شدن دستاوردهای بزرگی در CPEC

منگ وی، سخنگوی کمیته ملی توسعه و اصلاحات چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که امسال دهمین سالگرد راه اندازی کریدور اقتصادی چین و پاکستان است. در دهه گذشته، چین و پاکستان رایزنی مشترک، ساخت و و همکاری را با تمرکز بر ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان و بندر گوادر، انرژی، ساخت زیرساخت ها و همکاری‌های صنعتی 1+4 را دنبال کرده اند و نتایج مثبتی به دست آمده است. بر اساس برآوردهای اولیه، تا پایان سال 2022، 236000 شغل از طریق کریدور اقتصادی چین-پاکستان ایجاد شده و تعداد پاکستانی‌ها در این کریدور به 155000 نفر رسیده است. کریدور اقتصادی چین پاکستان یک پروژه شاخص طرح کمربند و جاده می‌باشد. چین و پاکستان اجماع مهمی را که بین رهبران دو کشور برگزار گردید را به طور جدی اجرا کردند، همکاری‌ها را در بخش‌های حمل‌ونقل، انرژی، صنعت و رفاه اجتماعی، کشاورزی، معدن، علم و فناوری تشدید و همچنین همکاری‌ها را در زمینه فناوری اطلاعات و سایر زمینه‌ها به طور مستمر گسترش دادند، همکاری کریدور اقتصادی چین و پاکستان ، برای بهبود کیفیت و کارایی ارتقاء داده شد و طرح نماینده برای توسعه با کیفیت بالا کمربند و جاده را ایجاد نموده اند.

https://www.nawaiwaqt.com.pk/18-May-2023/1706535

امکان قطعی برق درکراچی به دلیل مشکلات مجوز شرکت K-Electric

وزیر برق در جریان جلسه کمیته بررسی و اجرای کمیته حساب‌های عمومی‌گفت: دولت مرکزی برای حفظ تفاوت تعرفه‌ها، یارانه‌ای از 10 تا 20 روپیه به ازای هر واحد، به K-Electric پرداخت می‌کند وی افزود که این مبلغ در حال حاضر به 150 میلیارد روپیه رسیده است و باید بهK-Electric  پرداخت شود. وی گفت که کمیته ای به ریاست شاهد خاقان عباسی در تلاش حل این موضوع می‌باشد و امیدواریم تا پایان ژوئن آن را حل نماید. این مقام گفت عدم پرداخت به K-Electric ممکن است منجر به اختلال در سیستم انتقال برق گردد.

https://tribune.com.pk/story/2417378/power-supply-to-karachi-may-be-cut-off

 افزایش مازاد ترازتجاری بین پاکستان و کشورهای غربی

حجم مازاد تجاری بین پاکستان و کشورهای اروپای غربی در 9 ماهه اول سال مالی جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. صادرات پاکستان به بلژیک، فرانسه، آلمان، هلند و سایر کشورهای اروپای غربی 3.41 درصد افزایش یافته، درحالی که واردات از این کشورها 25 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، واردات چای به صورت سالانه 9 درصد کاهش داشته است. بر اساس داده‌های گزارش شده از اداره آمار پاکستان، حجم واردات چای 383.63 میلیون دلار می‌باشد.

https://www.express.pk/story/2483637/6/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما