معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۲

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته چهارم اردیبهشت 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پرتاب محموله ایستگاه فضایی چین از هاینان

محموله Tianzhou-6 مربوط به ایستگاه فضایی چین توسط موشکLong March-7  در ساعت 9:22 بعد از ظهر چهارشنبه 10 می 2023 از سایت پرتاب فضاپیمای Wenchang در استان‌هاینان به فضا پرتاب شد. بر اساس اعلام آژانس فضایی چین، عملیات پرتاب با موفقیت کامل انجام شد. Tianzhou-6 که به تازگی راه اندازی شده است، ویژگی‌های خود را در مقایسه با مدل های قبلی از نظر حجم بارگذاری و ظرفیت حمل بهبود بخشیده است. به گفته وانگ ران، طراح ارشد سری Tianzhou از آکادمی فناوری فضایی چین، حجم بارگذاری موثر از 18.1 متر مکعب با 20% افزایش به 22.5 متر مکعب افزایش یافته است و Tianzhou-6 بزرگترین فضاپیمای باری جهان است.

ماموریت Tianzhou-6 اولین ماموریت پس از ورود برنامه ایستگاه فضایی سرنشین دار چین به مرحله کاربرد و توسعه است. این فضاپیما همچنین وظیفه ارسال چندین محموله به آزمایشگاه فضایی را بر عهده دارد.

منبع: Xinhuanet.com 

رشد سریع صادرات خودروهای الکتریکی و باتری استان گواندونگ

ارزش صادرات وسایل نقلیه الکتریکی، سلول های خورشیدی و سلول های لیتیوم در استان گواندونگ شاهد رشد قوی در سه ماهه اول سال 2023 بود که به ترتیب 10.5 برابر، 50.5 درصد و 1.2 برابر افزایش یافت. وسایل نقلیه الکتریکی تولید شده در گواندونگ در بازار خارج از کشور محبوب هستند. حجم صادرات وسایل نقلیه الکتریکی از بندر خودرو نانشا، که بزرگترین بندر خودرو در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) است، در سه ماهه اول سال 2023 با افزایش بیش از 20 برابر از کل سال گذشته فراتر رفته است. طبق آمار منتشر شده در وب سایت AutoLife در تایلند، یکی از مدل های جدید شرکتBYD  (تولید کننده خودرو در گواندونگ) در ماه مارس 2434 واحد فروخت و سه بار متوالی در فروش وسایل نقلیه الکتریکی رتبه اول را کسب کرد. در سه ماهه اول سال جاری، BYD حدود 38 هزار خودرو الکتریکی صادر کرد.

با توجه به توسعه سریع صنعت وسایل نقلیه الکتریکی، صادرات باتری گواندونگ نیز شاهد رشد بوده است. فاز اول پروژه باتری Zhongchuang Xinhang در شهر جیانگمن تولید را آغاز کرده است. با سرمایه گذاری 13.5 میلیارد یوآن، فاز اول این پروژه دارای ظرفیت تولید 35 گیگاوات ساعت است و تقاضای باتری برای 700 هزار وسیله نقلیه در سراسر جهان را تأمین می‌کند. صنعت خودرو در گواندونگ از یک تریلیون یوآن در سال 2022 فراتر رفته است. شرکت های باتری گواندونگ مانند BYD، Sunwoda و EVE در میان ده تأمین کننده برتر باتری در چین هستند. در مارس 2023، دولت گواندونگ همچنین اعلام کرد که این استان قصد دارد تا سال 2027 به یک تریلیون یوان محصولات صنعت ذخیره انرژی جدید دست یابد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/dc9dd4816c.shtml

برگزاری مجمع علمی منطقه خلیج بزرگ در نانشا

مجمع علمی منطقه خلیج بزرگ 2023 در منطقه نانشا گوانجو به صورت حضوری و آنلاین از 20 تا 23 مه برگزار خواهد شد. در این رویداد، برندگان جایزه نوبل، دانشمندان و کارشناسان از جوامع تجاری در سراسر جهان در خصوص موضوعاتی از قبیل هوش مصنوعی، 5G و فناوری سبز شرکت به تبادل نظر می‌پردازند. به گفته وانگ شی، معاون فرماندار استان گواندونگ، گوانگدونگ در سال 2022 حدود 420 میلیارد یوان برای تحقیق و توسعه علمی هزینه کرده است. توانایی نوآوری گواندونگ برای شش سال متوالی در صدر کشور قرار دارد و خوشه‌های نوآوری شنجن- هنگ کنگ-گوانجو برای سه سال متوالی در شاخص نوآوری جهانی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) رتبه دوم را کسب کرده اند. وانگ افزود: "این مجمع مطابق با استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری گواندونگ است و نشان دهنده برنامه استان برای فعالیت به عنوان یک نیروگاه تکنولوژیکی جهان است."

این رویداد دستاوردهای قابل توجهی از نوآوری‌های علمی و تکنولوژیکی را در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) را نشان می دهد و هدف آن ایجاد اجماع در همکاری‌های علمی‌بین المللی برای مقابله با چالش های جهانی و سرعت بخشیدن به توسعه GBA از طریق نوآوری‌های تکنولوژیکی است.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/48f0446052.shtml

عملکرد یکصد و سی و سومین نمایشگاه کانتون

بیش از 34 هزار غرفه دار چینی در یکصد و سی و سومین نمایشگاه صادرات و واردات چین-گوانجو (نمایشگاه کانتون) شرکت نمودند. این رویداد به عنوان بزرگترین نمایشگاه تجاری چین سالانه در دو نوبت بهاره و پاییزه در گوانجو، مرکز استان گواندونگ برگزار می‌شود و به عنوان یک معیار عمده تجارت خارجی چین در نظر گرفته می‌شود. این دوره از نمایشگاه در سه فاز از 15 آوریل لغایت 5 می‌2023 برگزار شد و خریداران را از 226 کشور و منطقه در بازارهای توسعه یافته و نوظهور جذب کرد. براساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط وزارت بازرگانی چین، خریداران خارجی حدود 21.69 میلیارد دلار در طول نمایشگاه‌های حضوری و 3.42 میلیارد دلار از طریق کانال های آنلاین، محصولات عرضه شده در این نمایشگاه را خریداری نمودند.

پس از لغو محدویت های کرونایی در چین، تجارت خارجی این کشور عملکرد قوی تری از پیش‌بینی‌ها داشت و در چهار ماه اول سال 2023، میزان واردات و صادرات 5.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. به گفته مقامات گمرک، صادرات چین 10.6 درصد رشد داشته و به 7.67 تریلیون یوان (1.1 تریلیون دلار) رسید، در حالی که واردات اندکی افزایش یافت و به 5.65 تریلیون یوان رسید و کل تجارت را به 13.32 تریلیون یوان رساند.

منبع: http://www.eguangzhou.gov.cn/2023-05/11/c_885138.htm

حضور گسترده کشورهای آ.سه.آن در بیستمین نمایشگاه چین - آ.سه.آن

کشورهای اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، تایلند و ویتنام تایید کرده اند که هر کدام یک یا نیمی از سالن بیستمین نمایشگاه چین -آ.سه.آن (CAEXPO) را رزرو خواهند کرد، در حالی که سنگاپور و تایلند مشارکت خود را در این رویداد تایید کرده اند. این موضوع در جریان نشست مقام ارشد بیستمین CAEXPO که در 9 می در نانینگ، مرکز منطقه خودمختار گوانشی در جنوب چین برگزار گردید، اعلام شد. بیستمین نمایشگاه چین -آ.سه.آن امسال از 16 تا 19 سپتامبر 2023 در شهر نانینگ برگزار خواهد شد. یو شیانگ، معاون امور آسیا وزارت بازرگانی چین، گفت که حجم تجارت دوجانبه بین چین و کشورهای آ.سه.آن در سال 2022 به 975.3 میلیارد دلار رسید، در حالیکه روند اقتصاد جهانی در این سال کند بود. یو افزود که چین با کشورهای آ.سه.آن همکاری خواهد کرد تا از CAEXPO برای تعمیق تجارت و سرمایه گذاری استفاده کند.

مقامات تایلندی خاطرنشان کردند که تایلند 80 غرفه نمایشگاهی را برای بیستمین CAEXPO رزرو کرده و توصیه می‌کند که شهرهای این کشور در نمایشگاه‌های مضمونی شهرهای جذاب آ.سه.آن شرکت کنند. علاوه بر این، مقامات ارشد تایلندی برای شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های جانبی در طول این رویداد دعوت خواهند شد. مقامات دبیرخانه CAEXPO اعلام کردند که در رویداد امسال برنامه‌هایی بمناسبت بیستمین سالگرد نمایشگاه و 14 فروم سطح بالا نیز برگزار خواهد شد.

منبع: http://en.gxzf.gov.cn/2023-05/12/c_885461.htm

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما